Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Jag tror nordisuppfödarna har satt sig i sitsen själva. Utbudet är högre än efterfrågan. Dessutom kan ju jag som nu haft några tinkrar - och erfarenhet av både nordsvenskar och kbl-travare - säga att nordis inte är ett alternativ för mig. Alls. De har ett annat temperament och är gjorda för arbete på ett annat sätt. Som ras alltså, inte på individnivå. Men nordisar är avlade för att orka jobba hårt och länge, och jag är en periodare som behöver en häst som även i hyfsad kondition fixar att stå några dagar eller någon vecka hit och dit utan att gå i taket. Det har ingen nordis jag träffat hittills klarat av.

Så även om raserna utåt sett är jämbördiga så tycker jag inte man kan jämföra dem helt. Det är klart att många till en början fastnad för deras speciella utseende, men med tanke på priset så tror jag ändå att folk tänker till en extra gång innan de väljer. Enbart fläckarna och hovskägget är inte värt flera tiotusen extra, inte för de allra flesta.

Hmmm jag håller både med dig och inte, det är inte lätt att kombinera bevarande aveln med att ge marknaden vad den vill ha.

Jag håller inte med om att marknaden är mättad det är jättestor efterfrågan på Nordsvenskar men de ska vara körda och eller ridna. De flesta uppfödare är små som kanske har ett sto och tar ngt föl ibland, de vill inte riskera att bli ståendes med en häst till i kanske fyra år för att kunna sälja den.

Temperamentsmässigt tycker jag att nordisen är den allra trevligaste, har faktiskt inte stött på någon som har varit svår efter att de stått ett tag, åtminstonde inte om de är vettigt utbildade.:love:

jag har både ägt och haft att göra med många olika raser, fjord, Tinker ardenner, halvblod, fullblod, araber mm

För mig som vill både kunna hämta hem veden med en kälke i skogen, rida en hoppbana eller köra istrav så är Nordsvensken den perfekta Allroundhästen, Ingen annan häst jag haft har kunnat lära sig fullt ut att stå still framför ett vedlass ena dagen och dagen efter flyga fram i ökad trav.

Men jag vet att det finns inom andra raser, självklart och dömer absolut inte ut ngn annan ras, jag älskar ju hästar även om nordisen för mig är den mest kompletta hästen:p

Jusst att få ekonomin i det hela är ett svårt problem.
För mig är Nordsvenska hästen först och främst en väldigt trevlig
allroundhäst på små jord och skogsbruk, vänlig framåt och med
glimten i ögat. Minns när jag hade min Nordsvensk som gick att köra
precis allt med men en rackare att vara uppfinningsrik med allt.
Jag skulle utan tvekan tänka mig att betala 50-60 000 om hästen
är välkörd och ordentligt uppfostrad om det är den typen av häst
jag är ute efter, och det ska man inte pruta på.

En 4-5 årig helt uppfödd i Sverige halvblodshäst grundriden behöver vi nog
ha minst 100 000 för , Dyrt att föda upp men mycket mindre betäckt så
jag tror (hoppas )vi får sälja utan att behöva sponsra ryttarna framöver.

Läser annonser och alla dessa billiga importer känns jobbigt , får de EU pengar
eller är det slakthästar eller riktig buskavel ? Finns ju även hästar som kostar lite mer eller jättemycket utomlands. Kan ju vara så att man får vad man betalar för och att man förhoppningsvis köper svenskt den dagen man har ekonomi.

Är det någon här inne som tjänar på sin avel? Hur gör ni då? Säljer som föl? Som 3åringar? Själv har jag inte sålt någon egen uppföddning, samlar dem lite på hög känns det som ibland. ;) när jag läser annonser känns det ganska mörk. massa fina hästar som antingen reas ut eller har en säljare som inte har en realistisk uppfattning över vad de har till salu och inte har kunskapen att sätta ett vettigt pris för denna.
Ibland skrattar man lite då man ser en 10åring riden dagligen i skogen med okänd härstamning för 80 000kr eller åt andra hållet häst 5år med ok härstamning startad 120 säljes för 60 000 jag kan inte låta bli att undra vad som är fel på 5 åringen, även fast jag vet att det är köparens marknad nu.

Är det någon här inne som tjänar på sin avel? Hur gör ni då?

Återkommer efter jag har gjort bokslut ;). Men min verksamhet består ju inte bara av avel.

Intressant med domslutet som kom häromdagen, att hästuppfödning måste gå med plus för att få drivas som företag. Jag kan avslöja att jag känner massor av kobönder som går med förlust just på djuren... men det är tydligen ok.

ja jag läste det i ridsport.... ibland känns det som att det finns folk som medvetet motarbetar hästverksamhet som nu med uppföddare måste gå plus för att vara företag, läste också om en irländare tror jag det var som ville göra ett jätte hästprojekt men det var inte ok för det låg för långt borta, Vara horse center osv
världen är emot oss..

Intressant med domslutet som kom häromdagen, att hästuppfödning måste gå med plus för att få drivas som företag. Jag kan avslöja att jag känner massor av kobönder som går med förlust just på djuren... men det är tydligen ok.

Visst har dom varit med i ridsport tidigare om detta?
Läste inte jättenoggrant, men har för mig att dom drivit verksamheten i många år..
Jag kan på sätt och vis förstå varför skatteverket gjorde som dom gjorde, det finns ganska många som driver hästar som verksamhet utan ens en tanke på att gå i vinst, utan bara dra av sina utgifter på sin A-skatt. Jag är själv rädd för att bli av med min f-skatt då jag får tillbaka nästan all min A.skatt iår. Förvisso är det första året som företagare, men det kan ju inte fortsätta så här..
Men samtidigt så står det väl ändå att verksamheten ska ha ett vinstsyfte, inte att den ska gå i vinst? Och alla uppfödare driver väl sin verksamhet i vinstsyfte, inte för att samla avkommor hemma på gården..

Usch rörigt skrivet, har bråttom till jobbet. Hoppas någon förstod vad jag menar :)

Jag tror att det har kommit en dom tidigare som har överklagats.

Jag inser såklart skillnaden på nöt och häst själv - jag jobbar till vardags i lantbrukssektorn. Jag tror att det är ovanligt att bönder håller nöt för nöjes skull, även om de inte går med vinst. Med hästar är det annorlunda. Många utnyttjar säkert möjligheten till avdrag mm. Men det är ändå så att vi är många företagare som jobbar med att få vinst i företaget, och vi ska inte straffas anser jag.

Det blir löjeväckande i många hänseenden, SKV vet väldigt lite om hästföretagande visar det sig gång på gång. De vet säkert väldigt lite om dikoproduktion också, men det är nånstans av hävd ok.

Vi har inom vårt lantbruksföretag (ett AB) delar som inte går med vinst var för sig. Det har nog nästan alla företagare (se bara på bensinmackarna som inte längre tjänar pengar på bensinen...!). Men vi skulle för den skulle inte vilja lyfta ut de olönsamma delarna, för just de delarna kan ju göra så att hela verksamheten fungerar. Jag kan aldrig tänka mig att vår revisor eller SKV skulle begära det heller.

Det som jag tolkade det var unikt med denna dom är väl att deras uppfödning är en del av ett lantbruk?
Fler uppfödare har ju sin verksamhet som del i annan verksamhet och det verkar som de ska börja grena ur den ur lantbruksverksamheten också?

Vi funderade på att lägga hästverksamheten i vårt företag, ej hästrelaterat, och investera i fler ston. Vet med säkerhet att företaget skulle gå plus redan första året med häst även om hästdelen skulle ta längre tid när det är nystartat..
Men de är verkligen stenhårda och vill bla veta allt om respektive häst, stam prestationer etc,., hingstval ja allt. Länk till blup samt jag var tvungen att privat först köpa in flera ston för att lägga i företaget,. Gick inte att använda företagspengar att köpa in ston för.
Om jag räknar med att få behålla unghästarna tills det att de är 4-5 år så tar det ca 4-5 år innan man går med kännbar vinst. Då avelsarbete är långsiktigt och man inte kan räkna med snabba pengar.
Det är ytterst få nystartade företag som faktiskt går med vinst de 2-3 första åren även om de inte håller på med hästuppfödning.

SKV ville ha fölpriser och hur stort antal föl jag redan sålt, hur många föl jag kommer att sälja osv.. Stofölet från ifjol som är tänkt som framtida avelssto fick inte ingå i verksamheten även om hon är en tillgång och ett "förädlingsämne".. Henne ska jag ge till företaget när hon är i betäckningsbar ålder..

Finns väl en hel del nollade lantbrukare men den stora skillnaden är väl att vi måste ha dem för vår matproduktion, skulle de lägga ner alla lantbruk/jordbruk som inte går bra så får vi odla vår egen mat sen..:D

Det konstiga är ju att en näringsverksamhet blir utpekad och att det verkar som att det ska satsas tid och pengar på att kontrollera hästnäringen. Det är dock fullt acceptabelt att stora koncerner lägger tex all sin forskning i ett dotterbolag som tar alla förluster/kostnader, sen måste moderbolaget eller något annat dotterbolag stötta med pengar för att forskningen ska gå runt, vilket innebär en lägre vinst för moderbolaget....vilket är hela poängen med att göra så. Man håller pengarna inom koncernen och inte till staten.

Men de stackarna som har ett inackorderingsstall, lite uppfödning, kanske någon tillridning eller så straffas. Jättekonstig mentalitet på skatteverket.

Med hästar är det annorlunda. Många utnyttjar säkert möjligheten till avdrag mm. Men det är ändå så att vi är många företagare som jobbar med att få vinst i företaget, och vi ska inte straffas anser jag.
.

Fast det skall väl i största möjliga mån vara lika för alla.
Det blir galet praktisera samarittänk och idka någon typ av välgörenhet just gällande hästnäringen.
Går företaget dåligt ett år - fine men år efter år efter år?

Sedan finns det väl en anledning till detta, det snurrar ruskigt och snuskigt mycket svarta pengar inom hästnäringen samtidigt som alla vill dra moms.

Det konstiga är ju att en näringsverksamhet blir utpekad och att det verkar som att det ska satsas tid och pengar på att kontrollera hästnäringen. Det är dock fullt acceptabelt att stora koncerner lägger tex all sin forskning i ett dotterbolag som tar alla förluster/kostnader, sen måste moderbolaget eller något annat dotterbolag stötta med pengar för att forskningen ska gå runt, vilket innebär en lägre vinst för moderbolaget....vilket är hela poängen med att göra så. Man håller pengarna inom koncernen och inte till staten.

Men de stackarna som har ett inackorderingsstall, lite uppfödning, kanske någon tillridning eller så straffas. Jättekonstig mentalitet på skatteverket.

Å andra sidan ger större koncerner många arbetstillfällen och om de nu klarar att fiffla med pengar på ett lagligt sett så kan vi trösta oss med att de får betala rätt mycket skatt ändå. Vi får vara glada för de större företag som stannar respektive väljer att etablera i Sverige.

Ja, det är ju det jag säger?

Går företaget dåligt ett år - fine men år efter år efter år?

Jag menar inte att hela företaget går dåligt, utan att delar av företaget går med förlust. Det är det vi diskuterar och det är det den berörda domen handlar om. Och det är det som är skillnaden mellan hästnäringen och övrig lantbruksnäring, till exempel.

Sedan finns det väl en anledning till detta, det snurrar ruskigt och snuskigt mycket svarta pengar inom hästnäringen samtidigt som alla vill dra moms.

Ja, jag håller med dig om detta, och det verkar nästan omöjligt att få bukt med. Jag har dock svårt att tro att det blir bättre tack vare SKVs inställning.

Samtidigt tror jag inte att det är så enkelt som att flera gör det enbart för att lyfta momsen. Känns väldigt kortsiktigt. Man måste ju ha en omsättning också.. Att de drar åt svångremmen för de som ej har ngr intäkter kan jag förstå samt de som ej vare sig annonserar eller gör reklam i komb med minimala intäkter..

Det absolut största problemet jag ser är att om du säljer över ett visst antal hästar per år så klassas det som en verksamhet.
om du har en lantbruksfastighet men ingen hästverksamhet utan bara hästar som hobby och säljer lite hästar då och då också få din hästverksamhet bedömd som verksamhet..
När det kommer till försäljning så är det rätt stora skillnader på att bedömas som näringsidkare och privatperson.

Sen i tredje led så bedömer SKV att du inte har tillräckligt stor vinst och din verksamhet bedöms som hobbyverksamhet..

Med andra ord så bedöms du ha samma skyldigheter som en näringsidkare men får ej ha samma förmåner då SKV bedömer dig ha en hobbyverksamhet..

Om det ändå vore samma linje hos alla instanser..

Rent krasst förjävligt.

Nja, jag vet inte riktigt om jag håller med! Det finns näringar som behöver stöd för att sättas igång, för att pushas framåt och för att överleva.

Svensk hästindustri tex behöver gå från svart till vit. Hästindustrin behöver just nu stöd och extra hjälp. Den behöver också växa från små, nästan obefintliga företag till företag som går runt och blir ekonomiskt stabila och fungerar som ett företag ska göra.

Städindustrin stod i en liknande plats innan RUT, hantverkarna på samma plats innan ROT. Varvsindustrin och bilindustrin kostar staten massor med miljoner varje år och har gjort i mängder med år, just för att det är en näring som Sverige vill behålla.

Jag tror att det har kommit en dom tidigare som har överklagats.

Jag inser såklart skillnaden på nöt och häst själv - jag jobbar till vardags i lantbrukssektorn. Jag tror att det är ovanligt att bönder håller nöt för nöjes skull, även om de inte går med vinst. Med hästar är det annorlunda. Många utnyttjar säkert möjligheten till avdrag mm. Men det är ändå så att vi är många företagare som jobbar med att få vinst i företaget, och vi ska inte straffas anser jag.

Det blir löjeväckande i många hänseenden, SKV vet väldigt lite om hästföretagande visar det sig gång på gång. De vet säkert väldigt lite om dikoproduktion också, men det är nånstans av hävd ok.

Vi har inom vårt lantbruksföretag (ett AB) delar som inte går med vinst var för sig. Det har nog nästan alla företagare (se bara på bensinmackarna som inte längre tjänar pengar på bensinen...!). Men vi skulle för den skulle inte vilja lyfta ut de olönsamma delarna, för just de delarna kan ju göra så att hela verksamheten fungerar. Jag kan aldrig tänka mig att vår revisor eller SKV skulle begära det heller.
Det här har vi diskuterat i andra trådar. Den senaste domen bekräftar ju det som jag försökte få fram för ett tag sedan. Jag tar ditt eget exempel och försöker förklara: Bensinmackarna tjänar inga stora pengar på bensinen, men de säljer den iaf inte billigare än vad de köper den för! De går alltså inte i förlust (men får säkert ingen jättestor vinst heller), men de använder den som ett dragplåster för att få sälja saker i butiken och det funkar ju bra. Däremot kan man ifrågasätta om en lantbrukare säljer mer hö och andra jordbruksprodukter pga att de föder upp hästar med förlust.

Skillnaden mellan bensinmacken och lantbrukaren/uppfödaren är alltså: Mackägaren går inte i förlust på sitt dragplåster och det är ett effektivt dragplåster. Lantbrukaren går i förlust på sitt dragplåster och det har heller inte så stor funktion som just dragplåster...

Hobbyuppfödare "döljer" sina förluster genom att jobba med något annat (tex som polis, kassörska what ever). Lantbrukare döljer också sina förluster genom att jobba med något annat (tex producera hö, ploga snö, hugga skog, what ever). Hobbyuppfödarna "förstör" alltså inte marknaden mer än de som tror att de är proffs bara för att de döljer förlusten i ett lantbruk... :idea:

Nu hänger jag inte med alls :confused:
Om forskningsavdelningen är nödvändig för att företagets produktionsavdelning ska ha något att tillverka och sälja så är ju forskningen en nödvändig utgift som i slutänden genererar mer pengar än den förbrukar. Ett läkemedelsföretag måste liksom forska fram en bra medicin innan det går att massproducera och sälja den... Däremot så har jag, och tydligen även skatteverket, svårt att se hur hästuppfödningen gör att korna mjölkar bättre, eller att vallen eller skogen växer mer...

Senast ändrad:

Jag håller inte alls med dig faktiskt. Det finns massor av andra delar i ett lantbruk som också går med förlust, och det är det jag gnäller över - varför bedöms det inte på samma sätt? Jag skulle kunna utveckla svaret jättelångt men har inte tid just nu...

Att inte hästar är ett dragplåster är inte sant. Jag kan tala för egen del, till exempel, då vår foderförsäljning inte på långa vägar skulle varit så bra om inte vi själva vore i hästbranschen. Och då menar jag verkligen på långa vägar!

För egen del har jag hästarna i en enskild firma utanför jordbruket just nu (och vi fortsätter nog så ett tag till), men mitt företag går ändå med vinst. Helt på egen hand. Så det är inte mig själv jag sätter som exempel.

Varför vi inte kan se hästuppfödning som vilken animalieproduktion som helst går över mitt förstånd. Faktiskt.

Citat från ditt tidigare inlägg:
Återkommer efter jag har gjort bokslut . Men min verksamhet består ju inte bara av avel.

Hur går det ihop med det du skrivit här?
För egen del har jag hästarna i en enskild firma utanför jordbruket just nu (och vi fortsätter nog så ett tag till), men mitt företag går ändå med vinst.

Du skriver också:
Varför vi inte kan se hästuppfödning som vilken animalieproduktion som helst går över mitt förstånd. Faktiskt.
Vem har sagt att man inte kan se hästuppfödning som vilken produktion som helst? Det klart man kan, men man ljuger för sig själv om man tror att man går med vinst på hästuppfödning när man döljer förlusten mha av någon annan verksamhet. Du gjorde ett räkneexempel i en annan tråd där du "glömde" ett antal produktionskostnader för att ta fram ett föl. Samtidigt menade du att hobbyavlare förstör marknaden pga att just hobbyavlare inte behöver gå med vinst. Jag tycker att om man säljer fölen för mindre pengar än vad de kostat att tillverka så förstör man marknaden lika mycket oavsett om man har ett företag eller inte.

Men det finns ju massor med anledningar till att någon säljer ett föl eller annat häst för mindre pengar än vad som är spenderad på den. Många gånger säljs ju hästarna för att ägarna ska slippa kostnaden. Då tar de en förlust för att slippa gå med ännu mer förlust.

Liknande trådar

Avel Ni som är insatt i aveln, hur ser det ut med marknaden för aveln idag? Vet bes min häst idag och tyvärr var hon 2 grader halt efter...
2
Svar
22
· Visningar
3 090
K
Träning Hej! Är ny här på buke så jag vet inte riktigt hur allt funkar riktigt, men jag försöker så gott jag kan :) Jo mitt problem är att...
Svar
11
· Visningar
1 253
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik Som några av er säkert läst i tidigare inlägg så funderar jag på att lägga om vår verksamhet. Vi håller på med uppfödning och...
Svar
5
· Visningar
1 443
Senast: Sammet
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka