Vad tycker ni om klädkoder?

Jag förstår inte tankesättet.

Och hur kan det inte finnas någon outfit som passar i klädkoden kavaj som du kännerdig bekväm i? Den är ju väldigt bred och inte speciellt begränsande. Högtidsdräkt är en helt annan sak och kräver oftast en större investering eller hyra av kläder. Men kavaj är ju ganska basic, iaf om man är kvinna.
Förlåt, men just det du gör nu, att ge förslag på vad andra ska ha på sig, är det som gör att jag hade avstått att gå på en fest. Att andra ska lösa mina problem med kläder för att de tycker att "det inte är så farligt" får mig att känna att jag inte duger som jag är och att mina klädval är dåliga. För att någon annan hade minsann hittat femtio olika finare kombinationer som jag hade kunnat välja utan att lägga ner för mycket energi/pengar på det.

Jag är i allra högsta grad autistisk och har en sensorisk överkänslighet. Det innebär för mig att kläder skaver, kliar, sticker, trycker, klämmer eller känns för mycket. Allt som neurotypiska anser inte är så farligt eller inte känns, känns för mig obehagligt, sticker, kliar, trycker eller skaver.

Till skillnad från "vanliga" personer innebär det också att jag inte vänjer mig. Om en "vanlig" person gått i mjukiskläder en månad så är det ovant/obekvämt att ta på sig jeans sen, men den känslan brukar gå över efter npgra timmar eller kanske en dag eller två. Men för mig går det inte över, den där stickiga obekväma känslan kommer vara kvar hela tiden, så länge jag har på mig det där klädesplagget. All min energi och alla mina tankar kommer gå till det obekväma klädesplagget då. Och det i kombination med mina icke-existerande sociala skills, som innebär att jag måste tänka mig fram till det som kommer automatiskt för de flesta neurotypiska... ja, det tar väldigt mycket energi. Mycket, mycket mer än vad jag har. Alternativt så kommer jag inte orka vara social, för att klä upp mig och ta mig till festen har redan tagit slut på all energi och lite till.

Det i sin tur kommer resultera att jag blir irriterad, stör mig mer på saker (som annars hade varit hanterbara) och slutligen ett meltdown.

Jag kan inte ha tröjor med tryck på, för trycken skaver och känns på insidan av tröjan. Kläderna får inte heller sitta åt och måste vara i ett jättemjukt material (tänk dig lverdrivet mjukt). Mina val av kläder är med andra ord rätt begränsade. Och när jag får höra att jag hade kunnat göra si och så för att se finare ut så får det mig att känna att jag inte duger som jag är. Vilket får mig att inse ännu mer hur lite världen är anpassad för oss med NPF. Och det i sig får mig att inte vilja visa mig ute bland folk, för att jag ändå inte duger som jag är.



Jag säger inte att det är likadant för alla med NPF. Men så är det för mig i alla fall.
 
Vill bara tillägga för att tona ned den framfusighet och elitistiska ton jag känner att jag börjar få (och kanske inte helt trivs med) att jag också anser att den som bjuder in med klädkod också måste ha en fingertoppskänsla.
Hade älskat att ha högtidsdräkt på mitt bröllop, men vet att det är absolut en omöjlighet för merparten av mina vänner och familj att lyckas med och kommer därför aldrig ha det. För mig är ett par snyggt sittande jeans och skjorta helt ok på bröllop för det är mer finklätt liksom.

Ungefär som att jag åker iväg på event i helgen som egentligen är tyskt 1500tal, men eftersom jag är ny inom hobbyn och jag får skarva ganska mycket, men eftersom jag FÖRSÖKER är alla helt ok med att jag inte har allt helt tidsenligt och enligt klädkod liksom :)
 
Förlåt, men just det du gör nu, att ge förslag på vad andra ska ha på sig, är det som gör att jag hade avstått att gå på en fest. Att andra ska lösa mina problem med kläder för att de tycker att "det inte är så farligt" får mig att känna att jag inte duger som jag är och att mina klädval är dåliga. För att någon annan hade minsann hittat femtio olika finare kombinationer som jag hade kunnat välja utan att lägga ner för mycket energi/pengar på det.

Jag är i allra högsta grad autistisk och har en sensorisk överkänslighet. Det innebär för mig att kläder skaver, kliar, sticker, trycker, klämmer eller känns för mycket. Allt som neurotypiska anser inte är så farligt eller inte känns, känns för mig obehagligt, sticker, kliar, trycker eller skaver.

Till skillnad från "vanliga" personer innebär det också att jag inte vänjer mig. Om en "vanlig" person gått i mjukiskläder en månad så är det ovant/obekvämt att ta på sig jeans sen, men den känslan brukar gå över efter npgra timmar eller kanske en dag eller två. Men för mig går det inte över, den där stickiga obekväma känslan kommer vara kvar hela tiden, så länge jag har på mig det där klädesplagget. All min energi och alla mina tankar kommer gå till det obekväma klädesplagget då. Och det i kombination med mina icke-existerande sociala skills, som innebär att jag måste tänka mig fram till det som kommer automatiskt för de flesta neurotypiska... ja, det tar väldigt mycket energi. Mycket, mycket mer än vad jag har. Alternativt så kommer jag inte orka vara social, för att klä upp mig och ta mig till festen har redan tagit slut på all energi och lite till.

Det i sin tur kommer resultera att jag blir irriterad, stör mig mer på saker (som annars hade varit hanterbara) och slutligen ett meltdown.

Jag kan inte ha tröjor med tryck på, för trycken skaver och känns på insidan av tröjan. Kläderna får inte heller sitta åt och måste vara i ett jättemjukt material (tänk dig lverdrivet mjukt). Mina val av kläder är med andra ord rätt begränsade. Och när jag får höra att jag hade kunnat göra si och så för att se finare ut så får det mig att känna att jag inte duger som jag är. Vilket får mig att inse ännu mer hur lite världen är anpassad för oss med NPF. Och det i sig får mig att inte vilja visa mig ute bland folk, för att jag ändå inte duger som jag är.



Jag säger inte att det är likadant för alla med NPF. Men så är det för mig i alla fall.
Hade du varit min vän hade jag inte brytt mig alls om vad du hade på dig utan uppskattat att du kommit.
För mig handlar det om folk som "struntar i klädkod för att de inte pallar bry sig" typ.
 
Fast jag förstår inte tvärtom. Varför är det så himla ok att alla har en viss typ av kläder i stallet? Det är så att jag fått kommentarer när jag rider i jeans rent av, fastän jeans går alldeles utmärkt att rida i. Det är ju mer kommentar än man skulle få om man gick på fest i jeans sannolikt (dvs om alla körde att man inte får kommentera andras klädsel. Sannolikt skulle kanske någon dock kommentera).

(Folk är ju helt hysteriska på ridkläder, nästan som om man rider sämre om man har fel kläder)

Egentligen kan man ju rida i shorts och flipflops som någon kille gjorde i Egypten när vi skulle rida en bit i öknen och han var ridguide.

Eller jag har faktiskt aldrig sett någon i jeans på jumpapasset på Friskis. Självklart får man gå in i jeans och jumpa i jeans. Men folk verkar inte göra det.

Det är ju lite av en osagd klädkod som gör att det syns om man missat den och man då sticker ut. På just fest är folk artigare och meddelar ungefär vad som var tänkt så att de som inte vill sticka ut inte behöver göra det.

Men inte heller på friskispass kommenterar man ju folks kläder om de sticker ut. (det är nog stallet som är värst där)



Fast det är kanske annorlunda i din pappas krets? För jag skulle nog kunna ta en av mina HM-200 kr trikåklänningar, ha nylonstrumpor (tjocka och två storlekar större än jag är så de är bekväma), ett par scrunchie ballerina. Och en plastnypa i håret på en kavaj tillställning. Dvs typ klänningen jag har när jag latar mig i soffan med en bok. Ingen skulle reagera. Nu råkar jag gilla att använda någon annan klänning men tex senaste julfesten på jobbet hade jag precis just detta (förutom inte scrunchie ballerinaskorna för de nyper tårna lite så jag hade högklackat).

Jag sminkar mig oftast inte, så jag kan lätt glömma det innan en fest. Har inte varit hos frissan på 5 år och brukar tycka håruppsättningar är ganska fula även på andra. Har haft en gång när jag gifte mig och ångrade mig pga all sprej i håret. Inte speciellt mycket finare blev det heller.



Pappa är totalt hysterisk när det gäller kläder, vett och etikett. Han ger mig en blick och nickar om det dugerO_o. Hade marginellt bättre kläder senaste julafton hos honom och blev godkänd. (Men det skulle ju inte passerat på smokingmiddag men det har jag bara drabbats av en gång, och även då sminkade jag mig knappt och ingen hade håruppsättning och jag köpte inget nytt till den. Inte ens på enstaka frackmiddag har folk haft håruppsättning (iofs Mårten Gås gasque men.).
Ridkläder grundar ju sig i bottnen att det ska vara praktiskt och säkert. Jag bryr mig inte dyft om ifall någon rider i jeans eller flipflops (mer än att jag nog tänker ”AJ, skavsår” om det ena och ”AJ om hen blir trampad på tårna” om det andra). Jag är dessutom hemskt lycklig över att jag var tonåring för rätt länge sedan när stallet verkligen var en fristad och inte idag, när märken och mode på ridkläder och övriga saker och perfekt färgmatchning av all utrustning nästan verkar vara viktigare än själva hästintresset och ridningen. Jag hade nog ärligt talat trivts mycket sämre och kanske t o m tappat sugen som tonåring i det klimat som verkar vara rätt utbrett idag.
Angående friskis. Det är ju samma. Det är ju bra med något luftigt som inte hindrar rörelserna när man gympar? Jag hade nog valt någon T-shirt och troligen ett par 20 år gamla shorts!

Priset var inte det viktiga i det jag skrev. Inte i min pappas kretsar heller, så länge det ser ”korrekt ut”. Resten av orden förstår jag knappt. :o Scrunchie ballerina?? Problemet är att jag inte äger sådana plagg som är ”normala” för de flesta...
 
Fast alltså... Nej. Lägg ned. Jag har exakt samma bakgrund och kan absolut inte förstå hur det skulle vara exkluderande med en klädkod (typ som maskerad är en klädkod).

Det känns som att den här tråden brakar åt samma håll som alla andra klädkodstrådar.. De som tycker det är trevligt med klädkod som riktlinje målas upp som mobbare av de som inte alls kan förstå att man kanske tycker det är trevligt om man har hela kläder på sig på ett bröllop... Kavajkoden behöver liksom inte vara svindyr eller svår att få till, allt går att köpa på närmsta Röda korset eller annan second hand, och går utan problem att använda även till vardags.
Fast nej, sluta nu. Det är olika för oss alla. Något som inte är en ansträngning för dig kan vara en jätteansträngning för @Ninnurur.

Om jag ska utgå ifrån mig själv handlar det inte om att jag inte anstränger mig, inte vill eller inte försöker. Utan att det blir för många olika fronter som kräver ansträngning. Jag kan klä upp mig mer än mjukisbyxor och t-shirt. Men det kommer aldrig upp i nivå med var som "normalt sett" är festkläder. Men det betyder inte att jag inte har ansträngt mig och om jag någonsin blir bjuden till en fest med klädkod så hoppas jag att värden/värdarna förstår det. För endast det sociala och att ta mig till en fest där jag inte känner alla är en väldigt stor ansträngning för mig. Ibland handlar det om att välja sina strider och då kanske inte kläder är högsta prioritet. Skulle du alltså hellre ha en gäst som inte orkar prata med någon och vara social, för att hen har klätt upp sig till din nivå? Eller någon som är något under din nivå men orkar vara social och trevlig?
 
Jag kanske har en mer friare tolkning av klädkoder och har därför svårt att förstå att man inte har någon som helst användning av ett par hela byxor (som inte är typ mjukis, rid eller skogsbyxor) och en tröja som inte är en t-shirt.

Jag känner mig vansinnigt obekväm i "ordentliga byxor" så de skulle enbart samla damm i min garderob. Skulle mycket hellre köpa en klänning då, men kan inte tänka mig när jag skulle ha användning för den utöver den tillställningen. För att inte tala om skor och eventuella ytterplagg!
 
Här är klippt från http://www.kladkoder.nu/kavaj/

  • Klänning, kjol, byxdress eller dräkt. Det ska vara elegant men inte lika uppklätt som en mörk aftonklädsel. Klänning eller kjol ska minst gå ned till knäna, men inte vara golvlång. Inga bara axlar. Sparsam urringning.
  • Snygg byxa och top fungerar.
  • Smycken kan göra stor skillnad och ge ett mer eller mindre formellt intryck, beroende på stil.

Jag hade tummat lite på kjollängden. Inte haft kortkort men kanske nåt som slutar strax över knäna (max 10 cm över knäna). Jag är rätt kort så kjolar/klänningar som räcker ända till knäna gör oftast att jag ser ännu kortare ut. Om jag hade urringat/bara axlar så hade jag också haft en sjal/kofta/kavaj att ha utanpå om det är en kyrklig vigsel. Så kan man ta av det sen till festen efteråt. Tror knappast att någon nuförtiden bryr sig speciellt om en urringning. Ok, om man kan se naveln så kanske folk reagerar men annars inte.

Med snygg byxa och top tänker jag att ett par jeans utan hål eller för mycket slitning och en blus/kavaj funkar alldeles utmärkt om man inte har nåt annat. Annars är ett par kostymbyxor med en blus snyggt. Det behöver inte bli dyrt och kan oftast användas igen.

Man tar klädkoden och gör den till sin egen och följer den så gott man kan. Om man följer den i stora drag är det få som lägger märke till de små avsteg man gjort. Det är min erfarenhet iaf.

Så tänker jag.
Jag äger inte en enda uppsättning kläder som funkar och är uppenbarligen inte ensam om det. Jag har friluftsbyxor (typ jaktbyxor) och snickarbyxor. T-shirts med tryck och hoodtröjor. Fivefingers, gummistövlar eller foppatofflor.
 
Fast nej, sluta nu. Det är olika för oss alla. Något som inte är en ansträngning för dig kan vara en jätteansträngning för @Ninnurur.

Om jag ska utgå ifrån mig själv handlar det inte om att jag inte anstränger mig, inte vill eller inte försöker. Utan att det blir för många olika fronter som kräver ansträngning. Jag kan klä upp mig mer än mjukisbyxor och t-shirt. Men det kommer aldrig upp i nivå med var som "normalt sett" är festkläder. Men det betyder inte att jag inte har ansträngt mig och om jag någonsin blir bjuden till en fest med klädkod så hoppas jag att värden/värdarna förstår det. För endast det sociala och att ta mig till en fest där jag inte känner alla är en väldigt stor ansträngning för mig. Ibland handlar det om att välja sina strider och då kanske inte kläder är högsta prioritet. Skulle du alltså hellre ha en gäst som inte orkar prata med någon och vara social, för att hen har klätt upp sig till din nivå? Eller någon som är något under din nivå men orkar vara social och trevlig?

Nu får du snart svaret ”men fest med folk man inte känner är ju jättekul 😃”.

Intressant läsning är den här tråden iaf.
 
Jamen, det förstår du väl... Man kan INTE rida dressyr utan en Pikeur-jacka och ridbyxor i matchande färg. Det är sedan gammalt... :)
Haha jo exakt, gud jag tror jag fick en "sämre häst" en gång på en dressyrkurs för att jag hade tagit på mig jeansen och hade den gamla hjälmen. (jag skulle rida dagen efter på ridskolan och orkade inte tvätta ridbyxorna två gånger helt enkelt och ja hjälmen såklart ville ju inte smitta ngt.) De andra fick de fina känsliga, jag den beryktat okänsliga :rofl:. (bittert :laugh: hade ju kunnat ha de fula på ridskolan dagen efter istället o de fina på kursen.)

Så nu har jag blivit självmedveten när det gäller ridkläder trots att jag tycker jeans är awesome att rida i jämfört med de läbbiga nya specialmaterial ridbyxorna som känns fuktiga. Använder mina 20 år gamla ridbyxor istället.:D
 
Stor oformlig tunika tror jag att jag har sett som kavajklädsel någon gång tillsammans med ett par byxor eller något annat nere som typ strumpor.
Jag skulle dock vantrivas enormt och bara känna mig tjock. Har väl köpt de där tälten just för att försöka klä upp mig någon gång, men det går inte. 180 cm lång och stor övervikt, jag blir bara en blob 🤷‍♀️
 
Vad gäller klädkod... valet av material i kläderna påverkar också vilken nivå de hamnar på. Ett par mjukisbyxor i bomull är inte jämförbara med ett par i siden (ja, jag har motsvarande typ mjukisbyxor i siden som jag haft på fest). Dvs VILL man (observera VILL) försöka följa en klädkod så går det att anpassa åt det hållet genom att välja ett annat material på kläderna.

@godisklubba: Om du är känslig för hur kläder känns på huden tror jag du skulle älska sidenkläder :love:
 
Hade du varit min vän hade jag inte brytt mig alls om vad du hade på dig utan uppskattat att du kommit.
För mig handlar det om folk som "struntar i klädkod för att de inte pallar bry sig" typ.
Okej, då förstår jag mer vad du menade. Mitt förra inlägg skrev jag för att jag inte uppfattade det som att @Ninnurur inte ville klä upp sig för att hon "inte pallar bry sig" eller är respektlös, utan att hon helt enkelt är fruktansvärt obekväm i uppklädda kläder :)


Inte riktat till någon av er personligen...

Ska jag någonsin gifta mig så kommer klädkoden vara "hel och ren" och jag kommer ha ngta finare mjukisbyxor, t-shirt och någon finare kofta. Dvs inte vardagskläder utan något mer... finare?
Sen om familj/vänner vill klä sig i kostym, balklänning eller vad som helst så är det helt okej.

En annan ot grej: Jag har en dröm att ha en turkos klänning någon gång :love: och om jag hittar en som matchar alla mina krav så kommer den definitivt vara min fest-klänning <3
 
Ridkläder grundar ju sig i bottnen att det ska vara praktiskt och säkert. Jag bryr mig inte dyft om ifall någon rider i jeans eller flipflops (mer än att jag nog tänker ”AJ, skavsår” om det ena och ”AJ om hen blir trampad på tårna” om det andra). Jag är dessutom hemskt lycklig över att jag var tonåring för rätt länge sedan när stallet verkligen var en fristad och inte idag, när märken och mode på ridkläder och övriga saker och perfekt färgmatchning av all utrustning nästan verkar vara viktigare än själva hästintresset och ridningen. Jag hade nog ärligt talat trivts mycket sämre och kanske t o m tappat sugen som tonåring i det klimat som verkar vara rätt utbrett idag.
Angående friskis. Det är ju samma. Det är ju bra med något luftigt som inte hindrar rörelserna när man gympar? Jag hade nog valt någon T-shirt och troligen ett par 20 år gamla shorts!

Priset var inte det viktiga i det jag skrev. Inte i min pappas kretsar heller, så länge det ser ”korrekt ut”. Resten av orden förstår jag knappt. :o Scrunchie ballerina?? Problemet är att jag inte äger sådana plagg som är ”normala” för de flesta...
Det är för att jag precis hittade på ordet scrunchie ballerina :D jag menar sådana mjuka dansballerina som man kan rulla ihop till en liten knöl. Som jag inte vet namnet på.

Tydligen fold up ballerina.

1595332817611.webp
 
Ungefär som att jag åker iväg på event i helgen som egentligen är tyskt 1500tal, men eftersom jag är ny inom hobbyn och jag får skarva ganska mycket, men eftersom jag FÖRSÖKER är alla helt ok med att jag inte har allt helt tidsenligt och enligt klädkod liksom :)

I historiska kretsar är man ju rätt förlåtande så det är tacksamt att vara rookie. Alla har varit nybörjare (och minns sin första outfit med fasa) så det räcker ju med att visa att man försöker och har en tanke bakom. Jag hade maskinsytt (Blasphemy..!) och johanniterutstyrsel (föga originellt) på senaste MTV men fick ändå komplimanger, det för att jag hade en tanke om att gestalta en av de som inte var i Outremer utan satt på något gods som förvaltare. Att det också innebar att jag kunde skippa ringbrynja var ett tungt (bokstavligen!) skäl...
 
Jag var på anställningsintervju för några veckor sen. Iförd sliten t-shirt och snickarbyxor. Alla lever inte samma sorts liv 🤷‍♀️ (Ja, jag fick jobbet. På grund av min kompetens).

Det känns som att mest rimliga klädsel för mig på en anställningsintervju skulle vara "praktiska stallkläder", och det skulle definitivt höja på ett och annat ögonbryn på fest med klädkod kavaj. Om man inte menar vita ridbyxor och ridkavaj, då kan jag vara ytterst välklädd :cool:
 
Fast nej, sluta nu. Det är olika för oss alla. Något som inte är en ansträngning för dig kan vara en jätteansträngning för @Ninnurur.

Om jag ska utgå ifrån mig själv handlar det inte om att jag inte anstränger mig, inte vill eller inte försöker. Utan att det blir för många olika fronter som kräver ansträngning. Jag kan klä upp mig mer än mjukisbyxor och t-shirt. Men det kommer aldrig upp i nivå med var som "normalt sett" är festkläder. Men det betyder inte att jag inte har ansträngt mig och om jag någonsin blir bjuden till en fest med klädkod så hoppas jag att värden/värdarna förstår det. För endast det sociala och att ta mig till en fest där jag inte känner alla är en väldigt stor ansträngning för mig. Ibland handlar det om att välja sina strider och då kanske inte kläder är högsta prioritet. Skulle du alltså hellre ha en gäst som inte orkar prata med någon och vara social, för att hen har klätt upp sig till din nivå? Eller någon som är något under din nivå men orkar vara social och trevlig?
Fast det handlar inte om under någons nivå, det handlar om att jag hade blivit ledsen om en "normalfungerande" person inte brytt sig om att klä upp sig på ex min bröllopsdag.
Hade jag känt dig, och jag bjudit in dig på min bröllopsdag, hade jag antagligen inte kollat två gånger på vad DU hade haft på dig. Hade min moster kommit i de kläder hon tränar sina hundar med hade jag faktiskt blivit illa berörd.

Känner dock att det är svårt att diskutera hypotetiska tillfällen och specifika individer, det finns alltid undantag för allting. Jag hade överlag kännt att folk skitit i mig och min fest om de dykt upp i skitiga kläder, även om jag säkert kunnat hitta undantag på individer.
 
I historiska kretsar är man ju rätt förlåtande så det är tacksamt att vara rookie. Alla har varit nybörjare (och minns sin första outfit med fasa) så det räcker ju med att visa att man försöker och har en tanke bakom. Jag hade maskinsytt (Blasphemy..!) och johanniterutstyrsel (föga originellt) på senaste MTV men fick ändå komplimanger, det för att jag hade en tanke om att gestalta en av de som inte var i Outremer utan satt på något gods som förvaltare. Att det också innebar att jag kunde skippa ringbrynja var ett tungt (bokstavligen!) skäl...
Verkligen! Älskar "försök till" och utifrån egna förutsättningar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp