Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*kl*
Som jag förstår TS så tänker hon behålla fölet. Hon ska göra en ridhäst till sig själv. Då tycker jag det är helt OK att avla på det man har, dvs sitt eget "lilla söta sto" och försöka göra det bästa av det. Hjälp henne med det! (Jag kan inte för mina kunskaper är för dåliga).
Det är ju också en upplevelse i sig att ha varit med om allt från betäckning/seminering till fölning och få se det lilla fölet växa. Unna TS det! Vore skillnad om hon avsåg att förse marknaden med ridhästar. Då håller jag med om att det verkar dumt att utgå från ett travarsto.
Sedan kan jag inte förtså de som är negativa till korsningsavle generellt. I dagens "renrasiga" halvblod finns både fullblod och araber inte alltför långt tillbaka. Halvblodsaveln är ju också rätt extrem som jag förstår den. Alla avlar på prestationshingstar mer eller mindre. Och vissa grundläggande egenskaper glöms bort, precis som inom både hund- och koavel. Genom att korsa in andra raser tror jag vi kan få trevligare och mer hållbara ridhästar. De flesta rider ju trots allt inte internationell GP-dressyr.
Helt krasst så blir frågan i det här fallet varför du ska betäcka ditt sto för hon verkar inte själv ha de egenskaper du vill ha av fölet? Hon har ingen bra galopp vilket du vill ha och hon är liten. Om du vill ha ett föl som har bättre galopp och storlek än ditt sto då är det helt klart både billigare och säkrare att köpa ett färdigt föl med rätt egenskaper.
Det man normalt gör när man avlar är inte att bara plocka fram det man vill förbättra hos stoet utan man börjar i andra änden och talar om vad stoet har som man vill föra vidare till fölet. Sedan väljer man hingstar som har samma goda egenskaper som man vill ha ut från stoet. Därefter tittar man på stoets svagheter och sållar bort de hingstar som har samma svagheter. Då har man en betydligt bättre chans att få den avkomma man vill ha.
Det jag har hittar som skäl för att du ska ta föl på ditt sto är:
-Du ska betäcka henne, punkt slut.
-Avkomman ska ha en bättre galopp än stoet för hennes är direkt dålig.
-Avkomman ska bli större för stoet är för litet.
Inget alls om vad stoet har tillföra avkomman mer än att hon råkar vara ett sto.
Så om någon sa kunna ge dig råd om lämplig hingst måste man veta mycket mer om stoet och vad som är hennes styrkor.
Vad tror ni om varmblodstravare och PRE som korsning? Tror ni att de kan bli en trevlig häst
Och vad vill du att ts ska göra om dagen kommer när hon inte kan ha kvar den avkomman hon skaffade efter sitt trevliga travarsto? Eftersom det är hon som känner sitt trevliga sto, och det visade sig redan när avkomman var åring så förändrades hennes liv så hon inte kan ha kvar den? Men det finns i stort sett ingen marknad för en sådan korsning, speciellt inte innan den är inriden och gjort resultat så att folk vet att den fungerar? Hur roligt blir det för hen när enda alternativet som återstår är avlivning för hennes söta lilla åring, om det vill sig riktigt illa?
/Camilla
Ska väl inte egentligen lägga mej i avel, är inte sååå bra på det, men det jag vet är ju iaf att PRE, Lipp mm inte har galoppen som sin starka sida, de samlar sig lätt och fint i trav. Hopphästar brukar dock ha en väldigt bra galopp då det ju är den gångarten som prioriteras hos dom. Engelskt fullblod?Men vill få bort den där dåliga galopperna.För jag skulle behöva en hingst men bra galopp då mitt sto inte har den bästa:P Tack för tipset med arab och fullblod ska titta runt lite på dom=)