Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli
*kl*
Men allvarligt - menar ni verkligen att Pippi är rasistisk litteratur?
Och att det är rasism om någon råkar säga ordet "svartskalle"?
Att ordet är olämpligt är det ju inget snack om men att dra det så långt som att påstå att den som sa ordet per automatik är rasist är ju lite långsökt enligt mig.
Sexåringen kom för ett par veckor sedan hem och frågade vad ordet hångla betyder för en kille hade nämligen sagt att en tjej i klassen hånglade med alla killar.
Var den killen sexistisk då?
Jag tycker nog att man bör revidera vad ordet rasist egentligen betyder;
"Rasism är när man anser att en annan ras inte är lika mycket värd som sin egen och att man har rätt att kunna behandla dessa folk som instrument för egen personlig vinning (t.ex. slaveri)."
Jag tror knappast att A.L ansåg det.
Jag tycker att ordet rasist svängs det med lite för snabbt och godtyckligt numera.
*kl*
Men allvarligt - menar ni verkligen att Pippi är rasistisk litteratur?
Och att det är rasism om någon råkar säga ordet "svartskalle"?
Att ordet är olämpligt är det ju inget snack om men att dra det så långt som att påstå att den som sa ordet per automatik är rasist är ju lite långsökt enligt mig.
Sexåringen kom för ett par veckor sedan hem och frågade vad ordet hångla betyder för en kille hade nämligen sagt att en tjej i klassen hånglade med alla killar.
Var den killen sexistisk då?
Jag tycker nog att man bör revidera vad ordet rasist egentligen betyder;
"Rasism är när man anser att en annan ras inte är lika mycket värd som sin egen och att man har rätt att kunna behandla dessa folk som instrument för egen personlig vinning (t.ex. slaveri)."
Jag tror knappast att A.L ansåg det.
Jag tycker att ordet rasist svängs det med lite för snabbt och godtyckligt numera.
Senast ändrad: