Vad tror ni...

Maira

Trådstartare
...om korsningen amstaff/rottweiler. Hittade annons (på Blocket...) på 9 mån unghundar. Förmodligen kullsyskon. Tillgivna och barnkära står det i annonsen.

Jag har erfarenhet av hundar ända sen barnsben. Bla boxer.

Sv: Vad tror ni...

Inte direkt ovanligt att hundar omplaceras i den åldern, framförallt inte om de är av den raskombinationen. Det finns många sådana hundar på blocket och ännu fler på tex hundstallet osv.
Anledningen är enkel. Det är oftast inte jättelätta hundar utan aktiva hundar som oftast inte fått rätt uppfostran utan behöver komma till hem med mycket tid och kunskap om vad raserna kräver.

Är du beredd på massivt jobb kanske det kan fungera. Men jag tror den behöver massivt med både motion och mental stimulans. Plus att det säkert finns en hel del skärpa med i paketet sas.

Jag tycker inte det låter idealt att kasta in mer vakt och dådstyrka i en hund med hög kamplust. Boxern är en stor snäll clown i jämförelse.

Skulle jag ändå skaffa en sån hund skulle jag nog vilja ha den från valptiden så man vet lite mer vad den har med sig i bagaget jämfört med en 9mån unghund.

Det är sällan eller aldrig speciellt bra representanter av en ras som används i blandrasavel. Att köpa en av de där unghundarna innebär en väldigt stor risk för att få en sjuklig hund, som inte funkar speciellt bra med vare sig andra hundar eller människor. Bl a är ju ledproblem väldigt vanligt i båda raserna.

Om du prompt vill ha en blandras så finns det betydligt bättre mixar.

Om du är intresserad av rottis eller am staff, köp en renrasig hund av en seriös uppfödare.

Jag tror jättemycket saker om dylika blandningar och det hela sammanfatas enklast med: Nej, aldrig i livet.

Gör dig själv en tjänst och köp inte på dig mer problem än nödvändigt. Stöd absolut inte aveln.

Raserna ihop? Aldrig. Var för sig? Javisst.
En nio månaders unghund är jobbig även om man har haft den sedan den var valp men en valp som kanske inte ens har fått någon normal uppfostran är inte rolig när den är nio månader.
Det finns alltid en andledning till att en hund omplaceras. Tro inte på allergi andledningen.

Håller med er alla när jag funderat lite. Ser också hur TRAGISKT många annonser det finns på den här typen av hundar. :crazy:

Jag fick min hane när han var drygt 11 månader gammal, jag var nog mer än lämpligt naiv när jag hittade honom en en bortskänkes sida och erbjöd mig att hjälpa till. Det var/är inte precis någon lätt hund att ha som första egna hund och då är han antagligen inte så svår som han skulle kunna varit med de raserna i sig.

Jag älskar honom, såklart, men rekommendera inte blandningen till någon annan. Man vet liksom aldrig vad man går. Möjligen om man skaffar en vuxen omplacering man får ha på prov men inte en valp. Om det gäller flera unghundar och det är "uppfödaren" som säljer skulle jag dra mig ut enbart för att det inte är den aveln jag vill stödja.

Ptja, jag har en hemma och det är den bästa hund jag någonsin ägt.
lagom aktivitetsnivå, världens snällaste mot allt och alla. Skäller inte, älskar andra djur. Kattungarna här hemma är hennes bästa polare. ÄLSKAR barn, ÄLSKAR ÄLSKAR ÄLSKAR om så bara en människa tittar på henne i ögonvrån.
Otroligt lättlärt och en förtbannat bra inställning och väldigt lättmotiverad.

Här är en film på den hemska korsningen http://youtu.be/4o_P1C_3zRs
bara på ett par månader efter denna filmen har vi kommit så pass långt att vi är startklara för 1:an, om matte vågar för sina tävlingsnerver.

Slutsatsen av detta, träffa hunden o se vad det är för någon.
Jag kollade mkt tveksamt på denna vid 6 månaders ålder (hon kunde inte ens sitt då) och jag ångrar mig inte en sekund. Detta är den ultimata hunden för mig, så himla simpel och enkel!

Senast ändrad:

Tillägg:

Såhär ser hon ut dom ganska många timmar på dygnet jag inte ägnar min tid åt henne:
316930_10150377825296159_788086158_10162095_689018915_n.jpg

Vare sig det är i sängen eller i strökärran på jobbet (ladugård).

Otroligt sot:laugh:

Men ... det ar precis som att hora en bekant som har en wolfhybrid. Tamligen ordagrant faktiskt. Han har en fantastisk 'hund' och tydligen du med. Jag skulle lika lite skaffa en wolf hybrid som att skaffa en rottis/amstaff korsning. Visst maste det kunna bli lyckade korsningar ocksa ... men jag har en kansla av att det ar langt ifran det vanligaste resultatet.

Sen kan man ju fråga sig om dessa ägare är lika lyriska när hundarna är i slyngelåldern o innan de blivit riktigt vuxna, speciellt om det handlar om hanar.

Det är ju bara att titta på Hundstallet o diverse Rescues för att inse hur det ligger till.

Min är i slyngelåldern nu och hon är inte speciellt jobbig. Jag ville bara med mitt inlägg säga att man kan inte säga att en korsning är si eller så. Man vet aldrig vilka egenskaper som kommer fram. Och i oseriös avel så används ju ofta inte rastypiska hundar så man vet ju inte om mamma rottweiler faktiskt har mentalitet som en rottweiler ska.
Och ja, många säger nog att ens hund är fantastisk.
Men för MIG är min hund perfekt. Kanske inte för ngn annan. Men jag blir bara lite full i skratt varje gång man hör hur svåra dessa hundar är, när jag själv har en som är väldigt simpel. Jag har också varit mkt tveksam till såna här korsningar. Men har ju vackert fått inse att man kan inte förutse hur en blandras blir.

Du har haft turen att få bra mentalitet på DIN hund, men det betyder inte att man kan välja vilken mentalitet som blir på nästa samma korsning.

Ska man köpa en korsning måste man vara medveten om vad den i värsta fall kan bli, om man sedan känner "det klarar jag, jag har så mycket erfarenhet" då kan man slå till.

Det är helt irrelevant att veta att det finns trevliga varianter av korsningen, då riskerar man att ha förväntningar att den blir sån, och då kan det bli rejäla problem när/om man får den värsta möjliga mentala kombinationen.

En av våra "kontorshundar" är en sån blanding. 1årig tik. Jättefin att titta på, dock väldigt vaksam och osäker lite morrig eller vad man ska säga. Jag tror att den typen av hund behöver en väldigt duktig husse och matte som vet vad de pysslar med. Ägaren är en typisk "kolla vilken cool hund jag har" ägare vilket jag tror är ganska vanligt?

/LL

Men snälla du, jag har ingenstans påstått att denna korsningen ofta ger kanonhundar. Läser du mellan raderna?
Jag har sagt att jag trots tvekan hittade en kanonhund och rådde henne att åka och kika. När det handlar om "äldre" hundar så har man ju faktiskt möjlighet att åka o se o känna av hur hunden är.
Jag tänkte så, och det ångrar jag som sagt inte.

Du har haft turen att få bra mentalitet på DIN hund, men det betyder inte att man kan välja vilken mentalitet som blir på nästa samma korsning.

Ska man köpa en korsning måste man vara medveten om vad den i värsta fall kan bli, om man sedan känner "det klarar jag, jag har så mycket erfarenhet" då kan man slå till.

Det är helt irrelevant att veta att det finns trevliga varianter av korsningen, då riskerar man att ha förväntningar att den blir sån, och då kan det bli rejäla problem när/om man får den värsta möjliga mentala kombinationen.

:bow::bow:

Med undantag för att jag tycker att man aldrig ska stödja dålig avel (vilket blandrasaveln är till 99%)

Jag skulle aldrig överväga att köpa en sådan blandning. Jag stödjer inte blandrasaveln överhuvudtaget då jag tror att det bland alla hundraser i världen finns en som passar alla utan att man måste korsa hit och dit, dessutom anser jag det vara att köpa grisen i säcken. Skulle jag mot förmodan köpa en blandras skulle jag ha mindre emot att köpa en blandning labrador retriever/golden retriever än amstaff/rottweiler, vilket jag tycker säger sig självt.

Kan inte se någon anledning alls till att köpa blandraser.

...om korsningen amstaff/rottweiler. Hittade annons (på Blocket...) på 9 mån unghundar. Förmodligen kullsyskon. Tillgivna och barnkära står det i annonsen.

Jag har erfarenhet av hundar ända sen barnsben. Bla boxer.

Alltså mer än en hund... Är det uppfödaren som annonserar? Har de blivit kvar där utan att bli sålda som valpar och i så fall varför? Har de i så fall fått den fostran och sociala träning de behöver?

Jag säger som flera andra, köp en amstatt eller rottis, inte denna blandning. Jag hoppas i så fall att du är införstådd med att ingen av dessa två raser är som en boxer till sättet...

Det finns trevliga hundar av korsningar som riskerar att bli helt fel. Det finns också sådana korsningar som ägaren tycker är världens finaste, medan omgivningen har en helt annan uppfattning,..

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
9 227
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 631
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
10 542
Senast: Extrakonto
·
Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 875
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka