Vad tror ni om den här korsningen?=)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare OthiliaH
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vad tror ni om den här korsningen?=)

Jag har aldrig sett en travare (bortsett från super suprise då) som jag skulle kunnat skänka såna komplimanger.

Vilka är dessa fisförnämingar du nämner? Jag har nämligen aldrig träffat såna, även när jag red travare.

Va tråkigt =) själv har jag sett många och själv fått många sådana komplimanger för mitt förra varmblod av otaliga instruktörer.

Även det tycker jag är konstigt, har du aldrig träffat någon som fnyst lite när du sagt att din häst är en travare? Då är jag uppriktigt förvånad. Sen kanske folk här omkring är med SWB-sålda då. Eftersom jag gång på gång fått höra att jag slänger min tid i sjön när jag rider på en travare.

Men skönt för dig isåfall. Du verkar omge dig med bra människor.

Okej=) någon annan som vet lite mera om morganhästar? och om ni tror att den där hingsten passat mitt sto. ?

Har sett flera korsningar mellan araber och just den hingsten, copper coin (som för övrigt, tror jag, är den mest populära att betäcka med både inom renrasig morganhäst-avel OCH part-bred-aveln) och dessa avkommor har alla varit jäkligt fina. nu är ju det en helt annan sak med arab och morgan än vbl och morgan (morab är ju väldigt vanliga)

men jag tror han gör sig bra med ett varmblod, det är relativt liknande exteriör och morganhästarna är kombinerade rid- och körhästar.

Okej=) ja jag har också sett de. Ja dom har ju blivit jätte fina. Ja jag tror också att dom kan passa!

jepp dax för skäll då:d jag har ett varmblodsto med franska och amerikanska gener...allstå inget svensktvarmblod...
jag valde hingst av rasen pre...detta är nu över ett år sedan så jag har nu en fölunge vid namn Pink! jag såg vad mitt sto har att tillföra till en efterkommande generation och vad hingsten har och vad han har gett har ett sto med gott temperament, goda gångarter, skritt, trav och galopp...dock så e traven hennes sämsta gångart...hon e kort i kroppen högrest och vacker (om det nu har med saken att göra) hingsten är lägre än stoet och har alla de egenskaper som mitt sto har men med vissa fler tillägg...vill ha en bra hovkvalite mjukare och luftigare trav...jag vill ha ryggbredd på avkomman...och bra lynne...mitt sto har tungt huvud så därav så var arab med rastypiskt utseende bortplockat från tänket... hon e skitdålig innom travsporten så varmblodshingst gick oxå bort...och ska jag vara helt ärlig så gillar jag inte "halvblod"...och ja det finns superfina hästar i alla raser...men de var en prehingst som stämde bäst överäns me mitt sto och det jag ville ha i en avkomma...
och det jag fick är en enorm häst med bredd och höjd trevligt lynne då jag varit me från dag ett och tränat denna lilla donna...korekta ben var oxå en sak jag var noga med att titta efter då pre ofta inte alltid kan se ut som en kossa bak...och det fick jag långa starka korekta ben...

och mitt sto skall gå i avel nästa år igen...dock denna gång med en morgan hingst som heter hagas farmerboy...(detta är dock tänkt...vi får se hur det blir)

Hur vet du att avkomman inte kommer ärva den dåliga galoppen?

Köp en ridhäst istället. Jag är så trött på alla som ska ta föl hit och dit på sina "söta" ston bara för att. När man korsar en häst avlad för trav med en ras avlad för ridning vet man aldrig vad man får.

:bow:Om man nu har en trevlig häst kan man ha den o SEN köpa sig en ridhäst istället för att chansa o kanske ha "otur".

Om man vill ha en bättre RIDhäst så köper man en sådan.

Korsningar funkar men inte i komb. med travare- körhästar.

Iom att TS häst är iklädd rosa utrustning så är det en ungdom med sin kanske första förälskelse. Vet inget annat.

Fråga vuxna som har betydligt större erfarenhet o faktiskt kunskap!

Masse:bow:

Såg att det var mig du svarade... Hmmm... Fråga vuxna... Jag är 42 år gammal och har hållit på med hästar under alla år. Är uppvuxen i en familj som hade uppfödning av hästar och har också själv uppfödning. Ser väl därför mig själv som ganska vuxen och inte helt utan erfarenhet. ;)

Säger dock inte emot dig i frågan om att avla ridhästar på travare - vilket jag också uttryckt tidigare i tråden. Men nu var inte frågan huruvida hon skulle avla på sin travare eller inte för det var redan bestämt... gick inte att diskutera.

Frågan var hur hon skulle ha bästa möjlighet att få en så bra ridhäst som möjligt efter sin travare och jag anser då att en travarhingst ger sämre möjligheter för ridning än en hingst med bra ridegenskaper. Det var bara det...

Nu var det inte du som hade rosa utrustning:p

Nej jag har svårt för att man avlar med det materialet som man har hemma- mischmasch blandningar

Allt handlar om kostnader.

Man köper en mkt billig häst o tycker att den har fina egenskaper, fast den har massor med väsentliga negativa egenskaper o ska förbättra det, vilket är en stor chansning.

Tja det ger billiga hästar. Är det det folk vill ha?
Det finns inget underlag för att korsningar av ej premierade hästar skulle ge mer hållbara individer o som även har övervägande goda kvalitéer- som RIDhäst.

Avel av hobbyhästar endast.

jepp dax för skäll då:d jag har ett varmblodsto med franska och amerikanska gener...allstå inget svensktvarmblod...
jag valde hingst av rasen pre...detta är nu över ett år sedan så jag har nu en fölunge vid namn Pink! jag såg vad mitt sto har att tillföra till en efterkommande generation och vad hingsten har och vad han har gett har ett sto med gott temperament, goda gångarter, skritt, trav och galopp...dock så e traven hennes sämsta gångart...hon e kort i kroppen högrest och vacker (om det nu har med saken att göra) hingsten är lägre än stoet och har alla de egenskaper som mitt sto har men med vissa fler tillägg...vill ha en bra hovkvalite mjukare och luftigare trav...jag vill ha ryggbredd på avkomman...och bra lynne...mitt sto har tungt huvud så därav så var arab med rastypiskt utseende bortplockat från tänket... hon e skitdålig innom travsporten så varmblodshingst gick oxå bort...och ska jag vara helt ärlig så gillar jag inte "halvblod"...och ja det finns superfina hästar i alla raser...men de var en prehingst som stämde bäst överäns me mitt sto och det jag ville ha i en avkomma...
och det jag fick är en enorm häst med bredd och höjd trevligt lynne då jag varit me från dag ett och tränat denna lilla donna...korekta ben var oxå en sak jag var noga med att titta efter då pre ofta inte alltid kan se ut som en kossa bak...och det fick jag långa starka korekta ben...

och mitt sto skall gå i avel nästa år igen...dock denna gång med en morgan hingst som heter hagas farmerboy...(detta är dock tänkt...vi får se hur det blir)

Det finns ingen Svensk Varmblodstravare, alla dom som är reggade här i Sverige är amerikanska (vanligast), franska och säkert andra lands linjer samt såklart blandningar av dessa. Så nog har du en svensk varmblodstravare alltid.

Iom att TS häst är iklädd rosa utrustning så är det en ungdom med sin kanske första förälskelse. Vet inget annat.

Så för att man har rosa utrustning så är man 1) ungdom och 2) okunnig !?

TS. Om du nu ska avla på ditt travarsto så tycker jag att du gör rätt i att titta på hingstar med bra ridbarhet i raser som används och avlas för körning.
Att ta en ras som är så special avlad som travarna och försöka få fram en bra ridhäst är svårt och man behöver en stor portion tur för att lyckas.

Hej!

Jag håller med de flesta i tråden att avla på ett sto för att det är vackert och du vill ha ett föl är fel, oavsett ras! Det blir inte mer rätt för att du avlar en renrasig arab med en annan renrasig arab om din orsak är "stoet är trevligt och vackert och jag vill ha föl".

Jag är som flera andra i tråden inne på frågor i stil med "vad kan ditt sto bidra med, vad i henne för framåt rasen? Tyvärr brukar ju de flesta travare fallera där när man vill ha dom till ridning.

Jag hade inte betäckt med en PRE om jag ville ha bättre galopp, men så är jag inget fans av PRE-galoppen heller, tycker inte den är så "strålande".

Jag inser att inga råd om "betäck inte" kommer gå in och kan därför inte ge så mycket andra råd än att jag tror inte du ska ta en PRE.

/Lavinia, som också ville ha föl på sitt "söta och trevliga sto" men då hade tänkt ta en hingst av samma ras. Nu sket det sej eftersom häst eventuellt hade problem som kunde ärvas vidare och jag skulle aldrig ta den chansen.

Hej!

Jag håller med de flesta i tråden att avla på ett sto för att det är vackert och du vill ha ett föl är fel, oavsett ras! Det blir inte mer rätt för att du avlar en renrasig arab med en annan renrasig arab om din orsak är "stoet är trevligt och vackert och jag vill ha föl".

Jag är som flera andra i tråden inne på frågor i stil med "vad kan ditt sto bidra med, vad i henne för framåt rasen? Tyvärr brukar ju de flesta travare fallera där när man vill ha dom till ridning.

Jag hade inte betäckt med en PRE om jag ville ha bättre galopp, men så är jag inget fans av PRE-galoppen heller, tycker inte den är så "strålande".

Jag inser att inga råd om "betäck inte" kommer gå in och kan därför inte ge så mycket andra råd än att jag tror inte du ska ta en PRE.

/Lavinia, som också ville ha föl på sitt "söta och trevliga sto" men då hade tänkt ta en hingst av samma ras. Nu sket det sej eftersom häst eventuellt hade problem som kunde ärvas vidare och jag skulle aldrig ta den chansen.

Ang det markerade. Är lite fundersam på vad alla liknande trådar handlar om igentligen? För det mesta är det som du skriver, man tar ändå bara åt sig av dom som håller med. Håller ingen med, betäcker man ändå. Varför fråga när man ändå bestämt sig?

Så otroligt fånigt att se det som att man raserar och förstör för att man inriktar sig på att ta fram bra ridhästar istället för att inrikta sig på att ta fram nya avelsdjur! Jag antar att ha fött upp en valack som har fantastiska ridegenskaper ses som ett misslyckande då?

Har absolut inget emot varmblods -eller andra korsningar, men jag måste bara få fråga en sak. Inriktar man sig verkligen på att ta fram bra ridhästar, om man använder sig av ston med dålig galopp?

Ditt citat handlade inte om stoet i tråden eller något annat specifikt sto heller för den delen. Det jag svarade på var det här:

"Jag gillar inte korsningar rent generellt bara för att de inte för aveln frammåt!

Däremot kan de bli jättetrevliga individer,bra sällskaps/familjehästar och bra sporthästar,det säger jag inget om.Men några avelsframsteg är det ju inte.

Vi här inne som är intresserade av avel svarar nog i allmänhet negativt eftersom vi ser att det inte för aveln frammåt utan snarare raserar det som "vi" byggt fram under många,många år.Det sticker oss lite i ögonen..."

Själv tycker jag fortfarande inte att man ska avla på travare för att ta fram ridhästar. Det finns dock andra korsningar som ger bra ridhästar och därför reagerade jag på det som skrevs ovan...

Senast ändrad:

Det finns ingen Svensk Varmblodstravare, alla dom som är reggade här i Sverige är amerikanska (vanligast), franska och säkert andra lands linjer samt såklart blandningar av dessa. Så nog har du en svensk varmblodstravare alltid.

Amerikansk, Rysk och Fransk travare är de travraser som finns bland varmbloden. Resterande länder har en härlig blandning av dessa men den ryska finns numera bara längre bak då den inte hävdar sig längre bland de andra. Men född i Sverige = svensk varmblodig travhäst oavsett importerade föräldrar

Bara för att förtydliga :D

Jag har själv en åring u:varmblod e: welsh sekt B
Hon är 1.38 nu, växer jämnt o fint.
Jag tog föl efter henne för att det är en underbar häst i psyket,
o vi håller på att bygga upp henne i ridningen.

Inget som faller alla dessa korsingsmotståndare till föga,
men jag har inga ambitioner att tävla,
möjligtvis på någon klubbtävling eller annat smått o gott.
Har inga argument som håller för dessa människor,
men jag ångrar inte mitt val.

På sätt o vis förstår jag dessa korsningsmotståndare,
lika mycket som hundfolk är emot dessa som avlar för att få blandrashundar.
Men samma där, är det inte en specifik ras som jag vill ha,
jag vill ha en trevlig hund som jag kan jobba lite med,
ha som sällskap,
varför ska jag då betala det dubbla, eller kanske mer?

MEN när de däremot börjar sälja valparna på
föräldrarnas stamtavlor??? O valparna ej är registrerade.
Hur funkar det då :S Eller det vet jag väl, man luras lite o säljer dom
på fina papper fast det får förstås inte valparna.

Förrundras då över hur många "avelsston" som inte hållit,
utan är t-märkta.
Hur mycket är det att avla på då?
Även om det är en skada som orsakat t-märkningen,
hur kan man veta att inte skadan kom pga en försvagning eller annat
som inte är bra att föra vidare.
Bara en liten tanke så, eftersom det är sååååå många som man ser som
skulle passa bra till avel, då de har en skada o är t-märkta.

Bara drog en parallell där,
hur många har en blandrasvovve o tycker att det är ok av de som
avskyr när man korsar två olika hästraser?

Förrundras då över hur många "avelsston" som inte hållit,
utan är t-märkta.
Hur mycket är det att avla på då?
Även om det är en skada som orsakat t-märkningen,
hur kan man veta att inte skadan kom pga en försvagning eller annat
som inte är bra att föra vidare.
Bara en liten tanke så, eftersom det är sååååå många som man ser som
skulle passa bra till avel, då de har en skada o är t-märkta.

:bow:

Håller inte med om det andra du skrev för vill man bara ha en blaha-blaha häst finns det massvis på annons.

Nu känner jag att jag måste peta lite i diskussionen igen... ;)

Man KAN inte dra alla korsningar och all korsningsavel över en kam! Genomtänkt korsningsavel med mål och mening resulterar inte i en blaha- blaha häst. Alla korsningar slumpas inte bort för en spottstyver heller.

Jag tar mitt eget exempel. Jag är väldigt glad i frieserhästar men jag tycker att dom är lite för grova och lite för tunga. Jag korsar därför frieser med arab och fullblod för att få fram avkommor med frieserns egenskaper och typ fast i nättare format och med lite mer motor och uthållighet. Och självklart är det då lika viktigt som i all annan avel att man använder sig av bra avelsmaterial så jo - jag säljer mina avkommor på föräldrarnas egenskaper och stamtavlor.

Och visst är avkommorna registrerade - i samma stambok som hingsten, fast som frieserkorsningar. Och dom som köper mina avkommor gör det inte för att komma billigare undan utan för att dom faktiskt vill ha just en sådan häst. Det finns renrasiga friesers, araber och fullblod till ett lägre pris att få tag på om det nu skulle handla om det.

Jag tycker att det är bättre att reagera mot dålig och ogenomtänkt avel istället och sådan avel finns både inom korsningsavel och renrasig avel. Precis som det finns bra och genomtänkt avel inom både korsnings- och renrasavel.

Det var ogenomtänkt eller kanske genomtänkt med korkad avel som jag syftade på. Din avel gillar jag och skulle gärna ha en häst från dig, är ofta inne på hemsidan och hoppas på nya bilder:)

Min mening är att i avel där syftet är att få fram en ridhäst har inte varmblod att göra oavsett vilken ras de korsas med. Sen finns det massor med andra korsningar som det inte heller finns någon mening med utan det är endast folk som tycker att de har ett så sött sto så de vill ha en avkomma efter henne. Vill man ha en billig(?) häst finns det som sagt massor med hästar till salu.

Detta påstående måste jag faktiskt reagera på. Är inte detta enormt fördomsfullt?

Jag har en del rosa till mitt skimmelsto. För att jag tycker att hon passar bra i det. Jag är vuxen. Och just nu står mitt vackra skimmelsto hos hingst och är förhoppningsvis dräktig. Med ett renrasigt föl! ...och jag har inte ens frågat mina föräldrar först. ;)

Och nej, jag tar inte alls illa vid mig. Bryr mig inte nämnvärt om vad folk tycker, men jag kunde inte låta bli att påpeka det. Tycker inte riktigt att en färg kan bestämma någons ålder och kunskap.

Liknande trådar

Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
854
Senast: Ketrawzc
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 050
Senast: mamman
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 379
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025