Vad tycker ni om det här?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni om det här?

Har fortfarande inte sett någon som har travare som spänner för sulkyn och tar en tur i naturen för skojs skull. Möjligtvis någon som billigt har köpt en travare, alltså en som redan fått visa att den inte håller måttet, på det ena eller andra sättet.

Synd att du inte såg oss då när vi hade hästar... Och visst det var inga 150 tusen kr hästar, men det var inga skithästar... Det är härligt att sitta bakom sin häst en härlig skogsdag och jogga. Eller rida ut en sväng och busa, eller bara gå ut och beta vid handen.

Nej vi gick aldrig plus, någon månad kanske vi fick någon krona "över" men då kan man ju räkna in alla de där månader som gick helt back..
Och det är en helt normal travhästägares liv, mer back än plus på kontot men massor av härliga upplevelser och spännande stunde.

Du får gärna komma hem till oss och titta/köra någon av mina tanter som jag BARA kör för nöjes skull. Jag rider dem också bara för nöjes skull.

Min gamla Rigmor är 21, och vill inte skritta framför vagn, utan det ska travas så det gäller att hålla in henne. Kommer man inte i väg fort nog stegrar hon sig. Det är mycket liv och glädje i den gamla tanten...

Sandie, 15 år, rids dels i skogen och dels tar jag privat ridlektioner på henne. Från att varit helt oinriden för 6 år sedan, gör hon nu bl.a. skänkelvikningar som om hon var född till det. Hoppa i padocken är inte hennes grej, utan det sla i så fall vara hinder i skogen.

Damell, 10 år, tycker bäst om när hon sakta får traska genom skogen oavsett om vi kör eller rider.

Även våra 2 tävlingshästar kör vi hemma i skogen (och rider lite = inridning påbörjad) när det inte är träning bara för att de ska slappna av och jag inte gillar att köra så fort, det överlåter jag till dottern.

De händer rätt ofta att vi packar matsäck och kör eller rider ut i skogen på långa turer, så ja, man kan nog lungt påstå att vi kör mest för nöjes skull.

De är inga miljonärer (det kommer jag aldrig heller att bli) men de har sprungit in bra med pengar. Och penar plus är det inte tal om. Min make säger att vi har många stora sparbössor, men det får gå eftersom vi älskar våra djur!

Har fortfarande inte sett någon som har travare som spänner för sulkyn och tar en tur i naturen för skojs skull. Möjligtvis någon som billigt har köpt en travare, alltså en som redan fått visa att den inte håller måttet, på det ena eller andra sättet.

Det där var väl ett konstigt uttalande? Som om någon kan ha koll på det? Eller det är kanske det du gör på dagarna? Går runt hos folk som har travare och se om de någon gång spänner för sulkyn och kör en tur i naturen för skoj skull? :p

Utalandet grundade sig på det jag skrev i tråd 153. Jag menar det att de allra flesta som har travare, vare sig de föder upp dem själva eller köper in till ett marknadspris, alltså inte slaktpris, försöker träna dem för att de ska springa in pengar. Att det sedan inte fungerar och man behåller en del och har skoj med är en annan sak, grundtanken har ändå varit att tjäna pengar genom att träna dem till att springa lopp.

Nej, grundtanken är att man älskar hästar/lever med hästar i en sport där det finns mycket pengar för den som lyckas.

Ungefär som för den fotbollsspelare i div. 5 som drömmer om Champions Leage!:idea:

Den som ger sig in i travsporten i tron om att det ska bli ens pensionsförsäkring blir inte långvarig!

Fråga efter lite mer fakta så att du får en bättre uppfattning om travet så slipper du framstå som okunnig och därmed dum!
Inget illa ment!

Oh vilken inställning...

Vad lever jag för??? Att komma ut i stallet på kvällarna och släppa allt annat för att bara göra "stalljobbet", mocka, fodra, pyssla och träna. I träningen ingår allt från skogspromenader i världens minsta skog, långa skrittsvängar för att lösgöra hela kroppen och regelbundna arbeten i högre fart.

Bara det är terapi för en stressad nutidsmänniska.

Som extra laddning kan man om man är i flytet starta någorlunda regelbundet och om det går riktigt bra även få in nån krona.

Att det finns pengar i min sport gör inte att jag har en annan inställning till djuren, och vem som helst kan lista ut att med dålig djurhållning får man knappt ens en kortsiktig vinst.

Utalandet grundade sig på det jag skrev i tråd 153. Jag menar det att de allra flesta som har travare, vare sig de föder upp dem själva eller köper in till ett marknadspris, alltså inte slaktpris, försöker träna dem för att de ska springa in pengar. Att det sedan inte fungerar och man behåller en del och har skoj med är en annan sak, grundtanken har ändå varit att tjäna pengar genom att träna dem till att springa lopp.

Nej, grundtanken för de allra flesta är inte att de ska tjäna pengar. Grundtanken är att lyckas träna fram hästen till tävlingsbart skick. Bara det är en stor utmaning.

Grundtanken är att lära känna andra människor med samma passion som blir dina nära vänner med samma drömmar, att bakom hästen få uppleva soluppgång tidiga morgonar när daggen ligger kvar i gräset, solnedgång med rosa himmel en höstkväll med hög klar luft när löven gulnar på träden, att få uppleva fölningar mitt i natten en kall vårnatt efter många nätters passning, att sedan få hoppas att just denna lilla parvel ska vinna ära och berömmelse som en modig och stark tävlingshäst som du stolt kan berätta att just du har fött upp, tämjt och kanske till och med tränat.

Grundtanken är att lära känna din häst. Att lida när den lider, att trivas när den trivs. Att offra din egen hälsa och sömn för att hästen ska få det bästa tänkbara. Och åter till det ekonomiska - att utan tvekan offra ditt eget välstånd för att hästen ska få de bästa förutsättningar.

Och som någon annan skrev. Den som ger sig in i travet med någon annan ambition och drivkraft blir sällan långvarig.

:eek::eek::eek:

min häst kostade 300 000kr på unghästauktion och henne kör jag i skogen för att det är mysigt!!!! hon älskar det och liksaå jag!
vad svamlar du för jävla skit???

varför är det bara en biligt skithäst som man kan köra i skogen för att det är mysigt??

sen om du förstår hur det går till i ett proffsstall så hade du haft mer förståelse.
i ett proffsstall så har en skötare ca 10 hästar. alla dom hästarna ska köras på samma dag om du har otur. varje tur tar minst 40 min. då står det väl ganska klart att man inte kan skritta i skogen i 2 timmar för att det är mysigt. då skulle den stackars skötarn få jobba dygnet runt. men detta betyder inte att den skötarn älskar sina hästar och att dom hästarna lider!!!!!
på em när turera är klara så varje häst en lång ompysslingsstund och lite morötter och pussar.
nästa dag när hon inte har nåt alls att göra för att hästana kördes igår så kanske hon tar en barbacka tur i skogen på nån av hästarna och varvar detta.

vad får dig att tro att skötarna inte älskar sina hästar?? hon är väl ingen anna människa än dig som antagligen frlänger omkring med en ridhäst i ridhus med rosa lindor??? tror du att din häst mår bättre och känner sig mer älskad för att du åker ut i staller kl 22 och ger den en morot och säger att du älskar den?? den förstår inte ett ord av vad du säger och en morot är bara mat!

herre gud, jag blir verkligen arg när jag hör sånna otroligt dumma osanningar om travsporten. ta bort skygglapparna och öppna dina ögon.

sen så ska du inte blanda in tränarana i detta - dom sköter en rörelse och ser till att den fungerar och att hästaran för bästa möjliga träning. sen är det skötarna som sköter om att hästarna mår bra fysiskt och psykiskt.
fast om du vill veta så jobbar jag åt en tränare som har 30 hästar och han är snart 30 år. när jag står på gången och pysslar om en häst så kommer han fram till hästen. säger "hej *****, hur är det med dig då gubben?" klappar om han och ger han en puss på mulen. :smirk: så gör han med alla hästarna oavsett hur bra eller dåliga dom är för hans rörelse. så han tycker verkligen om sina hästar och lever för det han gör.
och han är inget undantag.

och som många andra skrivit så är det knappast många som håller på med en sån kostsam sport som trav för att tro att doms ka bli rika. det är spänningen och närheten till djuren som lockar!
vet du hur mycket det kostar att äga en travhäst som står i träning?? isåfall borde du insett att mna inte har hästen för at tjäna pengar på den.
många äget till och med andelshästar. betalar 500kr/månad bara för att det är spännande att följa tävlandet. har dom tur kanske dom får tillbaka nån hundring i prispengar. mer blir det inte över då dom är 20 ägare som ska dela på 15 000 och betala 15 000 i månaden. + alla andra kostnader som rör sig runt hästen.
så den som tror att dom ska bli rik på trav har ju gräft sin egen grav!

men som nån nämnde så kan man ju jämföra det med fotboll. det finns ju en lite dröm om att om det går väldigt ra så kan man tjäna en hacka på det. men jag tror knappast (som innom travet åxå) att kllar i 16 års ålderna som spelar fotboll gör det endast för att bli rik. snacka om fel inställning.
dom gör det för at det är skönt att träna, kul att träffa sina lagkompisar och spännande att spela match. sen om det går jättebra så kan dom avancera. och om dom har väldiht flyt så kan dom få betalt för att utöva sitt största intresse. snacka om en dröm som gått i uppfyllelse! (precis samma som inom travet)
och sen för att en kille spelar fotboll och bara för att zlatan är rik så betyder väl inte det att den killen inte är älskad av sina föräldrar/komisar etc. han tränar inte bara stenhårt på en fotbollsplan så han lider i huvudet och gör aldrig något roligt. han går säkerligen på nån fest, bio m.m. samma sak som att en travhäst är ute och joggar i skogen med sin skötare som sitter i linne och njuter av hästlukten och att solen värmer, och för att hon älskar att jobba med sitt största intresse och sina älskade hästar.

Senast ändrad:

sen ägaran bakom hästarna är ofta "gubbar" eller par eller tjejer - ja alla olika kategorier av människor. precis som innom ridsporten. dom älskar ofta sina hästar lika mycket som ridmänniskor älskar sina hästar - men saken är den att dom kan köra häst (kanske) men dom vet inte hur dom ska träna den. därför betalar dom väldigt dyrt för att en duktig tränare ska göra det år dem. och för att hästen skall få bästa möjliga vård. garanterat för att kunna tävla - javisst! såklart! men dom gör det för att det är roligt att åka till travbanan och se deras häst springa ett spännande lopp och ge han en morot efteråt. och för att längta till nästa gång för att se om han utvecklas.
dessa ägare kommer ofta ut i tallen och hälsar på, lämnar en påse morötter och pussar om den lite. dom bryr sig oerhört mycket! men är det nån skilland från en ridmänniska som har medryttare? älskar inte hon sin häst då? för att hon lämnar över en del av träningen/omvårdnaden till en anna??nej självklart inte!

sen SÅKLRT finns det enstaka gubbar som äger flertalet hästar för att vinna stora lopp och ser pengar! men det är samma rötägg som dom som köper en svindyr hopphäst och barrerar den. förstår du liknelsen?? fast travgubbens hästar lider inte och behandlas inte som skit. den älskas av en skötare fast han har en ägare som bara pungar ut pengar.
så hästen känner knappast skillnad på om den har en ägare som bryr sig elelr en ägare som ser pengar. för det är ju skötaren som är dens "ägare" och slöter om den. precis som ni ridflickor fast det lkanske är pappsen som äger hästen för att ni är minderåriga. mår den hästen dåligt då bara för att pappa bara mekar med bilar? det är ju ändå du som sköter om den - det rä det som betyder nåt för hästen!

sen kan jag slå vad om att det finns flertalet ridmänniskor som köper hästar (ex rika snorungar) dessutom svindyra hästar för att vinna rosetter. så skita inte ner en sport innan du har tagit hand om din egen.

Och med ditt underbart välövertänkta ordval har du säkert inte råkat reta upp någon mer... :angel:

Visst vill man i bland skriva helt andra ord än de man väljer när man kommunicerar i text (jag har det så i jobbet hela dagarna) men man får tänka en gång extra så att man inte lyckas reta upp folk i stället för att förklara.

Därför är det inte så smart att svära och kalla folk "rika snorungar" i ett för övrigt bra inlägg! Man ser liksom bara svordomarna och utbrotten.

KL*
Många tränare har inlagt i hästens veckoschema en "mentaldag". Den kan vara tex att gå ut och promenera med hästen, låta den gå i en större hage om den brukar stå i en mindre, köra den långsamt eller rida den utan att det är träning.

Saxat från stall Bredbyn är här lite om en glad amatör (30 år inom travet) vid namn Sven Andersson (Plåt-Sven) och hans ideér "Banjobb tillhör ovanligheterna för Plåt-Svens hästar, trots att alla hästar som han haft på senare år har vunnit lopp som tvååringar. Hur gör han då?
En vecka med Plåt-Sven innebär två dagars grundträning, två dagars tempoträning och tre dagar för mental träning. De mentala dagarna får hästen bestämma.
"Då säger jag; kom kompis, du får gå vart du vill. Fast det är klart om jag inte har tid kan ju inte hästen få strosa runt i flera timmar, men en eller ett par timmar kan det nog bli."
Den mentala träningen kan genomföras antingen för hand i grimskaft, eller för vagn i skritt och kan även inkludera gräsätning. Grundtanken är alltså att hästen ska få känna att det är "hans eller hennes dag"."

Så visst finns det "gamla uvar" som kommer ihåg att hästen är häst också.....

Det händer de flesta - jag är inte något undantag - att man i affekt råkar slinta på tangentbordet och få ner meningar som i den trubbiga värld av skrivna ord vi vistas i kan uppfattas mycket hårda. Sådana tillfällen bidrar man nog inte precis till ett gott samtalsklimat och kanske har man inte heller fått till stånd något konstruktivt, utan mest bara roat de som roas av att se ilskna inlägg och gett den som är orsaken till denna ilska en poäng genom att förlora sin saklighet, eller i vart fall genom att det som var sakligt kom i skymundan av de förhastade orden.

När det händer mig brukar jag känna att det är ledsamt om de andra här ska tro att jag är en sån där trist arg människa och istället skriva ett nytt inlägg där jag bara behåller det som jag tyckte var berättigat och be övriga bortse från det där första, lite mindre välformulerade inlägget.

Så kan man ju göra, men det behöver inte vara rätt sätt.

sen kan jag slå vad om att det finns flertalet ridmänniskor som köper hästar (ex rika snorungar) dessutom svindyra hästar för att vinna rosetter. så skita inte ner en sport innan du har tagit hand om din egen.
Om du har läst mina trådar innan så skulle inte du ha skrivit detta ovan riktat till mig.
Jag menar det att om priser skulle vara som på ridhästtävlingar, så skulle huvuddelen av travägare, tränare o kuskar försvinna. Tänk i de lätta klasserna, bara en rosett och en liten borste.

:eek::eek::eek:

min häst kostade 300 000kr på unghästauktion och henne kör jag i skogen för att det är mysigt!!!! hon älskar det och liksaå jag!
vad svamlar du för jävla skit???

.
Jag har inte menat att det inte kan vara "mysigt" att köra en travare som mellanåt går löp i skogen. Det jag menar är att ingen köper en 300 000 kronorshäst för att enbart köra ut i skogen och ha det mysigt, man vill tjäna pengar. Så var det med den jävla skit jag svammlade.

fast grejen är väl.. är din tanke bara att ha en kompis att köra i skogen, vad behöver du då köpa en 300 000 kronors häst för? det är väl onödiga pengar, det är väl sällan så att folk bara har 300 000 i fickan. och en häst för 300 000 har förmodligen kapacitet osv till att tävla för att iaf betala för sig själv, samt att den säkert har en bra stam tävlingsmässigt.

det är precis som Conversation Piece skriver; grundtanken är inte att tjäna massa pengar.. alla har ju från börjat ett hästintresse, annars hade man väl inte börjat träna hästar? det som är utmaningen i den här sporten är att TRÄNA fram en häst så den blir tillräckligt bra och SEN kan springa löp. när man väl har lyckats med det är det ju ännu en utmaning att försöka hålla hästen fräsch och på topp, för att förhoppningsvis tävla och vinna samt klättra i klasserna. och när en travtränare eller skötare har en häst som vinner så tänker de knappast "åh, nu vann vi 150 000!!!" utan mer "åh vad duktig han är! han visade dem att han kan!!". i grund och botten måste man ha ett starkt hästintresse, samt KUNSKAP.. hur skulle du annars kunna hålla en högpresterande häst frisk? och allt detta arbete, år ut och år in. det är krävsamt att jobba med travhästar och jag tror inte det är något man "står" ut med bara för att "tjäna lite pengar" ;) det är inte många som går med plus i den här sporten ska du veta. utan majoriteten fortsätter och håller glöden uppe för att de älskar sina hästar, det är en livsstil och en utmaning! dessutom, vad kan en travhäst "älska" (nu menar jag inte i mänsklig betydelse..) mer än att just trava!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska testa Melatonin i ett par veckor för att se om det kan hjälpa mig att få lite ordning på sovtiderna. I "instruktionerna" står...
Svar
9
· Visningar
1 002
Senast: _Elly_
·
Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: Tilly_85
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
708
Senast: MiniLi
·
Mat Detta är INTE en tråd för smörälskare.... Jag köper både smör (och har i/på mat) och margarin (och steker i och bakar med), men detta...
Svar
2
· Visningar
663
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka