Vad tror ni om denna sadeln?

W

Woody

Hej !!

Skulle behöva hjälp och lite tips och råd om hur ni här på sidan tycker denna sadeln sitter! =)

Det är en Simco Draft horse special 17 tum och hästen är en stor bredd tinker på ca 165 i manken.

Tar jag in handen vid manken är det liksom fritt från ryggen så långt jag når in..

32204601.jpg

32204604.jpg

32204605.jpg

Sv: Vad tror ni om denna sadeln?

Här kommer en till bild.. Den lättar lite bak men tror att det beror på att den är ny och stel där bak... Eller ?

32204638.jpg

Ingen som kan hjälpa mig och skriva hur ni tycker den sitter ?? :bow:

Jag hade provat utan padden för du har väll en pad, ser ut som en filt och det blir för tunt under. Så läg gpå sadel igen fast utan filt/pad så ser man bättre.

Jag tycker den ligger lite för högt upp på hästen.
Kommer inte ner ordentligt
lite takaktig om du förstår vad jag menar :crazy:
Syns ganska tydligt om man tittar på bilden bakifrån.

Visst är det en filt med inbyggd padd eller vad man ska kalla det ;)

Denna sadel är inte takig som det ser ut på bilden (ser konstigt ut, jag håller med), den är platt som en pannkaka. Har en sådan på min platta, superbreda nordis :) Den enda som över huvud taget passar någorlunda på hans öltunnerygg :crazy:
Hur den ligger på TS häst kan jag inte riktigt svara på, det är jag inte duktig nog till.

Denna sadeln lättar lite i bak på min häst också när han står utan ryttare på ryggen, dock inte bommen, den ligger an, utan bara skirten i bak (heter det så? Tappar orden här).
Den kommer dock ner när man sitter i sadeln.

Ja, Det är en padd med teddy under. Köpt på H**ks ..

Denna hästen köpte vi före jul och fick då med en likadan westernsadel fast 5-6 år gammal, men har varit lite osäker på hur den sitter.. Köpte en ny likadan nu då fd ägaren vill ha tillbaka sadeln men den gamla som är använd och "inriden" ligger inte så som denna gör där bak så vad jag tror och hoppas är att den kommer bli mjukare och lägga sig ner där bak mera när sadeln blir "inriden" om jag behåller den...

Ska ta mera bilder ikväll utan padd så kanske det går att avgöra bättre =)

Gissar också på att det kan vara så att den blir mer inriden, jag har haft min sedan november 2010 och inte ridit mycket i den sedan jag ställde av hästen, så den har inte hunnit mjukna så mycket men det ser ut som att den faktiskt kommer "sätta sig" mer i lädret.

Den ser lite smal ut, men det kan vara för att den ligger för långt fram. Prova att dra bak den lite! Det jättesvårt att bedöma bara genom bilder... det ser ju dessutom ut som om att bommen är för svängd, men du säger att den ligger emot även baktill?

Hej du :)

Har du någon aning om hur bred din sadel är i bommen - alltså gradmässigt?

Och hur är bommen formad? Jag skulle behöva en som är lite böjd i bommen men inte alltför mycket.

Undrar också om du vet hur lång hela "härligheten" är - alltså totallängden. Min pålle har relativt kort rygg och är något överbyggd och är sadeln för lång så är jag rädd att skirten (eller vad det heter) ligger och skaver där bak :(

I grader har jag ingen aning faktsikt, tror inte man kan mäta en w-sadel i grader på samma sätt som med en engelsk sadel, den är 8 tum i bomvidd (jättebred!) och den är relativt böjd för att vara westernsadel (synes på bilderna här ovan).
Som sagt var lättar min lite i bak, men hästen tycker jättebra om den och jag med så det är inget jag fäster mig mycket vid. Han skulle kunna ha en rakare sadel men jag tvivlar på att det finns en lika bred som funkar bättre. Hade en annan w-sadel förut men den var alldeles för tight/rak i fram så han fick inte rum för bogarna, den här är väldigt utsvängd där vilket min häst behöver. Har tyvärr bara en kass sidobild där sadeln är med så kan inte visa.

Men kan tänka mig att den funkar till en ngt överbyggd, väldigt bred häst.

Min häst har för övrigt en Wintec Wide vilken jag har för mig är ca 130 grader bred, så det borde motsvara westernsadelns vidd omvandlat till engelska mått.

Hur lång den är kan jag mäta, får återkomma i kväll i så fall :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 267
Senast: fixi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 487
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 321
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 692
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Omplacera eller fortsätta kämpa?
  • Kattbilder #10