Vad tycker ni om det här?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni om det här?

Men skulle DU köpa en häst för 300 000 bara för att köra på skogsvägar med hög mysfaktor? Jag skulle anta att en människa vill se sin häst utvecklas och bli stolt över den genom att låta den tävla och visa att den klarar det. Det är väl lika med hopp/dressyrryttare?? Eller dom kanske bara vill tjäna pengar? oO

Innan någon annan tror något så måste jag trycka på att jag inte har skrivit skithäst någonstans. Inte heller har jag påstått att en del inte är älskade o.s.v, var har du fått det ifrån? Jag har aldrig heller skrivit att det i alla andra sporter är guld och gröna skogar, tvärtom. Din jämförelse med att sätta tungband på en häst och binda upp den i gången är enligt mig inte jämförbar. Och det här med färg på benlindor, är man mindre seriös om de är rosa?

Men skulle DU köpa en häst för 300 000 bara för att köra på skogsvägar med hög mysfaktor? Jag skulle anta att en människa vill se sin häst utvecklas och bli stolt över den genom att låta den tävla och visa att den klarar det. Det är väl lika med hopp/dressyrryttare?? Eller dom kanske bara vill tjäna pengar? oO
Jovisst är det många gånger så men om prispengarna skulle försvinna i travet skulle dess lockelse försvinna för en hel del. Och någon nämde skador på ridhästar, det var säkert Radon, och visst får de skador av felaktig ridning, utrustning, otänksamma, oduktiga och även duktiga ryttare. men man ska inte glömma att det är rätt mycket skador även på travare.

Ts; Jag tycker inte att det ser ut som djurplågeri på något sätt. I ett program men cesar millan, med en väldigt rädd och nervös hund, la dom en liten ögla runt svansen på den, och höll upp den medans dom gick. Jag bara skattade och trodde inte mina ögon, det lät ju helt idiotiskt, men det fungerade :D Hunden fick en stoltare hållning, och inbillade sig själv att det gick med lyft svans, istället för att ha den mellan benen, och självförtoendet var tillbaka på bara några dagar :rofl:

Jodå, men en ridhäst kostar generellt lika mycket i mat, veterinärvård, försäkring.

fast travarna är antagligen hos veterinären mycket mer än ridhästarna, oftast kollar man upp hästarna efter varje start. dessutom äter en högpresterande travhäst otroligt mkt. dessutom är det inte billigt att ha sin travhäst i träning hos en tränare. det jag ville få fram är att skulle prispengarna sänkas skulle det inte gå runt! sporten skulle dö ut! och travhästarna skulle då hamna hos ännu flera som inte borde ha häst än vad det är idag. de enda som skulle ha råd att ha travhästar skulle vara de "rika". amatörerna som lever för sina hästar skulle ju knappast ha råd med det, för det skulle inte gå runt då! det handlar inte om att tjäna massa pengar, det fungerar inte att ha den inställningen! som de andra sa så blir man inte långvarig då! förstog du något utav det jag skrev? jag tycker det jag skrev innan förklarar precis allting och det borde inte komma massa motargument mot det..

det jag ville få fram är att skulle prispengarna sänkas skulle det inte gå runt! sporten skulle dö ut!

jag tycker det jag skrev innan förklarar precis allting och det borde inte komma massa motargument mot det..

Jag höll ju med dig i förra svaret,och det du skrivit överst här håller jag ju också med om, det är väl det jag skrivit förut? Jag vet inte vad du menar för motargument och mot vad, jag har ju faktiskt hållit med. Att jag skrev att en ridhäst kostar lika mycket i mat, veterinärvård och försäkring är väl inget felaktigt motargument?
Att tränarkostnad är dyr, det vet jag, om man väljer att lämna bort sin häst, men det kostar inom ridsporten också, häromkring tar ryttare som tar emot hästar för utbildning ca 5000-6000 kr/ mån, då tillkommer övriga utgifter.

Att jag skrev att en ridhäst kostar lika mycket i mat, veterinärvård och försäkring är väl inget felaktigt motargument?
Att tränarkostnad är dyr, det vet jag, om man väljer att lämna bort sin häst, men det kostar inom ridsporten också, häromkring tar ryttare som tar emot hästar för utbildning ca 5000-6000 kr/ mån, då tillkommer övriga utgifter.

det ÄR dyrare att ha travhäst i träning än en ridhäst. även om du inte lämnar bort den kostar det. dessutom, hur många lämnar iväg ridhästen på tillridning? självklart förekommer det ju, men det gäller oftast bara korta tider och för att på något sätt rida till hästen eller korrigera något. att ha travhäst är som jag sa på alla vis dyrt och tidskrävande, utan prispengarna hade det som jag skrev innan aldrig gått runt.

Vad är det som kostar så mycket mer i träning för en travhäst, om man nu väljer att inte lämna bort den?

Jag menar det att om priser skulle vara som på ridhästtävlingar, så skulle huvuddelen av travägare, tränare o kuskar försvinna.
En sån tur för oss att det inte förhåller sig på det viset. Ja tur för ridsporten ochså för den delen. De får ju en slant då och då av travisarna.
gulan

Jag har inte menat att det inte kan vara "mysigt" att köra en travare som mellanåt går löp i skogen. Det jag menar är att ingen köper en 300 000 kronorshäst för att enbart köra ut i skogen och ha det mysigt, man vill tjäna pengar. Så var det med den jävla skit jag svammlade.

Det är väl ingen som köper en ridhäst heller för 300 000 att bara lulla runt i skogen med? Så jag förstår faktiskt inte vart du vill komma... Ja de flesta som håller på med trav vill få hästen till start, fungerar hästen bra i loppet så är det ett kvitto på att den träning man har gjort har varit rätt.

Vad är det som kostar så mycket mer i träning för en travhäst, om man nu väljer att inte lämna bort den?

Det beror ju på hur man bor, men körvägar behöver underhållas mer än ridvägar, det är större sträckor än tex en paddock... Det kostar att vara amatörtränare, det kostar att ha box inne på banan så man kan köra där, det kostar i transportkostnader... Och visst tränar man hårt med sin ridhäst så kostar det oxå.
Och ja tog man bort pengarna från travsporten skulle nog andel startande hästar minska, men det är ju betydligt fler starthästar inom travet än ridhästar som tränas kontinuerligt för tävling.
Men vad skulle man vinna på om man tog bort pengarna inom travet? Ingenting som jag ser det... Det skulle bli hög arbetslöshet, en väldig massa travare som ingen har lust att ta hand om, banor skulle få stänga med ännu mer arbetslöshet som faktum. Andra näringsidkare skulle få det svårare, tex foderförsäljare, hö och ensilageleverantörer osv osv Inom travsport sker det mesta med vita pengar, vilket kommer även ridsporten till godo... Tex ATG klinikerna skulle rätt snart få stänga igen...

Har man tur så kan man hitta en tränare som tar in hästen för ca 10000 kr i månaden. Sedan faktureras man andra kostnader som, transport, uppsittningar, boxhyra osv.

Har man hästen själv så finns det en hel del exempel på kostnader (en del nämnda förut en del inte):

Vagnar ( man ska helst ha en rockard, sulky och en speedcar, vet inte exakt vad de kostar stycket men säg 20 000.
Sele (allt mellan 1 till 20 tusen styck)
tömman, huvudlag, ev andra hjälpmedel.
Skydd
Skor (travare byter skor oftare än andra hästar)
Regelbundna veterinär besök, kiropraktor, tandläkare, massör
Foder (en travhäst äter mkt mer än andra hästar, vi talar liter och kilon inte dl och gram.)
b-tränar licens
boxhyra på banan
bensin (de flesta åker till travbanan minst en gång i veckan för att träna eller tävla)
underhåll av körvägar

+ travet tar otroligt mkt tid.. inte många klarar att jobba heltid och har travhästar samtidigt, man kan inte skaffa medryttare eller hoppa över ett pass när man inte känner för det.

det här är vad jag orkar komma på nu.. andra får gärna tillägga..

*KL*
Dessutom finns det inte en försäkring på marknaden som täcker annat än traumatiska skador (och inte ens det om det råkar hända på banan istället för i hagen) och kolik på en travhäst. Du kan inte jämföra vet vård kostnader på en ridhäst och en travare för som travhästägare får man vacker betala det mesta ur egen ficka medans ridhästarna har försäkringar som täcker allt. Jag är medveten om att de också har högre premier men säg att du betalar 10000kr om året i premie på en försäkring så betalar jag 2-5000kr för böjprov och behandling på klinik ett par tre ggr om året, minst. Måste du dessutom ta en röntgenbild eller gå in och åtgärda nåt i t ex en led så kan du kanske räkna ut själv vad en travhäst kostar i vet vård....

jag tänkte mest styckespris.. det kanske inte framgick..

Vad är skillnaden på de olika tävlingsgrenarna egentligen? Är ute mycket på hopptävlingar, både ponny och stor häst som tävlingsveterinär. Jag ser många likheter mellan travtävling och hopptävling när man kommer upp i nivåerna. Den proffesionella hoppryttaren har med sig kanske upp till 6 hästar en tävlingsdag, med hästskötare. Tror inte att denne rider sina hästar enbart för att det är "mysigt"... -att komma ut på tävling och att träna hästarna är proffsryttarens jobb, likadant som för en proffstränare inom travet! Samma gäller självklart när man kommer upp i nivåerna i dressyr.

Men självklart, hästsporten, vad man än är inne i för gren, är inget man tjänar pengar på (fast inom travet har man en möjlighet att åtminstone ibland få tillbaka en del satsade investeringar i prispengar), utan grunden är snarare att man älskar hästar och det liv som följer med. Inom trav, liksom hopp och dressyr, finns självklart även de som ser sina hästar som investeringar, se bara på hästarna som går nationellt och internationellt i högre klasser... Även om prispengarna inte är lika höga som inom travet handlar det om stora summor pengar när man säljer hästen etc...

Vill bara pålysa med detta att amatörer och proffs finns inom alla sporter, och se på travsporten som att man håller på med tävlingshästar- lika som inom hopp och dressyr!

Sedan finns också de som hoppar lite lätta klasser, rider ut iskogen och har det "mysigt". Likväl som det finns amatörer som tycker att det är mysigt att ut och träna hästar som sin fritidssysselsättning. och ser man på ponnysidan, finns det nog mer pengar inom ponnyhoppning och ponnydressyr än inom ponnytravet...

Och om vi kommer till ditt "ursprungliga" uttalande om tungbandet: Ridsportens motsvarighet med tungfelsbett som ligger och trycker upp mot gommen, upplever jag som ett större bekymmer än tungbandet. De hästar som jag har varit i kontakt med som har ett sk tungfelsgummi/tungfelsbett har varit alldeles omöjliga att tränsa, och de är uppenbart besvärade. Har sällan varit med om att hästar med tungband visat obehag. Det tar inte lika stor plats i munnen, och ligger ej och irriterar upp i gommen...

Sedan finns också de som hoppar lite lätta klasser, rider ut iskogen och har det "mysigt". Likväl som det finns amatörer som tycker att det är mysigt att ut och träna hästar som sin fritidssysselsättning. och ser man på ponnysidan, finns det nog mer pengar inom ponnyhoppning och ponnydressyr än inom ponnytravet...

bra skrivet :bow:
däremot det jag har citerat.. är man en ryttare som tävlar lite på skoj osv i lättare klasser så tycker inte jag att det riktigt kan jämföras med vissa amatörer som bara gör det för att det är kul. för dessa amatörer kostar det ju fortfarande lika mkt att ha travhäst som för en satsande amatör.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska testa Melatonin i ett par veckor för att se om det kan hjälpa mig att få lite ordning på sovtiderna. I "instruktionerna" står...
Svar
9
· Visningar
1 013
Senast: _Elly_
·
Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: Tilly_85
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
713
Senast: MiniLi
·
Mat Detta är INTE en tråd för smörälskare.... Jag köper både smör (och har i/på mat) och margarin (och steker i och bakar med), men detta...
Svar
2
· Visningar
666
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • kattförsäkring
  • Akvarietråden V