Vad tycker ni om det här?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni om det här?

vad spelar det för roll om man tejper det?
det finns mycket värre tekniker innom hästvärlden..

det varken skadar hästen eller utsätter den för lidande. kanske lite ont att ta bort kanske... men annars ska det väl inte göra ngt? eller?

Bara för att jag skrev att jag tycker det är djurplågeri med tungband betyder det inte att jag tycker att tungfelsbett är OK. Jag har inte heller påstått att det är skillnad i tävlingsgrenarna utan det jag har sagt det är att travsporten lever på sina prispengar och att det drar folk som är ibland mer intresserade av det sistnämnda än hästen som sådan.
Om någon säger till mig att det är djurplågeri med barrering så håller jag med. Bara för att jag själv sysslar med ridhästar betyder inte det att jag tycker att allt är toppen där. Att många här blir irriterade för det som jag ovan skrivit,( och för att vara extra tydlig nu så är inte svaret direkt riktat till dig utan mer allmännt), innebär enligt mig att man inte kan se något problem i den sporten man själv håller på med. Det kanske är bra om man kunde vara lite kritisk mot egna ledet också, allt kan väl inte vara rosenrött där?

Ja, jag förstår vad du menar, det är dyrt vare sig man satsar hårt som amatör eller inte... Man får helt enkelt se travträning som vilken träning som helst inför tävling! Målet är att tävla, men det utesluter inte att man har roligt och "mysigt" under tiden!

precis! jag tror att alla tränare på något sätt "njuter" av hästsällskapet, vare sig de är amatörer eller proffs.

Ja, jag förstår vad du menar, det är dyrt vare sig man satsar hårt som amatör eller inte... Man får helt enkelt se travträning som vilken träning som helst inför tävling! Målet är att tävla, men det utesluter inte att man har roligt och "mysigt" under tiden!

På sätt och vis så är de ju avundsvärda, för att inte säga priviligierade som får jobba med något de verkligen tycker om. Även om det är kärvt ibland. Men det är såklart en avvägning. Så länge travet var mitt liv så accepterade jag en skamlön (som ju timlönen faktiskt blir) När jag sedan blev mer nyanserad så var det inte längre värt uppoffringen, och jag skaffade mig ett annat jobb utanför hästsporten.

Bara för att jag skrev att jag tycker det är djurplågeri med tungband betyder det inte att jag tycker att tungfelsbett är OK. Jag har inte heller påstått att det är skillnad i tävlingsgrenarna utan det jag har sagt det är att travsporten lever på sina prispengar och att det drar folk som är ibland mer intresserade av det sistnämnda än hästen som sådan.
Om någon säger till mig att det är djurplågeri med barrering så håller jag med. Bara för att jag själv sysslar med ridhästar betyder inte det att jag tycker att allt är toppen där. Att många här blir irriterade för det som jag ovan skrivit,( och för att vara extra tydlig nu så är inte svaret direkt riktat till dig utan mer allmännt), innebär enligt mig att man inte kan se något problem i den sporten man själv håller på med. Det kanske är bra om man kunde vara lite kritisk mot egna ledet också, allt kan väl inte vara rosenrött där?

Jag uppfattade faktiskt inte ditt ursprungliga inlägg som enbart kritiskt mot travsporten, och jag tar inte heller åt mig av ovan. Mitt inlägg var bara en jämförelse mellan olika grenar, och att det inte är så stor skillnad om man sysslar med hästar på tävlingsnivå.

Jag tycker inte att allt är rosenrött inom någon gren, det finns alltid saker som kan förbättras (även inom travsporten ;)). Och ska man se från hästens sida, hade de nog helst levt i frihet, och sluppit våra "exter" överhuvudtaget ;)!

Jo, jag håller med precis! Jobbade ett tag som lärling, men det ÄR faktiskt inte alltid lika roligt och mysigt att ut i ur och skur för att träna hästar hela dagarna.. tungt, slitigt och dåligt betalt. Men ack så MYSIGT de fina dagarna och så ROLIGT när det går bra!

Jag valde dock att skaffa ett annat jobb (visserligen även det med hästanknytning) och ha häst på fritiden. Så man kan väl säga att man snart tillhör de "glada amatörernas skara"...

precis! jag tror att alla tränare på något sätt "njuter" av hästsällskapet, vare sig de är amatörer eller proffs.
Nej, i alla ridsporter finns det rötägg. Det finns inom travsporten också, precis som inom western, dressyr, hoppning,polo, islänningar, ta vad du vill. Tyvärr går inte det att komma ifrån och ingen gren är skonad. Jag har sett ridhästar med stora sporrsår (ja, jag anmälde, såren var 5*3 cm och helt öppna samt på båda sidor) dressyrhästar få rejält med stryk, hopponnies som flårids illa, hoppryttare precis under landslagsnivå barra sina hästar före SM, små islänningar bära ryttare på 120 kg. Att inte kunna vara kritisk mot den gren av hästsport men håller på med är strutsbeteende.

jag har väl ingenstans skrivit att det INTE finns rötägg bland tränarna? jag är ju inte så dum att jag tror det. såna har man stött på så det räcker och blir över. jag syftade mer nu på de som inte är rötägg. även jag är ridtjej och självklart måste man se allt från olilka vinklar, allt är inte svart eller vitt.

Jag uppfattade faktiskt inte ditt ursprungliga inlägg som enbart kritiskt mot travsporten, och jag tar inte heller åt mig av ovan. Mitt inlägg var bara en jämförelse mellan olika grenar, och att det inte är så stor skillnad om man sysslar med hästar på tävlingsnivå.

Jag tycker inte att allt är rosenrött inom någon gren, det finns alltid saker som kan förbättras (även inom travsporten ;)). Och ska man se från hästens sida, hade de nog helst levt i frihet, och sluppit våra "exter" överhuvudtaget ;)!
Tack för att du kunde utläsa något som ingen annan kan.

jag känner att jag borde be om ursäkt.. kommer inte ihåg om jag skrivit något till dig i den här tråden.. men du måste förstå oss.. vi blir väldigt ofta utsatta för psykiska attentat mot sporten och livsstilen vi älskar.. jag och många med mig älskar hästar.. skulle inte kunna tänka mig ett liv utan dem.. men tyvärr så sker det så mkt missförstånd.. jag började t.ex. rida en av våra varmblodiga travare och var med på dressyrlektioner och några tävlingar.. men jag kände mig så utanför och utstött att jag gav upp det.. kan du förstå? vi är bara människor.. precis som "ni" ridfolk.. och våra travhästar är också hästar.. men ändå blir vi behandlade som pestsmittade.. därför blir många vi väldigt fientliga mot människor som bara är ridinriktade och som ger oss kritik.. kan du förstå oss?
Jag skulle så gärna vilja att relationen travfolk/ridfolk skulle vara helt friktionsfri.. men det är den inte.. kan inte du hjälpa oss till det? Om du har några funderingar eller har något du vill ifrågasätta om travsportens hästhållning så fråga jättegärna.. så kan du sprida det till dina vänner.. för jag hoppas att vi alla kan bli vänner och vänner med dina vänner.. för livet är alldeles för kort för att hålla på så här..

vad tycker du?

Nej, du har inte påstått att det inte finns rötägg men av ovan inlägg fick mig att tro att du inte tyckte att det fanns det inom travet. Jag menar alltså att inte alla njuter av hästsällskap. Man kan ju undra varför en del håller på när de inte har riktigt intresse, och det är det jag tagit upp förut. Varför skaffar en del häst, varför håller en del på, när de många ggr är irriterade och inte månar?

Du behöver inte be om ursäkt till mig, men ditt inlägg är intressant ur mer än en synvinkel. Om du tittar i mina trådar så har jag inte varit otrevlig mot någon, inte heller har jag gått till angrepp mot travsporten som sådan. Sedan har jag blivit tolkad däråt. Jag har skrivit att jag tycker tungband är djurplågeri. Jag har skrivit att jag tycker att pengar styr mycket i sporten och att det är därför vissa drar sig dit som egentligen inte har det stora djurintresset och månar så mycket som man önskar.
En del på tråden har blivit obefogat arga, vräkt ur sig både det ena och andra, många har hakat på, men jag tycker att jag fortsatt att vara saklig och hävdat det jag tyckt.
Jag förstår om ni som rider travisar känner sig angripna, det finns säkert folk som rynkar på näsan, även om jag, inte heller de domare häromkring, klankar ner på något travekipage om de är friska.
Att många rynkar näsan beror delvis kanske på att "skadade " säljs som ridhästar. Jag påstår inte att alla är det, men det är inte ovanligt. Som det verkar nu på dig, så har du förstått att jag inte har skrivit för att bråka utan helt enkelt för att diskutera. Jag skulle lika gärna ha gått in på en tråd om barrering och skrivit där att jag tycker det är djurplågeri.
Att du kunde vända och ändra attidyd åt mig fast de flesta andra spyr galla är starkt gjort.

Du skriver att du inte gjort några angrepp på travsporten som sådan, men när du skriver som nedan hur vill du att det ska tolkas:

Har fortfarande inte sett någon som har travare som spänner för sulkyn och tar en tur i naturen för skojs skull. Möjligtvis någon som billigt har köpt en travare, alltså en som redan fått visa att den inte håller måttet, på det ena eller andra sättet.

Har haft/ född upp/ kört/ och ridit diverse raser, ställt ut Araber och visat div på premieringar.
Oavsett vilken ras jag sysslat med har det varit för skojs skull. Min hobby alltså. Min dotter, idag amatör träna/köra, gör det enbart för sitt nöjes skull, jobbar och sysslar med hästeriet på fritiden.

Kan däremot fullständigt hålla med om att rötägg finns överallt. Har sett många inom travet men även inom arabshowandet, halvblodsfolket osv.
Änglar :angel: tror jag inte riktigt på att påstå att alla inom en viss grupp är, men inte heller djävlar :devil:..............

Om du läst tidigare tråd av mig så förstår du att jag i så fall inte angriper travsporten som sådan utan det att när folk skaffar travare så tränar de med sikte på att tjäna pengar. Jag har fortfarande inte sett någon som köper en travare, jag utgår från att den är frisk, som har den enbart för att luffa ut i skogen med sulky bakom. Att många köper travare som har gjort sitt på banan, vare sig de har kommit dit eller inte är en annan sak, men inte heller där har jag sett någon köpa för att enbart köra, utan då blir det oftast ridning. Det där med att köra travare verkar förlora sin tjusning när situationer uppstår då en del inser att det är kört att tjäna pengar på dem.

Om du läst tidigare tråd av mig så förstår du att jag i så fall inte angriper travsporten som sådan utan det att när folk skaffar travare så tränar de med sikte på att tjäna pengar.
varför är det hemskt? Utveckla

Jag har fortfarande inte sett någon som köper en travare, jag utgår från att den är frisk, som har den enbart för att luffa ut i skogen med sulky bakom.
Hur är det relevant? Är det bättre att ha en häst att bara luffa runt med än att ha en häst man tränar med när hästen är avlat till just det och tycker det är väldigt roligt?

Att många köper travare som har gjort sitt på banan, vare sig de har kommit dit eller inte är en annan sak, men inte heller där har jag sett någon köpa för att enbart köra, utan då blir det oftast ridning. Det där med att köra travare verkar förlora sin tjusning när situationer uppstår då en del inser att det är kört att tjäna pengar på dem.
Själv tycker jag att tjusningen med att köra är att köra fort, det kan man inte göra med en travare som inte är i form. Därför föredrar jag att rida när man bara ska ut och mysa. det är lättare att prata med hästen då också.

Om du läst tidigare tråd av mig så förstår du att jag i så fall inte angriper travsporten som sådan utan det att när folk skaffar travare så tränar de med sikte på att tjäna pengar.

Är det bättre med ryttare som tränar sin häst för tävling??
Finns många ryttare som köper sin häst för tävling, går den inte nog höga klasser så säljs den.

Utalandet grundade sig på det jag skrev i tråd 153. Jag menar det att de allra flesta som har travare, vare sig de föder upp dem själva eller köper in till ett marknadspris, alltså inte slaktpris, försöker träna dem för att de ska springa in pengar. Att det sedan inte fungerar och man behåller en del och har skoj med är en annan sak, grundtanken har ändå varit att tjäna pengar genom att träna dem till att springa lopp.

Vad är det med det då?
Samma sak som att köpa en hopphäst för att tävla med den.

. Jag har fortfarande inte sett någon som köper en travare, jag utgår från att den är frisk, som har den enbart för att luffa ut i skogen med sulky bakom. Att många köper travare som har gjort sitt på banan, vare sig de har kommit dit eller inte är en annan sak, men inte heller där har jag sett någon köpa för att enbart köra, utan då blir det oftast ridning. Det där med att köra travare verkar förlora sin tjusning när situationer uppstår då en del inser att det är kört att tjäna pengar på dem.

:rofl:
Jag fattar verkligen inte vad du vill ha fram?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska testa Melatonin i ett par veckor för att se om det kan hjälpa mig att få lite ordning på sovtiderna. I "instruktionerna" står...
Svar
9
· Visningar
1 002
Senast: _Elly_
·
Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: Tilly_85
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
708
Senast: MiniLi
·
Mat Detta är INTE en tråd för smörälskare.... Jag köper både smör (och har i/på mat) och margarin (och steker i och bakar med), men detta...
Svar
2
· Visningar
663
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka