vad tycker ni om denna sorgliga berättelse?

rock_89

Trådstartare
När jag var valp, unerhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots antalet skor jag tuggade sönder och några total förstörda kuddar, blev jag din allra bästa vän. När jag var dum hund, pekade du ditt finger mot mig och frågade " Hur kunde du?" men sedan veknade du och la mig på rygg och gosade med mig.


Det tog lite längre tid än väntat för mig att bli rumsren, för du hade väldigt mycket att göra, men vi klarade av det tillsammans. Jag kommer ihåg nätterna när jag låg tätt vid din sida och jag tänkte att livet kan inte bli mer perfekt än så här. Vi gick långa promenader i parkerna, åkte långa bilturer och stannade för att äta glass, jag tog långa tupplurar i solen då jag väntade på att du skulle komma hem vid slutet av dagen.


Så småningom började du spendera mer tid på arbetet och du satsade på din karriär, och la mycket tid på att leta efter en människovän. Jag väntade tålmodigt, tröstade ditt brustna hjärta och förstod dina besvikelser, klagade aldrig på dåliga beslut, jag viftade på svansen och visade glädje då ku kom hem, och jag blev lycklig för din skull när du blev kär.


Hon, numera din fru, är inte en hundmänniska, men trots det välkomnade jag henne till vårt hem, visade henne all tillit och lydde henne. Jag var lycklig därför att du var lycklig. Sen kom människobarnen, och jag delade din glädje och lycka. Jag var fascinerad över deras små fingrar, hur dom luktade, och jag ville ta hand om dem också. Det var bara det att hon var orolig att jag skulle skada dem, och jag tillbringade mesta tiden förvisad till ett annat rum eller en hundbur. Åh, som jag ville älska dem, men jag blev "fånge i kärleken".


När dom blev äldre blev jag deras vän. Dom hängde i min päls då de försökte stå på egna ben, petade med fingrarna i mina ögon, undersökte mina öron, kysste mig på nosen. Jag älskade allt som hade med dem att göra och deras beröringar, ditt kel med mig var numera sällsynt och jag skulle försvara dem med mitt liv om det så behövdes. Jag smög ner i deras sängar om natten och lyssnade till deras oroliga andetag och hemliga drömmar, och tillsammans väntade vi på ljudet av din bil på uppfarten.

Det var tider då andra frågade om din hund, och du visade stolt det foto av mig som du bevarade i din plånbok och berättade historier om mig. De senaste åren svarade du bara "Ja" och bytte samtalämne. Jag hade gått från att vara din hund till bara en hund, och du undvek alla kostnader som hade med mig att göra.

Nu hade du en ny karriärmöjlighet i en annan stad, och du och de ska flytta till en lägenhet där husdjur inte är välkomna. Du har tagit det rätta beslutet för din familj men det fanns en tid då jag var din enda familj.

Jag var jätteglad över bilturen (precis som i början av vårt förhållande) tills vi kom fram till djurhemmet. Det luktade hund och katt, rädsla, och hopplöshet. Du skrev under ett litet papper och sa: "Jag vet att ni kommer att hitta ett fint hem till henne". Dom skakade sina huvuden och gav dig en ansträngd blick. Dom inser att för en medelålders hund, även med papper, så är det nästan omöjligt. Du var tvungen att ansträngt rycke din sons händer från min päls medan han skrek: " Nej pappa! Snälla låt dem inte ta min hund ifrån mig!" Och du var orolig för honom, och vilken hemsk erfarenhet du precis gett honom angående lojalitet, vänskap och respekt för liv! du gav mig en avskedsklapp på huvudet, undvek mina ögon och artigt vägrade du att ta mitt halsband och koppel med dig. Du hade en tid att passa, och nu har jag en också.

Efter att du gått sa de snälla flickorna att du säkert visste om att du skulle behöva lämna bort mig för flera månader sen men att du inte gjort några försök att hitta ett bra och mysigt hem. Dom skakade på sina huvuden och sa : " Hur kunde du?"

Dom är så snälla mot oss som deras upptagana scheman tillåter. Dom matar oss, men jag tappade aptiten för flera dagar sedan. I början då någon passerade min bur, pirrade det i magen och jag tänkte och hoppades att du kommit tillbaka för att hämta mig eller så hoppades jag att det var någon som brudde sig, någon som kunde rädda mig. När jag förstod att jag inte kunde konkurrera med den glädje de söta valparna visade då gav jag upp och satte mig i ett hörn och väntade.

Jag hörde fotsteg från korridoren när hon kom till mig i slutet av dagen, och jag följde henne snällt genom korridoren till ett annat rum. Ett obehagligt tyst och tomt rum. Hon satte mig på ett bord och smekte mina öron, och sa till mig att jag inte behövde oroa mig. Mitt hjärta dunkade av förväntan och spänning för vad som skulle hända, men det var också en känsla av lättnad. "Kärlekens fånge" hade nu nått slutet. Jag var orolig för henne, sådan är min natur. Bördan vägde tungt för henne, och det känner jag till, på samma vis som jag kände till alla dina sinnesstämningar. Försiktigt band hon ett band runt mina framben samtidigt som en tår föll längs hennes kind. Jag slickade hennes hand på samma vis som jag brukade trösta dig för många år sedan. Vant stack hon in nålen i min åder. När jag kände sticket coh den kalla vätskan som for genom min kropp la jag mig tröttsamt ner, såg in i hennes vänliga ögon och mumlade: "Hur kunde du?"

Kanske förstod hon mitt hundspråk för hon sa: " jag är ledsen" Hon kramade mig och förklarade snabbt att det var hennes jobb att se till att jag kom till en bättre plats, där jag aldrig mer bli ignorerad, slagen, övergiven, eller behöva försvara mig. En plats med mycket kärlek & ljus. Och med den sista lilla kraften jag hade försökte jag visa henne genom att vifta på svansen att mitt "Hur kunde du?" inte var riktat mot henne. Det var min älskade husse jag tänkte på. Jag glömmer honom aldrig och kommer att vänta på dig i all framtid. Måtte alla i ditt liv fortsätta att visa dig så mycket lojalitet.

:cry: :cry: :cry: :love: :love: :bow: :(
 
Sv: vad tycker ni om denna sorgliga berättelse?

24 som har läst.. Men ingen som svarat :(

(Har tagit från vovve.net, inte jag som skrivit)
 
Sv: vad tycker ni om denna sorgliga berättelse?

Vilket dravel, om jag ska vara ärlig :devil: Missförstå mig inte; jag värnar väldigt mycket om alla djur men tycker såna här texter är fjantiga :cool:
 
Sv: vad tycker ni om denna sorgliga berättelse?

Jag hade sparat den tidigare och jag gråter lika mycket varje gång jag läser den..

För mig handlar den om svek.. Personligen skulle jag ha väldigt svårt att bli tillsammans med någon som inte var hundmänniska, då skulle jag ju bli tvungen att ge upp min dröm om ett helt spann med Alaskan Malamutes...

Jag skulle inte kunna göra mig av med min Alaskan Malamute, hon är ju mattes guldgris, gossegumma, mammas muterade mal osv osv :D

mvh Anna *egentligen kattmänniska*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vad tycker ni om denna sorgliga berättelse?

Jag blir gråtfärdigt trots att jag också tycker det är mest dravel :crazy: Tvetydigt.
 
Sv: vad tycker ni om denna sorgliga berättelse?

Som andra skrivit, rent dravel där de förmänskligar hunden. Ändå känner mig igen det en del. Som: "Så småningom började du spendera mer tid på arbetet och du satsade på din karriär, och la mycket tid på att leta efter en människovän. Jag väntade tålmodigt, tröstade ditt brustna hjärta och förstod dina besvikelser, klagade aldrig på dåliga beslut, jag viftade på svansen och visade glädje då ku kom hem, och jag blev lycklig för din skull när du blev kär."

När det känns som att hunden är hopplös och man buttar undan den eller snäser åt den när den ändå bara vill leka (tyvärr hänt :(). Ändå så är den alltid lika lycklig när den hälsar på den även om man inte gjort sig förtjänt av det.
Den enda vän man vet till 100% aldrig går bakom ens rygg eller sviker en.

Gråter även om det är en massa dravel.
 
Sv: vad tycker ni om denna sorgliga berättelse?

Jag säger som de flesta andra, det är mest en massa strunt, en hund tänker ju inte som en mäsnniska, men ändå tycker jag att den är hemskt.
Inte för att någon låtsas att det är en hund som skriver en snyfthistoria utan mest för att det verkligen finns sådana männiksor som skaffar ett djur och sedan inte tar hand om det och älskar det.
 
Sv: vad tycker ni om denna sorgliga berättelse?

Jag gråter och kramar om Enya och Nadya en extra gång. Hårt, för jag känner att jag älskar dem och aldrig vill vara utan dem!
 
Sv: vad tycker ni om denna sorgliga berättelse?

skulle aldrig kunna göra så mot en hund! älskar mina hundar över allt annat!1
 
Sv: vad tycker ni om denna sorgliga berättelse?

Den är så sorglig :(
har den sparad på datorn nånstans & har även sett den
på flera uppfödares sidor vilket är jättebra - kanske får
folk att tänka efter innan de skaffar valp :bow:

Denna hittade jag på en sida för längesen, kanske
inte lika sorglig men kanske lite tankvärd i allafall (?):

"TIO små gathundsvalpar föddes i Iraklio.
En dog i parvo och sen var de bara NIO.


NIO små gathundsvalpar åt en rutten råtta.
En blev förgiftad och sen var de bara ÅTTA.

ÅTTA små gathundsvalpar tiggde mat av en fin fru.
Hon sparkade den ena och sen var de bara SJU.


SJU små gathundsvalpar var hungriga och slogs om ett kex.
En blev illa biten och sen var de bara SEX.


SEX små gathundsvalpar, gatan deras hem.
En blev ihjälkörd och sen var de bara FEM.


FEM små gathundsvalpar led av fästingar och ohyra.
En drabbades av hjärtmask och sen var de bara FYRA.


FYRA små gathundsvalpar tiggde mat på restaurang och på café.
En fick frityrolja kastad över sig och sen var de bara TRE.

TRE små gathundsvalpar, hungriga, trötta och små.
En orkade inte längre och sen var de bara TVÅ.


TVÅ små gathundsvalpar mötte ett gäng som kasta sten
En blev träffad i huvudet och sen var de bara EN.


EN liten gathundsvovve strök ensam kring i Iraklio.
Så träffade han en gathundsflicka och snart var de åter TIO..."
 

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
844
Senast: igbest
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 638
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 773
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 172
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp