Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Hon måste ha missat en nolla...:grin:
Ja, om det hade varit så väl... Jag gjorde faktiskt det misstaget en gång för ett antal år sedan. Hittade en köpesannons där de sökte en häst som kunde passa in på en som jag hade, min hjärna läste att maxpris var 100 000 kr. Perfekt tänkte jag och ringde. Jag beskrev hästen lite kort och sa vad han kostade. Eh, sa tjejen, det låter som den skulle passa mig men jag kan bara betala 10 000 kr. Oj då, sa jag och bad om ursäkt och la på luren. :o

Till saken hör att hon sökte en frisk och sund valack mellan 160-165 cm som skulle ha tävlat (minst) lätta klasser, gärna i både hoppning och dressyr, ej äldre än 8 år. Den fick inte ha några olater, skulle vara snäll i all hantering osv.

Det där har jag varit med om, hittade en annons om en som vill ha en cremello (alltså alltid lämnar gula föl) max pris 10000kr.
Tittar man runt om i världen så kan man vara glad om man hittar en cremello för under 10,000 EURO, förutsatt att den är av "varmblodsraser"

Folk verkar ha väldigt snedvriden uppfattning om vad en häst är värt/bör kosta...

Men är det inte förhoppningsfulla tonåringar som lägger ut sådana annonser? Har också sett sådant och undrat vad de egentligen förväntar sig. Man vänder sig knappast till en sådan köpare om man är seriös ... (om man nu inte läst fel belopp förstås som jag sett att någon gjort :))

Jo många är nog sådanna, men inte alla.

Sen kan man ju självklart skriva fel pris, åt bägge håll, både med för få och för många nollor, den missen har jag själv gjort när jag annonserade ut en häst för 25.000kr och inte fick några svar, tills jag upptäckte att det stod 250.000kr... Ops!

Jodå, det är lätt hänt att det blir fel. Annonserade ut ett sto för 35000 för några år sedan, och en tjej fullständigt bombarderade mig med mail och skulle komma och hämta hästen nästa dag om hon fick .... tills hon förstod att det inte handlade om 3500 som hon hade läst .... (Sorry, OT)

Men är det inte förhoppningsfulla tonåringar som lägger ut sådana annonser? Har också sett sådant och undrat vad de egentligen förväntar sig. Man vänder sig knappast till en sådan köpare om man är seriös ... (om man nu inte läst fel belopp förstås som jag sett att någon gjort :))
Personen som ville köpa en msv-häst för 30 000 kr var över 30 år gammal, det stod i annonsen... Hon som ville köpa häst för 10 000 kr som jag skrev om här ovanför hade iaf egna barn.

Jag håller verkligen med. Det är absolut inte ett rimligt pris för en häst med de kvalifikationer som köparen efterfrågar.
Det kan göra mig frustrerad att folk inte är beredda att lägga mer pengar på ett hästköp ...
Jag kan förstå om en ung tjej inte har råd med mer, men det är då bättre att avstå, spara pengar eller ta en foderhäst som du skrev.

...Köparen vill ha hästen på foder första året för att känna om hästen fungerar och kan sedan köpa, men ej till fantasipris, max 30 000 kr.

Det verkar vara ganska vanligt med denna typen av köpesannonser...

Visst är det märkligt, men jag tror säkert att de hittar sin häst, någon säljare väljer att gå ner i pris, men då ska det vara till en som kan göra något av avkomman, om det nu inte är sjukdom eller annat som gör att man måste sälja NU.
En sak som jag funderat på är ordet fantasipriser.. Är det inte fantasier om man tror man ska få en välutbildad, sund häst i bra ålder som dessutom är utan olater och grönpapprad för 30.000? Eller är det bara fantasier om det blir dyrare än annonsörens plånbok tillåter?
/U

Jag håller med dig angående fantasipriser. Sen tror jag att det bygger på okunnighet i många fall. De har vänner och bekanta som köpt någon 5-årig häst som tävlat 90 cm ett par gånger för 45.000:- och så tror de att de ska hitta en äldre häst som gått lite högre klasser för mindre pengar än så, för vem vill liksom ha en gammal häst?! Så inser de inte att priserna på läromästare är höga eftersom det finns få snälla och friska kvar, så de som finns är väldigt attraktiva.

Jag har flera gånger blivit uppringd av vuxna där de söker en läromästare som gått i alla fall 1.40 och MSV-dressyr. Max 17 år för max 35.000:-. När man sedan förklarar att sådana hästar är väldigt populära som junior och YR-hästar, varpå man i alla fall får lägga på ett par hundra tusen till för att de ska få tag på någonting så undrar de vart folk får pengarna ifrån. De säljer sina ponnyer som de utbildat och tävlat upp i klasserna. Men då får man alltid frågan hur dyra ponnyerna är egentligen. Säger man då att några av ponnyerna på SM-nivå är köpta för runt miljonen, så tror de att man skojar.

Lite gör det ku faktiskt det. För när folk inte är berädda att lägga ut mer än
10 000kr på en häst kommer det aldrig bli lönsamt eller ens gå ihop för uppföddarna.

Fast.. det var ju fler än spirit som varit med om folk som ville ha en billig häst som var välutbildad och då kan man ju verkligen fundera på om det är lönt att avla i framtiden eller om det bara bör vara dom stora stuterierna som avlar och sen säljer avkommorna på svindyra auktioner. Kollade lite på hästarna på PSI auktionen/gångartshästarna som gick för multumpengar och där fanns det ju en och annan med grundgångarter som är ganska mediokra men som flashas fram på ett fantastiskt sätt av ryttaren. Samma häst kan man få tag på runt 80 tusen i Sverige idag men som på PSI nästan gick för samma pris i euro.

Då kan man ju börja fundera på hur man skall uppskatta hästarna som föds upp.

Måste be om ursäkt jag har faktiskt missat fler inlägg i diskussionen mellan Sprits första inlägg till det sista som jag inte tyckte hade med diskussionen att göra . Att det tillkommit flerkloka inlägg emellan .
Upplevde att helt plötsligt så handlade tråden om Spirits hästsökande ..

Förlåt .

Mia

Fio Håller med dig angående gångarterna så spelar det ju alltid roll vem som visar/säljer hästen och hur mycket pengar den är värd .

Mia

Moderatorn tycker också att ni ska hålla er till ämnet.

Spirits inlägg kan uppfattas som en smygannons och är därför raderat ihop med några andra inlägg om det.

Det var inte meningen att det skulle uppfattas som smygannons. Jag som formulerade mig fel helt enkelt när jag försökte förklara resonomanget bakom prinivån och bakgrunden till det hela.

Håller förvisso på med Nordsvenskar och inte "ridhästar" vi har väl alltid haft problem att få bra betalt för duktiga hästar efterssom det inte är lika "fint" att köpa en Svensk häst (mycket bättre tydligen att betala 40 papp för en importhäst med okänd härstammning och som man inte vet om den kan ngt) DEt är frstrerande men jag känner ändå ett visst hopp.

Det känns som om fler efterfrågar en "färdig" häst och de vuxna har jag kunnat sälja flera gånger om (om jag velat) så jag inriktar mig på att få behålla unghästarna tills de är visade och utbildade (självklart är de till salu om någon kommer och rycker i dem i förtid)

Det är ändå positivt att "folk" köper utbildade hästar istället för att "förstöra" dem själva ;D Problemet är att en välutbildad och kvalitativ nordsvensk i bästa ålder inte genererar mer än 30-50 tusen.

Många tycker att det är bra för att de resonerar som att då har fler råd att skaffa en bra Nordsvensk och vi håller ju på med bevarande avel och kan inte bara tänka prestation.

Tyvärr tenderar ändå folk betala hutlöst för outbildade importhästar med okänd eller tveksam stam o bakgrund och dessa blir i regel familje/ridskolehästar.

Så vad är problemet???? varför tror man att man ska få en körd, riden trafiksäker häst, snäll i all hantering gärna kl 1 om den är visad, frisk sund o allt det där och skriver max 20`i annonsen?

Sen ser man annonser på diverse andra kallblodshästar på 40-60 tusen och uppåt, kanske tom för unghästar, svider lite faktiskt om man själv inte får ett enda samtal på ett kl 1 föl för 15´. Vill man att det ska bli ngt av fölen får man behålla dem själv eller sälja billigt till ngn kontakt som tar den vidare...:(

Samtidigt är jag nöjd över att ha en ras som är billig att äga, de har billiga försäkringar, foder, är sällan skadade eller sjuka, billigt att betäcka mm mm...

Jag tror att marknaden kommer att ljusna det verkar så men uppfödare får nog anpassa sig efter den samma :)

Så vad är problemet???? varför tror man att man ska få en körd, riden trafiksäker häst, snäll i all hantering gärna kl 1 om den är visad, frisk sund o allt det där och skriver max 20`i annonsen?
Problemet för mig är att nordsvenskarna är för tunga. Hellre en polsk import då liksom.

En nordsvensk för oss blir en extrahäst, en hobbyhäst. En häst som kan stå i någon vecka och ändå kunna tuffa runt med sambon som klarar av att framföra häst i skog och mark, men inte rida på riktigt. Vi kan köra den några gånger på sommaren och kanske dra en släde någon enstaka gång på vintern.

Men det är inte en häst jag anser att jag kan använda varje dag för det jobbet jag vill ha den till. Det är ingen sporthäst och det är ju det jag som ryttare är ute efter.

Problemet för mig är att nordsvenskarna är för tunga. Hellre en polsk import då liksom.

En nordsvensk för oss blir en extrahäst, en hobbyhäst. En häst som kan stå i någon vecka och ändå kunna tuffa runt med sambon som klarar av att framföra häst i skog och mark, men inte rida på riktigt. Vi kan köra den några gånger på sommaren och kanske dra en släde någon enstaka gång på vintern.

Men det är inte en häst jag anser att jag kan använda varje dag för det jobbet jag vill ha den till. Det är ingen sporthäst och det är ju det jag som ryttare är ute efter.

Hmmm jo jag har hört det resonemanget förut, jag tror mest det handlar om vilken linje man väljer och att man faktiskt väljer en individ med en exteriör som är lämpad för det man ska använda den till. Jag har sett nordsvenskar som med lätthet genomför ett dressyrprogram på LA till medelsvår nivå och som lika lätt hoppar 130 cm på bana likväl som skogsmullehästen som går tio gånger om året. Jag tror efter vad jag har sett i mina 20 år med NSV att problemet är att folk håller dem för feta och då orkar de inte röra sig.

Om man som du säger inte tränar dem rätt utan tuffar ut i skogen en gång i veckan, ger man dem verkligen förutsättningen att visa vad det skulle kunna bli?

Jag har visst förståelse för att tex välja ex en Tinker om man vill åt färgen eller ngt annat. Men jag anser att nsv faktiskt blir precis vad man gör den till.

Men det var inte det tråden skulle handla om. Jag hoppas att fördomarna om NSV kommer att lägga sig vart efter och att "folk" slutar blanda ihop nordsvensken och kallblodstravaren (som faktiskt är två helt olika raser och avlas åt helt olika håll) och att deras kvalitéer kommer att få mer utrymme i framtiden. Jag har flera nordisar en som är precis som du skriver, lite tung i bogen, lugn o trivs bäst med att tuffa i skogen med en kälke efter men jag har också haft flera med bra steg, lätt för formen och som är väldigt framåt och roliga att rida.

Tyvärr tror jag också att vi inom rasen får ta på oss de fördomar som finns då vi sällan säljer bra individer utanför "kretsen" utan det är "de som inte duger" som säljs till sällskap, promenad mm. Detta har dock upplever jag blivit bättre de senare åren. Det och att vi också måste utbilda individerna även inom ridning minst upp till LB-LA:idea:

Jag tror ändå att det kommer att ljusna för de uppfödare som har känsla för marknaden och väljer bra sunda individer oavsett vilken ras man brinner för. :love: Kämpa på och ge inte upp, ge det några år till :banana:

Håller förvisso på med Nordsvenskar och inte "ridhästar" vi har väl alltid haft problem att få bra betalt för duktiga hästar efterssom det inte är lika "fint" att köpa en Svensk häst (mycket bättre tydligen att betala 40 papp för en importhäst med okänd härstammning och som man inte vet om den kan ngt) DEt är frstrerande men jag känner ändå ett visst hopp.

Och då misstänker jag genast att du syftar på tinker/irish cob som ju är samma typ av häst :grin: Och jag kan absolut hålla med om att 40 000 för en oinriden/-inkörd import med okänd stam är för mkt. Men för en välkörd riden tinker/ic med trevligt temperament så är det inget överpris för mig. Det är ju utmärkta allroundhästar, och de allra flesta klarar av träning och tävling åtminstone på lite lägre nivå. Då är det snarare så att marknaden för nordisar är mättad, och då kan man inte ta betalt det man vill ha.

Däremot så ser jag att priserna sjunkit en del på "importerna" som du kallar det (det importeras inte särskilt mkt ostammat längre, inte som förr utan det föds tvärtemot över 100 föl om året efter svenska föräldrar). Däremot så struntar "våra" köpare många gånger i stammen. De köper hellre ett fint skäckat föl efter ovisade föräldrar för 20 000 än ett enfärgat/mycket vitt, stammat föl med stambokförda föräldrar.

Jag tror nordisuppfödarna har satt sig i sitsen själva. Utbudet är högre än efterfrågan. Dessutom kan ju jag som nu haft några tinkrar - och erfarenhet av både nordsvenskar och kbl-travare - säga att nordis inte är ett alternativ för mig. Alls. De har ett annat temperament och är gjorda för arbete på ett annat sätt. Som ras alltså, inte på individnivå. Men nordisar är avlade för att orka jobba hårt och länge, och jag är en periodare som behöver en häst som även i hyfsad kondition fixar att stå några dagar eller någon vecka hit och dit utan att gå i taket. Det har ingen nordis jag träffat hittills klarat av.

Så även om raserna utåt sett är jämbördiga så tycker jag inte man kan jämföra dem helt. Det är klart att många till en början fastnad för deras speciella utseende, men med tanke på priset så tror jag ändå att folk tänker till en extra gång innan de väljer. Enbart fläckarna och hovskägget är inte värt flera tiotusen extra, inte för de allra flesta.

Som bland så många andra raser så florerar det mycket avundsjuka och elitism bland kallbloden, och jag vet flera som bytt till tinker/ic mest för att slippa dessa gamla gubbar (det är åtminstone de gamla gubbarna som utmärker sig) i klubben för inbördes beundran, utan nytänkande och som vägrar förnya sig och titta på vad som efterfrågas bland köparna. Utan köpare kommer ingen avel någonsin att vara lönsam.

Sedan finns det ju många som är precis som jag. Som inte vill ha en häst som hoppar eller går dressyr i några högre skolor. Jag vill ha en schysst kompis att lufsa i skogen med, som ställer upp på att hoppa några mindre hinder och böra omkring på mina småkusiner när de är på besök. En som inte är så stor på jorden, men med ett enormt hjärta.

Så för mig är ett (inte för tungt) kallblod exakt den häst jag letar efter. Jag är inte beredd att betala flera hundra tusen för en häst som jag inte ska tävla. Jag rider honom som många rider sina hbl, och när han är i kondition så går han bättre än väldigt många (dyra!) hbl jag sett. Han har slagit en dressyrtränad Briar-avkomma i en klubbtävling i dressyr... inte världens största merit kanske, men inte illa ändå för en sketen fläckig en.

Jag tycker det finns extremt liten förståelse bland "halvblodsfolk" att de finns de som inte vill ha halvblod. Jag vill inte tävla, inte avla, inte visa upp mig bland folk. Jag vill ha en trevlig valack att skrutta i skogen med och träna lite för skojs skull. Jag är inte beredd att betala för att hästen har en dyr pappa, en dyr mamma och har tränats av någon elitryttare för att visas som treåring.

Min kallblodstravare på snart 23 år hoppar 1.10, gör rörelser till LA, rids ut i skogen, stubbrejsar. Kan stå & skräpa i minst 2 veckor ibland mer än så, bara att sadla & sitta upp & rida ut på stort fält med långa tyglar, man behöver inte ens vara rädd för att drulla av.

En lätt & väldigt het kille med 120 starter bakom sig, misstas ofta för att vara frieser med sina rörelser. Har tappat räkningen på hur många gånger jag fått visa frysmärkningen för att bevisa att han INTE är fries. Kostade 6.000 (slaktvärdet då han var inte riktigt klok i hanteringen & ridningen)

En kompis har en tung nordis efter Haugsvarten. Är precis lika vettig fast hennes är inte lika het, han rids med helt långa tyglar, förutom på hubertusjakter, då är han som ett expresståg. En tung & stabil kille, liknar en ardenner men vig & otroligt lättriden. 9.000 kostade han som 4 åring knappt riden. Är idag 16 år gammal.

Min kille passar mig finfint, men snart kommer jag enbart rida halvblod den dagen han går bort. En egen uppfödning & stoet. Kommer bli jobbig omställning =(

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Ni som är insatt i aveln, hur ser det ut med marknaden för aveln idag? Vet bes min häst idag och tyvärr var hon 2 grader halt efter...
2
Svar
22
· Visningar
3 090
K
Träning Hej! Är ny här på buke så jag vet inte riktigt hur allt funkar riktigt, men jag försöker så gott jag kan :) Jo mitt problem är att...
Svar
11
· Visningar
1 253
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik Som några av er säkert läst i tidigare inlägg så funderar jag på att lägga om vår verksamhet. Vi håller på med uppfödning och...
Svar
5
· Visningar
1 443
Senast: Sammet
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka