Vad tycker ni om det här?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har just varit och ridit. Kan meddela att den där superstilla sitsen i tölt finns inte. Det går inte att sitta så stilla som du gör i filmerna.

Jag vill också gärna ladda hem det där bildmanipulationsprogrammet som du måste ha. Antar att det heter Fake Rider eller nåt ;)

mandalaki

Jodå, det går, det kräver bara att du rider ungefär 5 hästar om dan i 2 år i skritt och övar vissa små detaljer i sitsen :-) Pisslätt ju :D
Nä skämt åsido så behövs det bara att man övar in tekniken och om man är välkordinerad så går det lättare.
Du ska få en övning av mig.
Tänk dig att du sitter med bar överkropp inne i ett cementrör, ett litet trångt cementrör när du rider
Då kan du ju själv tänka dig vad som händer om du INTE sitter stilla :-) Man blir rätt skrapad på huden. Den tanken har hjälpt mig mkt.
(Den har iochförsig oxå gett mig träningsvärk i magen som inte är av denna värld :smirk: )

Den där övningen har jag kört i flera månader eftersom du och Carmenzita tjatar så om den ;). Nån gång varenda ridpass tänker jag "aj, nu är överarmarna alldeles blodiga" :D

Fast under samma månader så tror jag faktiskt att jag fått lite nya mag- och rumpmuskler :).

mandalaki

Ok, då ska du få en annan del at öva på. Tänk dig att ur dina höfter värper du apelsiner :D
De ploppar ut precis ovanför ljumskarna på ett ben i taget och sen rullar de försiktigt ner längs med dina ben, hela dian ben innan den mjukt landar på marken under dig.
Öva in ett ben i taget och låt det ta tid. Detta lösgjör dian höfter och tillåter dessa att vara följsamma för hästen medan överkroppen sitter i sitt cemenrör.
Denna grej är viktig för att rida bort passaktighet som ofatst beror på låsta höfter.

Det där skulle jag behöva, för jag känner när jag cyklar baklänges att vänsterhöften är alldeles låst. Brukar försöka tänka "höftvick som karnevalen i Rio" - men det funkar inte på vänster.

Men var rullar apelsinerna - på framsidan benet? Jag ska alltså rulla ner dem sakta och försiktigt?

mandalaki

De ramlar ut ur höftens framsida, ner på mitteln av låret, sen utåt och ner längs knäets utsida, ner längs vaden och ut över fötterna. Du kopplar när du sitter där, tänk den logiska vägen för aplelsiner att rulla.
Ju saktare desto bättre. Det är genom att kunna reglera dessa apelsiner som du reglerar hur bakbenen ska röra sig, fort eller långsamt, bära eller skjuta o,s,v,.
Du kommer att märka hur pållen till slut börjar röra sig saktare och mer bärigt av dessa, samt att all passaktighet försvinner vilket är rätt revligt :-)
Det är då man kommer ifrån att behöva använda tyglarna till så banala saker som att bromsa.
Tänk oxå på att apelsinen ska ploppa ut oliksidigt, mina brukar ploppa ut när höften är på väg fram, vilket innebär att den andar höften då är på väg bakåt och rimligtvis inte kan värpa alls då. Gör man det liksidigt (traditionell juckning, dvs det som brukar kallas följsamhet eller drivande säte)så förustätter det att hästen rör sig som en kanin eller känguru :D

[/quote]

Fördelen med att vara så "finkänslig" :angel: är att det väsentliga koms ihåg lättare :cool:

*konstaterar nöjd att josse av döma av inlägget ovan fortfarande minns två minuters skrikande från långt håll när hon klättrat upp på sockerponnyn, och att lobelia inte vååååååååååågar köra fram fötterna annat än på skämtbilder*

:devil: Tim den förskräckliga :devil:

[/quote]

Jodå, jag som är mkt käsnlig för kritik även om den kommer i täckta ordalag kommer aldrig att glömma den lektionen :o
Trots att jag inte är trögtänkt och är mkt självkritisk, så gjorde det susen att du är så tydlig :smirk: trots att jag fått hör av detta från en isländsk instruktör tidigare typ "You never gonna be a good rider if you dont start using your legs and hold your hands staeady" ¨då gick det tydligen inte in :smirk:

Men nu gjorde det det och mkt också tack vare bra förklaring vad som händer med hästen och varför.

Min häst har faktikst börjat gå i mkt bättre form och takt efter mina försök :D till sitsförbättringar, jag fixar nu att suga upp ryggen på hästen med rumpan(i skritt :o)och ha stadig kontakt med innerskänklen och det känns som om hon liksom lossnar. Tyvärr krävs rätt mk muskler i rumpa, lår rygg och mage(och koncentraionsförmåga) vilket jag upptäckt inte räcker mer än fem minuter, men när hon väl blivit mer lösgjord så är det lättare att sitta rätt :banana:

Tack för hjälpen Tim ! :)

Jag har läst din och Djurjourens samtal om sitsen och tror kanske att ni ngnstans pratar om samma sak :o, fast jag kanske tolkar fel :smirk:

Djurjourens metaforer om apelsiner och cyklande är ingenting som ger mej ngn aha`upplevelse, men säkert många andra. Jag håller med dej om att vägen till samling (som rätt utförd kräver en korrekt sits) är lång och det är många delmål på vägen om man haft en felaktig sits och en felriden häst. I slutändan om man haft många instuktörer och proavta mkt, så mpste man gå på den egna känslan....om det känns om om din häst får bättre takt och bär sej bättre så är du säkert på rätt väg...oavsett vad djurjouren säger :smirk:,
kanske gör du precis som hon menar men att hon tolkar det annorlunda, det är inte lätt att beskriva hur det känns, men är det rätt så brukar man veta det :idea:

Tack Josse :)

Att visa bilder på internet är vanskligt, i synnerhet om man inte har många och välja mellan så man kan ta just "den rätta". I vintras bestämde jag mig för att för att alltid utan undantag använda mig av min egen intiution, kunskap etc och göra vad som känns rätt för mig även om det inte på något sätt hindrar att jag lyssnar på andra eller frågar om råd. Utan det i bakhuvudet hade jag aldrig lagt ut någon bild alls. Det är jag som känner min häst bäst och vet hur hon reagerar och får feed-back direkt ifrån hästen (ibland med tolkning) hur arbetet fungerar. Den som sett hästen, vet hur jag rider och vad jag är bra och dålig på och där jag dessutom känner igen mig i råden/synpunkterna lyssnar jag mycket på medans det är svårt att ta till sig en persons råd när denne tidvis verkar prata om en annan häst eller om det går stick i stäv motmin egen upplevelse eller övertygelse.

Kanske är det bäst för hästen rent fysiskt med enbart skritttabete, men det skulle i gengäld ge en uttråkad motsträvig pålla som inte vill bli riden och inte som nu en villig pålla som försöker göra så gott hon kan. När jag rider på ridbanan så behöver hon den omväxling och extra energi tölten/traven ger och när vi rider ut så blir ridturen mer givande och njutbar om pållan ibland får gör det hon älskar, att få springa fort. Lite omväxling hindrar inte att merparten av arbetet sker i skritt.

Hur som helst så blir pållan starkare, piggare och gladare undan för undan, för undan och har aldrig tidigare varit så villig och lätt att jobba med både ute och inne på ridbanan.

Det var härliga bilder i början på tråden. :rofl: :rofl: :rofl: Härligt att höra att du och pållan trivs ihop. :rofl:

Jag gillar din stil! :) Bra med raka rör och att få veta vad man ska göra för att det ska bli bättre. Jag behöver konkreta enkla råd för att min hjärna ska koppla.

När man sen får frågan "vad gör du egentligen nu?" är det ju lite jobbigt att vara tvungen att svara allt utom det som var meningen. :D

fast min PÅlla blir motsträvig om jag kräver för mkt av henne som hon inte förstår eller klarar av (eller rättare sagt som inte jag klarar av att ge signaler på rätt sätt). Min PÅlla blir glad av skritt för hon verkar kännea sej nöjd ....så där ser man vad olika det kan vara :smirk:. sen tar vi ju lite galopp trav och tölt också med mindra krav att hon ska gå i rätt form hela tiden . men nu när hon har hittat formen i skritt så kommer det faktiskt ganska fort i de andra gångartrna också, hon har sas "fattat galoppen" :)

Ja alla hästar är olika, och att ge signaler på rätt sätt är väl det vi alla kämpar med och inte minst att låta bli att ge signaler av misstag :angel:. Visst är det kul när bitarna fallaer på plats, och något nytt helt plötsligt funkar, ni verkar kämpa på bra!

Det länge sedan jag krävde mer än min Pålla klarade, vi tar de lungt, men driver man henne alldeles för långt så blir hon hysterisk och och stänger av helt, det har "bara" hänt en gång och det var länge sedan. Det vanliga annars är att hon inte lyckas lika bra med vad jag ber henne om eller försöker smita genom att springa, men vanligen känner jag på mig att det är nog och slutar i tid.

Jo jag har nog fattat :idea:, men att göra det är en annan femma :angel:. Såg videofilm från i går, skänklarna verkade vara på plats för det mesta, vikning i midjan smög sej in bitvis :smirk: när jag ville för mkt , överlivet kunde vara mer upprätt, och händerna mer stilla i trav, galopp och tölt. Men det tar sej :banana:

Hopplöst fall......hm.....ja..*fniss*...... :D :rofl:. Kanske du har anlitat en för proffsig tränare som trodde sig kunna finna ett framtida ämne inom eliten :angel: ;).

Men du hade säker roligt iaf och det är väl huvudsaken även om nu tränaren inte var lika entusiastig :crazy:

Jo jag ville åka till NM nu i år, men min elaka tränare trodde inte jag skulle bli uttagen till landslaget :( även om jag mutat domarna. Synd att det inte finns en särskilld bedömning för sits och inverkan för seniorer, då hade jag fått säkert fått full pott :devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
668
Senast: cassiopeja
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 564
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 952
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 234
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama