Vad tycker ni om det här?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni om det här?

Jag hoppas att moderatorerna tog en titt på det jag skrev i PM.

En person som gång på gång på gång blir bannad och skaffar nya "nick" ska inte få vara här.

Blir man bannad så är det för att man har uppträtt fel upprepade gånger, och inte är välkommen!

Vilka fler nick finns det för samma person? *nyfiken*

Jag hoppas att moderatorerna tog en titt på det jag skrev i PM.

Blir man bannad så är det för att man har uppträtt fel upprepade gånger, och inte är välkommen!
Med stor risk för att själv bli bannad och igen få alla emot mig, så undrar jag vad som styr detta? Jag menar, jag tycker faktiskt att det är djurplågeri med tungband. Men törs man skriva detta? Jag menar, man behöver ju inte alltid ha fel för att få många emot sig, eller? Och bara för att jag skriver detta betyder det inte att jag inom andra ridsporter tycker allt är rosarött.
Detta är inte kritik mot någon ovan,men när jag ifrågasatte "viktbärande islandponnies- myt" så kan man säga att jag blev bannad och ingen på den tråden har ännu inte kunnat hänvisa mig till något där det förklarar varför de orkar bära extremt tunga ryttare.
Om jag tittar i tråden ovan så kan jag inte hitta att Cairo varit otrevlig mot någon just här, eller har det med andra saker att göra?

Med stor risk för att själv bli bannad och igen få alla emot mig, så undrar jag vad som styr detta? Jag menar, jag tycker faktiskt att det är djurplågeri med tungband.

:o jag tycker personligen att det är mer synd om hästen om den lägger tungan fel och inte får luft - kväver sig själv till döds. fast när den dör så känner den väl inget??? :cool:

alltså vi har inte tungband för att vara elak med hästarna. utan för att vi är rädda om dem och för att dom skall kunna prestera.
vet du hur det ser ut i en hästs munhåla när den ansträngs samtidigt som den pullar?? nä antagligen inte - för då had du åxå varit för tungband.

sen tungbanden har dom på sig ca 15 min över lopp och värmning. jag tror dom klarar sig. sen brukar man hålla stenkoll på att det inte är elastiska som kan stasa tungan och att den inte blir blå. så länge den är blå så får den blod och vad är det då som är djurplågeri? att dom inte kan kväva sig själva?

Bra skrivet!

Finns nog mycket mer i ridsporten som skulle kunna stämplas som djurplågeri. Tex alla dessa ryttare som inte kan rida och förstör hela hästen så att inte ens Jonas Tornell kan hjälpa dem tillslut!

ja jag förstår inte riktigt varför man reagerar på att det är djurplågeri att ha tungband, är det för att dom inte kan röra på tungan som dom vill för en kort stund?
men är det inte värre då att sätta fast en häst på en stallgång i 30 min? eller att stänga in den i en box eller ännu värre spilta? eller sitta på den/bakom den och "tvinga" den till oilka rörelser som kan göra den halt?:crazy:
sen när det är en utrustning som hjälper hästen att hålla sig frisk så ser inte jag det som djurplågeri. djurplågeri fär mig är när ett djur far illa och får men av det. jag kan inte på nåt sätt se att en häst far illa för att man utesluter risken att den skall kunna kväva sig själv. :o

en brems då??? varför är inte det djurplågeri? bara för att dom har en nerv som påverkar lugnande? men hur snällt är det egentligen då om vi ska hårddra detta!!!!

Så, nu har jag fått klarhet i det här! Kompisen pratade med skötarn i telefon, så jag passade på att smita in frågan. Han hade INTE bomull i öronen (iaf inte i italien), så det var vi som hade fattat det fel. :) (du ska förresten inte ner på kräftskiva på lördag?)

Bra skrivet!

Finns nog mycket mer i ridsporten som skulle kunna stämplas som djurplågeri. Tex alla dessa ryttare som inte kan rida och förstör hela hästen så att inte ens Jonas Tornell kan hjälpa dem tillslut!
Jag vill nog påstå att det klientel Jonas Tornell har kan nog rida. I alla fall de flesta och många rider riktigt bra. Problemet är nog istället det att de, för att få framgång, rider sina hästar på bekostnad av hälsan och hållbarhet. Man behöver inte vara oduktig som ryttare för att rida sönder en häst, det klarar duktiga ryttare väl så bra. Det är pengar, kanske inte så mycket inom ridsporten, och framgång som styr.
Det vill jag nog hävda att det är i travsporten också.

så är det väl i alla hästsporter??? även ridskoleverksamhet m.m.

Jovisst, det förekommer helt klart att halvskadade hästar får gå lektioner. Det finns ingen gren som är fri från, om man nu ska använda det ordet, djurplågeri.Men jag tycker ändå, om man nu pratar travsport, att den är mer i riskzonen eftersom drömmen om att tjäna stora pengar inte alltid gör att djurhälsan går först. Skulle också påstå att det inom travet finns störst andel människor som inte egentligen är intresserat av hästen som sådan utan mer det runtomkring, som spelet.

:rofl:

Djurplågeri vet jag inte, men herreguuud. Vem kommer på en sån här idé? Helt värdelös enligt mig. Hatar alla som stoppar på hästarna massvis med remmar för att de ska prestera bättre. Då förlorar man ju hela poängen med hästsport!!! Dålig stil! :mad:

Skulle också påstå att det inom travet finns störst andel människor som inte egentligen är intresserat av hästen som sådan utan mer det runtomkring, som spelet.

Fast nu tycker jag nog du blandar ihop tränare/hästägarna med dom "staketkuskarna" med klocka i hand och tusenlappar i bakfickan.
Dom som sätter 500 vinnare på häst nr 3 i lopp 4.
Lika så dom som går till ATG kjosken och köper en Harry för 5000

Spelarna skiter nog fullständigt om hästen går med "extra utrustning"..bara dom är med nosen först över mål-linjen utan att ha hoppat..

Ägarna/tränarna är på en annan nivå.
I alla fall dom vi har kontakt med.

AM

Om jag tittar i tråden ovan så kan jag inte hitta att Cairo varit otrevlig mot någon just här, eller har det med andra saker att göra?

Cairo och hans/hennes trådar börjar bli ett stort skämt pga att allt hela tiden går ut på att travfolk är, i hennes/hans ögon, det eländigaste, elakaste typer som finns samt ypperliga djurplågare. Så, man kan nog säga att vissa här på Trav börjar bli..... lite trötta på Cairo. :angel:

Jovisst, det förekommer helt klart att halvskadade hästar får gå lektioner. Det finns ingen gren som är fri från, om man nu ska använda det ordet, djurplågeri.Men jag tycker ändå, om man nu pratar travsport, att den är mer i riskzonen eftersom drömmen om att tjäna stora pengar inte alltid gör att djurhälsan går först. Skulle också påstå att det inom travet finns störst andel människor som inte egentligen är intresserat av hästen som sådan utan mer det runtomkring, som spelet.

Men det är ju där djurhälsan måste gå först för att man ska kunna tjäna stora pengar. Mår hästen dåligt psykiskt eller fysiskt är det omöjligt att få den prestera som bäst och då blir det inga pengar. Har hört att Varenne behandlades väldigt lite när han tävlade och han sprang in över 50 miljoner, topphästar brukar i regel vara av starkt virke.

Alla har inte travhästar för att tjäna pengar för det kan vara mycket svårt ibland, för många går det inte ens ihop sig - man ska vara glad om man får en matlapp. Amatörtränare brukar i regel vara intresserad av hästar och likaså proffstränare. Man håller inte på med en så pass svår och pengasugande sport om man inte har intresset för det, då kan man lika gärna syssla med nåt som man blir rikare lättare på. Tex aktier...
Och de som köper en travare för att tjäna pengar inser nog rätt snart att man måste ha kunskap, hästvana, intresse, tålamod och lite kapital för diverse kostnader för att ens komma till start. Har de inte de kvaliteterna lägger de nog av rätt snart. Det hjälper inte ens om man köper en häst för en halv miljon för man måste ändå kunna träna och sköta den också. Likadant om man köper en ponny som gått msvhoppning, man måste kunna rida och inte bara åka häst. Har sett många exempel som kommit importerade till Sverige och sedan vägrat ut sig i LD pga ryttaren...

Jag vill nog påstå att det klientel Jonas Tornell har kan nog rida. I alla fall de flesta och många rider riktigt bra. Problemet är nog istället det att de, för att få framgång, rider sina hästar på bekostnad av hälsan och hållbarhet. Man behöver inte vara oduktig som ryttare för att rida sönder en häst, det klarar duktiga ryttare väl så bra. Det är pengar, kanske inte så mycket inom ridsporten, och framgång som styr.
Det vill jag nog hävda att det är i travsporten också.

Jag syftade mer generellt. Att många rider hästen helt fel under en längre tid som gör att hästen får massa problem. Tex ryggont, låsningar, kotledsinfektioner och snedbelastningar. Tog Jonas Tornell som ett exempel eftersom han är en väldigt bra veterinär. Men alla kan han inte hjälpa om det har gått för långt...

Så förekommer det djurplågeri i travsporten förekommer det minst lika mycket i ridsporten, om inte mer!

Så, nu har jag fått klarhet i det här! Kompisen pratade med skötarn i telefon, så jag passade på att smita in frågan. Han hade INTE bomull i öronen (iaf inte i italien), så det var vi som hade fattat det fel. :) (du ska förresten inte ner på kräftskiva på lördag?)

Puh, då hade vi rett ut det :D

Nej, kan inte. Nästa gång ska jag försöka komma :)

Alla har inte travhästar för att tjäna pengar för det kan vara mycket svårt ibland, för många går det inte ens ihop sig - man ska vara glad om man får en matlapp.
Har fortfarande inte sett någon som har travare som spänner för sulkyn och tar en tur i naturen för skojs skull. Möjligtvis någon som billigt har köpt en travare, alltså en som redan fått visa att den inte håller måttet, på det ena eller andra sättet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska testa Melatonin i ett par veckor för att se om det kan hjälpa mig att få lite ordning på sovtiderna. I "instruktionerna" står...
Svar
9
· Visningar
1 002
Senast: _Elly_
·
Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: Tilly_85
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
708
Senast: MiniLi
·
Mat Detta är INTE en tråd för smörälskare.... Jag köper både smör (och har i/på mat) och margarin (och steker i och bakar med), men detta...
Svar
2
· Visningar
663
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka