Vad tror ni om den här rockarden?

Q

qrumelur

5114567855.jpg

Är jättesugen på att slå till på den här rockarden (Till A-ponny), tycker den ser himla fin och bra ut men är lite fundersam över att svängeln verkar sitta lite väl högt - eller? Det är ju inga öglor för skakelremmarna, hur påverkar det?

Hur tycker ni att däcken/hjulen ser ut?

Det är ruskigt bra pris på den (3500 kr). Tänkte att det kunde vara en bra början...

Sv: Vad tror ni om den här rockarden?

Äger ingen själv av den modellen,men har bekanta som äger och även sett den hos en återförsäljare.Tycker den är alldeles för klen i hjulen.Håller inget vidare för annat än plana jämna underlag. Ingen bruks körnings rockard mao. Fin åkning inga problem. Bekanta uppger också att den håller knappt för mer än 1 vuxen sen är däcken platta.. Men det ska finnas en liknande modell med kraftigare hjul och konstruktion.Börjes har en såg jag.

Tack för synpunkterna!
jag var tveksam på kvalitén på däcken. Jag är ju vuxen (ca 70 kg)
och vi kör efter grusvägar, mycket sten och grejer.
Vet ju vad lätt det är att få punka på cykeln så..

får nog bli en annan. :-)

Bra beslut. Jag har sett den i verkligheten och den är jätteklen. Har en kompis som köpte den och den tål inte guppiga grusvägar utan hon har fått byta hjulen.

svängelfästet sitter för högt upp och för klent.
borde gå att fixa till och ändra ganska snabbt och enkelt....

i övrigt ska det vara en bra rockard vad jag förstår!

man kan ju hoppas att du får med denna killen i köpet. ;)
31445696.jpg

Jag har en sådan till shettisen.

Anser själv att svängeln sitter för högt men det går att fixa om man är lite händig/har hjälp :)

Den är oerhört lätt !

Det finns öglor till skakelremmarna men inte till bakselen, går att svetsa dit.

Däcken är säkert klena, man får pumpa rejält med luft i dem ;) för att de inte ska bli platta av en rejäl vuxen och ett mindre barn !
Luften verkar dessutom "sippra" ut så man får kolla varje gång man ska köra, såvida man inte kör varje dag.

Jag har kört på asfalt, grusväg, skogsväg med småträd, rötter osv och än så länge har däcken inte gått sönder men jag tror varje gång att de ska göra det.....:angel:

Kör inte så jättemycket ska jag väl säga oxå så den har ju inte haft så stor påfrestning.

Priset du angett tycker jag dock är för högt, gav själv 1800 för min.....

Jo, jag vet de kostade väl runt 4500 som nya men nu finns en bättre modell med lägre svängel, kraftigare däck, starkare ekrar och mer robust om jag förstått det rätt där skaklarna går att länga/höja så man kan avnäda samma vagn till A-C ponny.

Idag kostar en sådan ny 5500 tror jag så 3500 för en gammal modell tycker jag är högt....

, såvida man inte kör varje dag.

och än så länge har däcken inte gått sönder men jag tror varje gång att de ska göra det.....:angel:

Kör inte så jättemycket ska jag väl säga oxå så den har ju inte haft så stor påfrestning.

....

Av det som jag har plockat ut ovan så drar jag slutsatsen att det inte är en vagn för mig. :)
Dels så har jag ingen händig person med svets till hands, sen ämnar jag köra varje dag och jag kan inte sitta och fundera på om däcken ska gå sönder. Det har jag inte tålamod med. ;)

Men tack för dina synpunkter!

Jag har en sån vagn. Har ännu inte kört med den då hästen inte är inkörd riktigt än.
Jag köpte nya hjul till min för jag behövde en större storlek så vagnen kom upp lite. Men dom gamla hjulen såg klena ut och mina var dessutom alldeles rostiga.

Jag har funderat mkt på vad jag ska göra med svängeln. Jag ser på din bild att killen har en i trä men kvar i samma höjd. Har ni något bra och enkelt tips att komma med?

Det är en form av "globusrockarden" och av er som har erfarenhet av dom så vet ni att konstruktionen är allmänt vek, klena hjul.
31445696.jpg

Många försöker bättra denna vagn, lägre satt svängel, nya ergonomiska skaklar samt bra hjul.
Då blir nog vagnen en bra ponnyvagn, men till större ponnyer och hästar tycker jag man bör ha en ännu stabilare vagn.
Jag har aldrig suttit i en men sett liknande, jag tycker man verkar sitta en aning obekvämt? Men det gäller nog rockarder med lågt säte och långbenta människor:)

Micke säljer en lite bättre variant:
http://www.mickesfyrhjulingar.com/rockard/shettis.aspx
1a%20(large)_500x333.jpg

Jag har något liknande, en globus rockard. Skaklarna har än så länge rykt av helt en gång och punka kanske 25 miljarder gånger ;) Till ett barn kanske den funkar, inte till en vuxen. Jag letar nytt..

Priset tyckte jag var mycket, antar den är begagnad?

Jag tror min är Globus oxå, köpt på 3 hästar i Kungälv för några år sedan ( dock inte av mig, jag köpte den begagnad ).

Som sagt så kör jag inte alls mycket med shettisen men än så länge "ta i trä" har den funkat ok för oss.
Jag är ingen lättviktare och jag sitter i den tillsammans med 4 åringen.......men , funderar varje gång när däcken skall ryka !

Man kan alltså byta ut däcken, hos vem köper man nya, lite kraftigare ?
Hur vet man vilke typ av däck, storlek osv man ska ha ?

Jag köpte pfiffs däck. Dom är (ser) rejäla ut. Jag ville ju ha större hjul då jag har vagnen till en b-ponny.
Dock så passade inte hjulen, hålet var för stort till pinnen på rockarden:(.

Men det finns underbara människor:love: Stallägaren tog ett däck under armen och försvann med det ett par dagar, sen passade det:D
Han gjorde nån sorts hylsa till pinnen om jag fattade det rätt. Jag var så förstummad och glad att jag lyssnade inte riktigt då han förklarade vad han gjort.

Ser ut som den Börjes saluför nu.Alltså den från Mickes..Kraftiga hjul och hela konstruktionen var betydligt kraftigare.

Åh, det var ju vänligt :)

Tyvärr har jag inte den möjligheten till hjälp så måste nog försöka hitta som defenitivt passar....får väl försöka ta reda på hur man kollar upp det, måste ju vara något mått man ska ta nånstans....:confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 599
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
909
Senast: cassiopeja
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka