Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Antar att det är jag som är "vissa som verkar ha svårt att förstå" :angel:
Att sälja en fölunge för 40 000 kr är en förlust TROTS att man inte räknar in några kostnader för stall eller mark, knappt har nån försäkring, snålar in på vaccinationer, inte använder utbildad hovslagare för att verka, inte räknar in sjukdomar, kastningar osv. Detta har du ju själv varit med att visa trots att du räknat allt i underkant. Du räknade tex först med att ett avelssto bara äter för 2500 kr per år, men fick sedan erkänna att du räknat fel.

Vissa skriver att "hobbyuppfödarna" är skälet till att unghästarna är så billiga. Vissa framhåller sig själva som en "riktiga" uppfödare för att de har företag men de säljer ändå sina hästar minst lika billigt som "hobbyuppfödarna". Jag har försökt få fram att det är lika "oseriöst" att sälja unghästar med förlust oavsett om man har hästarna i ett företag eller inte. Alla finansierar vi vår förlustuppfödning med andra jobb vid sidan av. En del jobbar inom jord- eller skogsbruk på samma gård som hästuppfödningen sker, andra jobbar med något helt annat för att täcka upp förlusterna...

kl

Jag har följt tråden ett tag nu, mycket intressant ämne.

Jag tror inte att det kommer vara lönt att avla på länge än. Det kommer att ta lång tid innan marknaden stabiliserat sig. Först måste antalet betäckta ston sjunka drastiskt men sedan tar det flera år innan överskottet som dels finns ute på marknaden och dels hästar som många har gåendes hemma i väntan på en bättre marknad säljas av. Vi är inte i närheten av att tillgången ska matcha efterfrågan än på länge.

Vår sista uppfödning är född 2009. Vi valde att inte betäcka mer utan vänta och se hur marknaden utvecklade sig men vi har nu lagt ner alla planer på avel i fortsättningen. Det är i princip omöjligt att sälja avkommor som blir "vanliga, normala hästar". Vi har en oslipad diamant som förmodligen är relativt lättsåld om vi skulle vilja sälja henne. Men vad tusan gör man med övriga? Unghästar är en sak men högkvalitativa avelsston? Det går inte att dumpa priserna hur mycket som helst. Är livrädd för att hästarna ska hamna på slakttransport till sydeuropa.:crazy:
Jag vet att man slaktar bort en del hästar inom travet och egentligen är det nog rätt väg att gå om man ser till siffrorna, men det känns fruktansvärt motigt att slakta friska hästar. Man gör ju likadant inom lantbruket med individer/besättningar som inte är lönsamma och egentligen ska vi nog inte göra skillnad i just den här frågan eftersom vi gärna vill sätta likhetstecken mellan lantbruket och hästnäringen i andra sammanhang.... men ändå...

Jag sliter arslet av mig för att sälja mitt kärnfriska, full stammade och hopplada sto. Hon har tyvärr inga tävlingsmeriter och är över 10år, så tydligen helt ointressant. Det trista är att man aldrig får svar på alla köpes annonser man svarar på och på mina säljes annonser svarar bara de som vill låna på typ obesämd tid. Antar att jag kan få sålt om jag säljer snorbilligt, men är rädd att sälja till någon som inte har råd att hålla henne eller ge henne bra vård om hon blir sjuk. Allt är ju inte inköpspriset. Nu gnäller jag men marknaden känns stendöd och att konkurrera med billiga importer känns omöjligt. Finns det ingen som uppskattar hästar med en bakgrund som kan känner till?

Utan att ha läst tråden:
Kan det någon gång bli lönsamt att föda upp hästar i Sverige?
Riktigt bra hästar går alltid att sälja men de bra, medelmåttiga och nivå under?
Det går ganska många sämre individer på en riktigt bra.
I europa kan man jämfört med Sverige påstå att det massproduceras hästar.
De riktigt bra inkasserar fina summor vilka får täcka upp för de mindre bra som sedan säljs för en spotsstyver ex till Sverige.
Jag har själv köpt två tyskar, av den enkla anledningen att jag fick betala hälften mot vad jag hade fått göra för en svensk + att jag tycker tyskarna ligger lite före när det gäller temperament och hantering.

ngt nytt om samarbetet det snackats om här på tråden?
Vill gärna avla mer, men maken tycker inte att de är ok när det "kostar".... genererar dom pengar så det betalar sig självt är det helt ok... så jag måste komma på ett sätt att få det att fungera... slå sig ihop med några andra uppfödare och bilda bolag där man går in med pengar/avelston/lösdrift/foder.... , om alla har ngt att tillföra så skulle det nog gå, men rent juridiskt skulle det vara jobbigt. Sponsorer skulle vara toppen....
Tycker om era tankar och idéer, kom med mer!!!

Samarbete är ju intressant i teorin, men verkar vara svårare att få till i praktiken.
Jag har i olika omgångar försökt få till stånd olika typer av konsortium med delägande av avelshingstar och märk väl, det är inga skithästar. Det har gällt hästar i prisklassen 50' € och uppåt men intresset har inte funnits när det kommit till kritan och man ska sätta en prislapp på sitt intresse och sin satsning.
Jag har även sökt samarbete med stoägare för att kunna starta delägarskap med uppfödning där jag som hingstägare och ryttare kunnat stå för "mina" bitar men inte heller det har jag lyckats att hitta folk som huggit på NÄR DET KOMMER TILL KRITAN: inledningsvis finns det alltid en hel del som tycker att det är intressant och spännande.
Jag tror att det är för få som vågar chansa och gå sin egen väg och i stället sejfar och följer med strömmen. Utan visionärerna stagnerar aveln.

Jämförelse:Vad får en köttbonde för en dikalv?? betydligt mindre än 40000 kr, om han skulle få det skulle han tycka att han täljede GULD, När man som jag hållit på med hästar i snart 50 år och även haft köttdjur periodvis så inser man att det som skiljer kostnaderna mest är betäckningsavgifterna, för en ko föder man inte gratis heller. Men hästfolk har hästarna som julgranar och kan kosta på dem hur mycket som helst, och har man för höga kostnader i förhållande till inkomsterna så är det väl bara att lägga ner verksamheten och inte tycka synd om sig själv

Jämförelse:Vad får en köttbonde för en dikalv?? betydligt mindre än 40000 kr, om han skulle få det skulle han tycka att han täljede GULD, När man som jag hållit på med hästar i snart 50 år och även haft köttdjur periodvis så inser man att det som skiljer kostnaderna mest är betäckningsavgifterna, för en ko föder man inte gratis heller. Men hästfolk har hästarna som julgranar och kan kosta på dem hur mycket som helst, och har man för höga kostnader i förhållande till inkomsterna så är det väl bara att lägga ner verksamheten och inte tycka synd om sig själv

:bow: :bow:

Är det här inlägget verkligen riktat mot mig? Jag har ingenstans skrivit att det är synd om mig. Mina hästar är inga 'julgranar'. Unghästarna som inte är i ridbar ålder går på lösdrift. Inga av hästarna har täcken utom de som är klippta för att de tränas. Det är bara ridhästarna som har skor. Hästarna som står på stall är ute ca 12-14 h per dag (har vindskydd i hagen). Jag räknar med att mina föl kostar ca 40-45 000 kr att föda upp (då räknar jag bara in stoets och fölets löpande kostnader, inte kostnader för byggnader, mark, min egen tid). Dvs ungefär samma summa som athena räknade med (efter att hon insett att hon räknad fel på sin foderkostnad). Mina föl har gått lite med vinst om man räknar som här ovanför. Det känns viktigt att hästarna hamnar så 'rätt' som möjligt och har därför haft krav på att köparen ska ha meriter (minst medelsvår + unghästvana). Är dock en liten hobbyuppfödare som inser att jag inte går runt egentligen (dvs om jag ska räkna med ALLA kostnader), men det är helt ok för mig, det som sagt bara en hobby. Det jag stör mig på är när en del påstår att det är hobbyuppfödarna som förstör marknaden. Samma personer verkar tycka att bara för att de har sin uppfödning i ett företag så är det helt ok att sälja med förlust för 40' och samtidigt klaga på hobbyuppfödarna. En del självutnämnda sk 'riktiga' uppfödare tror att de går med vinst när de 'glömmer' att räkna med kostnader för byggnader, mark, kastningar, sjukdomar osv. Var och en får göra som de villl, men snälla, påstå inte att hobbyuppfödare inte är riktiga uppfödare. Säg inte heller att det är just hobbyuppfödarna som förstör marknaden genom att sälja med förlust, det klarar de 'riktiga' uppfödarna så bra själva...

Senast ändrad:

Du behöver inte ta det personligt men det var nära till hands att sätta svaret på ditt inlägg då det låg närmast tilöl hands!!!
Man hör ofta att en häst ska kosta en viss summa kronor för den har kostat si och så att producera, men si där håller jag inte med för om man kostat man kostat på för mycket och inte kan få tillbaka pengarna har man satsat fel, Om man bygger Merca och får tillbaka pengarna för en Volkswagen så är det ju något som inte stämmer

Nu pratade vi om föl. 40 000kr är inget överpris och inget man tjänar pengar på även om man som Athena håller sig på budgetnivå och inte räknar med allt.
Hovslagare, avmaskning, foder o s v är väl sånt som är basen och inget som räknas till "om man kostat på för mycket"?

Inlägget du svarade på låg fem inlägg upp, du svarade alltså inte på det närmsta.

Svar till TS, jag vet INGEN som lever på enbart hästuppfödning.
Alla jag vet har inkomster från annat som de lever på. Vissa år går uppfödningen med plus, andra med minus och ibland plus/minus noll.

Jag tycker inte heller att det är hobbyuppfödarna som dumpar priserna, lika många som har hästuppfödningen i sitt företag säljer billigt.

Hur skulle jag kunna ta ditt inlägg personligt, det stämmer ju inte in på mig och min hästhållning ;)
Fast lite märkligt var det allt att du "råkade" svara på mitt inlägg som var flera inlägg bort...

Saken är den att några av oss (t ex athena och jag) har suttit och gjort lite ungefärliga beräkningar på vad det kostar att föda upp ett föl ("halvblod"). Trots att man inte vaccinerar, försäkrar eller verkar "ordentligt", har eget foder, har hästarna på lösdrift, har hästar som aldrig blir sjuka, har fått gratis gård och gratis maskiner som aldrig går sönder osv, osv så kostar det ungefär 40 000 kr att få fram ett nyavvant föl.

Man behöver alltså inte ha några "extrautgifter" för att det ska kosta mer att föda upp ett föl än vad många hästköpare vill betala. Du gärna specificera vad du menar med att ha hästar som julgranar? :)

Givetvis får man sälja hur billigt eller dyrt man vill, men fakta är att om man säljer ett föl för 40 000 kr så har man gått med förlust om man ska räkna med alla verkliga kostnader. Driver man ett företag så måste man väl även ta ut lite lön för att det ska vara befogat att ha det som ett företag, annars liknar det väl mest en hobbyverksamhet. I vilket fall som helst så kan man knappast påstå att man gå i vinst, oavsett om uppfödningen hålls i ett företag eller inte...

På 1250:-, så skillnaden var kanske inte världsomvälvande.
Nej, men procentuellt så var det väldigt stor skillnad ;)
Hur som helst så kostar det ca 40 000 kr, trots att man räknar minsta möjliga kostnad på det mesta samt utesluter flera viktiga kostnader helt och hållet! Börjar kännas lite tjatigt det här :cool:

Svenskan i mitt förra inlägg blev inte den bästa, sorry. Så går det när man gör flera saker samtidigt...

Senast ändrad:

jag vet INGEN som lever på enbart hästuppfödning.

Nej, men det vet jag ingen som gör på enbart dikor heller. Jag undrar så vari den stora skillnaden består (inte en fråga till dig utan mer till SKV)? Det är det som är den springande punkten, inte huruvida mina ston äter för 2500:- eller 3750:- per år, eller om jag är kompetent nog att verka mina avelsston själv (Gud sig förbarme, stackars hästar! Fast vem härinne är egentligen kompetent nog att bedöma min hovslagerikunskap...?), eller att våra byggnader kostar lika mycket där de står vare sig de är med eller utan hästar.

Jag tycker också att diskussionen är tjatig men ändå intressant. Fast jag tror att vi står så långt ifrån varandra så vi kommer aldrig förstå vad den andra menar.

Håller med dig, Det är binäringen och EU stöden som gör att dikouppfödning tex kan gå runt. Vi fick mellan 3500 kr -5000 kr för en avvand kalv 4-6 månader gammal, då höll vi med egen tjur och foder till korna som äter ca 10-14 kg ts/dygn i grovfoder (på fri tillgång) pluss mineraler/tillskott. Jag använder samma räknesätt med hästyarna, utan Eustöden för marken och bisysslorna så skulle inte kalkylen gå ihop. Om det är att vara oseriös så är nog 99% av alla djuruppfödare i Sverige oseriösa så det är ett galet resonemang från början.

Utan egen/arrenderad eller liknande mark, byggnader osv så är det nog omöjligt att få ihop en kalkyl...

Måste ändå säga att jag är possitivt överaskad av marknaden, annonserade ut två unghästar förra helgen, den ena är såld och den andra snart känns det som så nog rör det sig på marknaden:laugh:

Alltså nu måste jag reda ut några saker här...
TS undrade om det kommer löna sig att föda upp hästar. Athena hävdade att hon gör det. Jag och hon själv visade att hon inte alls går med vinst när hon säljer fölen för 40 000 kr. Går man med vinst på ett HÄSTföretag så är det oftast inte själva uppfödningen som gör att det går runt utan det beror på att det finns andra lönsamma "ben att stå på".

Helt plötsligt så var det enligt vissa inte så viktigt att gå runt på just uppfödningen utan då tas det upp att dikor minsann inte heller går med vinst utan bidrag (knappast någon nyhet att många bönder lever på bidrag...). Det skulle då bevisa att det lönar sig med hästuppfödning, eller?

Svaret till TS är helt enkelt att, nej, det kommer troligtvis inte bli lönsamt med hästuppfödning om några år om inget revolutionerande händer. Med lönsamhet menar iaf jag att uppfödarverksamheten ska gå med långsiktig vinst utan bidrag från EU eller bidrag från någon annan del av verksamheten (som tex skogsproduktion och spannmålsproduktion). Men det är väl troligtvis just frasen "lönsamhet på hästuppfödning" som vi tolkar olika. Många verkar tycka att det är lönsamt även om man går back sisådär ca 10 000 kr per fölunge så länge de får t ex 6000 kr i EU-bidrag och sedan täcker upp resterande 4000 kr från en annan del av företaget. Ni får gärna tycka det, men som sagt, kalla inte hobbyuppfödarna för oseriösa och självutnämn er inte till "riktiga" uppfödare. Hobbyuppfödarna är lika "riktiga" som ni är, trots att vi inte går på bidrag (eller, vi ordnar våra egna "bidrag" genom att jobba heltid på något annat jobb :D ).

Puh, nu ska jag försöka låta bli att läsa i den här tråden mer, jag har nog skrivit samma sak 100 gånger snart, ändå verkar mitt budskap inte nå fram.

Obs! Inget svar till någon i tråden så ingen behöver känna sig träffad, men detta är en gammal sanning!

"To make a small fortune with horses, you must start with a large one".
Någon som vet var detta ordspråk kommer ifrån?
Den svenska varianten "om man vill göra sig en liten förmögenhet på hästuppfödning, bör man starta med en stor förmögenhet"
har jag för mig tillskrevs den fullblodsuppfödande greven på anrika Knutstorps stuteri.

Mitt svar blir också att för den genomsnittlige uppfödaren blir det ytterst sällan en lönsam verksamhet. Därmed inte sagt att man bör nöja sig med det, utan varje uppfödare bör nog fråga sig hur man minimerar förlusterna.
Min ständiga fråga är hur kan framför allt tättbefolkade Holland med mycket höga arealkostnader, föda upp så mycket hästar som de gör? Beskattnings regler, moms, krav på djurhållning, många saker kan skilja, på något sätt bör det ju gå runt för dem, eller?

Förstår precis hur du menar..
Vad spelar det för roll om de pengar som täcker upp kommer ifrån ett kassajobb på konsum eller från spannmålsproduktion.. pengar som pengar..
Det som är intressant är om själva grenen hästavel bär sig själv eller inte.
Om jag har tolkat det rätt så kommer skattemyndigheterna börja dra åt tumskruvarna även på de som har hästavel som del i jordbruksverksamhet (nöjer mig med den benämningen men den innefattar allt man kan tänkas producera på en gård)..

Liknande trådar

Avel Ni som är insatt i aveln, hur ser det ut med marknaden för aveln idag? Vet bes min häst idag och tyvärr var hon 2 grader halt efter...
2
Svar
22
· Visningar
3 090
K
Träning Hej! Är ny här på buke så jag vet inte riktigt hur allt funkar riktigt, men jag försöker så gott jag kan :) Jo mitt problem är att...
Svar
11
· Visningar
1 253
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik Som några av er säkert läst i tidigare inlägg så funderar jag på att lägga om vår verksamhet. Vi håller på med uppfödning och...
Svar
5
· Visningar
1 443
Senast: Sammet
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat