Vad tror ni om denna?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Sissan
  • Startdatum Startdatum
S

Sissan

3årigt varmblodssto,totalt ohanterad mer eller mindre. Går nästan att leda i träns men i grimma rekommenderas inte. Går nästan att lyfta på framfötterna på men bak är värre då slår hon.
Hon är dock sällskaplig och kelig...
Modell mindre, inte jätteliten men absolut inte stor..

Sv: Vad tror ni om denna?

Jag ska INTE ha till nåt!!!
Hennes ägare vill däremot att hennes uppfödning ska få en ärlig chans...

hade jag köpt på stående fot om exteriören hade tilltalat mig, dvs hyfsat korrekt benställning, kort rygg och vinklat kors i stora drag...

Då tycker nog jag att den hästen redan har missat största delen av sin "ärliga chans" iaf som travare...

Tänk ett steg till nu... Det går inte att lyfta hennes fötter och hon är tre år... Vad kan hon ha missat??:angel:
I övrigt så ser hon riktigt bra ut!

Ptja, min var fem år och hingst när jag köpte honom - skillnaden var att han aldrig någosin hade haft träns på sig eller blivit ledd varesig i grimma eller något annat... så lyckades jag bra med den (och två andra vuxna hinsgtar plus ett femårigt ohanterat sto jag jobbat med) så skulle jag nog lösa det med...

Och de är fullt fräscha i benen trots total avsaknad av hovvård??
För det är speciellt vinklarna på hennes hovar som oroar mig i detta fall, de såg inte alls bra ut!! Är det inte risk för vissa snedbelastningar i lederna som börjar vara lite väl sena att korrigera??

Senast ändrad av en moderator:

brorsans är x-bent framtill (tagen hösten som femåring - men han var faktiskt ledd i grimma och hade haft träns på sig en gång som fyraåring...) men annars inga problem, min är riden nu i nära fem år blandad träning med en del hopp och benen håller. Hovarna var aldrig särksilt långa, de gick på total lösdrift i flock i stora hagar med varierat underlag och slet ner själva...

Men hallå.... pratar vi travhäst el ridhäst nu??
Som travare har den missat mkt i sitt liv....
Och som seriös uppfödare så tar man ju hand om sina djur... hur e det med avmaskning??
Och hov vård tycker jag är lika viktigt som att de får bra mat, och har de inte fått hov vård då ställer jag mig frågandes till om det är så seriöst.... Har den fått bra mat under dessa år??

X-benthet är ju medfött så där spelade hovarna ingen roll iaf..
De här hovarna var lååånga fram och bak vet jag inte riktigt hur jag ska beskriva dem. Trakterna var vuxna inåt så hoven smalnade av neråt och då var ju även trakterna höga då... Att gå i en liten nerförsbacka var inte lätt och att gå uppför var ännu svårare för denna häst..

De var vid gott hull och såg fina ut men jag tvivlar på kraftfoder, avmaskning-njae vet inte... Råder nog en hel del okunskap där...

Eftersom du lagt tråden på TRAV:

Jag skulle inte ta hästen ens om de betalade mig för det.

Ändå är jag känd för att ALDRIG ge upp i princip.

Det du berättar om hennes benställning och avsaknad av fotvård gör att man direkt tänker på hur lederna arbetat under uppväxt. Pålagringar kan komma av att bara gå i hagen och skritta lite om de är felväxta.

Alltså skall du ha hästen till trav? Om hon är helt omöjlig att köra också så skulle jag inte rekomendera henne till travhäst... Men nog blir hon säkert till något med tålamod och kärlek, LYCKA TILL! :)

Hon vill ju helst det då men jag känner mig inte så intresserad av den här hästen till trav...
Men hon säljer den ju lika gärna till ridning iofs..

Själva benställningen var det väl inte mycket att säja om egentligen utan det var ju att hovarna var helt på de flesta sätt då, så jag är ju väldigt skeptiskt till hur de nedersta lederna mår...:crazy:
Men det är väldigt synd på hästen för hon är fin!

Gospel skrev:
Alltså skall du ha hästen till trav? Om hon är helt omöjlig att köra också så skulle jag inte rekomendera henne till travhäst... Men nog blir hon säkert till något med tålamod och kärlek, LYCKA TILL! :)

Alltså, jag ska INTE ha hästen, jag är erbjuden den!
Klart att hon i nuläget är helt omöjlig att köra då hon inte är inkörd..;) Men att hon kan bli ridhäst har jag väl inga större tvivel om(bortsett från att jag ifrågasätter hennes hållbarhet) utan det var just vad ni tror om hennes möjligheter inom trav??
Kan ju tillägga att hon diar fortfarande så hon är en smula mammig med...:angel:

Sissan skrev:
tror om hennes möjligheter inom trav??

Tror inte hon kommer att varken må bra eller tjäna några pengar...

Avel kanske om stammen är intressant:angel:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 552
Senast: Cissi_ma
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 217
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 595
Senast: Ceta
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 034
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London