Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?
Mina frågor är röda
Men enligt min åsikt så är vårt avelsförbund, en bov i dramat. Andra avelsförbund, typ Oldenburg, Hannover, Holstein, KWPN osv, har ett mer aktivt förbund för sina uppfödare, med en avelsledare i spetsen för att utveckla rasen frammåt.
¤ Ett mkt rakt och ärligt avelsråd. Hur vet du att andra avelsförbund ger ärligare avelsråd än ASVHs? De avelsråd man får via telefon i andra förbund, vet du att de är bättre än de avelsråd man kan få från ASVH via brev? Hur vet du det, jag menar rent faktamässigt?
¤ Aktioner för föl, unghästar och äldre ridhästar. Auktioner för föl finns ju redan och förra året samarbetade ASVH med SSHS treåringsauktion. Det finns mkt, mkt mer att göra, men ASVH jobbar på att få igång bättre o bättre auktioner. Förhoppningsvis blir katalogerna bättre i fortsättningen tex.
¤ Bättre utvärdering utav hingstarnas avkommor ( ifrån föl och uppåt). Fast en större andel av SWB-avkommorna bedöms jämfört med andra förbunds avkommor. Specificera gärna vad du menar.
¤ Bättre redovisning utav resultat, tex ifrån fölvisningar. Resultaten från alla fölvisningar, treårstest, kvalitetsbedömningar & bruksprov publiceras på ASVHs hemsida. De bäst bedömda hästarna kommer med i Ridsport. Var ska de mer redovisas någonstans tycker du? Hur redovisas t ex fölvisningsresultat i andra förbund?
¤ Bättre selletering utav avels stona. Hur ska ASVH påverka vilka ston som används i större utsträckning än vad som görs nu? I dagsläget rekommenderar ASVH att klass I och diplomston, de som har resultat i Msv, samt de med högt BLUP ska vara i avel. De har stimulanspaketet för diplomston. Vad gör andra förbund förutom dessa saker?
Vill man så har man möjlighet att ta hem en domare, och diskutera sitt avelsmatrial. Förklara gärna varför är det så mkt bättre än att visa upp sina hästar på neutral mark, på fölvisningar och unghästtester?
Jag vill inte på något sätt svartmåla vårt avelsförbund, MEN vi uppfödare hade varit mer behjälpta utav ett förbund som hade gjort vårt avelsarbete lättare.
Det finns idag inte en möjlighet att kunna köpa förra årets resultat ifrån fölvisningarna, i ett samlat häfte. Där alla resultaten oavsett visningsplats i Sverige är redovisade i samma form. Det är väl ändå, här som ett avelsarbete börjar. Som jag skrev här ovanför så redovisas resultaten på ASVHs hemsida, i samma form. Hur gör man i andra förbund? Är det bara att du måste skriva ut resultaten själv från nätet som du tycker är dåligt?/
Mina frågor är röda
Senast ändrad: