Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?
*KL*
Om man ska tänka lite mer företagsinriktat så tycker jag att man som uppfödare kan ha nytta av att titta lite mer på hur marknaden ser ut, och anpassa sig därefter. Det blir lite konstigt om alla svenska halvblodsuppfödare siktar på att få fram en så bra häst som möjligt, om man inte samtidigt matchar det mot tilltänkta köpare och deras önskemål. Och om man inte vet hur man ska nå ut till dessa tilltänkta köpare.
Börjar man med köparna så tror jag att det kan vara vettigt att dela in dessa i olika kategorier. T ex juniorer, YR, seniorer, familjer, ridskolor. Eller hoppintresserade, dressyrintresserade, fälttävlansintresserade, körintresserade, allroundryttare, skogsmullar. Eller män, kvinnor. Eller hobbyryttare, proffsryttare. Eller tävlingsnivå (mål): lätt, medelsvår, svår, elit. Eller förstahäst, andrahäst, en av flera hästar. Eller svenska köpare, nordiska köpare, internationella köpare.
Det som hade varit riktigt intressant, vore att få reda på hur stor efterfrågan det är i varje grupp av köpare, och hur trenden ser ut framåt. Gärna uppdelat på region också. Samt vilka urvalskriterier varje grupp tycker är viktiga, vad köparna i allmänhet är beredda att betala, och vilka producenter(=hästuppfödare) som är konkurrenter. Vilka marknadsföringskanaeler är lämpliga för respektive grupp?
Några exempel (helt tagna ur luften och inte skrivna med någon större eftertanke):
- Ridskolor: allroundhästar på lätt nivå. Uppskattat rekryteringsbehov totalt för svenska ridskolor X stora hästar/år. Trenden visar på nedåtgående, då medlemsantalet på ridskolorna sjunker. Viktiga urvalskriterier är lagom storlek, lätthanterliga, hållbara. Prisnivå ca 50-60.000 som max. Viktiga konkurrenter är importerade hästar och korsningshästar. Marknadsföringskanaler: Annonser på nätet och i Ridsport, direktkontakt med ridskolorna, försäljningsstall.
- Familjer: hopp, allround och skogsmulle på hobbynivå , lätt klass, förstahäst. Uppskattat behov Y antal hästar/år. Trenden visar på uppåtgående, då fler skaffar egen häst och gör det tidigare i ridkarriären. Viktiga urvalskriterier är pris, lätthanterlighet och personlighet. Prisnivå 20-50.000 kr. Viktiga konkurrenter är importerade hästar, ponnyer, kallblod, korsningar, travare, fullblod, araber m fl hästraser. Marknadsföringskanaler: Annonser på nätet och i Ridsport, lappar på klubbar och ridskolor, försäljningsstall.
- Hoppintresserade junior och YR, kvinnor, medelsvår-svår klass, andrahäst eller en av flera hästar. Det finns A licensierade junior och Yr som tävlar inom hoppning i lägst LA, prognosen ser ut att den nivån kommer att sjunka. Uppskattat rekryteringsbehov är Z antal hästar/år. Viktiga urvalskriterier är stam, unghästresultat, hoppförmåga. Prisnivå upp till 150.000, i enstaka fall högre. Viktiga konkurrenter är uppfödare K, L och M samt importerade hästar. Marknadsföringskanaler: tränare, annonser, personliga kontakter.
- Hoppintresserade seniorer, proffsryttare, elitnivå, en av flera hästar, internationella köpare. Det finns B licensierade hoppryttare på svår nivå i Sverige, C i Norge, D i Danmark osv. Prognosen ser ut att antalet ökar internationellt sett. Uppskattat rekryteringsbehov är N antal hästar/år. Viktiga urvalskriterier är rekommendationer, hoppförmåga, stam. Prisnivå obegränsad för tillräckligt bra hästar. Viktiga konkurrenter är deras egenuppfödda hästar, hästar från de stora uppfödarländerna i Europa etc. Marknadsföringskanaler: personliga kontakter, auktioner, avelsföreningar.
- Osv för andra kategorier av köpare.
Sedan måste man se till sig själv som uppfödare. Vilket mål har jag med min uppfödning? Vilken typ av hästar kan jag producera med det avelsmaterial jag har? Behöver jag byta avelsmaterial för att kunna producera den typen av hästar som jag önskar? Hur stor är efterfrågan på den typen av hästar? Har jag den typen av kontakter att jag kan få sålt den typen av hästar som jag vill producera? Har jag möjlighet att visa och utbilda hästarna på det sätt som krävs för att sälja den typen av hästar?
Det som jag hade önskat från avelsföreningarna, var om de kunde göra någon Rekryteringsanalys enligt ovan, med uppdelning på olika kategorier av hästköpare. Det finns så mycket statistik i Sverige att det inte är någon omöjlighet. Men det är svårt och krångligt för varje enskild uppfödare att göra det. Framför allt är trenden intressant – hur stort väntas behovet vara om 3, 5 eller 10 år (dvs när de föl som planeras idag börjar bli vuxna)
En annan sak som jag skulle önska är att hingstarna användes under längre tid, åtminstone 5-8 år, så att man hinner se bättre hur förärvningen blir och vilka ston de passar ihop med, innan de försvinner ur Sverige. Avelsföreningarna skulle kunna hjälpa till även där, genom att vidareutveckla BLUPen med mer detaljer. Det räcker inte med att veta att hingsten W lämnar bra dressyrhästar eller hopphästar, man måste också veta varför de är bra dressyrhästar (eller hopphästar). Med den omsättning på hingstar som det är i svensk halvblodsavel idag, så är det svårt för varje enskild uppfödare att hänga med. Framför allt då de flesta kommer ur utländska linjer och stostammar, och man inte alltid har sett så många nära släktingar till dem (framföra allt på stosidan).
Sedan tror jag också att man som uppfödare måste lägga sig på en passande nivå, både när det gäller förhoppningar på avkomman och vid val av hingst. Har man ett enda avelssto, bor avskilt beläget och inte har några kontakter inom ryttarvärlden, så tror jag att chansen att sälja en GP-häst är ganska minimal. Även om man skulle få fram ett kanonämne, så hittar den ändå inte till rätt köpare (om man inte har maximal tur). Och om det är realistiskt att man får ut 50.000 för avkomman som 3-åring, så kanske det inte är läge att betäcka med de allra dyraste hingstarna om man inte vill gå back på uppfödningen. Man måste också se till målet och resultatet: Om målet med den här betäckningen är att få fram en GP-häst, och det inte lyckas. Vad kan avkomman då passa för? Finns det ändå någon marknad för den?