Sv: Vad tycker ni om det här?
*kl*
Apropå tungband:
Jag som då kommer från ridhästsidan, och nog ser mig som "ridfolk" fortfarande. (Är bla utbildad ridlärare, har jobbat många år som ridskolechef bla.) Även om vi för tillfället har 15 travhästar och en ridhäst på gården...
Både jag och min man är amatörtränare.
Jag fashineras ofta över vad vi hästfolk tillåts göra med våra djur. Om man jämför med hundar, vilket är det andra djuret vi människor tävlar med (ok, det finns kamelrace också, men det vet jag inget om...) så är det stor skillnad på vad som är acceptabelt att göra.
Tillexempel tungband. Jag har mycket svårt att tro att det skulle vara tillåtet att tävla agility, om det krävdes att hundens tunga bands fast för att man skulle kunna få den att genomföra en agilitybana. Tungbandet hindrar tex hästen från att svälja, vilket är en naturlig reflex. Mig veterligt får man inte hindra djur från att kunna utföra sina naurliga beteenden, men att hindra den från att utföra en reflex är alltså tillåtet. Om jag överför de erfarenheter jag har från ridningen, så är det uppenbart att tungan, käken och nacken är mycket väl sammanlänkade, och tex en hårt spänd nosgrimma, som också hindrar hästen från att svälja, och även från att kunna släppa ner underkäken, ger mycket problem i käke/nacke.
Ser vi till ridsidan, är det inte ovanligt att man hör ridlärare INSTRUERA sina elever att sparka till hästen med skänkeln. Hur långvarig skulle instruktören på hundklubben bli, om h*n sade till hundförarna att sparka till hundarna?
Ingen av våra hästar behöver tungband. Det är mycket möjligt att vissa hästar verkligen behöver det i lopp, det kan jag inte uttala mig om. Huruvida den hästen då ska tävla är väl en etisk disskussion som kanske ska föras? Jag säger varken bu eller bä om detta.
Däremot vänder jag mig definitivt emot de som använder tungband dagligen, på alla hästar.
Apropå huruvida det är mest synd om ridhästar eller travhästar:
Jag ser fler glada travare, än vad jag ser glada ridhästar. Alla travhästar jag har kört, har sprungit med öronen glatt klippande. Att tvinga hästen att springa fort är det ju verkligen inte frågan om. Våra hästar är heller inte stressade. De har inga som helst problem att gå från snabbjobb till skritt på lång töm.
Jag ser MÅNGA ridhästar som är allt annat än glada. Det märker man ju också om man surfar runt lite här på BUke, hur otroligt många det är som har problem med sina hästar (eller snarare, hur många hästar det är som har problem med sina människor..)
Däremot tycker jag absolut inte att det är synd om hästar för att de blir ridna.. (Vore ju ganska korkat av mig att jobba som ridinstruktör då..) Men det beror liksom på HUR man gör det, som med allting annat.