Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Vet inte heller vad som hänt med marknaden?
Jag hade annons på mitt fina 6-års sto (fölsto) som gått både Falsterbo och Breeders i Flyinge. I Breeders var hon placerad. Hon är uppfödd på stora betesmarker, alltid fått röra sig ordentligt, aldrig varit sjuk eller skadad, matchad av en proffsryttare, stannar aldrig, inte ett dugg tittig, rädd om sig -var felfri i 8 av 10 starter nu i våras. Jag satte ut namn och telefonnr. Det fanns video att se från Breeders. Min annons var proffsig enligt omdöme från många duktiga hästmänniskor - och den var stor och dyr - med en bild från Falsterbo tagen av en proffsfotograf. INGEN RINGDE ELLER MAILADE. Absolut ingen! Vad har man då gjort för fel? Jag satte inte ut priset, vill ha hyfsat betalt för henne. Men ingen ringde ens för att fråga om priset!?:crazy:

Jag har en teori, vet inte vad ni andra tycker. Men det känns på ett sätt som att folk (företrädesvis yngre människor) vill inte hålla på med något så ansträngande som hästar och ridning längre. Är det helt enkelt så att antalet människor som håller på med denna sporten är krympande? Vad säger ni andra?

A

Kanske just det med priset? Bekant satte ut liknande, 6-årigt fölsto m dubbeldiplom, gått Breeders. Dock utan bild, utan film, men fick svar de närmasta dagarna. pris utsatt...
En svarande var junior.

Ja det verkar inte klokt.. Kanske auktioner är framtiden??

Jag vet inte om det kan vara att jag inte satte ut priset. Tycker dock att om någon hade tyckt det var intressant att de kunde hört av sig och frågat. Texten i annonsen och bilden talade ju på ett sätt om att det inte var någon billig häst.

A

Ja, tycker också det verkar konstigt, dock vet jag att många drar sig från annonser utan pris. Kanske mest i lägre prisklass dock, känslan jag har fått är att ska man ändå upp i några hundra tusen så spelar det inte lika stor roll exakt Hur många :angel:

Nej, det är precis den känslan jag också har så därför satte jag inte ut priset.

A

Jättebra!

Det jag klurar lite på är detta med hingstvalen dock, för använder man en hingst som får dryga 100 ston och är en "normalhingst" i sverige så tror jag det är svårare att sälja en sån avkomma än om man investerar lite mer..

Därför tror jag att ex de som betäckt med Totilas kommer få sålt till bra priser. Har för mig att det är tre ston som är dräktiga med honom, kanske det bara blir ett Totilasföl till salu i år..

En enda svensk Totte och det finns folk som är köpstarka i Sverige, de som har så mkt pengar så de kan köpa ett föl för ett par hundra tusen..Där finns elitryttare med sponsorer och också de som kan betala 100- 200 tusen extra bara för att få en häst där det står "efter Totilas" på namnskylten..
Sälj till högstbjudande och investera i ngn mer Tottebetäckning o därefter ha "råd" att placera ut till precis den man vill ska ha den..

Det är enormt mkt pengar de satsat och det är bara att lyfta på hatten tycker jag för att de vågar satsa och för att de ger jante en spark i baken..
Tror det faktiskt sticker i ögonen på en del just att de har råd att betäcka.. Jag hoppas att det ska bli riktigt fina hingstungar så ngn kanske tom blir kvar som godkänd hingst här i Sverige...:D

För att göra en sådan satsning som att betäcka med en hingst som Totilas skulle jag vilja ha 3 saker uppfyllda:

1. Att man har ett riktigt bra sto själv. Enligt min erfarenhet så ger stoet mer än 50% till fölet. Och det är nog inte så många som skulle köpa en Totilas-avkomma till ett högt pris om mamman är högst medelmåttig.
2. Att stoet och hingsten dessutom matchar, kompletterar varandra och förstärker varandras goda egenskaper; både avseende exteriör, gångarter, temperament och stam. Jag skulle inte betäcka med en "superhingst" bara för att få ett föl efter honom, om jag inte trodde att matchningen avseende egenskaper var rätt.
3. Att stoet har hög fertilitet. Annars blir den ekonomiska risken för stor.

Är det uppfyllt (och man har pengarna) så finns det väl inget att tveka på, då har man ju en chans att få en riktigt bra avkomma.

Är man lite mindre riskbenägen, så kanske man vill lägga till 2 kriterier till innan man bestämmer sig för en hingst av dyraste slag:

4. Att man har sett ett antal avkommor efter honom, så att man får ett hum om vad som kännetecknar hans avkommor och vilka ston han passar ihop med. Det finns ju exempel på topphingstar inom dressyren som själva har förärvt sig svagt. Och andra exempel på hingstar som ger bra avkommor inom ett visst avelsdistrikt, men inte i ett annat beroende på typ och stam på ston.
5. Att man har kontakter, så att man vet att att chansen är stor att kunna sälja avkomman. Eller att man vet att man har möjligheter att själv förvalta och utveckla avkomman (eller betala för någon annan att göra det) om den mot förmodan inte skulle bli såld som unghäst.

Många goda tankar i ditt inlägg. Men om man satsar för att få ut 50 000:- för en treåring hjälper det inte vilken hingst man väljer - man kommer att gå back hur man än gör!

Javisst! Jag tror ingen satsar för att få ut 50.000 för en 3-åring. Men i vissa fall kanske det inte är realistiskt att få ut mer som marknaden ser ut idag.

Det är därför man som uppfödare måste granska sig själv och sin förmåga lite noggrannare och vara realistisk i sin bedömning. Vill man ta fram bra tävlingshästar och sälja till vettiga priser, så måste man ha bra ston, bra förutsättningar med mark, flera fölungar, högklassigt foder, kunskap att hantera och utbilda hästen på rätt sätt, tillgång till rätt marknadsföringskanaler osv.

Har man inte de resurserna, så får man nog inse att man spelar i en annan division och får rätta sig efter det. Det finns ju de som producerar lektionshästar/hobbyhästar och har lönsamhet i det, men då har de gott om mark, billig arbetskraft och oftast egen (ej godkänd) hingst.

Sedan finns allting däremellan. Men jag tror att det är viktigt att verkligen sätta sig ner och tänka igenom - realistiskt - vad vill jag uppnå med min avel, och vad har jag förutsättningar för? Hur ser marknad och pris ut för denna typ av hästar? Och sedan välja lämplig prisklass på hingst utifrån det. Eller, kanske inte välja någon hingst alls...

Det finns idag inte en möjlighet att kunna köpa förra årets resultat ifrån fölvisningarna, i ett samlat häfte. Där alla resultaten oavsett visningsplats i Sverige är redovisade i samma form. Det är väl ändå, här som ett avelsarbete börjar.

Kan inte annat än hålla med... Likaså resultat från 3-årstester m m.

Vet inte heller vad som hänt med marknaden?

Jag har en teori, vet inte vad ni andra tycker. Men det känns på ett sätt som att folk (företrädesvis yngre människor) vill inte hålla på med något så ansträngande som hästar och ridning längre. Är det helt enkelt så att antalet människor som håller på med denna sporten är krympande? Vad säger ni andra?
A

Jag delar din uppfattning. Ser man till ridskolorna så verkar de flesta ha tappat många elever under de senaste åren. Och jag tror inte att det uppvägs av att fler skaffar häst tidigare. Jag tror inte heller att det enbart beror på lågkonjunktur. Snarare att samhället har förändrats. Folk har så bråttom, de som har arbete har mer att göra, det ska hinnas med 1000 fritidsaktiviteter, dessutom ska huset renoveras eller ny inredning ordnas, kroppen skötas, barn ska skjutsas och dessutom ska alla vara uppkopplade på internet och tillgängliga på facebook och andra sociala medier hela tiden.

För att göra en sådan satsning som att betäcka med en hingst som Totilas skulle jag vilja ha 3 saker uppfyllda:

1. Att man har ett riktigt bra sto själv. Enligt min erfarenhet så ger stoet mer än 50% till fölet. Och det är nog inte så många som skulle köpa en Totilas-avkomma till ett högt pris om mamman är högst medelmåttig.
2. Att stoet och hingsten dessutom matchar, kompletterar varandra och förstärker varandras goda egenskaper; både avseende exteriör, gångarter, temperament och stam. Jag skulle inte betäcka med en "superhingst" bara för att få ett föl efter honom, om jag inte trodde att matchningen avseende egenskaper var rätt.
3. Att stoet har hög fertilitet. Annars blir den ekonomiska risken för stor.

Är det uppfyllt (och man har pengarna) så finns det väl inget att tveka på, då har man ju en chans att få en riktigt bra avkomma.

Är man lite mindre riskbenägen, så kanske man vill lägga till 2 kriterier till innan man bestämmer sig för en hingst av dyraste slag:

4. Att man har sett ett antal avkommor efter honom, så att man får ett hum om vad som kännetecknar hans avkommor och vilka ston han passar ihop med. Det finns ju exempel på topphingstar inom dressyren som själva har förärvt sig svagt. Och andra exempel på hingstar som ger bra avkommor inom ett visst avelsdistrikt, men inte i ett annat beroende på typ och stam på ston.
5. Att man har kontakter, så att man vet att att chansen är stor att kunna sälja avkomman. Eller att man vet att man har möjligheter att själv förvalta och utveckla avkomman (eller betala för någon annan att göra det) om den mot förmodan inte skulle bli såld som unghäst.

Jag utgår ifrån att de tre är uppfyllda men sista är svår iom att det är hans första kull..

För att göra en satsning med Totilas skulle jag vilja ha den betald och klar redan innan jag betäckte stoet.

Det ska bli riktigt intressant att se vad han ger för avkommor, men det är få förunnat att kunna rida en sådan häst som Totilas. Jag tror att Totilas-avkommor kommer att bli väldigt svårsålda tills det är bevisat att han lämnar någorlunda lugna och stabila avkommor.

jag tänker tvärtom!

Att betäcka med Guido eller Camaro eller Hip Hop. DÅ vill man ju ha betalt innan mm.

Totilias vet man att det går att sälja!

Att ej avla på ett riktigt förärvningssäkert sto och att ej ta en förärvningssäker hingst o ej ta bra betalt. Det är en risk! :)

Nu vet vi ju ej vad han Ger men han är ett Fenomen o folk kommer köpa fölen osedda från utlandet om man vill sälja.

Jag riskade o tog Empire o min avkomma ser väldigt trevlig ut nu men det vet vi ju ej hur han blir sen...Jag har ju ej tänkt att sälja men man vill ju att det blir just så bra "som det kostar". Redan innan avel har jag hunnit lagt åtskilliga hundratusentals kr så nu med bara ett föl är ju denne värd mkt för mig tills det kommer fler ( o då antagl med ET då tiden går).

Det finns köpare på bra hästar men det gäller att ha råd att ha dem tills de är ridbaar i många fall tror jag.

håller med dig här Furioso, tror att Tortillas ungarna kommer att bli extremt lätt sålda! tom mer lätt sålda än Plut bluearna.

Fast jag upplever inte alls Toti som nervig. Inte alls som många Jazz-hästar. Tycker man kunde se lite på 5-års filmen på Toti att han är väldigt ridbar med ett bra temprament. Känslig ja, men inte nerverna utanpå på något vis.

Fast jag upplever inte alls Toti som nervig. Inte alls som många Jazz-hästar. Tycker man kunde se lite på 5-års filmen på Toti att han är väldigt ridbar med ett bra temprament. Känslig ja, men inte nerverna utanpå på något vis.
Sen är han ju proffsriden sedan första dagen....och här kommer vi till problemet vem som ska utbilda avkommorna i Sverige, om vi vill behålla dem här?

Uppfödarna själva har ju uppenbara problem som det är, med betydligt lättare hästar. :crazy:

Vad tror vi att Totilas hade varit om han hade varit född i Sverige?

Nej, det känns - precis som du skriver - att samhället har förändrats. "Ungarna" tycker det är för jobbigt med häst idag. De vill inte göra en massa fysiskt arbete som krävs för att bli bra utan det finns så mycket annat som lockar. För några år sedan berättade en kompis som jobbar på en ridskola om när det var läger och det var ridning på eftermiddagen. Hon gick ut och ropade på ungarna att det var dags att hämta hästarna för det var ridning nu. Då fick hon till svar: "Måste vi det?" Hon blev alldeles paff och frågade vad de ville göra istället. "Ligga i sängarna och äta godis och slappa" blev svaret. Och detta betalar deras föräldrar x antal tusen kronor för!

Men har är ju många trådar på Buke som bevisar detta, bl.a den om var de "äkta hästflickorna" finns nuförtiden. De finns inte längre!
Jag annonserade för något år sedan om medryttare till två hästar. De behövde inte mocka, inte betala något, bara rida. Några hörde av sig men slutade efter några gånger. En del, ska sägas, eftersom de helt enkelt red för dåligt. Men det verkar vara en allmän tendens i samhället nu att allt ska vara tillrättalagt.

Ursäkta att det här blev OT.

A

Liknande trådar

Avel Ni som är insatt i aveln, hur ser det ut med marknaden för aveln idag? Vet bes min häst idag och tyvärr var hon 2 grader halt efter...
2
Svar
22
· Visningar
3 090
K
Träning Hej! Är ny här på buke så jag vet inte riktigt hur allt funkar riktigt, men jag försöker så gott jag kan :) Jo mitt problem är att...
Svar
11
· Visningar
1 253
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik Som några av er säkert läst i tidigare inlägg så funderar jag på att lägga om vår verksamhet. Vi håller på med uppfödning och...
Svar
5
· Visningar
1 443
Senast: Sammet
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 554

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka