Sv: Vad tycker ni om det här?
Har fortfarande inte sett någon som har travare som spänner för sulkyn och tar en tur i naturen för skojs skull. Möjligtvis någon som billigt har köpt en travare, alltså en som redan fått visa att den inte håller måttet, på det ena eller andra sättet.
min häst kostade 300 000kr på unghästauktion och henne kör jag i skogen för att det är mysigt!!!! hon älskar det och liksaå jag!
vad svamlar du för jävla skit???
varför är det bara en biligt skithäst som man kan köra i skogen för att det är mysigt??
sen om du förstår hur det går till i ett proffsstall så hade du haft mer förståelse.
i ett proffsstall så har en skötare ca 10 hästar. alla dom hästarna ska köras på samma dag om du har otur. varje tur tar
minst 40 min. då står det väl ganska klart att man inte kan skritta i skogen i 2 timmar för att det är mysigt. då skulle den stackars skötarn få jobba dygnet runt.
men detta betyder inte att den skötarn älskar sina hästar och att dom hästarna lider!!!!!
på em när turera är klara så varje häst en lång ompysslingsstund och lite morötter och pussar.
nästa dag när hon inte har nåt alls att göra för att hästana kördes igår så kanske hon tar en barbacka tur i skogen på nån av hästarna och varvar detta.
vad får dig att tro att skötarna inte älskar sina hästar?? hon är väl ingen anna människa än dig som antagligen frlänger omkring med en ridhäst i ridhus med rosa lindor??? tror du att din häst mår bättre och känner sig mer älskad för att du åker ut i staller kl 22 och ger den en morot och säger att du älskar den?? den förstår inte ett ord av vad du säger och en morot är bara mat!
herre gud, jag blir verkligen arg när jag hör sånna otroligt dumma osanningar om travsporten. ta bort skygglapparna och öppna dina ögon.
sen så ska du inte blanda in tränarana i detta - dom sköter en rörelse och ser till att den fungerar och att hästaran för bästa möjliga träning. sen är det skötarna som sköter om att hästarna mår bra fysiskt och psykiskt.
fast om du vill veta så jobbar jag åt en tränare som har 30 hästar och han är snart 30 år. när jag står på gången och pysslar om en häst så kommer han fram till hästen. säger "hej *****, hur är det med dig då gubben?" klappar om han och ger han en puss på mulen. :smirk: så gör han med alla hästarna oavsett hur bra eller dåliga dom är för hans rörelse. så han tycker verkligen om sina hästar och lever för det han gör.
och han är inget undantag.
och som många andra skrivit så är det knappast många som håller på med en sån kostsam sport som trav för att tro att doms ka bli rika. det är spänningen och närheten till djuren som lockar!
vet du hur mycket det kostar att äga en travhäst som står i träning?? isåfall borde du insett att mna inte har hästen för at tjäna pengar på den.
många äget till och med andelshästar. betalar 500kr/månad bara för att det är spännande att följa tävlandet. har dom tur kanske dom får tillbaka nån hundring i prispengar. mer blir det inte över då dom är 20 ägare som ska dela på 15 000 och betala 15 000 i månaden. + alla andra kostnader som rör sig runt hästen.
så den som tror att dom ska bli rik på trav har ju gräft sin egen grav!
men som nån nämnde så kan man ju jämföra det med fotboll. det finns ju en lite dröm om att om det går väldigt ra så kan man tjäna en hacka på det. men jag tror knappast (som innom travet åxå) att kllar i 16 års ålderna som spelar fotboll gör det endast för att bli rik. snacka om fel inställning.
dom gör det för at det är skönt att träna, kul att träffa sina lagkompisar och spännande att spela match. sen om det går jättebra så kan dom avancera. och om dom har väldiht flyt så kan dom få betalt för att utöva sitt största intresse. snacka om en dröm som gått i uppfyllelse! (precis samma som inom travet)
och sen för att en kille spelar fotboll och bara för att zlatan är rik så betyder väl inte det att den killen inte är älskad av sina föräldrar/komisar etc. han tränar inte bara stenhårt på en fotbollsplan så han lider i huvudet och gör aldrig något roligt. han går säkerligen på nån fest, bio m.m. samma sak som att en travhäst är ute och joggar i skogen med sin skötare som sitter i linne och njuter av hästlukten och att solen värmer, och för att hon älskar att jobba med sitt största intresse och sina älskade hästar.