Vad tycker ni om det här?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni om det här?

varför är det hemskt? Utveckla

Faran i det, som jag skrivit tidigare, att det drar till sig människor som skaffar häst för att målet är att de ska springa in pengar.Alla fattar inte innan att det är svårt och många hästar får slita ont innan/ om/ när de kommer på det.
Hur är det relevant? Är det bättre att ha en häst att bara luffa runt med än att ha en häst man tränar med när hästen är avlat till just det och tycker det är väldigt roligt?Bara för att någon skrev något om mysiga turer i skogen, det var då jag skrev att ingen skaffar en travhäst enbart för att köra mysiga små stunder i skogen, de tränas för det de är avlade till och även fast de är just avlade till detta så är det långt ifrån alla som tycker det är roligt. Bara för att en häst har hoppstam betyder inte det att den tycker det är roligt.

Själv tycker jag att tjusningen med att köra är att köra fort, det kan man inte göra med en travare som inte är i form. Därför föredrar jag att rida när man bara ska ut och mysa. det är lättare att prata med hästen då också.
Hade jag skrivit det här om körning att det är lättare att prata med en häst när man rider, då hade det blivit ramaskri, men tydligen är det OK när du skriver så.

Är det bättre med ryttare som tränar sin häst för tävling??
Finns många ryttare som köper sin häst för tävling, går den inte nog höga klasser så säljs den.
Det är det som är kruxet i det hela, jag har inte påstått att alla tävlingshästar behandlas väl om det är det du vill komma till, och visst går den inte de klasserna som tänks så säljs den, och det är väl bra att just den hästen slipper träning för det den kanske inte vill eller har kapacitet för. Det är lite det jag menar att när en travare då inte räcker till, eller för den saken skadar sig så fortsatt träning/ tävling är ohållbart, då säljs den många ggr också, men sällan till någon som vill luffa runt i skogen med en sulky bakom.

Vad är det med det då?
Samma sak som att köpa en hopphäst för att tävla med den.
Det jag skrivit från början är att det är mer prispengar i travet som drar till sig människor som har det som det stora målet. Att tjäna så stora pengar på hoppning är inte så stor risk att man gör.

Men du verkar fortfarande inte förstå.

Din uppfattning om att det, tack vare höga prispengar, dras spekulativa penninggiriga djurmisshandlare till travet är felaktig!

Visst finns det rötägg inom alla grenar men jag kan nog säga att det inom travet är förhållandevis få.
Framför allt blir dom inte långvariga!
Detta tack vare dom regler och den "anda" som tillämpas inom sporten.

Tänk dig att du är en kapitalstark köpare.
Du har ingen eller obefintlig hästkunskap.
Köper du dig då en häst att träna själv?
Nej, du sätter den i träning för ca 10-15 000:-/månaden.

Då är det ju tränaren som har ansvaret för hästen.
Även om tränaren själv skulle vara ett rötägg och bara ha penninggirig personal så kommer han, som företagare, vara tvungen att se till att hästen mår bra.

En häst som inte mår bra presterar ingenting!
En tränare som inte får hästarna att gå kommer tappa hästar och till slut kursa företaget!

Kommer tränaren med en häst till banan så finns det otaliga regler som han måste följa.
Bl a när det gäller utrustning och innan start finns en (nitisk) banveterinär som kollar att hästen verkar frisk och fräsch!

Under loppet måste du köra reglementsenligt.
Dvs du får inte lov att tillfoga hästen någon skada.
(och även om man skulle fått göra det så blir man fortfarande inte långvarig i branchen då en häst som har dåliga erfarenheter av tex. tävling inte presterar heller!)

Det kostar alltså ca 130-200 000:-år (inräknat veterinärvård, resor, hablitering osv) att äga en travhäst i proffsträning.
Hur många av dessa tror du går ihop sig ekonomiskt?

Anta att du skaffar dig en amatörlicens och alltså inte överlåter träningen till en proffstränare.
Samma regler gäller där!

Jag tror att det är ca 10% av alla travhästar som "bär sig"
Dvs som ägaren tjänar pengar på.

Då måste alltså den penningstinna först ha turen att inköpa en häst som har kapacitet som sedan skall förvaltas till tävlingsglädje och fräschet.
Därtill så ska hästen tillhöra dom 10% som tjänar pengar som gör att den spekulativa affären går ihop!

Jag tror nog att dom här personerna (som alltså inte skulle vara intresserad av sporten) upptäcker ganska snart att aktier är en säkrare investering!

Sen att alla inom travet drömmer om den stora stjärnan är väl ingen hemlighet eller någonting konstigt med!
Det är ingen skillnad alls mot tex. Carolina Kluft.
Hon gav sig in i idrotten med glädje och är en av dom få som kan föra bankbok med +.
Men under henne finns det mängder av killar och tjejer i lokala idrottsföreningar som har drömmen om att nå dit!
Att stå i rampljuset, få visa sin "talang", glädjen i framgång, tacket för ett hårt slit (som i travvärlden börjar redan i bokningen av hingst ;)) och dessutom tjäna pengar på det!

Men ingen kallar väl våra toppidrottsmän för spekulativa kapitalister på sin väg mot toppen bara för att Golden League genererar mycket pengar om man lyckas?

Vi har haft en del hästar.
Alla i proffsträning.
En del dåligt stammade. Andra inköpta för ett högre pris.

Men endast en enda av dom har kvalificerat sig för V-75!
Där hon blev oplacerad..

Och då har vi ändå satsat!!:rofl::rofl::rofl:

Så jag ställer en motfråga i o m att du har din uppfattning så klar för dig.

-På vilket sätt kan en person som bara har pengar för ögonen lyckas inom travet?

-Vad tillämpar den personen för metoder och hur kringgår han/hon reglerna?

-Hur kan den människan få sina hästar att prestera och därmed generera pengar?

Men du ska ha en eloge för dina tankegångar!
Dessa grundar ju sig på en varm omtanke om hästarna!:bow:

Jag köpte min 1:a travare som sällskapshäst och till att dra mig runt i skogen. Han ansågs som oduglig som travhäst (ej kommit till start). Att jag sedan blev travbiten är en helt annan historia. Tror inte att jag är den enda som köpt en travare för detta ändamål, utan tanke på att tjäna pengar.

Kan inte du bara vara snäll och förstå att det inte är en "bra affär" att äga en travhäst?!? Snarare ett säkert sätt att bli pank på! De få hästar som blir riktigt bra står oftast i proffsträning och är garanterat väl omhändertagna men kostar också 10-20000/mån att äga.
Precis som inom alla andra grenar så brinner travfolket för sitt intresse och att hästen ska springa in pengar är INTE nåt man räknar med när man köper en travare. Har man tur och får en hygglig och hållbar häst som kan knata in några slantar så täcker det oftast inte ens det man lagt ut på att få hästen till start.

Varför tror du att travsporten betecknas som en "sport i kris"??? För att alla vi glada amatörer tjänar multum på att pressa våra hästar att springa?? Ta reda på fakta och sen är du välkommen in i verkligheten!

Det tråkiga med att man skriver en sak så omvandlas det på något konstigt sätt till något annat. Var har jag skrivit att jag tror att det är en bra affär? Jag har skrivit att många av de som skaffar travhästar gör det för att det är höga vinstpengar och att det inte alltid går ihop med sunt hästintresse. Att de efter ett x antal år kommer på att det inte går ihop sig gynnar antagligen inte hästarna.

Ser du inte vad du skriver? Går inte att få ut något vettigt ur det. Kom tillbaka när du har någon konkret kritik istället.

Var har jag skrivit att jag tror att det är en bra affär?

Så du tillhör dom utvalda som förstår att det kanske inte är en bra "affär" men att det finns sådana som inte äger din intelligens och slutledningsförmåga som inte förstår detta utan ger sig in i tex. travsporten?

Jag har skrivit att många av de som skaffar travhästar gör det för att det är höga vinstpengar och att det inte alltid går ihop med sunt hästintresse. Att de efter ett x antal år kommer på att det inte går ihop sig gynnar antagligen inte hästarna.

Men snälla Ginnies. Om du nu har denna erfarenhet så kan du väl förklara och svara på dom frågorna jag ställde till dig innan!
Det är ju så många du har träffat på så du kan väl delge oss svar på följande;

-På vilket sätt kan en person som bara har pengar för ögonen lyckas inom travet?

-Vad tillämpar den personen för metoder och hur kringgår han/hon reglerna?

-Hur kan den människan få sina hästar att prestera och därmed generera pengar?

Men förstår du inte att det faktiskt INTE ÄR särskilt höga vinstsummor i förhållande till utgifterna. Det är inte särskilt stor % av sveriges travare som duger på V75 där prispengarna finns. Dessutom är det bara en vinnare i varje lopp... Merparten av oss travhästagare är glada amatörer som åker långa sträckor på kvällar och nätter för att jaga matlappar och poäng med våra skyddslingar.

Skulle hästen lyckas vinna nåt eller några lopp så är glädjen enorm när man lyckats skrapa ihop till hästens uppehälle några månader.
Ett normalt lopp på landsbygden kanske har 10-15000 i förstapris och då dras boxhyra, anmälningsavgift, kusken ska ha sitt osv. dessutom kanske man har åkt 30 mil enkel resa och bensin är mig veterligen inte gratis.
Om nu någon skulle ge sig in i den här branschen med förhoppningen att tjäna pengar så tar det inte år utan snarare dagar innan vederbörande upptäcker att det är snudd på omöjlighet. Och dessutom, om du har så dålig koll så har du förmodligen inte ens kunskapen att hantera och än mindre träna en häst att bli nån vinnare!

Det är detta som är faran delvis med att kritisera något i ridsporten, vare sig det är inom trav, stora , tjocka vuxna som rider islänningar, hoppning eller "ingahästarskaskosprincipen". Man blir hårt angripen, inte bara om det man påstod utan man ska kunna argumentera om hela sporten i övrigt. Annars ska man vara tyst. Så fungerar det inte enligt mig. Tycker jag att barrering är djurplågeri, då säger jag det, även om jag inte kan sporten som helhet. Samma med trav. Jag skrev att jag tyckte det var djurplågeri med tungband. Jag skrev att det är höga prispengar i potten och risken att det drar till sig mindre seriöst folk ökade.
Jag har inte använt ordvalet spekulativa penninggiriga djurmisshandlare.
Jag har inte skrivit att de lyckas fast de bara har pengar för ögonen, inte heller nämt att de kan få hästar att prestera för att de dras till pengar och kringå vilka regler? Inget jag har nämnt att de kringår i alla fall.

Jag skrev att jag tyckte det var djurplågeri med tungband.
vad är det som är djurplågeri med tungband, tycker du?

Jag skrev att det är höga prispengar i potten och risken att det drar till sig mindre seriöst folk ökade.
Jag har inte använt ordvalet spekulativa penninggiriga djurmisshandlare.
Jag har inte skrivit att de lyckas fast de bara har pengar för ögonen, inte heller nämt att de kan få hästar att prestera för att de dras till pengar och kringå vilka regler? Inget jag har nämnt att de kringår i alla fall.

Om de beter sig som du säger så bryter de mot reglerna. Travsporten består i princip bara utav regler. travsporten reglerar hur stallet ska se ut, hur hovvård ska se ut, hur hästhållningen ska se ut, hur spöet skall användas, hur många gånger man får driva på upploppet. osv. det finns regler om allt och det kontrolleras att de följs regelbundet av STC.

Jag har skrivit att många av de som skaffar travhästar gör det för att det är höga vinstpengar och att det inte alltid går ihop med sunt hästintresse.

vadå många av de som skaffar travhäst? snarare väldigt väldigt väldigt FÅ!
för som Trygg skrev (tror jag det var) varför skulle någon som vill tjäna pengar och som inte har något hästintresse helt plötsligt tänka: "jag börjar träna travhästar! där kan jag tjäna pengar!" det går ju verkligen INTE ihop :crazy: hur skulle en icke hästkunnig människa någonsin kunna träna och tävla en travhäst? och precis som trygg säger, hur skulle denne kringgå alla regler och bestämmelser?

dessa som vill tjäna pengar finns, men då är de däremot som hästÄGARE som sedan sätter hästen i träning hos en duktig tränare för minst 10 000 i månaden! :idea:

*knapplån*

En person som redan "grävt" ner sin åsikt i marken och inte har för avsikt att gräva upp den igen för att ändra de eventuella felen är en person som det egentligen inte ens är någon mening att diskutera med!

Det spelar inte någon roll hur mycket man poängterar och berättar att det faktiskt finns en annan sida också - inte bara den "mörka" sidan som personen ifråga har stött på.

De personerna kommer förmodigen aldrig fatta tjusningen med travet och det är väl lika bra det för trångsynta männsikor finns det ingen plats för i våran underbara hästvärld!

De får "tro" vad de vill men vi VET och det är det som är huvudsaken!

Sen att alla inom travet drömmer om den stora stjärnan är väl ingen hemlighet eller någonting konstigt med!
Det är ingen skillnad alls mot tex. Carolina Kluft.
Hon gav sig in i idrotten med glädje och är en av dom få som kan föra bankbok med +.
Men under henne finns det mängder av killar och tjejer i lokala idrottsföreningar som har drömmen om att nå dit!
Att stå i rampljuset, få visa sin "talang", glädjen i framgång, tacket för ett hårt slit (som i travvärlden börjar redan i bokningen av hingst ;)) och dessutom tjäna pengar på det!

-
Men du ska ha en eloge för dina tankegångar!
Dessa grundar ju sig på en varm omtanke om hästarna!:bow:
Att jämföra en topptravare med Carolina är inte kanske särskilt smart. Hon gör sitt jobb frivilligt,ja, iallafall vad det verkar. När det gäller travare så är det ju en människa som använder en annan individ för att nå framgång,( vilket då givetvis gäller alla andra ridsporter också). Om du nu nödvändigtvis ska jämföra med människans idrottsprestationer så ligger det väl närmare till hands att ta de kinesiska elitgymnasternas framgångar och hur de plockas ut och tränas för att komma dit de är med hårda metoder redan när de är mkt små.

Jag har inte skrivit att det är många som skaffar travhästar, eller hur? Jag skrev många av de som skaffar travhäst... Jag skrev inte:- många är det som skaffar travhäst... Det är skillnad!

vad är det som är djurplågeri med tungband, tycker du?

Om de beter sig som du säger så bryter de mot reglerna. Travsporten består i princip bara utav regler. travsporten reglerar hur stallet ska se ut, hur hovvård ska se ut, hur hästhållningen ska se ut, hur spöet skall användas, hur många gånger man får driva på upploppet. osv. det finns regler om allt och det kontrolleras att de följs regelbundet av STC.
Eftersom jag tydligen inte förstår så kanske du kan förklara vad som är humant med tungband? Och jag vill också gärna veta hur jag har skrivit att folk beter sig så att de därför bryter mot reglerna?
Sedan undrar jag också vad den stora skillnaden är mellan hur stallet ska se ut, hovarna skötas, hur hästhållningen ska se ut om man jämför med övrig ridsport.
Och det där med reglering av spöhjälper, de fanns inte förr, utan uppkom för att vissa piskade på sina hästar mycket på upploppet, allt för att vinna.
Precis på samma sätt som det inom hoppsporten inte förr var förbjudet med barrering, vilket då de flesta gjorde på framhoppningen på stora tävlingar.

*knapplån*

De personerna kommer förmodigen aldrig fatta tjusningen med travet och det är väl lika bra det för trångsynta männsikor finns det ingen plats för i våran underbara hästvärld!

!

Är det mig ni pratar om? Om det nu är så att du kallar mig för trångsynt för att jag har skrivit några saker om trav som jag har reagerat på så OK. Men jag tycker man är mer trångsynt om man håller på med någon ridsport, som här trav, och inte ser några brister alls. Det är först när man kan se negativa saker med sin egen sport som man kan föra sporten framåt. Och då menar jag inte framåt med att det ska bli snabbare tider.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska testa Melatonin i ett par veckor för att se om det kan hjälpa mig att få lite ordning på sovtiderna. I "instruktionerna" står...
Svar
9
· Visningar
1 002
Senast: _Elly_
·
Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: Tilly_85
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
708
Senast: MiniLi
·
Mat Detta är INTE en tråd för smörälskare.... Jag köper både smör (och har i/på mat) och margarin (och steker i och bakar med), men detta...
Svar
2
· Visningar
663
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka