Vad tycker ni om det här?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Klart det är! "Tänk dig att du har ett par eldgafflar i rumpan..."

Jag trodde visserligen inte att det skulle se ut exakt så som Lobelia visar, men hon har säkert rätt för hon har ju en äkta barock tränare :angel:

mandalaki

Självklart, detta är en bra övning på att få hela ekipaget att slappna av. Man har kommit i mål när bägge ligger ner och sover, då smiter intruktören därifrån. :cool:

Nä Lobelia, nu har Mandalaki stavat fel.
Antingen är det en tränare som bar rock (regnade det den dagen), eller så var det en bar rock tränare. Det är en tränare som spelar rock i barer och lär andra med för den delen, det kan förklara din burna hand du vet man skall ta ner flaskan från hyllan samtidigt som man håller i gitarren.

Ja det är helt otroligt. Att av naturen vara så obalanserad som denna häst och ändå stå ut med och klara av att inte gå omkull i denna situation är en prestation . :D

Jo hon har det, dessutom så hur tokigt det än ser ut så stör jag inte henne särskillt mycket, jag håller faktiskt balansen själv och sitter ganska still, så hon behöver mest tänka på sig själv. Jag red med hängande tyglar under nästan hela fotosessionen (typ 3*20 sekunder, varav en 50 meter i "tölt"), förvånande nog höll pållan nästan klockren tölt en liten stund, sedan blev det kanske inte så rent.

För att lugna dem som till äventyrs tror att detta är på allvar så är det enda gången jag ridit på detta viset och det var endast för Mandalakis skull vi ordnade bilderna :p, hon ville så gärna få ridbilder av mig att lägga ut på forumet :devil:. Jag är väl medveten om en hel del fel jag gör men ni kommer kanske på ny så den som vill kommentera så är det fritt fram. De fyra första är tagna i med ca en sekunds mellanrum och den sista knappt ett halvt varv senare.

För den som undrar så sliter jag ock pållan mest i skritt och försöker tappert att få till det där med att använda ryggen och få in bakdelen. Pållan är på god väg att bli "frisk" efter spatt och en massa tappade muskler :(, så några avancerade övningar eller större press lägger jag inte på henne.

Tölt
Tölt
Tölt
Tölt
Tölt

Jag menar inget ont..jag vet inte riktigt hur man ska rida islänningar :D

Man ska alltså ha händerna så högt?

NEJ, se inlägget ovan för att se att det bara är ett skämt! :D Där visar hon ju även bilder när hon rider seriöst! :)

Om du menar som på de första bilderna så är svaret absolut nej, om du menar på mitt senaste inlägg så är svaret ja. Där har jag en väl låg hand, på en bild serr det nästan ut som jag lägger den på låret vilket i och för sig är en synvilla. Jag borde i och för sig kortat upp tyglen någon dm eller så och flyttat fram handenmotsvarande och ev någon cm upp, så korrekt är det inte.

Man rider islandshästar som alla andra hästar, och jag vet ingen gren där man premierar händer som är uppe vid hakan. Jag ber om ursäkt om jag/vi har förvillat dig, men inlägget var från början avsett som ett skämt.

Tråkiga jag måste ju givetvis kommentera. :o
Det där är ingen hälosam ridning för en spatthäst.
Du bör släppa fram hennes nos och undvika tölt tills hon blri högre i framdelen. Tar evigheters lång tid för en häst av den modellen men det går med mkt skritt i rätt form.
Det viktigaste är att få henne att lyfta sin rygg, att aldrig sitta så tungt på henne som du gör nu.
Man ska sitta där man vill att hon ska ha sin rygg dvs ett par cm ovanför hennes rygg, ALDRIG sitta tungt rakt på den så som du gör på bilden.
I början måste man tölta i megatråkig form, så så att man nästan vill gråta så bedrövligt det känns men det är enda vägen för att bygga upp en hållbar häst.

Nu ska jag gå emot alla principer jag har och lägga ut ridfilmer på mig och Askur. Nu blir jag väl så söndersågad att det inte är klokt men det förtjänar jag säkert :D

Jag fick Askur helt omusklad och i ganska dåligt skick då han pga en gammal skada går och snedbelastar sig varenda sekund i hagen.Han hade svårt för framåt nedåtsökningen och jag har jobbat mkt med den, börjat om från scratch och det var mkt halva steg och böjning i början och efter 1,5 månader så började jag tölta honom för första gången i små korta sträckor. Enda kravet på hästen är höj din rygg, takt och form på allt utom ryggen är oväsentligt.
Här är första tölten:
www.islandshast.se/askur/toltlagform.avi

Det ser ju bedrövligt ut eftersom man är van vid en annan form men det är hälsosamt även om den mesta uppbyggnaden bör ske i skritt.

I Maj såg tölten ut så här. Då har vi alltså inte övat så mkt tölt utan mest trav och skritt, klättrat mkt har vi oxå gjort. Denna film är egentligen inte bra, det är bara lite i början som han går korrekt, övrigt sitter jag för tungt på ryggen och han surar och jag surar emot men ni kan iallafall se ett par fina steg nånstans i början.
Där kan ni oxå se att jag lyfter rumpan ur sadeln och balanserar MED honom och inte mot honom som jag gör i resten av filmen.
http://www.islandshast.se/askur/lagformmaj.avi

Och bara för att han är så fin, första galoppen på volt. Jag har som ni kan se inet lärt mig den berömda sitsen för att sitat bra i galopp men vi har kul iallafall.
Tölten innan galoppen är inte bra, han böjer ner skallen men glömmer rygggen.
http://www.islandshast.se/askur/galopp.avi

Så nu får ni ge igen för alla elaka kommentarer jag spridit ut :devil: . Tänkte att det är kul att kunna visa vad som egentligen menas med låg form.

Måste säga tack för en kul tråd...har skrattar en hel del när jag kikat på bilde roch läst kommentarer.

Så vill jag bara säga att jag hoppas det går bra för dig att bygga upp din häst igen. :)

Har hon blivit opererad för spatt eller det har bara läkt ut?

Hoppas de går bra för er....

MvH

Vala

Jag kan fortfarande inte se någon av dina filmer :( :cry:

Förtydligande: Omusklad var Askeman pga att han fått alldeles för lite mat hos hingsthållaren och "tappat" hela överlinjen. I det skicket vill man inte rida utan han hade bara gått och ätit upp sig hela hösten. Han är INTE lätt att fodra upp eftersom han är rädd om munnen och inte ska äta "rivig" mat.

Sned blir han eftersom han lärt sig hålla käken på sned för att undvika att riva upp sina gamla skador i munnen. Och för att det liksom fattas de bortraspade stödjande delarna kring käklederna :(

Fast oavsett skick och träningsgrad så fanns ju tölten där, det kan tex Moniqs hästskötare intyga ;)

Fyrtakten hos hästar med mkt töltanlag går alltid att ÅKA på, även om de egentligen inte borde orka. Vilket gör att många tyvärr cementerar en ohälsosam form på hästen bara för att den faktiskt håller takten och det ger OK poäng på tävling. Frambenen kan man också slita upp :angel:

Men att bara tölta en häst som har så lite bär-muskler på det viset han är van vid från bättre musklade tider - full fart i tävlingstempo i hög form men med viss eftergift i nacken - är förödande på sikt eftersom det då förbrukar och inte bygger. Normalt kan ju hingstar bygga upp sig rätt bra i hagen, men den här gentlemannen är lite för cool för det - han hingstshowar möjligen lite ibland och spänner sig då på helt felt sätt med käken på sned - inte lång och låg där inte - det är helt enkelt ovärdigt :cool:

Däremot är det bra för RYTTAREN att få dra en rejäl repa i tölt nångång också, så man minns varför man tragglar med det andra :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
668
Senast: cassiopeja
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 564
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 952
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 234
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama