Vad tror ni om den här korsningen?=)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare OthiliaH
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vad tror ni om den här korsningen?=)

Det var ju roligt att höra! :)

Egentligen borde jag nog knappat brandkattis istället för det mesta i svaret var riktat till hennes inlägg. ;)

*kl*
Blev det någon betäckning?
Förstår att man vill ta ett föl av sin älskling, även om det inte gör något avelsframsteg :)
Vill man bara ha kvar fölet själv och rida in och utbilda är det ju superkul, men kanske kan bli problem om man tillslut behöver sälja. Vilket inte är planen?

Sen om man redan har ett varmblod (travare) till ridhäst och absolut vill ha en avkomma som ska ridas är det mycket bättre att betäcka med en "ridras" istället för en varmblodshingst, stoet verkar tydligen inte ha någon bra kapacitet för travet så varför avla fram en travhäst ur henne?
Sedan är det inte tvärbilligt med travhingstar. När jag ser priser på snygga PRE eller kända halvblod (typ Briar) Blev jag först såhär :O WHAAT? Trodde t.ex Briar skulle ligga runt 50.000 att betäcka med men icket! Ordentligt mycket dyrare att betäcka med framgångsrika travhingstar än ridhästar.

Och vill man ha en ridhäst även om mamman är en travhäst känns det ju ganska självklart att betäcka med en ridhäst :)

Som sagt TS, om du ser din gamla tråd igen ;) Blev det någon betäckning?

*kl*

Som jag förstår TS så tänker hon behålla fölet. Hon ska göra en ridhäst till sig själv. Då tycker jag det är helt OK att avla på det man har, dvs sitt eget "lilla söta sto" och försöka göra det bästa av det. Hjälp henne med det! (Jag kan inte för mina kunskaper är för dåliga).

Det är ju också en upplevelse i sig att ha varit med om allt från betäckning/seminering till fölning och få se det lilla fölet växa. Unna TS det! Vore skillnad om hon avsåg att förse marknaden med ridhästar. Då håller jag med om att det verkar dumt att utgå från ett travarsto.

Sedan kan jag inte förtså de som är negativa till korsningsavle generellt. I dagens "renrasiga" halvblod finns både fullblod och araber inte alltför långt tillbaka. Halvblodsaveln är ju också rätt extrem som jag förstår den. Alla avlar på prestationshingstar mer eller mindre. Och vissa grundläggande egenskaper glöms bort, precis som inom både hund- och koavel. Genom att korsa in andra raser tror jag vi kan få trevligare och mer hållbara ridhästar. De flesta rider ju trots allt inte internationell GP-dressyr.

Och vad vill du att ts ska göra om dagen kommer när hon inte kan ha kvar den avkomman hon skaffade efter sitt trevliga travarsto? Eftersom det är hon som känner sitt trevliga sto, och det visade sig redan när avkomman var åring så förändrades hennes liv så hon inte kan ha kvar den? Men det finns i stort sett ingen marknad för en sådan korsning, speciellt inte innan den är inriden och gjort resultat så att folk vet att den fungerar? Hur roligt blir det för hen när enda alternativet som återstår är avlivning för hennes söta lilla åring, om det vill sig riktigt illa?

/Camilla

Helt krasst så blir frågan i det här fallet varför du ska betäcka ditt sto för hon verkar inte själv ha de egenskaper du vill ha av fölet? Hon har ingen bra galopp vilket du vill ha och hon är liten. Om du vill ha ett föl som har bättre galopp och storlek än ditt sto då är det helt klart både billigare och säkrare att köpa ett färdigt föl med rätt egenskaper.

Det man normalt gör när man avlar är inte att bara plocka fram det man vill förbättra hos stoet utan man börjar i andra änden och talar om vad stoet har som man vill föra vidare till fölet. Sedan väljer man hingstar som har samma goda egenskaper som man vill ha ut från stoet. Därefter tittar man på stoets svagheter och sållar bort de hingstar som har samma svagheter. Då har man en betydligt bättre chans att få den avkomma man vill ha.

Det jag har hittar som skäl för att du ska ta föl på ditt sto är:
-Du ska betäcka henne, punkt slut.
-Avkomman ska ha en bättre galopp än stoet för hennes är direkt dålig.
-Avkomman ska bli större för stoet är för litet.
Inget alls om vad stoet har tillföra avkomman mer än att hon råkar vara ett sto. :confused:

Så om någon sa kunna ge dig råd om lämplig hingst måste man veta mycket mer om stoet och vad som är hennes styrkor.

:bow::bow:Förnuftigt svar!!

Vad tror ni om varmblodstravare och PRE som korsning? Tror ni att de kan bli en trevlig häst:)

Har flummat igenom några inlägg tråden lite smått .

Mitt råd till dig är att du köper dig en fölunge som tro sig ha dessa egenskaper du söker, istället för att avla på ditt sto.
Om du nu absolut ska avla råder jag dig ta en varmblodshingst eller fullblodshingst.

Tänk på att det är lika viktigt att ditt sto tillför något i aveln som hingsten, allt hänger enbart inte på hingsten i fråga.!

Och vad vill du att ts ska göra om dagen kommer när hon inte kan ha kvar den avkomman hon skaffade efter sitt trevliga travarsto? Eftersom det är hon som känner sitt trevliga sto, och det visade sig redan när avkomman var åring så förändrades hennes liv så hon inte kan ha kvar den? Men det finns i stort sett ingen marknad för en sådan korsning, speciellt inte innan den är inriden och gjort resultat så att folk vet att den fungerar? Hur roligt blir det för hen när enda alternativet som återstår är avlivning för hennes söta lilla åring, om det vill sig riktigt illa?

/Camilla

Detta är just det vad många tyvärr inte tänker på när dom avlar fram en varmblodskorsning. Framförhållning. Man måste alltid ha en plan A, B och en C. Läste ett annat inlägg tidigare i tråden om varmblod/connemara-avkomma. Även om den var trevlig så är marknaden på varmblods-korsningar i princip obefintlig. Hur kul är det att behöva stå där och ta beslutet att avliva bara för att man inte har råd att behålla och ingen vill ha den oavsett egenskaper? Alt. säljer för någon tusenlapp och den hamnar på en fruktansvärd slakttransport utan hennes vetskap.
Tyvärr tänker inte folk - varken ett eller två - steg till utöver att de kommer få "ett så gulligt föl efter sin älskade lilla travare". *Rosa tonårsmoln*-varning.

Sen tycker jag att det är fel att försöka göra travare till ridhästar - de är verkligen inte gjorda/avlade för att ridas normalt på. Det finns så otroligt många ridbara hästraser i världen, men likväl väljer folk att utsätta travarna för det?
Om jag ex hade haft jättesvårt för matte - då väljer ju inte jag att utbilda mig till ett yrke som kräver att jag klarar av en komplicerad matte. Och enligt lagar och förordningar får ingen tvinga mig till det heller.
Här får ju dock inte ens travaren en möjlighet att välja utan det är en person som sätter sig och säger - detta ska är ngt du ska klara.
Varför?
Och kom inte o säg "För det är kul med utmaningar". Hur kul tror ni hästen tycker att det är? Som inte ens kan få orsaken eller målet beskrivet för sig. Kan tom tala om viss respektlösthet av ryttarna därför att de utgår från vad de själva vill utan att se till hästens förmåga. Det är liksom inget individuellt problem hos en travare, den är framavlad så. Låt den få göra det den är bra på och slippa pressas på de fornter som den inte är det på. Sen finns det undantag på travare med som brasklapp, men jag skiver om den generella stora skaran.

Men vill få bort den där dåliga galopperna.För jag skulle behöva en hingst men bra galopp då mitt sto inte har den bästa:P Tack för tipset med arab och fullblod ska titta runt lite på dom=)
Ska väl inte egentligen lägga mej i avel, är inte sååå bra på det, men det jag vet är ju iaf att PRE, Lipp mm inte har galoppen som sin starka sida, de samlar sig lätt och fint i trav. Hopphästar brukar dock ha en väldigt bra galopp då det ju är den gångarten som prioriteras hos dom. Engelskt fullblod?

kl
Är ju lite tvungen att svara här, då "min" häst är en Travare/PRE korsning. (inte jag som fött upp).
Denna häst blev faktiskt bra, det är ju ingen häst för de högsta klasserna men en trevlig individ med förhållandevis bra gång.
Min tränare (landslagstränare i WE och har bara rena PREs, och Lusitanos) tycker faktiskt om honom eftersom han till skillnad från hans hästar faktiskt har bättre trav. Han har inte samma korta trav alls. Kan dock biljardera när han blir stressad. Galoppen är faktiskt hans starka gångart.
Även om han är en fin häst, är det ju dock inget jag skulle köpa framför en renrasig ridhäst.
32055521.jpg

Trav
Galopp

Jadu, mina två travare trivs betydligt bättre med att bli ridna än körda, jag har gjort både och så jag vet. Det beror väl på vad man kräver av hästen? Mina är skogsmullar och trivs med det. de blir mer stressade av att ha en kärra bakom sig för då kommer tävlingsmomentet in i det hela. Man kan ju inte generalisera och säga att det alltid är på ett visst sätt.

Jättefin häst :) Pappan som var en PRE eller? Hur gammal är hästen?
Att den biljarderar borde inte ha något med varmblodskinkorsnigen att göra, hästen är inte inåttåad så att den biljarderar därför?
Biljardering brukar bero på benställning.

Han är född 06, alltså 5 år. Ja precis, e Aldebaran VI :)
Biljarderingen kommer snarare från PREn, som jag har för mig ofta kan vara inåttåad? Eller jag har i alla fall sett många (ofta dåligt lösgjorda) biljarderande PREs.

Synd att TS inte svarar. Hade varit kul att höra hur det gick!

Och så var det frågan vad jag tycker att TS ska göra den dag hon inte kan ha kvar hästen... Ja vad gör man när man inte kan ha kvar en häst? Säljer den, lånar ut, eller i värsta fall avlivar den.

Måste man verkligen tänka så i detta fall? Värre saker kan ju hända i livet än att en häst blir över. Och det är väldigt mycket man inte vet om framtiden som för den skull inte bör hindra en från att göra det ena eller det andra. TS har ju inga planer på att översvämma marknaden med travarkorsningar, då vore det annorlunda.

Det var därför jag avslutade mitt inlägg med - "Sen finns det undantag på travare med som brasklapp, men jag skiver om den stora skaran generellt". Och de jag pratade emot var inte skogsmullar, - det tror jag mer på för travare, utan pratade mer om de som tränar målmedvetet på en travare som har stora problem med att jobba på ett korrekt sätt enligt halvblodens normer.

Senast ändrad:

Precis, jag har inte en helt genomtänkt plan av vad jag ska göra med mina hästar om jag inte kan ha kvar dem längre.. Den dagen den sorgen..

Jag tycker du gör alldeles rätt i att gå efter din magkänsla. Blir det bra så blir det bra, och då har du lyckats. Men blir det inte bra, gör du förmodligen inte om det..
Själv rider jag en supergrov kille, han är ren travare. Men han är 163 i mkh, han har inget konstig galopp eller trav, jag har utbildat honom upp till medelsvår dressyr. Han är superfin och musklad så det smäller om det på bara hö och vatten + lite miniraler/vitaminer och saltsten. Proppar inte i han en massvis.

Han är världens snällaste häst, min 8åriga syster kan rida honom i full fart i skogen själv och med sällskap. Han kräver lite mer av "snobbar" , han gillar inte de som ser ner på hans ras och han kan göra så att han går raka vägen hem oavsett hur mkt de tror att han stannar om de drar honom i munnen..
Han lyssnar och gör allt för de som tycker om honom.:bump:

Sen har jag ett travsto, som inte är lika grov, Am. travare. Hon är trevlig, funderar på att korsa henne med en godkänd arab i år. Frågan är bara vilken!
Hon har fin galopp, bra ridbarhet. Ingen konstig trav hon heller. Och då är hon ändå proffstränad i kalmar i 2år.. :cool:

Ajja.. .Jag tycker du ska avla om du tror på ditt kommande föl.
Hoppas det går bra i alla fall!:laugh:

Glömde skriva att varmblods valacken går 130 hoppning på hemmaplan, dock ej på tävling då han inte villåka transport ;)

Ok, då missförstod jag. Jag tolkade det mer som att travare alltid mår dåligt av att ridas. Jag tycker inte heller att man ska ställa en massa orimliga krav på dem. Om jag varit intresserad av att tävla i hoppning eller dressyr tex hade jag inte haft travare. Men jag har inga som helst sådana ambitioner så då går det lika bra med travare och fjording som jag har. De är trevliga och funkar för den sortens ridning. Ett topphalvblod skulle vara bortkastat på mig, ärligt talat.

JAg har ju sysslat med massor av grenar nom hästsporten, galopp, dressyr, trav mm. JAg skulle INTE betäcka mina travare med nåt annat än travare.
Om man bestämmer från början att hästen ska bli ridhäst och inte travare har man vunnit lite för en travtränad travare KAN vara svårare att få till ridhäst.
JAg har haft ett antal egna travare varav 2 kunde möjligtvis blir ridhästar, den ena för att han var så grymt go att rida, den andra för att hon var mer byggd som ett halvblod än travare, men inge rolig att rida pga nåt problem med ryggen.
Jag sålde ingen som ridhäst, stoet betäcktes med en travhingst, fick en grymt fin fölunge med stor potential som dock föll på borrelia som 2-åring. Hon startar ff och har gjort ett par bra prestationer men kommer aldrig tjäna de stora pengarna.
JAg är emot blandkorsningar på travare därför att kan man inte ha den kvar finns absolut ingen marknad.. man måste ändå ha det i bakhuvudet när man avlar. Nu sålde jag min fölunge för att pappa var svårt sjuk, annars skulle han ha tränat den själv, men jag gick med brakförlust, alternativet var att slakta henne och det ville jag inte.
Det är inte bara att avla och avla, hästen måste ju användas med..

Jag skulle ju hellre köpa en varmblodig travare/PRE korsning om tanken var ridning än en renrasig travare. Varför tror du att en renrasig travare passar bättre som ridhäst än en travarkorsning?

Om hästen aldrig tränats för trav utan rids in spm vanligt då blir den ofts trevligare att rida än en som tränats för trav.
Pre är jag inte så kunnig i men ponera att jag skulle fixa en korsning skulle jag välja fullblod.

Liknande trådar

Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
854
Senast: Ketrawzc
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 050
Senast: mamman
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 379
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025