Vad tror ni om den här korsningen?=)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare OthiliaH
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vad tror ni om den här korsningen?=)

Fast det är ju inte så att avkomman blir "delvis" stor... Däremot ska man tänka på att den hingst man väljer ska ha proportioner som passar stoet.

Det var precis det jag menade, stort alltså inte bara i höjd, en stor maffig PRE-hingst till ett litet nätt travsto kan bli en riktig huuujedamej-korsning.

Man ska nog passa sig för att välja hingst som inte passar stoets exteriör.

Oki=) ja nä men om hingsten är kanske runt 160 så blir de kanske en bra höjd. När ska du betäcka ditt sto då?:laugh:

Hon förväntas brunsta igen om ca 2 veckor, då är det 3e brunsten för säsongen och lagom tid att betäcka, enligt mitt tycke iallafall :)

Men vill få bort den där dåliga galopperna.För jag skulle behöva en hingst men bra galopp då mitt sto inte har den bästa:P Tack för tipset med arab och fullblod ska titta runt lite på dom=)
Det är ju inte säkert att du får bort den "dåliga galoppen" tänk om den ärver mammas gångarter? Du får jobba fram en bra galopp ur avkomman helt enkelt.
Man vet aldrig vad de ärver från vem. Några av våra föl har ärvt allt det dåliga från sina mammor, så sånna ston har vi slutat att avla på. Känns ju inte kul om det ärver just det man ville få bort. Nä tänk om rätt mycket!

De som är negativt med henne är att hon inte är så stor och att hon inte har den bästa galoppen.Annars har hon allt enligt mig underbart temperament ,lättsam på alla vis, och en otroligt vacker häst fint byggd. Men nu är de inte så att jag undrade vilken hingst utan ville bara ha lite tips om ras som kan passa varmblods=)

Det som passar ett varmblodssto bäst är onekligen en varmblodshingst. Det är då det är minst risk för att det fel för de är ju bägge från början avlade efter samma grunder. När man börja blanda olika raser blir det numera bara blandningar som kan fall ut hur som helst eftersom de flesta rena raser har sedan länge renodlats för vissa egenskaper Det är ju numera till ock med så att man börja dela upp även raser i olika inriktning just för att renodla vissa egenskaper. Travhästen har avlats för att just kunna trava väldigt länge. Om man då ska blanda den med något annat som är avlad för andra egenskaper kommer man aldrig att kunna veta vad som blir vad hos fölet.
Så i ditt fall är det nog bäst att antigen använda en travhingst eller att låta bli att ta föl på stoet för hon verkar inte själv har något att tillföra en kommande ridhäst. Att hon är trevlig, lättsam och vacker är ju inte några fundamentala egenskaper som ger en bra ridhäst.

Jag gillar inte korsningar rent generellt bara för att de inte för aveln frammåt!

Däremot kan de bli jättetrevliga individer,bra sällskaps/familjehästar och bra sporthästar,det säger jag inget om.Men några avelsframsteg är det ju inte.

Vi här inne som är intresserade av avel svarar nog i allmänhet negativt eftersom vi ser att det inte för aveln frammåt utan snarare raserar det som "vi" byggt fram under många,många år.Det sticker oss lite i ögonen...

Okej=) vilken hingst ska du betäcka med? har börjat titta runt på Morganhingstar riktigt fin ras

Jag vill inte vara elak eller sätta mig över något... men har ändå funderat jättemycket på varför man vill avla fram ridhästar från travhästar? Det finns ju ingen som skulle komma på idén att göra tvärtom. Visst, jag har sett travare som är väldigt lika ridhästar i modellen, men det hör inte till vanligheterna. De flesta jag sett kan visserligen bli bra hobby/promenadhästar om man inte har så stora krav och är beredd att lägga ner massor med jobb.

Hade en travare i stallet här för ett tag sen, där ägaren la ner massor, massor med tid, pengar och jobb (och hade gjort i många, många år). Hästen var jättetrevlig, men trivdes inte med kraven, och utmärkte sig även på de lättaste tävlingar pga att han var just en travare och ingen ridhäst. Hade denna person lagt ner så mycket energi på en häst med förutsättningar, hade hon med säkerhet kunnat tävla i betydligt högre klasser. Det är detta jag förundrar mig över, varför vill man rida på en typ av häst som är byggd för trav?? Och varför vill man avla fram ridhästar ur travhätsar när det finns så många hästar med rätt förutsättningar för ridning?

Jag gillar inte korsningar rent generellt bara för att de inte för aveln frammåt!

Däremot kan de bli jättetrevliga individer,bra sällskaps/familjehästar och bra sporthästar,det säger jag inget om.Men några avelsframsteg är det ju inte.

Vi här inne som är intresserade av avel svarar nog i allmänhet negativt eftersom vi ser att det inte för aveln frammåt utan snarare raserar det som "vi" byggt fram under många,många år.Det sticker oss lite i ögonen...
Så otroligt fånigt att se det som att man raserar och förstör för att man inriktar sig på att ta fram bra ridhästar istället för att inrikta sig på att ta fram nya avelsdjur! Jag antar att ha fött upp en valack som har fantastiska ridegenskaper ses som ett misslyckande då?

Jag är helt säker på eller rättare sagt vet av egen erfarenhet att det finns utrymme för att både avla för framtida avel och avla för bra hästar - det ena behöver inte utesluta det andra. En bra häst är alltid eftertraktad oavsett om det är en korsning eller ej så man kan inte generalisera på det sättet. Jag föder själv upp enbart korsningar och jag gör det medvetet med grundtanken att den ena rasen ger en förbättring av den andra - åt båda hållen.

Jag kan som sagt däremot inte tycka att en travare tillför den motsatta rasen något bra alls om målet är att få fram en ridhäst. Men nu verkar det som om TS är väldigt bestämd i saken och oavsett vad folk tycker ska betäcka sitt sto och efter vad jag förstår ska hon själv ha avkomman. Och är det nu en ridhäst hon vill ha fram så är chanserna att få bra ridegenskaper troligtvis större om hon använder en hingst med bra ridegenskaper än om hon tar till ytterligare en individ med samma svagheter så jag håller med TS om att korsningsavel i det här fallet är det bästa.

Mer storlek och bättre galopp önskas så givetvis tar man då en större hingst med bra galopp för att öka chanserna till önskvärt resultat...

Jag har inga större problem med det.Särskilt inte om det blir en valack.

Det jag försökte förklara var varför vi som är intresserade av avel svarar som vi gör.Det är så mycket lättare att faktiskt fortsätta att avla på den rasens förtjänster istället eller helt enkelt köpa sig en trevlig ridhäst än att ta den "risken" med en udda korsningskombination.Man vet ju inte vad som ploppar ut i slutänden.

Men vill få bort den där dåliga galopperna.För jag skulle behöva en hingst men bra galopp då mitt sto inte har den bästa:P Tack för tipset med arab och fullblod ska titta runt lite på dom=)
Hur vet du att avkomman inte kommer ärva den dåliga galoppen?

Köp en ridhäst istället. Jag är så trött på alla som ska ta föl hit och dit på sina "söta" ston bara för att. När man korsar en häst avlad för trav med en ras avlad för ridning vet man aldrig vad man får.

Jag hade i mitt stall tidigare en vbl/connemara. Hon var ljuvlig och den mest välridna häst jag troligtvis kommer få ha ridit under min livstid.
När hästen var 14 fick ägaren kraftiga ekonomiska problem och blev tvungen att försöka säljahästen. Det var knappt något intresse för ytterligare någon vbl korsning på marknaden. Till sist kom en familj som ville ha en fritidshäst och köpte hästen för 4000 kr om jag minns rätt, sen gick det ett år och hästen avlivades för "lynnesfel"..

Jag skulle inte betäcka mitt vbl sto, det finns så många oönskade gamla travare och korsningar att det bara är sorgligt. Jag tycker man gör sin häst en otjänst om man tar fram fler oönskade korsningar. Men så tycker jag och alla får göra som dom vill.:grin:

Ja om den inte får världens bästa galopp så gör de mig inget, då får jag försöka träna så den blir starkare i galoppen=) Men de vore ju jätte kul om den fick en ren galopp lixom. Står en varmblods korsning i mitt stall en otroligt vacker ponny gråskimmel och hoppar som en gud. De är inte så att jag vaknade en morgon och kom på ja men nu ska jag betäcka Elisa, utan har haft dom här tankarna länge och pratat med folk med den här erfarenheten vad dom tycker osv. Om vi betäcker henne blir de nästa år, nu tittar jag bara runt och hör med folk och försöker få in så mycket erfarenhet av de här =)

Okej=) vilken hingst ska du betäcka med? har börjat titta runt på Morganhingstar riktigt fin ras

Ja dom passar varmbloden bra exteriört (de flesta iallafall) hingsten är Hagas Barnum Skip 25, har han en fin stam och är (såklart) jäkligt läcker.

Jag vill inte vara elak eller sätta mig över något... men har ändå funderat jättemycket på varför man vill avla fram ridhästar från travhästar? Det finns ju ingen som skulle komma på idén att göra tvärtom. Visst, jag har sett travare som är väldigt lika ridhästar i modellen, men det hör inte till vanligheterna. De flesta jag sett kan visserligen bli bra hobby/promenadhästar om man inte har så stora krav och är beredd att lägga ner massor med jobb.

Hade en travare i stallet här för ett tag sen, där ägaren la ner massor, massor med tid, pengar och jobb (och hade gjort i många, många år). Hästen var jättetrevlig, men trivdes inte med kraven, och utmärkte sig även på de lättaste tävlingar pga att han var just en travare och ingen ridhäst. Hade denna person lagt ner så mycket energi på en häst med förutsättningar, hade hon med säkerhet kunnat tävla i betydligt högre klasser. Det är detta jag förundrar mig över, varför vill man rida på en typ av häst som är byggd för trav?? Och varför vill man avla fram ridhästar ur travhätsar när det finns så många hästar med rätt förutsättningar för ridning?

Det kanske är just det som är grejen :) Man vill jobba helt enkelt, finns väl inget roligare än att se sådana enorma framsteg som när en häst lär sig att använda kroppen på rätt sätt :)

Handlar nog mycket om en liten självförtroende-boost också, "är det DÄR en travare? den som hoppar så fint/har så fin galopp/har en sån fin arbetsform" Finns inget roligare än att knäppa fisförnämingar på näsan när man knycker blågula rosetter med sin travare i både dressyr och hoppning ;)

Det kanske är just det som är grejen :) Man vill jobba helt enkelt, finns väl inget roligare än att se sådana enorma framsteg som när en häst lär sig att använda kroppen på rätt sätt :)

:confused:

Travarer har knappast ensamrätt på det.

Måste säga att ju mer jag lär mig om våra varmblod oavsett om dom är avlade för trav eller ridning. Ju mer förvånad blir jag över dessa som envisas med att försöka göra travarana till ridhästar. I år har det hittills fötts tre föl här alla renrasiga två är travare och ett är då ett halvblod.
När man ser dessa fölen röra sig är det som natt och dag. Visserligen så väljer alla med glädje galoppen före traven. Men när de travar så syns skillnaden markant. Halvblodet liksom svävar fram det ser så lätt ut, travarna är mer kraftfulla och breddar sig bak helt naturligt. Ska tilläggas att travarna även helt naturligt breddar sig bak i galoppen där halvblodet bara flyter fram med en helt annan elegans. Fölen är också redan helt olika i typen. Halvblodet är lätt med mycket ben och travarna är mer rejäla i sin kroppsbyggnad.

"den som hoppar så fint/har så fin galopp/har en sån fin arbetsform" Finns inget roligare än att knäppa fisförnämingar på näsan när man knycker blågula rosetter med sin travare i både dressyr och hoppning ;)
Jag har aldrig sett en travare (bortsett från super suprise då) som jag skulle kunnat skänka såna komplimanger.

Vilka är dessa fisförnämingar du nämner? Jag har nämligen aldrig träffat såna, även när jag red travare.

Jag håller med dig! Dessutom verkar du veta vad du pratar om eftersom du föder upp bådadera och då verkligen ser deras skillnader :)

Ja, jag känner ju inte dig och din häst men du säger själv att hon inte har bra galopp tex. Jag har sett många träna och rida sina travare, och försöka göra dem till något de har väldigt svårt för. Förstår inte varför man vill göra det svårt för både sig själv och hästen bara. Sen har jag i ärlighetens namn inte sett det du beskriver angående tävling med travare.

Framsteg vid träning får du med hästar avlade för ridning också. Jag är också nöjd över min hästs framgångar!

Liknande trådar

Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
854
Senast: Ketrawzc
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 050
Senast: mamman
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 381
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka