*skrattar* Fördelen med Tim är att hon är väldigt finkänslig och mild och mjuk som instruktör
Ang. att springa ifrån, anledningen till att en häst springer ifrån beror alltid på att man sitter bakom dens tyngdpunkt, då måste man flytta sig framåt en aning för att komma i delad tyngdpunkt igen.
Reptilhjärnan (den naturliga instinkten)i en människa tänker dock att när det går fort så bromsar man, dvs tar tag i tyglarna och lutar sig bakåt
och då hamnar man ju ÄNNU länge bakom tyngdpunkten och till sist så blir dem som Lobelias häst. Ingen ont om den men vi har den på bild så den är bra att diskutera.
Så vad man bör göra på en sån häst är att rida den i trepunktsits även i skritt samt sakta, sakta luta sig framåt tils hästen slappnar av och börjar gå lite lugnare. Kanske sänker huvudet en mm, börjar tugga.
Det känns helkonstigt och fel men resultatet blir bra. Jag hade två såna där felbyggda hästar och de har efter ca 2 år blivit riktigt fina utifrån deras förutsättningar. De kan givetvis aldrig blir några tävlingsmaskiner men klart trevliga och hållbara ridhästar.
Jag slår på stort och visar ytterligare en film på en av mina felbyggda hästar som var ungefär som Lobelias häst när jag köpte den.
Hon är inte jätteseriöst tränad av mig utan hon har fått gå ganska mkt lektioner och inte kommit så långt som hon kunde ha gjort men hon är mkt bättre. Världens trevligaste skogsmoppe är hon. Filmen visar skillnaden på att sitta med i tyngdpunkten och bakom. Jag har dessutom lagt till lite ridskolejuck och stigbygelspjärn för att förtydliga det hela. Vi hade jätteroligt när vi filmade en massa sitsfel :-)
http://www.islandshast.se/ridbilder/sitsfel.avi