Vad tycker ni om det här?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni om det här?

??? En kompis till mig som pratat med skötarn sa att han hade bomull i "under tejpen". Ska fråga henne igen...

Jag kan intese att det skulle vara mera djurplågeri än nå annat... det jag kan ifrågasätta är "hur mycket vet vi om vad det finns för nerver ut med öronen"... precis son runt snoken om man spänner spärrgrimman för hårt... bara en tanke...

Så stört! Enligt artikeln skulle tejpen få hästen att koncentrera sig till fullo på loppet, men satte någon tejp runt mina öron (eller någon annan knepig utrustning för den delen) så skulle nog jag koncentrera mig mer på den knepiga skiten och undra vad det var för något.

suck.. kan du inte läsa hela tråden innan du uttalar dig? man kan för övrigt inte jämföra hästar och människor. och ja om det hade varit obehagligt som du säger för hästen så hade hästen inte sprungit utan försökt få bort den. Men de gjorde den inte..

Det sägs hjälpa hästen att få ner mer luft i lungorna genom de vidgade näsborrarna och då öka syreupptagningsförmågan.

Så stört! Enligt artikeln skulle tejpen få hästen att koncentrera sig till fullo på loppet, men satte någon tejp runt mina öron (eller någon annan knepig utrustning för den delen) så skulle nog jag koncentrera mig mer på den knepiga skiten och undra vad det var för något.

det sägs genom forskning (kan ej ge källor) och från olika veterinärer att hästar känner som öronen visar. alltså om hästen tvingas att ha öronen frammåt så skall den vara "glad"/positivt inställd.
sen hur mycket det stämmer kan jag inte svara på.

men en anledning till varför jag tror att det funkar är för att jag tror att den har lite samma effekt som ett pullnät - fast hästen behöver inte råpulla för att ge effekt. som de flesta kankse vet så har hästen liknande nerver i öronen som i överläppen. man brukar bremsa öronen på hästar som man inte får tag i mulen. så då kan det kanske vara så (enbart min teori) att hästan funkar bättre och vinner för att den blir "bremsad" i öronen och blir lugn. så en häst som kanske är på spänn/het/nervös kanskeblir avslappnad och kan annvända energin till att springa istället för att dumma sig/pulla.

nån som hajar teorin?

Det var väl det som var meningen, så han skulle "glömma" bromsa.

KL*

Kan hålla med om att tejpade öron ser skumt ut, men det är antagligen bara för att man inte är van att se det. Vi har ju vant oss vid en massa mer eller mindre skumma detaljer inom allt hästeri, varav vissa klart ligger på eller över gränsen för djurplågeri (Jaggens tömmar tex).

Trist att det alltid numera är (skandalpressen &) Cairo som drar igång såna här trådar, lyckas hetsa upp flertalet av oss och sen beklagar sig för att "vi" är stygga mot henne. Jag tror att vi andra är totalt medvetna om att det ställs höga krav på oss inom travsporten.

Till dig, Cairo, vill jag säga att du bör titta på din egen sport, häst och hästhållning osv innan du ger dig på att fördöma andras.
Till oss andra önskar jag mig i julklapp ett lungt sinne som får oss att överse de..... mindre insattas kommentarer.

Cairo som fegheten själv inte ens utlåtar sig i tråden längre, det är bara för att provocera, som vanligt

Hon är tydligen praktikant hos Svanstedt nu..:idea:

silent_mouth.jpg

:rofl::rofl::rofl:

Cairo som fegheten själv inte ens utlåtar sig i tråden längre, det är bara för att provocera, som vanligt

Jag hoppas att moderatorerna tog en titt på det jag skrev i PM.

En person som gång på gång på gång blir bannad och skaffar nya "nick" ska inte få vara här.

Blir man bannad så är det för att man har uppträtt fel upprepade gånger, och inte är välkommen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska testa Melatonin i ett par veckor för att se om det kan hjälpa mig att få lite ordning på sovtiderna. I "instruktionerna" står...
Svar
9
· Visningar
1 002
Senast: _Elly_
·
Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: Tilly_85
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
708
Senast: MiniLi
·
Mat Detta är INTE en tråd för smörälskare.... Jag köper både smör (och har i/på mat) och margarin (och steker i och bakar med), men detta...
Svar
2
· Visningar
663
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka