Vad tror ni om den här korsningen?=)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare OthiliaH
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vad tror ni om den här korsningen?=)

Jag skulle inte betäcka mitt vbl sto, det finns så många oönskade gamla travare och korsningar att det bara är sorgligt. Jag tycker man gör sin häst en otjänst om man tar fram fler oönskade korsningar. Men så tycker jag och alla får göra som dom vill.:grin:

Bah. Jag hade gett min vänstra arm för en Warlander, den saken är säker. Så alla korsningar är inte oönskade.

Jag kan inte heller hålla med om att alla kornsningar är oönskade och/eller svår sålda. Dock bör man väl fundera ut hur individerna kan passa varandra och varför korsningen borde bli bra. Håller med med om att tex warlander och även friser/arab kan bli mycket fina! Har själv en PRE/Halvblod som är mycket trevlig. Sen är ju även fullblod/halvblod en mycket vanlig korsning.... :D

Håller dock med om att travare inte har någontign att göra inom ridhäst avel, kan faktiskt inte se att dom skulle kunna ha något att tillföra. Dock vet jag vad Ts menar med att det är kul att höra WOW är det där en travare?! Men om Ts tycker det är så kul att kämpa lite i motvind tycker jag hon kan betäcka med travhingst. Om Ts nu ska betäcka med annan hingst gissar jag på att Morgan kan vara en bra ide, men det är helt omöjligt att veta innan produkten är klar :p

Håller dock med om att travare inte har någontign att göra inom ridhäst avel, kan faktiskt inte se att dom skulle kunna ha något att tillföra. Dock vet jag vad Ts menar med att det är kul att höra WOW är det där en travare?! Men om Ts tycker det är så kul att kämpa lite i motvind tycker jag hon kan betäcka med travhingst. Om Ts nu ska betäcka med annan hingst gissar jag på att Morgan kan vara en bra ide, men det är helt omöjligt att veta innan produkten är klar :p

Fast det gäller endast de varmblodiga travarna då? Kallblodstravarna verkar ingen tycka det är fel på.

Fast det gäller endast de varmblodiga travarna då? Kallblodstravarna verkar ingen tycka det är fel på.
Fast tycks inte heller ägarna till dem tycka att de är fel och måste förbättra deras egenskaper för att få bättre avkommor........

*kl*

Som jag förstår TS så tänker hon behålla fölet. Hon ska göra en ridhäst till sig själv. Då tycker jag det är helt OK att avla på det man har, dvs sitt eget "lilla söta sto" och försöka göra det bästa av det. Hjälp henne med det! (Jag kan inte för mina kunskaper är för dåliga).

Det är ju också en upplevelse i sig att ha varit med om allt från betäckning/seminering till fölning och få se det lilla fölet växa. Unna TS det! Vore skillnad om hon avsåg att förse marknaden med ridhästar. Då håller jag med om att det verkar dumt att utgå från ett travarsto.

Sedan kan jag inte förtså de som är negativa till korsningsavle generellt. I dagens "renrasiga" halvblod finns både fullblod och araber inte alltför långt tillbaka. Halvblodsaveln är ju också rätt extrem som jag förstår den. Alla avlar på prestationshingstar mer eller mindre. Och vissa grundläggande egenskaper glöms bort, precis som inom både hund- och koavel. Genom att korsa in andra raser tror jag vi kan få trevligare och mer hållbara ridhästar. De flesta rider ju trots allt inte internationell GP-dressyr.

Nja nu är ju både fullblod och araber fortfarande godkända i halvblodsaveln precis som i många andra raser, så det blir inte korsning på det sättet. Om någon avel är extrem så är det nog travaveln för handlar det bara om prestationer. Man bryr sig faktiskt inte så mycket om hur hästen är bara den kan trava på rätt sätt vid rätt tillfälle. Finns exempel på direkt farliga hingstar aom används i avel. I andra raser hade nog dessa sorterats ut p g a lynnesfel.
Så det rådet TS fått tidigt i tråden och som TS inte vill ta till sig är det bästa om man vill ha en häst för eget bruk. Nämligen att använda en travhingst. Då har avkomman störst chans att få bästa möjliga arv eftersom föräldrarna är avlade för samma mål. Ska man bara ha ett föl för att få vara med från början och inte har några större ambitioner med sin framtida ridning är det det bästa rådet. Så fort man börja blanda raser speciellt då raser som inte har samma förutsättningar så ökar också riskerna.
Du tar ju upp hundar själv. Om håller sig till raser med samma typ och egenskaper så kan blandras valparna bli väldigt bra och trevlig. Men när man börjar blanda raser som inte har något gemensamt så blir också resultatet där efter. Då kan bli stora skillnader bara på valparna i samma kull. Som exempel om man korsar en schäfer med en collie så har man goda förutsättningar att få trevliga valpar. Bägge föräldrarna har ungefär samma kroppstyp och bägge har en gång i tiden varit vallhundar. Men om istället korsar schäfer med tax så har man bäddat för problem. De har inte samma kroppstyp och inte heller samma användningsområde. Så i en sådan kull är det omöjligt på förhand att säga något om hur valparna blir. Samma sak när man då vill korsa två olika typer av hästar. Visst det kan lyckas men sannolikheten för att misslyckas är mycket större. Hur gör man då när avkomman inte blev bättre än mamman, när den inte alls passar? Titta under en period på annons sajterna och se hur många unghästar som säljs av olika anledningar som passar inte mig, har inte råd/plats m m.

Nja nu är ju både fullblod och araber fortfarande godkända i halvblodsaveln precis som i många andra raser, så det blir inte korsning på det sättet. Om någon avel är extrem så är det nog travaveln för handlar det bara om prestationer. Man bryr sig faktiskt inte så mycket om hur hästen är bara den kan trava på rätt sätt vid rätt tillfälle. Finns exempel på direkt farliga hingstar aom används i avel. I andra raser hade nog dessa sorterats ut p g a lynnesfel.
Så det rådet TS fått tidigt i tråden och som TS inte vill ta till sig är det bästa om man vill ha en häst för eget bruk. Nämligen att använda en travhingst. Då har avkomman störst chans att få bästa möjliga arv eftersom föräldrarna är avlade för samma mål. Ska man bara ha ett föl för att få vara med från början och inte har några större ambitioner med sin framtida ridning är det det bästa rådet. Så fort man börja blanda raser speciellt då raser som inte har samma förutsättningar så ökar också riskerna.
Du tar ju upp hundar själv. Om håller sig till raser med samma typ och egenskaper så kan blandras valparna bli väldigt bra och trevlig. Men när man börjar blanda raser som inte har något gemensamt så blir också resultatet där efter. Då kan bli stora skillnader bara på valparna i samma kull. Som exempel om man korsar en schäfer med en collie så har man goda förutsättningar att få trevliga valpar. Bägge föräldrarna har ungefär samma kroppstyp och bägge har en gång i tiden varit vallhundar. Men om istället korsar schäfer med tax så har man bäddat för problem. De har inte samma kroppstyp och inte heller samma användningsområde. Så i en sådan kull är det omöjligt på förhand att säga något om hur valparna blir. Samma sak när man då vill korsa två olika typer av hästar. Visst det kan lyckas men sannolikheten för att misslyckas är mycket större. Hur gör man då när avkomman inte blev bättre än mamman, när den inte alls passar? Titta under en period på annons sajterna och se hur många unghästar som säljs av olika anledningar som passar inte mig, har inte råd/plats m m.
:bow::bow::bow: Flera inlägg är onödiga, dina inlägg säger allt!!
Vill bara tillägga att det finns många varmblodiga hingstar som kan vara rent ridhäst lämpade till ditt sto, så det kan vi hjälpa dig med. Och då tänker jag på större grövre hingstar.

:bow::bow::bow: Flera inlägg är onödiga, dina inlägg säger allt!!
Det där var minsann en ensidig slutplädering! Har bestämt för mig att båda sidor brukar få komma till tals. ;)

Jag kan säga att ALLA, dvs 100% av dom korsningar jag har fött upp har mötts i harmoni mellan dom två olika raserna. Någon slags gyllene medelväg även om vissa har fått mer typ av den ena rasen och vissa mer av den andra. Men det har då gällt rakt igenom. Man kan givetvis ha oturen att det inte blir så men när man gör valet vilka individer man ska korsa får man vara noga med att dom har egenskaper som gör att det inte skulle bli någon total katastrof även om den ena rasen tar över mer delvis.

Jag tänker så här: När jag söker ett arab- eller fullblodssto till avel med frieser måste hon ha en rejäl hals - inte för kort eller tunn eftersom ett frieserhuvud till det skulle bli katastrof. Hon får heller inte vara kortbent eftersom en frieserbål på korta ben vore en katastrof. osv osv. Detta utöver det grundläggande att hon ska ha goda ridegenskaper, bra gångarter och trevligt lynne.

I mitt fall blir det ju lite omvänt eftersom det finns ett begränsat antal avelshingstar av rasen fast som tur är har dom hingstarna jag använder precis det jag vill ha men det blir i alla fall så att jag får leta ston till hingstarna istället för tvärtom. Och även om det finns en stor mängd ston till salu har jag väldigt svårt att hitta rätt. Fullblodet tog närmare två år av aktivt sökande för att hitta och nu har jag letat efter ett nytt arabsto sen i höstas utan framgång. Så korsningsavel är verkligen inte lätt om man vill att det ska bli bra.

I TS fall har hon ju det sto hon har och att hon ska avla fram en avkomma som ska användas för ridning är bestämt. Där med basta. Man kan ju då misstänka att även om hon använder en travhingst aldrig kommer träna avkomman för trav. Visst kan det hända att hon så småningom vill sälja avkomman men den lär ju knappast vara MER eftertraktad om den är en renrasig travare än om den är uppblandad med ridhästblod... För som ridhäst betraktad är ju svagheten att stoet är en travare och att man inte ska korsa två individer med samma svagheter är vi väl alla överens om?

Jag tycker därför att det inte på något sätt kan vara en fördel att välja travhingst i det här fallet. Men sen får man vara väldigt noga med att välja en hingst som inte går emot stoets exteriör för mycket. Om man översätter Masses hundexempel med korsning mellan schäfer och tax skulle väl motsvarigheten här bli att betäcka med shetlansponny men det tror jag knappast är aktuellt... :o;)

Nä men varför korsa överhuvud taget?? Det finns ju så många olika häst raser så att någon befintlig borde säkert passa, någon med bättre ridegenskaper än vad travaren kan ge.
För anta nu att det som kommer ut fortfarande blir litet med dålig galopp, vad blev bra utav den korsningen? Och jag har jätte svårt att tro att man kan förbättra stoets dåliga egenskaper endast med att ta en hingst av annan ras. Det är fortfarande 50% dåliga egenskaper kvar. Därför har iallafall jag svårt att förstå varför man överhuvud taget avlar korsningar på travare. Letar man runt lite och vill ha en ridtravare så kan man hitta flera stycken som redan fyller de kraven som TS söker. Men då slipper man chansa att man har kvar det dåliga.

Och jag menade inte att ingen annan behövde skriva flera inlägg, jag tyckte bara att masse säger allt som jag själv skulle vilja ha sagt.

Huruvida man ska avla ridhästar på travare eller inte är ju en helt annan fråga och där håller jag med - det tycker inte jag heller man ska göra. Fast i det här fallet är det ju en icke-fråga eftersom det redan är bestämt att hon ska ta ett föl på sitt sto och avkomman ska användas till ridning. Det finns inget att tumma på där utan det TS behöver få hjälp och råd om är hur hon ska göra för att avkomman ändå ska bli så lämplig för ridning som möjligt...

Håller med, super fint sto!

För att sen göra allt krångligare håller jag med MalinJs resonemang om att indivderna måste passa varandra varesig man avlar renrasigt eller inte. Sen kan man även behöva kolla något led bakåt för om ditt sto tex har en bra hals men stoet mor hade en tunn hals finns det risk att den nedärvs... En dröm häst för mig skulle kunna vara en korsning mellan PRE och fullblod har sett flera fina sånna, har även sett någon som sett ut som en PRE i kroppen med en tunn fullblods hals.. inte så trevligt.

Antar att Ts sto inte haft tidigare avkommor? Om hon har det är mitt tips att titta på de och se vad ditt sto verkar nedärva.

Tack=) ne hon har inte haft något föl förut, vet tyvär inte hur hennes mamma ser ut för har inte hittat nån bild på henne :/har bara bild på hennes farfar och morfar tro jag de var. Men de där med PRE har jag lagt ner för de verkar inte passa elisa, och dom är kanske för stora. Men den där morganhingsten vad tycks om han? Fick ju något tips där om morganhäst så ja har tittat runt lite på dom=)

Jag tycker inte du ska vara rädd för att ta en större hingst. Jag betäcker mina arabston som ligger på dryga 1.50 med frieserhingst på 1.66. Fölen anpassar sig till stoets storlek i magen men växer sen till sig och hamnar på runt 1.60 - drygt till och med i vissa fall.

Okej=) ja jag ska titta runt lite mera. Om jag känner mig rätt kommer jag nog ändra mig ett antal gånger för de är ju ett tag kvar;) Men vad tyckte du om morganhingsten?

Jag kan absolut inget alls om morganhästar så jag är inte rätt person att uttala mig om huruvida det är ett bra val.

Det jag har lagt märke till hos dom Morganhästar jag har sett på bild är att dom oftast är uppställda med bakbenen väldigt långt bak och jag spekulerar i om dom kanske också jobbar lite bakåt under arbete? I så fall har dom ju lite samma svaghet som en travare. Men som sagt, detta är verkligen bara mina egna helt okunniga spekulationer...

Morganhingsten ser annars ganska trevlig ut fast jag tycker han har lite för grovt huvud, vilket jag skulle akta mig för till ditt sto. Själv hade jag nog hellre valt en smäcker halvblodshingst i så fall.

Okej=) någon annan som vet lite mera om morganhästar? och om ni tror att den där hingsten passat mitt sto. ?

Jag skulle aldrig lægga tid och pengar på att avla upp en korsning.
Vill du ha en pre så køp något gmmalt avelsto av den rasen och avla på den i stællet.

Jag ælskar varmblodiga travare och skulle aldrig drømma om att avla en korsning på ett travsto.
Jag ær æven førtjust i araber men vill inte ha en blandning, det blir inte både och utan varken eller.

Okej;) men de var inte de jag undrade.

Liknande trådar

Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
854
Senast: Ketrawzc
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 050
Senast: mamman
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 381
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka