Vad tycker ni om det här?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni om det här?

Du kan alltså inte svara på mina frågor?

Kom nu inte med något annat osammanhängande dravel som avslöjar din okunskap utan antingen svarar du eller inte.

Ett till inlägg från dig där du undviker konkreta frågor gör att du tappar ytterligare en bit av ansiktet...

Jag frågade vad du tyckte var djurplågeri med tungband.. inte vad jag tyckte om det.

*kl*

Apropå tungband:
Jag som då kommer från ridhästsidan, och nog ser mig som "ridfolk" fortfarande. (Är bla utbildad ridlärare, har jobbat många år som ridskolechef bla.) Även om vi för tillfället har 15 travhästar och en ridhäst på gården...
Både jag och min man är amatörtränare.
Jag fashineras ofta över vad vi hästfolk tillåts göra med våra djur. Om man jämför med hundar, vilket är det andra djuret vi människor tävlar med (ok, det finns kamelrace också, men det vet jag inget om...) så är det stor skillnad på vad som är acceptabelt att göra.

Tillexempel tungband. Jag har mycket svårt att tro att det skulle vara tillåtet att tävla agility, om det krävdes att hundens tunga bands fast för att man skulle kunna få den att genomföra en agilitybana. Tungbandet hindrar tex hästen från att svälja, vilket är en naturlig reflex. Mig veterligt får man inte hindra djur från att kunna utföra sina naurliga beteenden, men att hindra den från att utföra en reflex är alltså tillåtet. Om jag överför de erfarenheter jag har från ridningen, så är det uppenbart att tungan, käken och nacken är mycket väl sammanlänkade, och tex en hårt spänd nosgrimma, som också hindrar hästen från att svälja, och även från att kunna släppa ner underkäken, ger mycket problem i käke/nacke.

Ser vi till ridsidan, är det inte ovanligt att man hör ridlärare INSTRUERA sina elever att sparka till hästen med skänkeln. Hur långvarig skulle instruktören på hundklubben bli, om h*n sade till hundförarna att sparka till hundarna?

Ingen av våra hästar behöver tungband. Det är mycket möjligt att vissa hästar verkligen behöver det i lopp, det kan jag inte uttala mig om. Huruvida den hästen då ska tävla är väl en etisk disskussion som kanske ska föras? Jag säger varken bu eller bä om detta.
Däremot vänder jag mig definitivt emot de som använder tungband dagligen, på alla hästar.

Apropå huruvida det är mest synd om ridhästar eller travhästar:
Jag ser fler glada travare, än vad jag ser glada ridhästar. Alla travhästar jag har kört, har sprungit med öronen glatt klippande. Att tvinga hästen att springa fort är det ju verkligen inte frågan om. Våra hästar är heller inte stressade. De har inga som helst problem att gå från snabbjobb till skritt på lång töm.
Jag ser MÅNGA ridhästar som är allt annat än glada. Det märker man ju också om man surfar runt lite här på BUke, hur otroligt många det är som har problem med sina hästar (eller snarare, hur många hästar det är som har problem med sina människor..)
Däremot tycker jag absolut inte att det är synd om hästar för att de blir ridna.. (Vore ju ganska korkat av mig att jobba som ridinstruktör då..) Men det beror liksom på HUR man gör det, som med allting annat.

Tungbandet hindrar tex hästen från att svälja, vilket är en naturlig reflex. Mig veterligt får man inte hindra djur från att kunna utföra sina naurliga beteenden, men att hindra den från att utföra en reflex är alltså tillåtet.

Vilken rörelse är det hästen gör med tungan för att svälja som hindras med ett korrekt anbringat tungband?

Hmm. Uppåt/bakåt skulle jag gissa, eftersom det är så jag gör när jag sväljer. I det läget stänger min tunga mot strupen, och det är väl det man vill hindra iom att man använder tungband, om jag har förstått saken rätt?

Jag har inte skrivit att det är många som skaffar travhästar, eller hur? Jag skrev många av de som skaffar travhäst... Jag skrev inte:- många är det som skaffar travhäst... Det är skillnad!

det var ju just det jag menade :crazy:

att du skrev att "många av de som skaffar travhästar gör det för att det är höga vinstpengar"

och då kommer mitt svar till dig igen:
vadå många av de som skaffar travhäst? snarare väldigt väldigt väldigt FÅ!
för som Trygg skrev (tror jag det var) varför skulle någon som vill tjäna pengar och som inte har något hästintresse helt plötsligt tänka: "jag börjar träna travhästar! där kan jag tjäna pengar!" det går ju verkligen INTE ihop! hur skulle en icke hästkunnig människa någonsin kunna träna och tävla en travhäst? och precis som trygg säger, hur skulle denne kringgå alla regler och bestämmelser?

dessa som vill tjäna pengar finns, men då är de däremot som hästÄGARE som sedan sätter hästen i träning hos en duktig tränare för minst 10 000 i månaden!

Men jag tycker man är mer trångsynt om man håller på med någon ridsport, som här trav, och inte ser några brister alls. Det är först när man kan se negativa saker med sin egen sport som man kan föra sporten framåt. Och då menar jag inte framåt med att det ska bli snabbare tider.

men alltså, har du inte läst vad vi har skrivit?
ALLA här VET om vilka brister det finns i travsporten! vi VET att det finns rötägg! vet man inte det så kan man ju undra ifall man har alla hästar i stallet ;)

Säger inte emot dig, då jag som sagt inte använder tungband. Men, hur kan det då ha den önskade effekten?

Det hindrar dem tillräckligt mycket för att de inte ska kunna lägga tungan över bettet eller svälja tungan om de ligger på hårt.

kl

Jag blir mörkrädd ibland.
Jag är ridmänniska som hamnade i travet och blev fast där.
I travbranchen krävs kunskap för att kunna delta som ridmänniska krävs inget.
Jag har sett så mycket elände på ridtävlingar ta bara exemplet lastning.
Jag har fått min häst spöad med longerpisk på en träning en gång av den som lastade bredvid mig eftersom hennes häst inte gick in och hon viftade hejdlöst med sin pisk och som pricken över i bar hon en jacka med ridutbildare Strömsholm.
Jag kan ju lugnt säga att jag kontaktade strömsholm och berättade vilken reklam deras ridledare gör.
Det plockas fram sopborstar,linor och spön för att få in hästen. Alla hästar skall på tävlingsplatsen ledas i träns.

jag tror hantering av häst på travbanan har mycket att lära ut
och jag anser att utrustningen där än mycket trevligare för hästen att bära än alla dessa hjälptyglar och elände man sätter på en ridhäst t o m min dressyrtränare sa Tänk om folk lärde sig rida istället för att sätta på en graman och det ligger mycket i det.
/Cetzy

:bow:

Jag har aldrig förstått det där med träns. Är det så besvärligt att hålla i hästen så är ju risken rätt stor att den skadar sig om den kommer loss med bett i munnen. Eller?

*kl*
Har man en gång sett en häst bryta nacken pga. den lagt tungan över bettet,så har man alltid tungband sen.

Säger inte emot dig, då jag som sagt inte använder tungband. Men, hur kan det då ha den önskade effekten?
Det är lite farligt att vara en person som du, med mycket kunskap om häst -både rid och trav att så tvärsäkert uttala dig om att en häst inte kan svälja om den har tungband.Det är ju inte sant.
Säger du så i ett stall fullt med ridungar där du är auktoritär så hakar de på det där och sen för det vidare till sina ridkompisar osv. Det är mycket så all den trissta smutsspridningen av travet kommer till.
Jag var ridnisse innan jag bytte och blev travnisse -som innan var djurplågeri för mig. Och jag skämms idag över hur dålig hästmänniska jag var då, och vad jag utsatte min ridhäst för och hur DUKTIG och kunnig jag tyckte jag var. (läste mycket)
Idag med 15 år i travet i proffsstall känner jag att jag kan ganska mycket.
gulan

Hmm. Uppåt/bakåt skulle jag gissa, eftersom det är så jag gör när jag sväljer. I det läget stänger min tunga mot strupen, och det är väl det man vill hindra iom att man använder tungband, om jag har förstått saken rätt?

Hur vore det om du hade FAKTA istället för att gissa dig fram...

Nä fy för sånna som tror att dom kan men är helt ute o cyklar :cool:

Problemet är väl snarare att byta från gimman till tränset när man står med ridhästen utanför finkan på tävlingsplatsen... vi har ju inte alltid box att tillgå... vilken dröm det hade varit.
Hur som det står i TR att man ska leda i träns på tävlingsplatsen så vad gör man? Det brukar alltid finnas någon männska som är snabb att komma och fördömma eller springa till överdomaren och raportera om man skulle råka glömma att tränsa innan man lastar ur hästen.

Har jag nämt att jag som ridhästmänniska med tävlande hopphäst (och montékarriär vid sidan om) gillar hela attityden och bemötandet som man får av travfolket bra mycket bättre...

/Skaune - vars hopphäst får gå ett och annat jobb ihop med travarna...

Senast ändrad:

Så sant som d va sagt....
Tungbandet är en säkerhetsdetalj i travhästens utrustning.....
Jag har skenat bakom såna utan tungband och försökt styra-lönlöst. Bara att hålla i sig.
Jag har även kört en som svalde tungan och kvävde sig-inte ett dugg roligare.
Jag tror inte att nån sätter på sin häst ett tungband för att bestraffa den utan för sin och hästens säkerhet.

Exakt... Våran valack är en j-la mardröm att köra & rida utan tungband, tung i huvudet å allmänt "bänglig". Mkt mkt trevligare att köra med tungband än utan, då man får dra å dra å dra i honom.. Rider nu på pelham bett med äppel smak & det är det bästa bettet jag haft på honom!!! mkt för att han har en respekt för kedjan under hakan så den behöver inte ens sitta åt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska testa Melatonin i ett par veckor för att se om det kan hjälpa mig att få lite ordning på sovtiderna. I "instruktionerna" står...
Svar
9
· Visningar
1 002
Senast: _Elly_
·
Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: Tilly_85
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
708
Senast: MiniLi
·
Mat Detta är INTE en tråd för smörälskare.... Jag köper både smör (och har i/på mat) och margarin (och steker i och bakar med), men detta...
Svar
2
· Visningar
663
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.