Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Men enligt min åsikt så är vårt avelsförbund, en bov i dramat. Andra avelsförbund, typ Oldenburg, Hannover, Holstein, KWPN osv, har ett mer aktivt förbund för sina uppfödare, med en avelsledare i spetsen för att utveckla rasen frammåt.

¤ Ett mkt rakt och ärligt avelsråd. Hur vet du att andra avelsförbund ger ärligare avelsråd än ASVHs? De avelsråd man får via telefon i andra förbund, vet du att de är bättre än de avelsråd man kan få från ASVH via brev? Hur vet du det, jag menar rent faktamässigt?
¤ Aktioner för föl, unghästar och äldre ridhästar. Auktioner för föl finns ju redan och förra året samarbetade ASVH med SSHS treåringsauktion. Det finns mkt, mkt mer att göra, men ASVH jobbar på att få igång bättre o bättre auktioner. Förhoppningsvis blir katalogerna bättre i fortsättningen tex.
¤ Bättre utvärdering utav hingstarnas avkommor ( ifrån föl och uppåt). Fast en större andel av SWB-avkommorna bedöms jämfört med andra förbunds avkommor. Specificera gärna vad du menar.
¤ Bättre redovisning utav resultat, tex ifrån fölvisningar. Resultaten från alla fölvisningar, treårstest, kvalitetsbedömningar & bruksprov publiceras på ASVHs hemsida. De bäst bedömda hästarna kommer med i Ridsport. Var ska de mer redovisas någonstans tycker du? Hur redovisas t ex fölvisningsresultat i andra förbund?
¤ Bättre selletering utav avels stona. Hur ska ASVH påverka vilka ston som används i större utsträckning än vad som görs nu? I dagsläget rekommenderar ASVH att klass I och diplomston, de som har resultat i Msv, samt de med högt BLUP ska vara i avel. De har stimulanspaketet för diplomston. Vad gör andra förbund förutom dessa saker?

Vill man så har man möjlighet att ta hem en domare, och diskutera sitt avelsmatrial. Förklara gärna varför är det så mkt bättre än att visa upp sina hästar på neutral mark, på fölvisningar och unghästtester?

Jag vill inte på något sätt svartmåla vårt avelsförbund, MEN vi uppfödare hade varit mer behjälpta utav ett förbund som hade gjort vårt avelsarbete lättare.
Det finns idag inte en möjlighet att kunna köpa förra årets resultat ifrån fölvisningarna, i ett samlat häfte. Där alla resultaten oavsett visningsplats i Sverige är redovisade i samma form. Det är väl ändå, här som ett avelsarbete börjar. Som jag skrev här ovanför så redovisas resultaten på ASVHs hemsida, i samma form. Hur gör man i andra förbund? Är det bara att du måste skriva ut resultaten själv från nätet som du tycker är dåligt?/

Mina frågor är röda :)

Senast ändrad:

ja absolut! man kan ju oxå se mer från början på en dressyrhäst oxå antar jag.

Ja, synd att man ej fick dräktigt men det finns ju ännu finare hingstar som redan har bevisat att de förärver sig väl. Skall prova igen men det är ett lotteri ibland.

kl
nu hukar jag mig men ibland kan jag tycka att man själv kan ta och arbeta mer för förändring och förbättring istället för att "gnälla" på avelsförbundet?.. själv är bäste dräng heter det så fint.
Jag är inte medlem hos ASVH men tänker bli det iår just för att jag registrerar fölen där, använder mig av blup och deras kundtjänst så jag känner att jag rent krasst borde vara medlem.

Jag har alltid fått ett mycket trevligt bemötande och korrigeringar som rört bla blup har gjorts direkt. Tror vi var ngr som ringde om pdf på hemsidan gällande vilka ston som fått Elit och det ordnades väldigt fort..
Rent krasst så har de ingen som helst anledning att hjälpa mig iom jag inte har betalt för deras tjänster eller är medlem..

Det talas om att ungdomarna idag inte vill arbeta och är bekväma men samtidigt tycker jag att det även genomsyrar hos en del vuxna när man hela tiden lastar över på föreningarna att lösa saker och ting..
Nu säger jag inte attt alla är sådana och jag själv är långt ifrån klanderfri och kan gnälla ibland men varför inte lägga alla negativ energi på att arbeta mot en förändring istället?
Ex kanske man kan samla in tävlingsresultat samt styrka resultat från utlandet gällande sina egna ston och deras släktingar, se till att all info som skall finnas hos ridsportförbundet finns där så det sen kommer asvh tillhanda.

Det är inte första gången jag läser att det gnälls på föreningen och systemet men varför inte ta tag i saker och ting istället?
Det är dyrt och det är mycket jobb men det visste de flesta av oss när vi började med hästar och avel..

Jag hade önskat att det fanns möjlighet att höja till A och Elit betydligt senare postumt, jag betalar gärna för höjningen av två ston som är besläktade med mitt för ett äldre Elitsto är alltid ett Elitsto.. sen kanske höjningen av de äldre kunde vara ngt billigare iom att de varit döda under en tid och ja rosett och plakett är inte av så stort intresse om det är en annan än ägaren som höjer..

Jag tror också att för att man ska få en förbättring av stomaterialet och att uppfödarna ska få betalt för den kvalitét som de säljer så behöver köparna också "utbildas" i vad som är ett bra Möderne..

sen gäller det också att man tar tillvara på det jag nämner ovan, att man höjer sina ston så de får den värdebokstav de förtjänar för att man ska se vilka mödernen som nedärver sig väl.

Jag tror också att för att man ska få en förbättring av stomaterialet och att uppfödarna ska få betalt för den kvalitét som de säljer så behöver köparna också "utbildas" i vad som är ett bra Möderne..
Som det är nu vet ju många köpare inte speciellt mycket om hingstarna ens en gång. Jag tror att det är döfött att försöka utbilda massan på det viset.

Det handlar om att som uppfödare få ett bra rykte att producera bra hästar. Då får man hästarna sålda. Men det tar åratal att bygga upp ett gott rykte.

Absolut!! Helt chockad över hur man kan avla utan att direkt tänka : Möderne!!

men jag tror att det kommer vara allmänt känt snart att det är nr 1 o sedan att hingstarna oxå skall ha bra möderne.

Man behöver ej ha bra kontakter för att sälja bra häst tror jag.

Om folk slutade vara "socialpopulärkommunister" o tänka att alla andra skall fixa åt dem skulle aveln gå framåt. Gnäller man måste man oxå vilja o orka förändra! man kan ju gå med i andra förbund om man ej tycker att det duger.

Tex läste jag nu ien gammal showjumping att man får 150-200 000 kr för embryon om man vill sälja från ett bra sto så det är ju bra om man börjar med ett sto med bra möderne.

Vill man ej tjäna pengar skall man göra som nästan alla gör: avla utan att ha en bra o långsiktig plan på individer som ingen tycker är speciellt nog att betala för!:devil:

**

Har inte läst hela tråden, kan därför finnas risk för att jag upprepar en redan befintlig fråga.

Men när några av er säger att ni har era föl kvar och inte fått de sålda trotts annonsering kan jag bara förmedla mina egna tanakr, som icke uppfödare men unghästintresserad. Föoss som inte har någon egen gård där man kan husera in sina hästar på självbekostnad utan hyr in oss i stall blir det en dyr kostnad att köpa och ha ett föl/åring som inte går att "använda". Då vill man kunna ha möjligheten att ha en till häst som man kan rida och tävla på, ännu dyrare.
Att däremot köpa en unghäst som kanske är 4-5 år för en dyrare peng är det nog många som ser som en bättre investering då den går att börja använda direkt.

Själv skulle jag mycket gärna kunna köpa lovande åringar för just de priset de är värda, om jag kunde föda dem utan att jag själv blir ogödd om man säger.

Som det är nu vet ju många köpare inte speciellt mycket om hingstarna ens en gång. Jag tror att det är döfött att försöka utbilda massan på det viset.

Det handlar om att som uppfödare få ett bra rykte att producera bra hästar. Då får man hästarna sålda. Men det tar åratal att bygga upp ett gott rykte.

Det är väl kanske så men att faktiskt hänsvisa till att Elit verkligen är en kvalitétsstämpel borde ju gå.
Oavsett om man köper för sport och eller framtida avel så borgar i mina ögon flera generationer Elit för kvalitet och då också en förhoppning om hästar lämpade och hållbara för tävling.

Hittade ett sto för ca 2 år sedan som inte såg så märkvärdig ut på pappret. Sökte bak på hennes möderne och räknade poäng mm.. hon hade hela TRE generationer bak från mormor som var berättigade till Elit men ingen var höjd...

Senast ändrad:

kl

Jag tycker faktiskt att köparna har blivit mycket bättre! Av de föl jag har sålt i år (3 födda 2010 och en bokad 2011) så har samtliga köpt just pga deras möderne. Ingen av dem är efter nån särskilt "flashig" pappa.

Jag tror att det är så också att flera av de som har sålts här ngt som utmärker sig såsom ett gott möderne...
Men som sagt det är vad jag tror..:)

Lite KL och tankar till ert dilemma i Sverige:

Jag är inte såå insatt i FWB aveln här i Finland, men jag vet att det är svårt att få hästar sålda, om man inte har en speciell ras eller en barnponny. Barnponnyer säljer som smör, men de är ju inte föl heller. Irish Cob likaså, och de är dyra redan som föl, islänningarna går också åt ganska bra, och till väldigt höga priser. Säljer du fjordhäst räcker det att den är påsutten så kan du höja priset till 4000€. Dessa raser är ovanliga här, utbudet är mindre än vad som skulle behövas.

Vad det gäller tävlingsponnyer för kunniga ungdomar och "sporthästar" så ser de flesta efter dem till Lättland, Estland, Litauen och Polen. Envän till mig hämtade sin första tävlingshäst för ynka 4000€ från Estand, den gick banor på 110 då, ett år senare tävlade hon 130cm med den. Följande häst kom från Danmark, vilket pris vet jag inte. En annan bekant hämtade en Lättisk sporthäst från Lättland, knappa 4000€ för den med, och den hoppade 130:s banor redan då.. Så en sista bekant hämtade en Estnisk häst från Estland för någon tusenlapp, den tävlade 80cm i fälttävlan med dottern under några år.

Säljs det tävlingsponnyer här i Finland åker en stor del ut i Europa eftersom man får tävla ponny längre där (vi har maxåldern 16 år)

Det kanske inte hjälper er som diskuterar här på tråden, men det ger iaf ett hum om varifrån konkurrensen kommer. Inte enbart Tyskland med andra ord.

*kl*
Och mitt i mitt gnällande så fick jag en fölunge såld i mellandagarna.:) Hoppet lever!

Säljs det tävlingsponnyer här i Finland åker en stor del ut i Europa eftersom man får tävla ponny längre där (vi har maxåldern 16 år)
Det är väl bara i Sverige man får rida ponny tills man är 18 år gammal? Alla länder på kontinenten har 16 år, precis som FEIs internationella regler. Ponny-EM och så går ju enbart upp till och med 16 år.

Grattis!!!!

Jag har följt tråden och har en tanke bara.... Ridskolorna runt om i Sverige? Det är väl där dom flesta börjar rida. Det är en väldigt stor kontrast att gå från ridskoleryttare till att köpa oinriden unghäst. Tänk om det skulle vara obligatoriskt att rida in eller vara med under minst 1 hästs inridning? Starta unghästgrupper för dom duktigare eleverna.
Lägga in mer teori om just svensk avel i utbildningen? Detta är inte den absoluta lösningen men kan säkert bidra en del.

Lägga in mer teori om just svensk avel i utbildningen? Detta är inte den absoluta lösningen men kan säkert bidra en del.

Inom vilken ras? Jag tror nämligen att man måste inrikta sig på någon eller ett fåtl raser om inte utbildnigen ska bli så generell så den mest handlar om avel i allmänhet och då givetvis även utlänsk avel. Det gör att man tappar många raser som finns i sverige och varför skulle inte de få finnas med?

Nu är det inte så att jag har suttit här och gjort en studieplan för detta. Jag tycker att man på ridskolorna skulle kunna nosa på ämnet i vart fall. Detta är ju ändå framtidens hästköpare som finns där. Självklart kan man kanske inte lyckats få med alla raser i utbildningen. Man får väl titta på majoriteten finns? Har man skapat ett intresse så brukar inte fördjupning vara ett problem.

**

Har inte läst hela tråden, kan därför finnas risk för att jag upprepar en redan befintlig fråga.

Men när några av er säger att ni har era föl kvar och inte fått de sålda trotts annonsering kan jag bara förmedla mina egna tanakr, som icke uppfödare men unghästintresserad. Föoss som inte har någon egen gård där man kan husera in sina hästar på självbekostnad utan hyr in oss i stall blir det en dyr kostnad att köpa och ha ett föl/åring som inte går att "använda". Då vill man kunna ha möjligheten att ha en till häst som man kan rida och tävla på, ännu dyrare.
Att däremot köpa en unghäst som kanske är 4-5 år för en dyrare peng är det nog många som ser som en bättre investering då den går att börja använda direkt.

Själv skulle jag mycket gärna kunna köpa lovande åringar för just de priset de är värda, om jag kunde föda dem utan att jag själv blir ogödd om man säger.

Du har helt rätt. Nu har inte jag heller läst hela så jag kanske också upprepar. Men som jag ser det så är problemet med svensk avel och hästsport att det finns ett glapp mellan föl och typ 5- års ålder där det inte finns någon som kan ta hand om hästarna och sen utbilda dem till rimliga kostnader. Och få uppfödare som själva vill behålla och/el utbilda. Men det har jag skrivit hundra inlägg om här de senaste åren. Vi har ingen stor marknad för föl här som resten av Europa har just pga detta.

Jag har en kompis som nu aktivt annonserat efter att få KÖPA en häst. De vill ha en häst mellan 5-8 år för max ca 100 000 kr. Gärna ett sto, normalstort gärna med mycket temperament och motor.

De har inte fått många vettiga svar på det, däremot så har hon fått ca 200 svar om 3- och 4-åringar som folk i princip kan skänka bort även om de är riktigt bra!

Uppfödarna måste få ner omkostnaderna - och då är det inte de få kronor som går till hingsthållaren jag menar. Nu menar jag foder, stall och annat som kostar de första åren.

Uppfödarna måste om de inte själva kan utbilda sina hästar hitta samarbete med utbildare. Samtidigt så undrar jag hur man tänker om man föder upp hästar och inte ens själv vill eller kan börja utbildningen. Man kan göra mycket och spara många kronor innan man ska upp på ryggen och tävla hästen. Kan man inte det så får man räkna med att betala för det som i alla andra brancher.

Uppfödarna måste som ni redan skrivit vara hårdare i selekteringen av både ston och hingstar.

Sen tror jag man måste bestämma sig innan - ska jag göra det här på ett affärsmässigt sätt med högt satta mål så får jag helt enkelt ta beslut på äffärsmässigt sätt. Kanske bara betäcka varannat år med bättre hingstar, kanske sluta avla på stoet utan meriter, kanske sälja av unghästarna apbilligt för att få plats i stallet osv...

Tänk er en person som köper en lokal och ska sälja godis. Men det kommer ingen och köper det där godiset. Vad gör denne? Inte fasen fortsätter den här personen på samma sätt som svenska uppfödare gör?

Antingen så gör man nåt åt sin situation, slutar gnälla eller slutar föda upp hästar. Så enkelt tycker jag det är!

Och sist men inte minst - hjälps åt. Erbjud vänner och bekanta provision om de hjälper dig att sälja din häst! Det behöver inte vara så himla svenskt och snålt hela tiden...

Nu är det inte så att jag har suttit här och gjort en studieplan för detta. Jag tycker att man på ridskolorna skulle kunna nosa på ämnet i vart fall. Detta är ju ändå framtidens hästköpare som finns där. Självklart kan man kanske inte lyckats få med alla raser i utbildningen. Man får väl titta på majoriteten finns? Har man skapat ett intresse så brukar inte fördjupning vara ett problem.

Tycker också att hästuppfödning borde ingå i teorin på ridskolor. Många ska i framtiden köpa häst och att då iaf veta lite grundläggande om avel tycker jag hört till. Sen finns det väl några som redan där faktiskt har ett intresse. Jag var manisk med att skriva stamtavlor när jag var liten, det är ju ett tidigt avelsintresse!

Liknande trådar

Avel Ni som är insatt i aveln, hur ser det ut med marknaden för aveln idag? Vet bes min häst idag och tyvärr var hon 2 grader halt efter...
2
Svar
22
· Visningar
3 090
K
Träning Hej! Är ny här på buke så jag vet inte riktigt hur allt funkar riktigt, men jag försöker så gott jag kan :) Jo mitt problem är att...
Svar
11
· Visningar
1 253
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik Som några av er säkert läst i tidigare inlägg så funderar jag på att lägga om vår verksamhet. Vi håller på med uppfödning och...
Svar
5
· Visningar
1 443
Senast: Sammet
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat