Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Det känns som man bara ska betala massor av avgifter .....:angel:

Fick dessutom just ett mail med information att man numer är tvingad att vara medlem i ASVH för att få visa på unghästtesterna ytterligare avgifter som ASVH ser till att uppfödarna skall ha .

Och helst skall man ju även vara med i den lokala föreningen .

Nej det är nog bättre att ta sina ston och börja rida på dom istället för att avla och se till att ha kul med sina flickor istället .

Mia

Fick dessutom just ett mail med information att man numer är tvingad att vara medlem i ASVH för att få visa på unghästtesterna ytterligare avgifter som ASVH ser till att uppfödarna skall ha .

Nej det är nog bättre att ta sina ston och börja rida på dom istället för att avla och se till att ha kul med sina flickor istället .

Mia

Det är inget nytt utan har varit beslutat sen förra året. Några föreningar hade det på prov redan 2010.

När du blir medlem i ASVH 2011 så blir du automatiskt medlem i din lokala förening. Det är ett helt nytt medlemssystem (bättre enligt mig) fr o m 2011.

Ja, det är det....

I dessa svår tider, så är det så viktigt att avelsförbundet verkligen arbetar för oss uppfödare.
Och gör vårt förbund det?

Om du anser det om ASVH (som jag misstänker att du skriver om) så ta en titt på Sahf och Arab AB så kommer du att älska ditt förbund

Du tog orden ur min mun ... Tyvärr känns det som om nämnda förbund motarbetar uppfödarna i stället för att uppmuntra och stötta ...

Själv har jag bestämt mig för att inte ge upp ännu, vänta på att det kanske blir en förändring men samtidigt ändra inriktning på aveln. Kommer att använda mitt avelsmaterial till ridponnyavel bland annat.

Jag skriver också som kund :D

Men vad är det som kan skilja de som faktiskt säljer sina hästar i sämre tider än de som inte gör det? Vad gör de som inte de andra gör?

Hur ser det ut i andra länder? Annonserar "ni" som säljer även i andra länder? Hur gör säljare i alla andra länder?

Man måste vara lite engagerad, som påtalats innan i tråden, för det första måste man skriva en tilltalande annons, att den har bra stam, är söt och är fux säljer inte.
De flesta köpare är rätt lata, de vill inte maila eller ringa och fråga, och ärligt talat, det hade jag inte heller gjort!
Jag kan tänka mig, utan problem, att köpa en häst från andra sidan landet, eller världen utan att ha sett den live, men då vill jag har sett bilder, film etc.
och som jag resonerar så orkar inte säljaren/uppfödaren ens skriva ut stammen i annonsen (jag menar, det tar ju max 5min att lägga ut en ordentlig annons) så man vet vilken inriktning hästen har, så lär den ju inte orka engagera sig till att ta en snygg uppställd bild eller filma hästen.

Jag förstår de som, MFL mfl. inte orkar engagera sig på vintern om man inte har ridhus, det hade jag inte heller gjort och då får man ju ta det, att hästen inte blir såld. Men väldigt många gör inget för att förbättra sina odds även resten av året men gnäller ändå..

Jag har en hel del bekanta i N.A, dessa säljer sina hästar mer eller mindre på löpande band, en har tom KÖ på sina, en annan har alltid sina sålda "in utero"
etc. Vad de gör? Ingen aning men de marknadsför sina hästar och har från början haft schyssta annonser..

Jag har i år annonserat i N.A, UK och Sverige, haft seriösa spekulanter från samtliga utom Sverige :grin: .. Samt Norge och DK (om de sett den Svenska annonsen eller någon av de andra vet jag ej.)

Alltså jag tror att det handlar om tillgång och efterfrågan.

WORD!

Många tycks också vilja ha utländsktstammat.

Folk vill ha det som är snackis just nu, och ärligt talat, hur mycket svenskstammat har vi som syns internationellt och är snackisar? Svenskfött ja, kanske men inte många svenskstammade, de är väl mer eller mindre utrotade.

Ska vi se rent affärsmässigt på det hela och skippa att man håller på med avel av en specifik svensk halvblodsras, ja då ska man väl isåfall skaffa sig holländskt eller tyskstammat och sen använda utländska hingstar?
Efterfrågan får styra vilken vara man producerar.

Så måste det ju vara, spelar ju ingen roll vad man producerar, är det ingen som vill köpa det så lägger man ner eller så förnyar man sig och ändrar inriktning.
Att fortsätta med något som inte går att sälja är specifikt för hästbranschen. Om en bilhandlare hade dålig lönsamhet på ett visst bilmärke skulle denna väga vinsten på märket mot jobbet och tiden det tar och sluta sälja bilen om det inte var lönt. Sånt tänk måste in i hästbranschen, om en uppfödare "alltid" fått sålt på sina avkommor innan men inte nu trots samma fina ston och bra matchningar så har denne inte hängt med i marknadens kurvor, dennes uppfödning har blivit omodern och måste förnyas.

Vill gärna betäcka nästa år då mammahäst lämnar så bra barn men jag och sambon har faktiskt börjat prata om att ev köpa in unghäst istället nu när priserna är så låga.. Får man istället göra säljaren den tjänsten att man skickar till bra unghästutbildare samt visar dem etc om de är mogna för det.

Jag tror du tänker rätt, är det svårt att sälja avkommorna som har både trevliga stammar, bra möderne och ser trevliga ut till vettiga priser så är det bättre att låta bli att betäcka stoet, utan satsa på annat, kanske behålla ett stoföl och sedan sätta denna i avel med hopp om att det räcker som förnyelse.

Mina svar är fetade i ovanstående citat.

Ridhästaveln är fortfarande väldigt hobbymässig, den drivs inte som företag i strävan på vinster, då får man ju ingen lönsamhet.
I andra branscher vill man nischa sig och inte göra som alla andra, nog för att det är rätt tänkt att använda en "i-ropet" hingst men så tänker ju alla andra också, oftast och då finns det så många konkurrenter.

Jag tror de som fick dräktigt med Plot Blue och Totilias kommer ha bra chans att få sålt på sina ungar nästa år, till bra priser. Hingstarna är i ropet och inte många hade möjligheten att betäcka med dessa herrar, nu var det ju förvisso lite utvalnings process och grejer men jag tror ändå att för de som tog chansen, satsade och pungade ut med 55 papp på Totilias så kommer satsningen löna sig.

Jag tror de som fick dräktigt med Plot Blue och Totilias kommer ha bra chans att få sålt på sina ungar nästa år, till bra priser. Hingstarna är i ropet och inte många hade möjligheten att betäcka med dessa herrar, nu var det ju förvisso lite utvalnings process och grejer men jag tror ändå att för de som tog chansen, satsade och pungade ut med 55 papp på Totilias så kommer satsningen löna sig.

Jag tror också det och hoppas verkligen att det kommer att bli så.
Såg på språngrulla att Jazz fick ETT sto 2010...
Visst han är dyr men har vi inte fler än ett sto i Sverige som passar honom? Ingen kan väl förneka att han själv både har presterat och nedärvt sig väl?
Tycker att hans barn också borde vara säljbara...

Mia
Fast jag kan inte hjälpa det men är det inte mer än rätt att man är medlem hos den förening som anordnar unghästtesterna?
Tror att det kommer kunna få en negativ effekt på antal visade unghästar.

Visst han är dyr men har vi inte fler än ett sto i Sverige som passar honom? Ingen kan väl förneka att han själv både har presterat och nedärvt sig väl?

Helt SJUKT!
Det är ju en kanon hingst och fler borde sett potensialen i att betäcka med en sådan hingst..

Detta är en riktigt intressant tråd, och det är en svår nöt att knäcka för att få alla nöjda...
Sedan har vi detta med svenskfödda hästar och hur man ska få dem mer "attraktiva" bästa marknadsföringen förstås är ju att toppryttarna rider på svenskfödda hästar som levererar på hög nivå.
En idé skulle kanske vara att sätta ihop "lag", Med hingsthållare, uppfödare, unghästutbildare och toppryttare, 25% var i hästen. Man går in med sin insats och gör sin del i länken. Ryttaren får vara med i sitt "lag" och ha åsikter om vilka stammar de helst föredrar att rida på. Självklart har alla i
"laget" fritt inträde till Falsterbo med vipläktare, Göteborg horseshow osv och de ställen hästen tävlar. Här borde det vara lättare att knyta an sponsorer till varje "lag". Kanske kunde man driva detta projekt som ett eu projekt och få stöd att utvecka svensk ridsport, vad vet jag?! Jag hade gärna hakat på ett sådant projekt. Bra marknadsföring för de uppfödare som blir uttagna till en sådan satsning med. Ibland måste man inse att man får gå minus i en ände och ta igen det i en annan. Och som sagt var syns man inte så finns man inte- det är vår slogan på tidningen jag jobbar på, jag jobbar just med marknadsföring och vet att det är absolut nödvändigt ;-).
Ovanstående idé kunde kanske få mer plats i media också och det är ju aldrig fel :-)...
Skulle det vara genomförbart?

Mkt intressant!! Jag skulle gärna vara med på en sådan ide!!!

Det finns nog fler som har tankar på att betäcka med Jazz och som vi själva väljer att avvakta om man hamnar sent på säsongen eller inte har så bra brunster på stoet..

Vi köpte sperma från honom under 2010 men avvaktar att seminera med den tills i år. Det är mycket pengar att spela med om brunsterna inte ser optimala ut..

Fast jag tycker inte att det är så konstigt, han är iallafall 20 år i år och det finns gott om söner efter honom.

Vi har haft Jazz-sönerna Jazz Time, Topaasch och Wilton stående i Sverige och Johnson på import.

Tycker det är konstigare att inte Briar får fler ston.

Top är väl död, Wilton är kastrerad (?) och Jazz Time vet jag inte vart han tog vägen samt ingen av dem kan väl mäta sig med honom?

Sen är han bara två år äldre än Cardento, ett år äldre än Calido, jämngammal med Indoctro osv
Briar beror kanske mkt på att han sägs lämna väldigt stort?

-Pisan, då förstår jag, tolkade det nämligen på hingsthållaren som att mer sperma blivit såld.

Tror att den här modellen av häst kan fungera i sverige ett bra tag framöver
ShowUserFile.aspx

ShowUserFile.aspx

Senast ändrad:

Top är väl död, Wilton är kastrerad (?) och Jazz Time vet jag inte vart han tog vägen samt ingen av dem kan väl mäta sig med honom?

Såg en unge efter honom på Falsterbo och oavsett om han är 20 eller ej så verkar hans barn bli moderna och ha mkt lätt för att samla sig..
Sen är han bara två år äldre än Cardento, ett år äldre än Calido, jämngammal med Indoctro osv
Briar beror kanske mkt på att han sägs lämna väldigt stort?

-Pisan, då förstår jag, tolkade det nämligen på hingsthållaren som att mer sperma blivit såld.
Stämmer att Toppen är död, Wilton kastrerad! Jazz Time ska stå stationerad i Danmark under 2011.

*KL*

Om man ska tänka lite mer företagsinriktat så tycker jag att man som uppfödare kan ha nytta av att titta lite mer på hur marknaden ser ut, och anpassa sig därefter. Det blir lite konstigt om alla svenska halvblodsuppfödare siktar på att få fram en så bra häst som möjligt, om man inte samtidigt matchar det mot tilltänkta köpare och deras önskemål. Och om man inte vet hur man ska nå ut till dessa tilltänkta köpare.

Börjar man med köparna så tror jag att det kan vara vettigt att dela in dessa i olika kategorier. T ex juniorer, YR, seniorer, familjer, ridskolor. Eller hoppintresserade, dressyrintresserade, fälttävlansintresserade, körintresserade, allroundryttare, skogsmullar. Eller män, kvinnor. Eller hobbyryttare, proffsryttare. Eller tävlingsnivå (mål): lätt, medelsvår, svår, elit. Eller förstahäst, andrahäst, en av flera hästar. Eller svenska köpare, nordiska köpare, internationella köpare.

Det som hade varit riktigt intressant, vore att få reda på hur stor efterfrågan det är i varje grupp av köpare, och hur trenden ser ut framåt. Gärna uppdelat på region också. Samt vilka urvalskriterier varje grupp tycker är viktiga, vad köparna i allmänhet är beredda att betala, och vilka producenter(=hästuppfödare) som är konkurrenter. Vilka marknadsföringskanaeler är lämpliga för respektive grupp?

Några exempel (helt tagna ur luften och inte skrivna med någon större eftertanke):
- Ridskolor: allroundhästar på lätt nivå. Uppskattat rekryteringsbehov totalt för svenska ridskolor X stora hästar/år. Trenden visar på nedåtgående, då medlemsantalet på ridskolorna sjunker. Viktiga urvalskriterier är lagom storlek, lätthanterliga, hållbara. Prisnivå ca 50-60.000 som max. Viktiga konkurrenter är importerade hästar och korsningshästar. Marknadsföringskanaler: Annonser på nätet och i Ridsport, direktkontakt med ridskolorna, försäljningsstall.
- Familjer: hopp, allround och skogsmulle på hobbynivå , lätt klass, förstahäst. Uppskattat behov Y antal hästar/år. Trenden visar på uppåtgående, då fler skaffar egen häst och gör det tidigare i ridkarriären. Viktiga urvalskriterier är pris, lätthanterlighet och personlighet. Prisnivå 20-50.000 kr. Viktiga konkurrenter är importerade hästar, ponnyer, kallblod, korsningar, travare, fullblod, araber m fl hästraser. Marknadsföringskanaler: Annonser på nätet och i Ridsport, lappar på klubbar och ridskolor, försäljningsstall.
- Hoppintresserade junior och YR, kvinnor, medelsvår-svår klass, andrahäst eller en av flera hästar. Det finns A licensierade junior och Yr som tävlar inom hoppning i lägst LA, prognosen ser ut att den nivån kommer att sjunka. Uppskattat rekryteringsbehov är Z antal hästar/år. Viktiga urvalskriterier är stam, unghästresultat, hoppförmåga. Prisnivå upp till 150.000, i enstaka fall högre. Viktiga konkurrenter är uppfödare K, L och M samt importerade hästar. Marknadsföringskanaler: tränare, annonser, personliga kontakter.
- Hoppintresserade seniorer, proffsryttare, elitnivå, en av flera hästar, internationella köpare. Det finns B licensierade hoppryttare på svår nivå i Sverige, C i Norge, D i Danmark osv. Prognosen ser ut att antalet ökar internationellt sett. Uppskattat rekryteringsbehov är N antal hästar/år. Viktiga urvalskriterier är rekommendationer, hoppförmåga, stam. Prisnivå obegränsad för tillräckligt bra hästar. Viktiga konkurrenter är deras egenuppfödda hästar, hästar från de stora uppfödarländerna i Europa etc. Marknadsföringskanaler: personliga kontakter, auktioner, avelsföreningar.
- Osv för andra kategorier av köpare.

Sedan måste man se till sig själv som uppfödare. Vilket mål har jag med min uppfödning? Vilken typ av hästar kan jag producera med det avelsmaterial jag har? Behöver jag byta avelsmaterial för att kunna producera den typen av hästar som jag önskar? Hur stor är efterfrågan på den typen av hästar? Har jag den typen av kontakter att jag kan få sålt den typen av hästar som jag vill producera? Har jag möjlighet att visa och utbilda hästarna på det sätt som krävs för att sälja den typen av hästar?

Det som jag hade önskat från avelsföreningarna, var om de kunde göra någon Rekryteringsanalys enligt ovan, med uppdelning på olika kategorier av hästköpare. Det finns så mycket statistik i Sverige att det inte är någon omöjlighet. Men det är svårt och krångligt för varje enskild uppfödare att göra det. Framför allt är trenden intressant – hur stort väntas behovet vara om 3, 5 eller 10 år (dvs när de föl som planeras idag börjar bli vuxna)

En annan sak som jag skulle önska är att hingstarna användes under längre tid, åtminstone 5-8 år, så att man hinner se bättre hur förärvningen blir och vilka ston de passar ihop med, innan de försvinner ur Sverige. Avelsföreningarna skulle kunna hjälpa till även där, genom att vidareutveckla BLUPen med mer detaljer. Det räcker inte med att veta att hingsten W lämnar bra dressyrhästar eller hopphästar, man måste också veta varför de är bra dressyrhästar (eller hopphästar). Med den omsättning på hingstar som det är i svensk halvblodsavel idag, så är det svårt för varje enskild uppfödare att hänga med. Framför allt då de flesta kommer ur utländska linjer och stostammar, och man inte alltid har sett så många nära släktingar till dem (framföra allt på stosidan).

Sedan tror jag också att man som uppfödare måste lägga sig på en passande nivå, både när det gäller förhoppningar på avkomman och vid val av hingst. Har man ett enda avelssto, bor avskilt beläget och inte har några kontakter inom ryttarvärlden, så tror jag att chansen att sälja en GP-häst är ganska minimal. Även om man skulle få fram ett kanonämne, så hittar den ändå inte till rätt köpare (om man inte har maximal tur). Och om det är realistiskt att man får ut 50.000 för avkomman som 3-åring, så kanske det inte är läge att betäcka med de allra dyraste hingstarna om man inte vill gå back på uppfödningen. Man måste också se till målet och resultatet: Om målet med den här betäckningen är att få fram en GP-häst, och det inte lyckas. Vad kan avkomman då passa för? Finns det ändå någon marknad för den?

Jättebra!

Det jag klurar lite på är detta med hingstvalen dock, för använder man en hingst som får dryga 100 ston och är en "normalhingst" i sverige så tror jag det är svårare att sälja en sån avkomma än om man investerar lite mer..

Därför tror jag att ex de som betäckt med Totilas kommer få sålt till bra priser. Har för mig att det är tre ston som är dräktiga med honom, kanske det bara blir ett Totilasföl till salu i år..

En enda svensk Totte och det finns folk som är köpstarka i Sverige, de som har så mkt pengar så de kan köpa ett föl för ett par hundra tusen..Där finns elitryttare med sponsorer och också de som kan betala 100- 200 tusen extra bara för att få en häst där det står "efter Totilas" på namnskylten..
Sälj till högstbjudande och investera i ngn mer Tottebetäckning o därefter ha "råd" att placera ut till precis den man vill ska ha den..

Det är enormt mkt pengar de satsat och det är bara att lyfta på hatten tycker jag för att de vågar satsa och för att de ger jante en spark i baken..
Tror det faktiskt sticker i ögonen på en del just att de har råd att betäcka.. Jag hoppas att det ska bli riktigt fina hingstungar så ngn kanske tom blir kvar som godkänd hingst här i Sverige...:D

Många goda tankar i ditt inlägg. Men om man satsar för att få ut 50 000:- för en treåring hjälper det inte vilken hingst man väljer - man kommer att gå back hur man än gör!

Och om det är realistiskt att man får ut 50.000 för avkomman som 3-åring, så kanske det inte är läge att betäcka med de allra dyraste hingstarna om man inte vill gå back på uppfödningen.

Det är väldigt många och mkt bra åsikter som har nämnts innan. Och en del väldigt tänkvärda, som vi alla uppfödare borde ta åt sig utav.

Men enligt min åsikt så är vårt avelsförbund, en bov i dramat.
Andra avelsförbund, typ Oldenburg, Hannover, Holstein, KWPN osv, har ett mer aktivt förbund för sina uppfödare, med en avelsledare i spetsen för att utveckla rasen frammåt.

¤ Ett mkt rakt och ärligt avelsråd.
¤ Aktioner för föl, unghästar och äldre ridhästar.
¤ Bättre utvärdering utav hingstarnas avkommor ( ifrån föl och uppåt).
¤ Bättre redovisning utav resultat, tex ifrån fölvisningar.
¤ Bättre selletering utav avels stona.

Vill man så har man möjlighet att ta hem en domare, och diskutera sitt avelsmatrial.

Jag vill inte på något sätt svartmåla vårt avelsförbund, MEN vi uppfödare hade varit mer behjälpta utav ett förbund som hade gjort vårt avelsarbete lättare.
Det finns idag inte en möjlighet att kunna köpa förra årets resultat ifrån fölvisningarna, i ett samlat häfte. Där alla resultaten oavsett visningsplats i Sverige är redovisade i samma form. Det är väl ändå, här som ett avelsarbete börjar.

Bara en snabb kommentar: Jag håller helt med om att det finns betydligt mer att önska från vårt avelsförbund. Men vi ska vara medvetna om, när vi jämför oss med andra länder, att där ser strukturen helt annorlunda ut. Förbunden har ofta stora statliga stöd (det har väl vårt också genom NS men jag vet inte hur mkt?) och har generellt sett en helt annan ekonomi än vårt. Tack vare att hästnäringen ses som en näringsverksamhet i första hand, och inte en hobby, så har man helt andra förutsättningar än vi har. Det handlar om det allmänna grundinställningen från samhället helt enkelt.

I Sverige har vi det bra med ridskolor som väldigt många har råd att nyttja. Detta gör att hästhållning för oss inte alls är en rikemanssport som den är i många andra länder. Det är bra på många sätt, det ger en god grund med många potentiella ryttare. Men det ger en nackdel, och det är avsaknaden av affärsmässighet i branschen.

Precis man måste satsa på att få ut sina avkommor på visningar och tävlingsbanan för att dels nå de rätta ryttarna och dels göra reklam för sin avel. Man kan inte ha dom oinridna på vintern över 3-4 årsåldern, dom förlorar för mkt tid för att kunna tex gå 4års och är dom inte någorlunda i fas för 4 års är det svårt att få dom i fas till 5 års. 4 och 5-års är ju trots allt ganska enkelt för en hyfsat begåvad ryttare att kvala till.. Sen bör man sätta upp ett proffs till finalen.

Ett tips oxå är att är dom sena i utvecklingen så finns 4 och 5års championaten i fälttävlan att välja istället för hoppningen.

4 års fälttävlan är ju egentligen bara ren och skär grundridning och en bra stomme även för en hopphäst då om dom tränas rätt gynnar framåtbjudning och mod.

Senast ändrad:

Bara en snabb kommentar: Jag håller helt med om att det finns betydligt mer att önska från vårt avelsförbund. Men vi ska vara medvetna om, när vi jämför oss med andra länder, att där ser strukturen helt annorlunda ut. Förbunden har ofta stora statliga stöd (det har väl vårt också genom NS men jag vet inte hur mkt?) och har generellt sett en helt annan ekonomi än vårt. Tack vare att hästnäringen ses som en näringsverksamhet i första hand, och inte en hobby, så har man helt andra förutsättningar än vi har. Det handlar om det allmänna grundinställningen från samhället helt enkelt.

I Sverige har vi det bra med ridskolor som väldigt många har råd att nyttja. Detta gör att hästhållning för oss inte alls är en rikemanssport som den är i många andra länder. Det är bra på många sätt, det ger en god grund med många potentiella ryttare. Men det ger en nackdel, och det är avsaknaden av affärsmässighet i branschen.

Håller fullständigt med dig. Det sitter mkt duktigt avelsfolk på dessa stolar i de förbunden, och tittar vi hur det är hos oss, är min uppfattning inte det.

Liknande trådar

Avel Ni som är insatt i aveln, hur ser det ut med marknaden för aveln idag? Vet bes min häst idag och tyvärr var hon 2 grader halt efter...
2
Svar
22
· Visningar
3 090
K
Träning Hej! Är ny här på buke så jag vet inte riktigt hur allt funkar riktigt, men jag försöker så gott jag kan :) Jo mitt problem är att...
Svar
11
· Visningar
1 253
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik Som några av er säkert läst i tidigare inlägg så funderar jag på att lägga om vår verksamhet. Vi håller på med uppfödning och...
Svar
5
· Visningar
1 443
Senast: Sammet
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 554

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka