Vad tycker ni om det här?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag red med hängande tyglar under nästan hela fotosessionen (typ 3*20 sekunder, varav en 50 meter i "tölt"), förvånande nog höll pållan nästan klockren tölt en liten stund, sedan blev det kanske inte så rent.

men å andra sidan kan det ju vara bra att tölta på lösa tyglar om hon nu tickar på av egen manskin och inte kör upp huvudet och sänker ryggen.

Tycker att du har en helt OK sits på de bilderna, modigt att lägga ut bilderna. Jag har tyvärr inte tekniska :angel:möjligheter att lägga ut mina bilder :D

Kul att få se bilder, eftersom du skriver så mkt om sits och inverkan. Ser bra ut tycker jag men det är ju en fin häst :smirk:, jag tycker att din sits ser bra ut också, kul att höra att det inte bara är snack, utan att det finnns lite verkstad också. :) :bow:

Nja, något T2 ämne är pållan inte än, hon kan nog ticka på i tölt på långa tyglar om hon är uppspelt, ivrig eller spänd (eller som här en extremt hög han även om tyglarna hänger) och det är inget jag strävar efter. Långa tyglar och framåtdrivning leder i alla andra lägen till trav. Det hänger säkert till stor del ihop med att det nästan var lögn att trava henne i lugnt tempo när jag köpte henne, eller för den delen gör något alls i lungt tempo ju snabbare dess bättre. Dragkamp och att behärska pållan med råstyrka (vilket i och försig gick i nödfall) var inget jag var intresserad av så vi gav oss ut på småstigar i skogen och tränade trav på långa tyglar och röstkommandon. Nästa steg var att kunna använda tyglar utan dragkamp, att kunna göra förhållningar och halt utan att slå upp huvudet.

Nu är jag ganska säker på att hon slår upp huvudet för att hon inte riktigt orkar igångsättningen och då är det lätt att falla tillbaks till gamla mönster, och ryggen brukar ploppa upp efter några meter. Över lag börjar pållan använda ryggen mer och mer så det är mest tålamod och mycket skritt arbete som gäller. tids nog så kan vi säkert lära oss att tölta på lång tygel också, men det blir ett projekt för framtiden.

Jag kan lägga ut bilder åt dig också - inga problem :angel:

Jag kan lägga ut bilder åt dig också - inga problem :angel:

jooo, jag väntar nog tills jag får en bild där jag fått bak skänklarna, och händerna låga och på plats, en skrittbild kanske :D

jag kör för övrigt samma metod som du med mkt skritt lika mkt för att jag ska kunna behärska min egen sits som att PÅllan ska kunna bära sej i korekt form.

Jag kan se filmerna alldeles utmärkt utan att spara dem...

Tack för svaret.

Det du beskriver kan jag inte se. Problemet med din sits är att den är så jävla stilla att man inte ser vad du gör - klart opedagogiskt :D.

Men vad jag kan se är ju var han går bra och var du tappar honom igen och var han är på väg att rolla. Jag trodde att det var så enkelt så att det handlade om tempo, att han springer ifrån dig - men det var det alltså inte. Det du förklarar men som jag inte ser är ju varför han springer iväg.

Fast jag fattar inte varifrån en häst ska få orken att bära på det viset nån längre sträcka - man ser ju hur han tar i med magen och rumpan.

Det är överjävligt häftigt att se en så centrerad sits och så följsamma händer, kan jag ju säga :bow: :bow: :bow:

Och sen glädjer det mig att Tim tydligen varit lika finkänslig i sina instruktioner till dig som hon varit mot mig :devil:

mandalaki

*skrattar* Fördelen med Tim är att hon är väldigt finkänslig och mild och mjuk som instruktör :D

Ang. att springa ifrån, anledningen till att en häst springer ifrån beror alltid på att man sitter bakom dens tyngdpunkt, då måste man flytta sig framåt en aning för att komma i delad tyngdpunkt igen.
Reptilhjärnan (den naturliga instinkten)i en människa tänker dock att när det går fort så bromsar man, dvs tar tag i tyglarna och lutar sig bakåt :angel: och då hamnar man ju ÄNNU länge bakom tyngdpunkten och till sist så blir dem som Lobelias häst. Ingen ont om den men vi har den på bild så den är bra att diskutera.
Så vad man bör göra på en sån häst är att rida den i trepunktsits även i skritt samt sakta, sakta luta sig framåt tils hästen slappnar av och börjar gå lite lugnare. Kanske sänker huvudet en mm, börjar tugga.
Det känns helkonstigt och fel men resultatet blir bra. Jag hade två såna där felbyggda hästar och de har efter ca 2 år blivit riktigt fina utifrån deras förutsättningar. De kan givetvis aldrig blir några tävlingsmaskiner men klart trevliga och hållbara ridhästar.
Jag slår på stort och visar ytterligare en film på en av mina felbyggda hästar som var ungefär som Lobelias häst när jag köpte den.
Hon är inte jätteseriöst tränad av mig utan hon har fått gå ganska mkt lektioner och inte kommit så långt som hon kunde ha gjort men hon är mkt bättre. Världens trevligaste skogsmoppe är hon. Filmen visar skillnaden på att sitta med i tyngdpunkten och bakom. Jag har dessutom lagt till lite ridskolejuck och stigbygelspjärn för att förtydliga det hela. Vi hade jätteroligt när vi filmade en massa sitsfel :-)
http://www.islandshast.se/ridbilder/sitsfel.avi

*skrattar* Fördelen med Tim är att hon är väldigt finkänslig och mild och mjuk som instruktör :D

Fördelen med att vara så "finkänslig" :angel: är att det väsentliga koms ihåg lättare :cool:

*konstaterar nöjd att josse av döma av inlägget ovan fortfarande minns två minuters skrikande från långt håll när hon klättrat upp på sockerponnyn, och att lobelia inte vååååååååååågar köra fram fötterna annat än på skämtbilder*

:devil: Tim den förskräckliga :devil:

Hmm jag borde kanske rida för dig Tim... Såna instruktörer är de enda jag ridit för innan jag började rida islandshästar! :cool:

Jag hade tänkt fråga dig om en skrittfilm så att man hinner med bättre än på Askurfilmen... Den här var ju lysande :bow:! Mycket mer pedagogisk än de förra - fast i de förra var hästen snyggare ;).

mandalaki

Djurjouren, du får gärna använda dig av min pålla som exempel, det är helt okej, men hon skulle varit ett hopplöst dåligt exempel om du vill visa en häst som slappnar av och sänker huvudet av att man står i trepunkts sits. Hon är från början lugn och avslappnad, söker sig automatiskt framåt och neråt bara du ger efter på tyglarna, är hon inte uppvärmd kan du genom att lätta på sättet få henne att höja på ryggen och sänka huvudet så hon nästan skrapar mulen och höja ryggen en aning samt böra använda den samma. Är hon uppvärmd så gör hon det ändå ;) nästan oavsett vad du gör. Om du är ute på hennes favoritstigar i skogen så är effekten samma i trav om man nu vill testa. Och är vi bara ensammma eller i täten så går det för det mesta lungt och städat till

Jag skulle uppskatta om du gjorde skillnad på det du ser på bilderna/läst och det du antar. Det känns en aning komiskt att läsa beskrivningar om hur min häst fungererar där jag inte känner igen henne, eller rättare sagt du beskriver hur hon var för ett par år sedan eller så :D. Du har givetvis rätt i att hon försöker springa ifrån sin egen tyngdpunkt ibland, det är mest när hon blir upphetsad eller trött och försöker smita från jobbet, numera kan hon lika gärna känas seg och lite eftertänksam i skritten när vi jobbar och hon testar på att använda bärkraft, det är nytt, ovant och jobbigt för henne.

Jag ber om ursäkt om jag sårat dig, det var inte min mening. Jag har inte beskrivit hur hon var för ett par år sen :confused:, hur ska jag kunna veta det?
Jag sa däremot att min häst såg ut som din häst ser ut nu när jag köpte henne för ett par år sen.Du kanske missuppfattade det?

Jag förstår vad du menar men det är inte så jag menar. Jag förstå att hon lätt kan sänka ned huudet men det är inte den delen jag är intresserad av. Att en häst med denna byggnad sänker huvudet är inet alltid av godo, minns min skimmelflicka som älskade att gå med nosen i backen.
Jag menar den framåtnedåtsökningen där man släpper ner huvudet en mm, väntar och sen viker sig bäckent en mm, o.s.v. När man gör det så sakta så hinner ryggen ändra sig och det är hälsosamt, söker de sig bara nedåt med halsen så att nosen skrapar i marken så får man inte den föränring i bäckenet som man vill åt.
Vad händer om du ställer dig i trepunktsits på henne? Eftersom du nämner att hon är ett dåligt exempel?
Springer hon iväg? Eller va gör hon?

Behöver jag berätta att jag är skolad av en gammal militär från början :angel:

Allvarligt, jag tycker att just i islandshästkretsar är det så mycket gulligull på kurser i allmänhet. Många instruktörer verkar mest få betalt för att säga att man har en fin häst.

Jag kanske är smygmasochist - men jag vill bli skälld på så jag förbättrar nåt om jag ska gå på kurs :cool:

Tycker ofta det är bättre att tävla - många domare försöker ge konstruktiv kritik och inte bara siffror :)

Även om nivån ibland är "rid i ridkavaj och inte ful islandströja så får du högre poäng" så lär man sig iaf vad de vill se :D

Vad händer om du ställer dig i trepunktsits på henne? Eftersom du nämner att hon är ett dåligt exempel?
Springer hon iväg? Eller va gör hon?

Vad hon gör beror på när du gör det, i början av ridturen så använder jag trepunktssits för att få henne att jobba med ryggen och höja den lite och i det här läget kan det få henne att, om jag tillåter det, nästan sätt a mulen i backen. Jag sitter sällan ner de första 5-10 minutrarna, just för att få henne att komma igång med ryggen. Om jag använder trepunktssitsen när hon redan uppvärmd och använder ryggen så händer i stort sett ingenting däremot har det bra effekt om jag tappat bort henne eller bara vill låta henne pusta ut en stund. Jag har inte vad jag kan minnas provat att lätta på sätet när jag sammlat henne utan bara i mer eller mindre fri form.

Vad jag menade med att hon var dålig att ta som exempel var att hon redan är lugn, avslappnad och placerar huvudet där man önskar, du kan däremot lätt fånga upp hennes tyngdpunkt och ta med den (det har tom jag lyckats med ibland ;)), men särskillt synbar effekt blir det inte.

Jag hade svårt att tolka det du skrev och när/om du syftade på min häst, det var det jag menade, jag undrade lite smått var bilderna på henne kom in, när du skrev generellt och när du beskrev din egen häst, där av kommentaren, du behöver inte be om ursäkt :)

Ja du är hemsk, jag drömmer mardrömmar var natt :angel:

Fast någonstans, har folk nog glömt att du är bra på att ge beröm också :).

Men hur samlar du henne utan att använda trepunktsitsen? :confused: Det borde vara en fysisk omöjlighet för en häst i detta skick att smla sig utan trepunktsits?

Nähe, om det är fysikt omöjligt för henne så är det just ingen idé att försöka förklara, då måste jag ju per definition inbilla mig eller ljuga :p.

Nä, jag är seriöst intresserad av att veta.Jag tror att du gått på en av de myter som folk kallar samling.Vilket är synd för det går att rida din häst fin igen om du använder rätt sätt.
Att rida den på det medlet du (och många med dig) gör är att fuska lite. Du får den att använda sin kropp på ett sätt som den utan medlet inte hade kunnat göra, viket får den att bryta ner sig själv och på sikt bli ännu sämre.
Tycker att det är synd för du verkar gilla din lilla pålla ju :)

Okej, jag skev ett svar, men du lätt så j-vla kaksig så jag kunde inte låta bli att retas lite, håll till god :angel:.

Det handlar inte om någon hög samlingsgad utan snarare början till samling och trevande försök att få in baken, vinkla bäcknet och få henne att bära sig. Vi är båda nybörjare på området men det känns tydligt när hon får upp ryggen och börjar koncentrera sig på var och hur hon sätter ner fossingarna.

Jag använder drivning med säte och ben, men mest regerar hon på om jag stoppar in min egen bak och mage och sedan ber om ett mycket kort tempo med lätt kontakt i handen. Vi håller bara på några meter åt gången och jag är noga med att hon ska få slappna av efteråt. Allt sker på pållans vilkor hon blir starkare för var vecka. Böjt spår underlättar men är ingen nödvändighet.

Vad som är samling är också en definitionsfråga, helt lång tygel med en ryttare som bara åker med är det inte, och en bra utförd levad är det definitivt men det finns väldigt många steg på vägen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
668
Senast: cassiopeja
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 564
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 952
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 234
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama