Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu har det ju gjorts studier som visar att hästens rygg o leder inte mår bra av just graman, de felbelastar sig och får spänningar och utav det skador. .
Vilka studier är det?
När en ridhäst släpper bettet är det ungefär samma som att köra på E18 i 110 km och kasta ut ratten genom fönstret.
Vilka studier är det?
Jag har inte skrivit att graman o martingal har samma effekt, och man kan aldrig få den ihopdragande effekten med en martingal. Vad en del inte vet om graman är att den gör ett vanligt bett väldigt skarpt. Man får inte den effekten av martingalen, som om den är ditsatt korrekt, gör att bettet istället trycker nedåt i hästens mun om hästen tar upp huvudet..OK
Men graman och martingal har inte samma effekt/verkan..
så då frågar jag..ska martingal bort från samtliga hopphästar??
AM
Vilka studier är det?
Det fanns en artikel i ridsport om dessa, vet inte nummret, men det kan ha varit för ca ett halvår sedan.
Nu är det så att martingalen faktiskt har väldigt lite med ryttarens skicklighet att göra.
Den sitter endast där för att skydda ryttaren från att få mosade näsben.
När en ridhäst släpper bettet är det ungefär samma som att köra på E18 i 110 km och kasta ut ratten genom fönstret.
En studie som har utförts av bl a veterinärer på Ultuna. Tror att du kan läsa om det på SLUs hemsida.
Martingal är enlig tmig ingen direkt hjälptygel då den inte inverkar på hästens form, utan endast skyddar ryttaren från att få ansiktet mulat. Mer som en säkerhetstygel.
Det var precis vad jag menade!
Har fortfarande inte sett någon som har travare som spänner för sulkyn och tar en tur i naturen för skojs skull. Möjligtvis någon som billigt har köpt en travare, alltså en som redan fått visa att den inte håller måttet, på det ena eller andra sättet.