Vad tycker du?

N

NickeLilltroll

När vår häst blev vet.besiktigad (dåvarande ägaren bet besiktningen )så upptäckte vet att tänderna behövde raspas. Han frågade om jag ville ha det gjort och jag sa förstås ja.
Idag fick jag en räkning att jag ska betala raspningen!!!!
Ska det verkligen vara jag som betalar raspningen?? Jag trodde att om hästen fick en anmmärkning och den kan justeras direkt så ska det väl vara säljaren som ska stå för betalningen. Eller har jag fel??

Sv: Vad tycker du?

Om ni inte kommit överens om något innan så är det bara att betala, det var ju du som sa ja ang tandraspnigen.

Om hästen får en anmärkningar har säljaren inget ansvar att åtgärda den, däremot kan köparen avstå att köpa hästen pga anmärkningen. Tandraspning är ju sådant som är 'normalt förekommande med jämna mellanrum', så det skulle jag inte tjafsa om alls. Känns ungefär som att begära att en nyköpt häst är nyskodd och nyvaccinerad..

hmm, jag tycker nog att det är rätt att du betalar den.. säljaren har ju inget intresse i att hästen får tänderna raspade ifall det är du som ska ha det.. ursäkta om jag formulerar mej konstigt men jag hoppas du fattar hur jag menar..

som jag ser det

- hade det blivit en anmärkning som skulle justeras direkt av säljaren, varför skulle han då fråga dig om du ville ha det gjort ? då hade det ju bara blivit utfört ? när du sa ja på direkt fråga, så har du ju godtagit att ta den kostnaden, annars skulle du ju frågat/försökt förhandla att säljaren tog det isället innan raspningen va utförd.

av våra hästar så är det 2 som behöver "ses över" i munnen 2 ggr/år. en annan "ses över" en gång/år men har aldrig behövt någon beh. dom andra behöver "ses över" 1 gång/år och behandlas vid behov. det är så jätteolika ;)

Ja, jag blev bara så snopen när räkningen kom. Jag trodde att kostnaden låg hos säljaren eftersom det blev en anmärkning på vet. intyget. Under tiden vi var på besiktningen var det ingen som sa något om vem som skulle betala. Nästa gång ska jag inte tro så mycket utan fråga och förhandla. Det känns ändå lite surt iallafall, men jag får väl betala och se glad ut. OBS, tänderna blev raspade för ett halvår sedan.

Fast vad har det för betydelse när tänderna fixades senast? Jag har haft hästar som det aldrig behövts göras ngt på, de som behövt vartannat år, vissa har behövts varje år och ytterligare andra var sjätte månad?

Det är äl tvärtom BRA att du vet att den behöver ses över var sjätte månad?

Det var ju du som beställde raspningen så det är nog du som får betala. Så hade jag tolkat det iallafall.

Du beställde raspningen, självklart får du betala den! Jag förstår inte hur du får det till att det skulle vara f d ägarens sak att betala...

DU beställde raspningen.
Hade du inte velat betala hade du kunnat säga till säljaren att du inte ville köpa om inte raspningen ingick. Så hade kanske köparen betalat. Men inte nu tycker jag.
Om hästen var halt då? Skulle behandling av det också ingå i priset?
Nä, en besiktning gör man för att kolla läget på hästen. Är den inte i ett skick som du kan acceptera får man ta det med säljaren.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 558
Senast: Mia_R
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat