Vad tycker ni om klädkoder?

Vilken fri och trevlig "regel"! :)

Jag har varit uppvuxen med att dräkten ska vara inkluderande, inte exkluderande. Klart att det finns dräktnazister men de är inte många häromkring. Min morfar skräddaren (som hade koll på klädregler osv) var det inte och min granne under uppväxten som hade den lokala handarbetsaffären och lite av dåtidens traditionsbärare vad gällde dräkten hade samma inställning som morfar.
 
Funderar högt. Det kanske beror lite på ens inställning till kläder vs ens inställning till vad de har för roll? För jag som du har heller aldrig förstått deras roll såhär utifrån klädkoder. Jag har MYCKET svårare för att bära kläder jag inte gillar än att inte helt följa någon gemensam klädkod.

Jag skulle tom vilja påstå att jag inte alls är jag oavsett kläder. Tvingar jag mig själv att välja kläder jag inte är bekväm i pga försöka passa in i ett sammanhang så blir mitt umgänge ändå helt förstört.
Precis så! Det var så jag menade där på slutet, men det kom ut lite fel kanske. :)
 
Jag tänker att man vet ju inte alltid anledningarna bakom det man utåt ser att folk gör. Vad är det som säger att en som kommer i jeans och t-shirt inte ansträngt sig lika mycket som en som kommer uppklädd till tänderna?

Nejmenvisst, detta är helt sant - någon kan ha 10 balklänningar i garderoben och hoppa i första bästa, medan det för en annan kan vara svårt nog bara att komma på en stor tillställning.
Klädkoden bör väl alltid vafa mer riktlinjer snarare än regler, och som värd ska man alltid vara generös och glad att ens gäster väljer att komma, tycker jag.
Som värd känner man också ofta (fast inte alltid) sina gäster bra nog för att ha en ide om vilken nivå de ligger på när det kommer till klädkoden, formella sammanhang etc.
 
Jag har varit uppvuxen med att dräkten ska vara inkluderande, inte exkluderande. Klart att det finns dräktnazister men de är inte många häromkring. Min morfar skräddaren (som hade koll på klädregler osv) var det inte och min granne under uppväxten som hade den lokala handarbetsaffären och lite av dåtidens traditionsbärare vad gällde dräkten hade samma inställning som morfar.

Tack för betryggande svar!
Jag var som sagt ganska kringflackandes som ung och bor utomlands för tillfället, så jag känner nog inte anknytning till någon dräkt eller område, men jag hoppas att jag får den möjligheten o framtiden!
 
Jag gillar klädkoder. Jag tycker också att det är lite, jag vet inte, hur ska man uttrycka det? Lite ledsamt att man inte kan följa sociala vedertagna regler under en mkt begränsad kortvarig kväll för att visa sin respekt för värdparet. Men jag är nog lite gammeldags.

Själv har jag haft jättesvårt med kläder genom livet. Som liten avskydde jag kjol och klänningar och rysch-pysch. Kände mig utklädd och konstig. Ändå gillade jag läget när det var ngt större. Har också levt större delen av vuxenlivet som kraftigt överviktig. Samma där. Bara att hantera det och göra det bästa av det. Min dotter(?) tillhör inte cis-normen. Identifierat sig som pojk/man i omgångar. Just nu är vi inne i en fas där kön inte spelar roll och kläder är neutrala och sportiga. Vill bli tilltalad med kvinnligt pronomen dock. Hon klär sig alltid enligt festens kod, om än inte traditionellt könsbundet.

Ja det kan vara svårt att anpassa sig. Och frågan är väl vem som ska det. Ska det vara värdparet som ska förstå att man behöver göra undantag pga funktionsnedsättning, personlig åsikt, ekonomi, att man har rätt att uttrycka vad man vill med sin klädsel, vikt mm. Eller ska man som gäst gilla läget och foga sig i ledet och på så sätt hedra inbjudan med att göra så gott det går med klädseln

Ja, kläder exkluderar och/eller visar på gemenskap. Är ens gränssnitt utåt. Signalerar saker, oavsett vad man tar på sig.

Jag tycker nog att vi i historian använt kläder och utsmyckningar för att understryka händelsers viktighet. På olika sätt. Personligen tycker jag nog inte att vi ska ta bort det. Jag tycker att den typen av kultur är en del av mänskligheten på ngt sätt. Sen att ytterst få enskilda personer väljer att avstå från det, av olika skäl, så kan det ju vara. Men att jobba bort det helt, tycker jag är synd. Däremot är det ju uppfriskande att problematisera könskoden i klädkoderna och utvidga möjligheterna, är ju en annan sak.
 
Tack för betryggande svar!
Jag var som sagt ganska kringflackandes som ung och bor utomlands för tillfället, så jag känner nog inte anknytning till någon dräkt eller område, men jag hoppas att jag får den möjligheten o framtiden!

Skulle jag slå i huvudet och få för mig att ha dräkt skulle jag utan tvekan ha Svärdsjödräkt eftersom det verkligen är den enda dräkt jag har någon anknytning till. Min släkting känner som sagt utan tvekan samma sak utan att hon är född eller har bott här. Skulle någon kritisera att hon har den får de definitivt med mig att göra...
 
Jag gillar klädkoder. Jag tycker också att det är lite, jag vet inte, hur ska man uttrycka det? Lite ledsamt att man inte kan följa sociala vedertagna regler under en mkt begränsad kortvarig kväll för att visa sin respekt för värdparet. Men jag är nog lite gammeldags.

Själv har jag haft jättesvårt med kläder genom livet. Som liten avskydde jag kjol och klänningar och rysch-pysch. Kände mig utklädd och konstig. Ändå gillade jag läget när det var ngt större. Har också levt större delen av vuxenlivet som kraftigt överviktig. Samma där. Bara att hantera det och göra det bästa av det. Min dotter(?) tillhör inte cis-normen. Identifierat sig som pojk/man i omgångar. Just nu är vi inne i en fas där kön inte spelar roll och kläder är neutrala och sportiga. Vill bli tilltalad med kvinnligt pronomen dock. Hon klär sig alltid enligt festens kod, om än inte traditionellt könsbundet.

Ja det kan vara svårt att anpassa sig. Och frågan är väl vem som ska det. Ska det vara värdparet som ska förstå att man behöver göra undantag pga funktionsnedsättning, personlig åsikt, ekonomi, att man har rätt att uttrycka vad man vill med sin klädsel, vikt mm. Eller ska man som gäst gilla läget och foga sig i ledet och på så sätt hedra inbjudan med att göra så gott det går med klädseln

Ja, kläder exkluderar och/eller visar på gemenskap. Är ens gränssnitt utåt. Signalerar saker, oavsett vad man tar på sig.

Jag tycker nog att vi i historian använt kläder och utsmyckningar för att understryka händelsers viktighet. På olika sätt. Personligen tycker jag nog inte att vi ska ta bort det. Jag tycker att den typen av kultur är en del av mänskligheten på ngt sätt. Sen att ytterst få enskilda personer väljer att avstå från det, av olika skäl, så kan det ju vara. Men att jobba bort det helt, tycker jag är synd. Däremot är det ju uppfriskande att problematisera könskoden i klädkoderna och utvidga möjligheterna, är ju en annan sak.
Alltså, om de som bjuder har samma inställning som du så stannar jag hemma. Skulle jag gå skulle det vara innebära ångest för att jag inte dög.
 
Jag fungerar också mer som du där men har så litet umgänge så jag hamnar lyckligtvis sällan/aldrig i de lägena där jag upplever att värdarna tänker så. Sådana människor brukar jag inte passa så bra ihop med och då håller jag dem långt ifrån mig pga rädd 😅
Ja det är inte att vi blir inbjudna till finfest varje vecka heller. Eller månad. Eller ens år... Men ja, det har hänt fler än en gång att jag stannat hemma.

Delvis svar till @Gry . Bara ångesten av att försöka hitta något som skulle ses som ”passande”... Och sedan ångesten över att verkligen känna sig utspökad. Nä tack. Då visar jag hellre min ”respekt” mot värden/värdarna genom att stanna hemma.
 
och @Stefffie
Det är precis det här jag helt ärligt inte förstår (eller jo, jag förstår ju mekanismen bakom rent intellektuellt) men min hjärna fungerar inte alls så. Jag bryr mig helt ärligt inte ett dyft om folks kläder och att det skulle ha något med mig att göra. Att de inte tyckt mitt bröllop var viktigt nog för att klä upp sig eller så? Men ja, jag har förstått (och respekterar) att många känner så, och det är också därför jag ofta hellre stannar hemma än går till finfesten och riskerar att göra någon ledsen över mitt klädval...

Det handlar ju om det sammanhang som gäller i varje umgängeskrets. Om jag vet att min familj och vänkrets har välfyllda garderober, ofta är ute på sociala sammanhang och ofta klär upp sig, men samtidigt dyker upp på mitt bröllop som jag lagt massa tid och energi på, i samma kläder som när de arbetar i trädgården, då hade jag nog blivit lessen och känt att de inte tyckt mitt bröllop var särskilt viktigt.

Samtidigt, om jag har en annna vän, där det kanske inte finns så mycket pengar, eller som inte tycker om stora sociala sammanhang osv, så hade jag ju blivit jätteglad bara av att de valt att ändå komma och vara del av min dag!

Min inställning till klädkoder är alltså att de absolut slutar att gälla om de blir exkluderande. Är det klädkoden som står mellan om du som gäst dyker upp eller ej, så vill ju jag (och jag hoppas de flesta värdar), hellre att du dyker upp "som du är" än att du inte kommer pga klädkoden - gästerna är ju inbjudna för att jag vill ha dem där!
 
Jag gillar klädkoder. Jag tycker också att det är lite, jag vet inte, hur ska man uttrycka det? Lite ledsamt att man inte kan följa sociala vedertagna regler under en mkt begränsad kortvarig kväll för att visa sin respekt för värdparet. Men jag är nog lite gammeldags.

Själv har jag haft jättesvårt med kläder genom livet. Som liten avskydde jag kjol och klänningar och rysch-pysch. Kände mig utklädd och konstig. Ändå gillade jag läget när det var ngt större. Har också levt större delen av vuxenlivet som kraftigt överviktig. Samma där. Bara att hantera det och göra det bästa av det. Min dotter(?) tillhör inte cis-normen. Identifierat sig som pojk/man i omgångar. Just nu är vi inne i en fas där kön inte spelar roll och kläder är neutrala och sportiga. Vill bli tilltalad med kvinnligt pronomen dock. Hon klär sig alltid enligt festens kod, om än inte traditionellt könsbundet.

Ja det kan vara svårt att anpassa sig. Och frågan är väl vem som ska det. Ska det vara värdparet som ska förstå att man behöver göra undantag pga funktionsnedsättning, personlig åsikt, ekonomi, att man har rätt att uttrycka vad man vill med sin klädsel, vikt mm. Eller ska man som gäst gilla läget och foga sig i ledet och på så sätt hedra inbjudan med att göra så gott det går med klädseln

Ja, kläder exkluderar och/eller visar på gemenskap. Är ens gränssnitt utåt. Signalerar saker, oavsett vad man tar på sig.

Jag tycker nog att vi i historian använt kläder och utsmyckningar för att understryka händelsers viktighet. På olika sätt. Personligen tycker jag nog inte att vi ska ta bort det. Jag tycker att den typen av kultur är en del av mänskligheten på ngt sätt. Sen att ytterst få enskilda personer väljer att avstå från det, av olika skäl, så kan det ju vara. Men att jobba bort det helt, tycker jag är synd. Däremot är det ju uppfriskande att problematisera könskoden i klädkoderna och utvidga möjligheterna, är ju en annan sak.

Fast klädkoder är inte till för att man ska visa respekt för värdparet utan värdparets omtanke om gästerna gällande den nivå de tänkt sig för tillställningen. Väljer sedan en gäst att avvika från den är det ok.
 
Funderar högt. Det kanske beror lite på ens inställning till kläder vs ens inställning till vad de har för roll? För jag som du har heller aldrig förstått deras roll såhär utifrån klädkoder. Jag har MYCKET svårare för att bära kläder jag inte gillar än att inte helt följa någon gemensam klädkod.

Jag skulle tom vilja påstå att jag inte alls är jag oavsett kläder. Tvingar jag mig själv att välja kläder jag inte är bekväm i pga försöka passa in i ett sammanhang så blir mitt umgänge ändå helt förstört.
Tog en post som tangerade lite bara.

Samtidigt är ju det egentligen kanske inte klädkodernas fel? Utan samma problem uppstår ju med maskerader, live, eller om man har en arbetsplats som har en uttalad eller outtalad klädkod eller uniform.

Maskerader är ju ofta helt värst för dem som hatar det till exempel. Även om det är kul för alla andra. Live tokutesluter ju folk som inte gör ett försök med en skjorta och ett snöre i alla fall. (trots att medeltidsveckan inte reagerar på shorts, piratdräkt, älvor eller troll så har folk ändå klädångest över den.)

Många människor byter ju helt enkelt kläder lite beroende på sammanhang då och då. Även om det då är vinterjackan för skidåkning och linne för sommaren.

Eller som en väninna till mig fick problem med, hon kunde bara gå i högklackat eftersom hon inte var hon utan högklackat (utom på hästen då). Så då var hon ju begränsad till sammanhang där man kunde ha just det, även om hon sträckte gränserna ganska långt. Hon fick jätteont i fötterna när vi missade bussen helt enkelt. Samtidigt var det ju bara så, det var svårt att anpassa till av lärare och annat så det gjordes inte anpassningar. Då var det nog lättare att komma i blazer på frackbröllop. (jag var iofs inte mycket bättre med jodphurs istället för vinterskor så jag hade inflammerade tår till juni helt enkelt, pga kölden.)
 
Senast ändrad:
Det handlar ju om det sammanhang som gäller i varje umgängeskrets. Om jag vet att min familj och vänkrets har välfyllda garderober, ofta är ute på sociala sammanhang och ofta klär upp sig, men samtidigt dyker upp på mitt bröllop som jag lagt massa tid och energi på, i samma kläder som när de arbetar i trädgården, då hade jag nog blivit lessen och känt att de inte tyckt mitt bröllop var särskilt viktigt.

Samtidigt, om jag har en annna vän, där det kanske inte finns så mycket pengar, eller som inte tycker om stora sociala sammanhang osv, så hade jag ju blivit jätteglad bara av att de valt att ändå komma och vara del av min dag!

Min inställning till klädkoder är alltså att de absolut slutar att gälla om de blir exkluderande. Är det klädkoden som står mellan om du som gäst dyker upp eller ej, så vill ju jag (och jag hoppas de flesta värdar), hellre att du dyker upp "som du är" än att du inte kommer pga klädkoden - gästerna är ju inbjudna för att jag vill ha dem där!

Jag har aldrig inbjudit till något med klädkod... men skulle jag göra det är det ju för att jag vill tala om vilken nivå jag kommer att klä mig, sedan är det ju som sagt upp till gästerna hur de gör. Jag stör mig inte på hur mina gäster klär sig (men visst, "hel" behöver det väl inte vara men "ren" uppskattas... för jag är väldigt doftkänslig).
 
Alltså, jag har aldrig ens velat gifta mig för att klänning och att stå i centrum är ångestframkallande. Troligen eftersom jag mobbats pga min storlek hela skoltiden. Och jag är nog inte ensam om en sån bakgrund. Så ett stort mått empati från omvärlden är bra. De som saknar detta, ptja, det är väl samma personligheter som ansåg att jag inte var värd lika mycket som dem bara för att jag var/är tjock.
 
Klädkoder finns ju i en massa sammanhang i samhället. Vi använder inte niqab, men det är kutym i exempelvis Dubai. Inom politiska- tjänstemannasammanhang så används kavaj vanligen på jobbet. På sjukhus används arbetskläder. Flera yrken har uniform... I många sammanhang finns en klädkod som antingen måste (sjukhus/polis/etc) följas, eller förväntas följas (tjänsteman på landstinget). Även jag som lärare har en klädkod, jag kan inte komma till jobbet i mjukisbyxor eller i ridkläder. Bekvämlighetszonen ändras med vana.

Så detta med koder och sociala ideer kring kläder är ju inget exklusivt för just fester och tillställningar. Sedan kanske fester orsakar mer stress än andra situationer för att det även ingår en social förväntan och socialt umgänge, utan lika tydliga strukturer som en yrkesroll ger.

Jag ser det lite som att jag tar på mig en roll, på den här platsen kommer jag inte att själv bestämma exakt vad som ska hända, jag kan inte gå iväg och göra något roligare utan får lyssna på onkel Stefans tal. Jag får ha ett par långbyxor och ljus skjorta, och inte mina jeans med ett linne som jag skulle valt om jag var hemma. Jag får sitta och konversera med nya personer som förhoppningsvis vill prata om nåt spännande - som typ katter. Eller så är det någon som bara klarar att prata om molnformationer och då får jag väl göra det ett tag.

Lite så...
 
Klädkoder finns ju i en massa sammanhang i samhället. Vi använder inte niqab, men det är kutym i exempelvis Dubai. Inom politiska- tjänstemannasammanhang så används kavaj vanligen på jobbet. På sjukhus används arbetskläder. Flera yrken har uniform... I många sammanhang finns en klädkod som antingen måste (sjukhus/polis/etc) följas, eller förväntas följas (tjänsteman på landstinget). Även jag som lärare har en klädkod, jag kan inte komma till jobbet i mjukisbyxor eller i ridkläder. Bekvämlighetszonen ändras med vana.

Så detta med koder och sociala ideer kring kläder är ju inget exklusivt för just fester och tillställningar. Sedan kanske fester orsakar mer stress än andra situationer för att det även ingår en social förväntan och socialt umgänge, utan lika tydliga strukturer som en yrkesroll ger.

Jag ser det lite som att jag tar på mig en roll, på den här platsen kommer jag inte att själv bestämma exakt vad som ska hända, jag kan inte gå iväg och göra något roligare utan får lyssna på onkel Stefans tal. Jag får ha ett par långbyxor och ljus skjorta, och inte mina jeans med ett linne som jag skulle valt om jag var hemma. Jag får sitta och konversera med nya personer som förhoppningsvis vill prata om nåt spännande - som typ katter. Eller så är det någon som bara klarar att prata om molnformationer och då får jag väl göra det ett tag.

Lite så...

Jamen precis! Jag gissar friskt att de som är mer bekväma i klädkoden är de som också är mer bekväma i den typen av sammanhang? Jag är inte så bekväm i sociala sammanhang, är dålig på den rollen, men tycker det är superbekvämt att vi har arbetskläder på jobbet (ironiskt nog mjuk t-shirt och snudd på mjukisbyxor i tåligare material) och den rollen jag har där passar mig utmärkt.
 
Klädkoder finns ju i en massa sammanhang i samhället. Vi använder inte niqab, men det är kutym i exempelvis Dubai. Inom politiska- tjänstemannasammanhang så används kavaj vanligen på jobbet. På sjukhus används arbetskläder. Flera yrken har uniform... I många sammanhang finns en klädkod som antingen måste (sjukhus/polis/etc) följas, eller förväntas följas (tjänsteman på landstinget). Även jag som lärare har en klädkod, jag kan inte komma till jobbet i mjukisbyxor eller i ridkläder. Bekvämlighetszonen ändras med vana.

Så detta med koder och sociala ideer kring kläder är ju inget exklusivt för just fester och tillställningar. Sedan kanske fester orsakar mer stress än andra situationer för att det även ingår en social förväntan och socialt umgänge, utan lika tydliga strukturer som en yrkesroll ger.

Jag ser det lite som att jag tar på mig en roll, på den här platsen kommer jag inte att själv bestämma exakt vad som ska hända, jag kan inte gå iväg och göra något roligare utan får lyssna på onkel Stefans tal. Jag får ha ett par långbyxor och ljus skjorta, och inte mina jeans med ett linne som jag skulle valt om jag var hemma. Jag får sitta och konversera med nya personer som förhoppningsvis vill prata om nåt spännande - som typ katter. Eller så är det någon som bara klarar att prata om molnformationer och då får jag väl göra det ett tag.

Lite så...
Jo precis, när jag till exempel var i Italien och vi snokade in i kyrkor så hade jag en stor sjal i väskan som jag svepte in mig i eftersom jag hade linne och kort kjol osv. Även om ingen annan var i kyrkan.

Då är jag ändå rejält ateist men om jag skulle titta på kyrkomålningar så kunde jag i alla fall försöka inte chocka någon gammal dam eller herre som kände stor respekt för platsen (även om ingen gud finnes så är ju en plats/ceremoni som många ser som viktig/har sett som viktig speciell bara genom mänsklig tradition.). Jag visste ju att det är en så stor issue för dem att de har pappersrullar utanför turistkyrkorna för att linda in herrar i shorts och damer i linne. (Vet att man inte ska vara baraxlad i kyrkor i Sverige, men det hindrar mig inte här :D om det inte är ngt på g, som bröllop i kyrkan).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp