Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Hur går det ihop med det du skrivit här?

Att mitt hästföretag består av avel, inackorderingar och lite annat (dock mkt lite annat). Av årets omsättning så kanske 75% kommer från hästförsäljning (egna uppfödningar) och resten från annat (dock renodlad hästverksamhet).

Gården ligger HELT utanför, den drivs (som jag skrivit i tråden vill jag minnas?) som ett AB.

man ljuger för sig själv om man tror att man går med vinst på hästuppfödning när man döljer förlusten mha av någon annan verksamhet. Du gjorde ett räkneexempel i en annan tråd där du "glömde" ett antal produktionskostnader för att ta fram ett föl.

Fast jag såg aldrig vad jag "glömde" för kostnader i den tråden. Ingen kunde visa mig dem? Jag kan ju inte redovisa för kostnader som jag inte har??

Samtidigt menade du att hobbyavlare förstör marknaden pga att just hobbyavlare inte behöver gå med vinst. Jag tycker att om man säljer fölen för mindre pengar än vad de kostat att tillverka så förstör man marknaden lika mycket oavsett om man har ett företag eller inte.

Jag menar att man ibland måste sälja en vara med förlust. Det gäller allt företagande. Jag jobbar själv deltid utanför gården (nej, jag försörjer mig inte på hästarna, då måste man upp en tiopotens i antal bedömer jag) och är väl insatt i det företagets marknadsavdelning. Tro mig, vi gör massor av dåliga affärer under ett år! Men de goda affärerna bär de dåliga. Och i de allra flesta fall så är de beroende av varandra.

Däremot så säljer jag ytterst få hästar för mindre än de kostat att tillverka. Jag lovar dig! Just nu kan jag inte komma på en enda faktiskt. Jag tänker inte lägga ut min bokföring här... det känns inte helt relevant. Men jag anser att man måste ha förmågan att bedöma från fall till fall, och det gäller även Skatteverket.

Jag tycker att många av de som diskuterar i de här trådarna (som återkommer med jämna mellanrum) gång på gång visar sig otroligt okunniga i företagande och ekonomi. Förvånansvärt okunniga faktiskt.

Senast ändrad:

*KL*

Har nu läst hela tråden...

Min "hobbymässiga" åsikt som "hobbyuppfödare" och med endast 5 försäljningar i "bagaget" är ändå att det är FÅ stuterier som går med vinst.
Jag skulle nog vilja säga att avel i sverige är en "rikemanshobby", och trots att jag själv def inte är miljonär eller nånsin har vart så har jag haft en bra uppväxt med två stycken arbetande föräldrar som har stått "helhjärtat" bakom min och min systers hobby (i detta fall hästar) det resulterade i att familjen skaffade gård och vi hade som mest 9 hästar (egna, 3 tävlingshästar, 3 ston med föl) Och jag måste erkänna att vi nog aldrig skulle få vår hästverksamhet att gå med vinst. Och med "rikemanshobby" så menar jag att de FÅ stuterier jag haft "inblick" i har även de egentligen aveln som hobby och har pengar "ändå", dvs de gör säkert ingen vinst på sin verksamhet.

Så det jag vill säga med detta är att vi "hobbyuppfödare" säkert ställer till de för de "stora" då vi just "hobbyavlar" (OBS när jag pratar om vår egna avel så är det alltid med gröna papper och enligt oss alltid ett mål med vår avel (bla Cortez x2), så ingen "billig buskavel" )
Våra avkommor såldes i 4 av 5 fall för KRAFTIGT underpris som unghästar. Men som sagt vi hade (har) uppfödning som hobby och lever med "drömmen" att (en gång till) få fram en kanonhäst som man sen kan följa på de stora arenorna... Nu är ju detta få förunnat även om man lär så länge man "avlar" =)

Nu vill jag inte säga att det är "rätt" men som den hobbyuppfödare man är kan man inte sälja en unghäst till de priser de kostat om de inte håller måtten. Och "måtten" kan va allt från fel storlek till "vad som helst" som inte passar köpare. Och vi fortsätter ändå att avla och "hoppas" och gå back, för vi har "råd" då vi jobbar med "vanliga" jobb som försörjer vår hobby. Och "vi" hobbyuppfödare är nog en STOR del i svensk halvblodsavel och självklart som sagt bidrar vi med att dra ner priserna, men om man får en avkomma som inte håller "måttet" måste den ju ändå "bort" då den annars kostar (mer) pengar och några kronor i fickan är bättre än inget. Och även vi som gör så gott vi kan skulle självklart ta mer betalt för våra hästar om vi kunde.

För den enkla sanningen är att en "hobbyryttare" letar inte "hobbyhäst" (jo självklart finns de som vet vad de "ska ha" för häst) men de flesta som vill tävla upp till säg LA/Msv letar ändå efter en blivande GPhäst oavsett de har kap att ta hand om den eller inte. Dvs de tittar inte i den "kategorin" som de själva "tillhör" och det har ju många redan påpekat... Hur många bra hästar hamnar inte fel ? Hänvisar även jag till tidningen Showjumping där nån skrev att hästarna som går breeders är alldeles för bra för sina ryttare. Tror ni många av de hästarna gör så mkt mer (ja några såklart). Men de flesta hobbyryttarna nöjjer sej med att få placeringar i 120 och kanske vågar sej upp i 130. Om sen hästen kan gå GP eller inte är för dem orelevant. Och samma på dressyrsidan (fast de kanske inte går breeders) där vill en LA/MSV ryttare ha en häst med minst 8 mässiga gångarter för ca 60 000 kr. Då pratar vi troligtvis diplomston/val, självklart rtg utan anm och utan olater och riden.
Summan är ju att "håller inte måttet hästarna" måste reas så kraftigt för att ryttare letar häst i högre "kategori" än de själva är i och med en viss plånbok. Och säljs dessa hästar för de priserna blir gapet ner till klass 2 hästar så stort att de måste reas kraftigt.

Och i min egen avel har vi haft både bra och "dåliga" ston men de "dåliga" har ändå vart av gedigen svensk härstamning och blivit väl vitsordade vid stopremieringar och kommit från gedigna stofamiljer.

(ber om ursäkt om de blev "svamligt" =) )

Jag tror att det har kommit en dom tidigare som har överklagats.

Jag inser såklart skillnaden på nöt och häst själv - jag jobbar till vardags i lantbrukssektorn. Jag tror att det är ovanligt att bönder håller nöt för nöjes skull, även om de inte går med vinst. Med hästar är det annorlunda. Många utnyttjar säkert möjligheten till avdrag mm. Men det är ändå så att vi är många företagare som jobbar med att få vinst i företaget, och vi ska inte straffas anser jag.

Det blir löjeväckande i många hänseenden, SKV vet väldigt lite om hästföretagande visar det sig gång på gång. De vet säkert väldigt lite om dikoproduktion också, men det är nånstans av hävd ok.

Vi har inom vårt lantbruksföretag (ett AB) delar som inte går med vinst var för sig. Det har nog nästan alla företagare (se bara på bensinmackarna som inte längre tjänar pengar på bensinen...!). Men vi skulle för den skulle inte vilja lyfta ut de olönsamma delarna, för just de delarna kan ju göra så att hela verksaämheten fungerar. Jag kan aldrig tänka mig att vår revisor eller SKV skulle begära det heller.

Min pappa hade både kött och mjölkkor fram tills för ungefär 5 år sedan. Mjölkkorna gick inte runt (50 st) och köttdjuren ungefär +/- 0.. Men däremot med hjälp av bidragen så fick han ju in pengar på dom. Vad jag förstod det så skrev pappa under kontrakt var 5:e år så han fick inte göra sig av med korna under kontraktstiden. Det blev ett jäkla liv när han inte förnyade kontraktet.. Dessutom sänktes mjölkpriset och det blev en ännu större förlust på mjölkkorna. Pappa har maskinstation med och kör bla åt naturvårdsverket, det är där pengarna kommer in i hans företag..
Orelevant kanske, men är ju lättare med nötkreatur där du får bidragspengar på ett helt annat sätt än i hästnäringen. Får jag antar att man inte får så stora bidrag för att hästar betar markerna? Vi hade marker där mina hästar inte ens fick gå pga bidragen..

Jag är ju inte 100 insatt i pappas företag, men det är så här jag fattade som när han gnällde om det ;)

Nja, jag vet inte riktigt om jag håller med! Det finns näringar som behöver stöd för att sättas igång, för att pushas framåt och för att överleva.

Absolut men då ska det finnas en bra idé och upplägg.
Det är inte en affärsidé när det handlar om att med nöd och näppe försöka bära sin egen hobby.
Sedan är frågan hur länge det är ok att vänta på att företaget blir vinstdrivande?

Absolut men då ska det finnas en bra idé och upplägg.
Det är inte en affärsidé när det handlar om att med nöd och näppe försöka bära sin egen hobby.

Det håller jag absolut med om!

Sedan är frågan hur länge det är ok att vänta på att företaget blir vinstdrivande?

Jag tror att SKV bedömer det till omkring 5 år - eftersom det är den tid som du får dra av underskott mot inkomst av tjänst för nystartade företag.

I en annan tråd med samma tema så skrev du att stoet kostar ca 10 000 kr / år att hålla med foder, strö, hovslagare, veterinär och försäkring. Då räknade du med ett fodervärde som motsvarar försäljningsvärdet. Antingen är dina ston väääldigt lättfödda eller så är foder otroligt billigt i dina trakter ;)

I min värld så kostar hö åtminstone 1,5 kr/kg. Ett dräktigt avelssto med föl vid sidan äter realistiskt sett iaf 10 kg hö/dag i 9 månader/år. Det gör att enbart hö-kostnaden blir drygt 4000 kr. Sedan tillkommer strö, mineraler, saltsten, ev kraftfoder, betfor osv. Om det går åt 5 kg halm/dag under stallperioden så kostar det ca 1500 kr/år. Det är lågt räknat, skulle tro att det motsvarar vad som går åt per häst i en lösdrift. Står de på box går det nog åt mer strö. Övriga 3 månader måste de ha ett mycket bra bete om de ska klara sig utan stödutfodring. Bete är inte gratis, även om man äger marken själv. Stängselkostnad, skötsel samt maskinerna och tiden som krävs för att sköta marken är väl inte gratis? Har du lån på marken måste du räkna med ränta också. Skulle tro att betesperioden inte är billigare än övriga månader. Om stoet och fölet ska verkas varannan månad av en auktoriserad hovslagare så kostar det iaf 2400 kr/år (200 kr/verkning). Oavsett om hästarna håller sig friska så kostar det ändå pengar att vaccinera och avmaska/ta träckprov. Vaccinering mot stelkramp för sto och föl kostar iaf 1000 kr/år (stoet 1 vacc, fölet 2 grundvacc + veterinärens reseersättning). Sedan tycker jag att man bör vacc mot influensa och abortvirus också, men det gör ju inte alla... Avmaskning/träckprov för sto+föl kostar iaf 500 kr/år. Nu är vi redan uppe i 9400 kr. Då återstår alltså 600 kr som ska räcka 3 månaders bete, mineraler, ev kraftfoder OCH försäkringskostnader, går det ihop, njeee, skulle inte tro det? Observera att moms tillkommer.

Men, visst, ett perfekt år kanske det bara kostar 10 000 kr/år för dig att hålla sto med föl på något mirakulöst sätt. Om det är ett år helt utan skador, inga kastningar osv (men, som sagt, jag tycker det verkar väldigt lite). Men: Alla kostnader för de år som stoet går gall/kastar ska slås ut på alla fölen (inkl de betäckningskostnader som inte resulterar i föl), avräkningskostnader på byggnader och underhåll av dem, ston som dör i förtid, timlön till dig för arbetet du lägger ner, kostnader för bilinköp och underhåll och dito för hästransporten, fölningsövervakningutrustning, hemsidekostnad och eventuell annan annonsering, telefonsamtal. Sedan ska ju du som företagare även räkna in kostnader för att åka till bruksproven, köpa hingstkatalog osv... Så det var ganska mycket som du inte hade med i din kalkyl ;)

Intressant diskussion :)

Senast ändrad:

Men allt det du räknar upp finns ju med i min bokföring. Bortsett från timlön - det tar jag inte ut nån. Men det har jag heller aldrig påstått.

Varning för lååångt inlägg :D. Du skrev i den andra tråden att du går med vinst om du säljer ett föl för 40 000 kr inkl moms. När du räknade upp kostnaderna som du har med i den beräkningen så fanns inte allt med. Du hade inte med kostnader för ev sjukdomar, kastningar, år då stoet går gall, marknadsföring, byggnader, mark, du vaccinerade inte mot abortvirus med mera med mera. Så här skrev du:
Om vi ska ta denna som exempel så har den kostat 7500:- i hingstavgift. 3500:- till vet, det gör 11000:-. Sen blir det ju alltid nån tusing i spermaskick och bensin, vi kan säga 2000:-. Jag brukar räkna med att stoet kostar 10 000:- per år (det är högt räknat, då räknar jag att foderkostnaden är det samma som om vi skulle sälja fodret istället, alltså ett marknadsvärde). Nu är vi uppe i 23 000:-. Försäkring 1000:-, chippning 500:-, pass 1500:- = 26 000:-.
Sen skrivs väl stoet av med 4000:- per år kanske, så 30 000:-. Plus moms - det blir ju bara 37 500:-! Haha, jag gick ju med vinst på denna med . Vad har jag glömt??
Sen skrev du så här:
Alla kostnader som rör hästarna är inräknade i de 10' som de kostar per styck och år. Inklusive hovslagare, veterinär, försäkring.
Mina ston är mycket lågt försäkrade (jag har så många hästar så det går itne att hålla mer än vet vård) men tusingen är för fölets försäkring.
Stationsavgift, det är med i vet kostnad.
Abortvirus vaccinerar jag inte mot (bara stelkramp).
Ett fölsto äter för ung 2500:- per år.
Alla dina kostnader verkar vara väldigt låga, jag tror att vi är många som kan lära oss mycket av hur du håller dina hästar så billigt. Jag betalade minst 3000 kr/år (inkl moms) för en "A1"-fölförsäkring med 35 000 kr i livvärde. Då har jag ändå "säker hästgårdsrabatt". Min hovis tar 240 kr +moms för en verkning. Min bil och min hästtransport var inte gratis i inköp eller i underhåll, inte stallet och hagarna heller (det behöver fixas till lite då och då och drar ström). Vad kör du för bil och hästtransport? Har du alla hästar på lösdrift? I så fall, använder du inte traktor för att mocka ut? Om du gör det, kostar inte traktorn något? Du skrev att avelsstonas mat bara kostar 2500 kr/år, alltså 208 kr/månad, hur går det till? Mina hästar äter för betydligt mer än 2500 kr/år. Vad räknar du med för kg-kostnad på ditt grovfoder och hur mkt ger du? När man driver ett företag måste man väl ta med alla kostnader i beräkningen. Tex så måste man väl räkna med traktorns slitage och bränslekostnad på hästföretaget för de timmar som den används i hästverksamheten, trots att den huvudsakligen används i jordbruksföretaget? Ursäkta för frågebomb, men jag vill lära mig mer. :D

Alla dina kostnader verkar vara väldigt låga, jag tror att vi är många som kan lära oss mycket av hur du håller dina hästar så billigt.

Jag ska försöka spotta ur mig lite siffror. Så att vi håller en vettig nivå på diskussionen.

Jag betalade minst 3000 kr/år (inkl moms) för en "A1"-fölförsäkring med 35 000 kr i livvärde. Då har jag ändå "säker hästgårdsrabatt".

Jag har inte mina föl försäkrade så högt, utan bara 5000:- i livvärde. Säljs de så höjs beloppet såklart. Det SWB-föl som jag har kvar i år (rekrytering) kostar 1016:- per år (Agria). De föl som säljs hamnar ju i praktiken på halva den kostnaden eftersom köparen tar över försäkringen efter 6 månaders ålder.

Avelsstona (SWB) kostar mellan 557:- och 863:- per år i försäkring.

Min hovis tar 240 kr +moms för en verkning.

Jag har inte min hovis priser i huvudet men det ligger nog däromkring. Men jag verkar alla vuxna hästar själv så det är bara enstaka unghästar, och så fölen då. Oftast 2-3 ggr innan de säljs om de säljs som föl. Men stona har jag ingen sådan kostnad för.

Vad kör du för bil och hästtransport?

Jag kör en Volvo, -96 års modell, avskriven sen länge ;). Den är privat och jag tar upp körda mil för företagets del i min deklaration, så det är ju en kostnad där.

Jag har en Thule transport, -09 års modell, som skrivs av med en viss del (minns inte hur mycket) varje år, också en kostnad (som är bokförd).

Har du alla hästar på lösdrift?

Ja, i princip.

I så fall, använder du inte traktor för att mocka ut? Om du gör det, kostar inte traktorn något?

Naturligtvis använder vi traktor. Detta är en del som jag inte, varken i praktiken eller på pappret, har ngn kostnad för. Våra traktorer används i maskinstationsverksamhet, och den del de används till hästarna är försvinnande liten i jämförelse. Men visst går det åt några liter diesel extra. Man borde troligen ta upp en kostnad för detta.

Du skrev att avelsstonas mat bara kostar 2500 kr/år, alltså 208 kr/månad, hur går det till? Mina hästar äter för betydligt mer än 2500 kr/år. Vad räknar du med för kg-kostnad på ditt grovfoder och hur mkt ger du?

Vi tar ca 1:- per kg ts för vårt foder. Vi har en betesperiod på ca 4 månader faktiskt. Det gör en vinterfodertid på 8 månader = ca 250 dagar. 250 dagar x 15 kg ts = 3750 kg ts = 3750:-, och det var ju betydligt mer än 2500:-. Men jag har för mig att siffran 2500:- kom från att vi räknat ut att det gick åt 10 balar per häst och år (och förra året kostade balarna 250:-, priset är höjt i år).

Dessutom äter de såklart mineraler, men inget kraftfoder. Mineralkostnaden är jag osäker på men jag tror inte jag kommer över 5000:- per år (för 15 hästar).

Vi använder ca 50 balar halm per år och betalar 110:- styck = 5500:-. Totalt, för ca 15 hästar.

Tex så måste man väl räkna med traktorns slitage och bränslekostnad på hästföretaget för de timmar som den används i hästverksamheten, trots att den huvudsakligen används i jordbruksföretaget?

Jo, det borde man nog.

Men jag har för mig att siffran 2500:- kom från att vi räknat ut att det gick åt 10 balar per häst och år (och förra året kostade balarna 250:-, priset är höjt i år).

Den siffran stämmer nog såtillvida att man tar ett snitt över alla hästar. Alltså, det går åt 150 balar per vintersäsong till 15 hästar. Men avelsstona äter ju mer än en 15-del var - därför blev inte siffran rätt.

Tack för svaren :) Slutsatsen blir alltså att man går back om man säljer ett föl för 40 000 kr, även om man har rationaliserat bort så mycket omkostnader som du har. Om man knappt har hästarna försäkrade så missar uppfödaren och köparen "dolda fel"-försäkringen för fölets riktiga värde (man kan inte få ut mer än det värde som fölet var försäkrat i från början om fb anser att felet fanns tidigt). Uppskattar köpare att fölet är någorlunda väl försäkrat från början tro? Tråkigt när man får tulla på saker som riktig hovslagare, men det är väl sådana "kvalitetsförluster" som uppkommer pga att köparna inte vill betala... Om inte fölen vaccineras mot tex influensa så blir det en kostnad som köparen får betala själv i efterhand (undrar om köparna uppskattar att fölet är ordentligt vaccinerat, är de beredda att lägga den extra tusenlappen på köpesumman som det ändå är värt?). Sen har vi ju fortfarande inte räknat kostnaderna för de år som stoet går gall eller kastar. Vi har heller inte räknat med att föl eller sto blir sjuka en enda gång. Inte heller är kostnader för byggnader, maskiner och mark med. Ingen lön har tagits ut och ingen marknadsföring har gjorts. Ändå har kostnaderna passerat 40 000 kr.

Jag tycker att detta visar att det är näst intill omöjligt att få hästuppfödning att gå runt i detta land... Enstaka hästar kan man givtevis ha tur att gå plus på, men som helhet, nej, det tror jag inte. Men den som kan får gärna bevisa för mig att det går (ta fram riktiga siffror isf). Hittills har TYVÄRR ingen gjort det. :(

Senast ändrad:

Jag gick plus på uppfödningen när jag bodde på Irland. Men det går inte att jämföra med Sverige. Dessutom var min sambo hovslagare så de kostnaderna hade jag ju inte. Vi hade vårt egna grovfoder, men betalade för inplastningen, vi köpte kraft billigt på pall eftersom vi hade så mycket hästar. Hästarna kunde gå på bete året runt eftersom vädret är annorlunda. Vaccinering, chippning, etc var dock alltid top notch. Dock är ju hästnäringen helt skattebefriad på Irland, vilket gör mycket då hingstarna inte har någon moms, etc.

Sen tror jag att det har med att göra vilka uppfödningar man får. Säljer man fölen för 100.000:- går det normalt sett runt. Men det är få förunnat att sälja fölen för så mycket.

Jag tror att det är väldigt få som skulle driva runt ett företag på enbart uppfödning oavsett djurslag, jag känner ingen faktisk, Alla kompletterar verksamheten med olika saker, tex snöröjning, foderproduktion, utbildning, försäljning mm entreprenadverksamhet...förstår inte varför det skulle vara fel, Landsbygdsföretagandet går ju oftast ut på att ha fler ben att stå på. Med tanke på förutsättningarna uppfödare har i Sverige så är det nästan ett måste om vi ska ha ngn djuruppfödning i Sverige och det måste skattemyndigheten begripa...

Sen tror jag att det har med att göra vilka uppfödningar man får. Säljer man fölen för 100.000:- går det normalt sett runt. Men det är få förunnat att sälja fölen för så mycket.[/QUOTE]

Det beror ju på om fölet har kostat 150 tusen att tillverka...Föl som kostar mer har ju i regel kostat mer att ta fram...

Jag tror att det är väldigt få som skulle driva runt ett företag på enbart uppfödning oavsett djurslag, jag känner ingen faktisk, Alla kompletterar verksamheten med olika saker, tex snöröjning, foderproduktion, utbildning, försäljning mm entreprenadverksamhet...förstår inte varför det skulle vara fel, Landsbygdsföretagandet går ju oftast ut på att ha fler ben att stå på. Med tanke på förutsättningarna uppfödare har i Sverige så är det nästan ett måste om vi ska ha ngn djuruppfödning i Sverige och det måste skattemyndigheten begripa...

Helt rätt!
Och man måste ha vissa förutsättningar för att kunna få det att gå runt, därav denna tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1088285

Om man räknar med endast 3 månaders betessäsong, att ha hästarna fullförsäkrade, uppstallade och täckade osv och inte räknar med de rabatter och fördelar som man har när man har flera hästar, EU-bidrag för bete osv, så är det rent vansinne och tro att det går att få lönsamhet i hästaveln. Det krävs att man har lite konkurrensfördelar... och tillgång till mark och stall billigt!

Sedan kan man också räkna på 2 sätt:

1. Ska man starta ett företag så måste man räkna på vad det kostar att skaffa hästar och anläggning osv. Då gör man en kostnadskalkyl där man tar med alla utgifter, och man får fram det mest "korrekta" resultatet, vad det egentligen kostar att ta fram x antal föl eller unghästar.

2. Antag i stället att man redan har byggnader, mark, hästar etc, som man av någon anledning inte använder till något annat, och som man inte kan eller vill hyra ut/sälja eller har någon annan alternativ användning för som kan dra in pengar. Då kan man räkna på ett annat sätt - en merkostnadskalkyl.
Vad är extrakostnaderna för att betäcka stona? Dvs man räknar enbart med dessa kostnader som direkt har med betäckning, dräktighet och fölning att göra, t ex betäckningsavgifter, transporter, extrafoder under dräktighet och digivning, fosterförsäkring etc. I detta fall så kan det löna sig att betäcka stona, för att man ändå har de fasta kostnaderna. OBS! dock att dessa kalkyler bara är giltiga på kort sikt, medan de fasta kostnaderna ligger kvar. På lång sikt kan man ju göra sig av även med dessa kostnader, och då måste man räkna med en riktig kostnadskalkyl, inte bara på merkostnaden.

Märker att jag skriver lite luddigt, men hoppas att skillnaden framgår.

Helt rätt!
Och man måste ha vissa förutsättningar för att kunna få det att gå runt, därav denna tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1088285

Om man räknar med endast 3 månaders betessäsong, att ha hästarna fullförsäkrade, uppstallade och täckade osv och inte räknar med de rabatter och fördelar som man har när man har flera hästar, EU-bidrag för bete osv, så är det rent vansinne och tro att det går att få lönsamhet i hästaveln. Det krävs att man har lite konkurrensfördelar... och tillgång till mark och stall billigt!

Sedan kan man också räkna på 2 sätt:

1. Ska man starta ett företag så måste man räkna på vad det kostar att skaffa hästar och anläggning osv. Då gör man en kostnadskalkyl där man tar med alla utgifter, och man får fram det mest "korrekta" resultatet, vad det egentligen kostar att ta fram x antal föl eller unghästar.

2. Antag i stället att man redan har byggnader, mark, hästar etc, som man av någon anledning inte använder till något annat, och som man inte kan eller vill hyra ut/sälja eller har någon annan alternativ användning för som kan dra in pengar. Då kan man räkna på ett annat sätt - en merkostnadskalkyl.
Vad är extrakostnaderna för att betäcka stona? Dvs man räknar enbart med dessa kostnader som direkt har med betäckning, dräktighet och fölning att göra, t ex betäckningsavgifter, transporter, extrafoder under dräktighet och digivning, fosterförsäkring etc. I detta fall så kan det löna sig att betäcka stona, för att man ändå har de fasta kostnaderna. OBS! dock att dessa kalkyler bara är giltiga på kort sikt, medan de fasta kostnaderna ligger kvar. På lång sikt kan man ju göra sig av även med dessa kostnader, och då måste man räkna med en riktig kostnadskalkyl, inte bara på merkostnaden.

Märker att jag skriver lite luddigt, men hoppas att skillnaden framgår.

Exakt :idea: När jag räknar en kalkyl då som ändå har väldigt billiga hästar.

Vi är självförsörjande på grovfoder, tar så mycket hö vädret tillåter, strör med halm 3 hästar på stall unghästarna på lösdrift, egen gård med hagar, vallar och skog, (ca 48 ha) pluss ett antal gratisarrenden hos grannar. Eu stöden uppgår till drygt 80´ skulle kanske vara mer men har valt att hålla oss till basic. Hästarna får tillskott individuellt. Amorteringarna på gården måste delvis räknas in, borträknat från boendet. Vi hugger egen ved som de vuxna hästarna delvis är med och drar hem/fram. Jag kan alltså räkna in avelsverksamheten i jordbruksdriften för att jag har körhästar, de får enligt skatteverket räknas som djur i lantbruket och bidrar även till att komplettera maskinerna på gården, Avelsverksamheten blir således en bisyssla så en fölunge torde gå att gämföra med tex en mjölkraskalv där kalven är en biprodukt för att kunna producera mjölk... Vi har egen avelshingst och han är väl den som kostar mest i foder och skötsel.

Helförsäkring på en Nordsvensk kostar hos Agria ca 1000 kr/år, hingsten är avelsförsäkrad och avelsstona till avel o användbarhet jag betalar i snitt 1360 kr/år i försäkring per häst, hingsten är dyrast och unghästarna billigast (ca 750 kr)

Hovslagaren är det dyraste på de hästar som går skodda...(1300)

Vid sidan av så jobbar jag som avbytare på några mjölkgårdar i trakten.

Jag skulle inte kunna leva enbart på uppfödningen men allt tillsammans går ihop. Dessutom räknas ju Nordsvensken till lantraserna där vi får stöd för varje född renrasig fölunge mm...

Har funderat mycket på detta och undrar om andra tänker i samma banor. Prisläget är uruselt, fina föl och unghästar säljs för ingenting och det är omöjligt att få betalt för det arbete man lägger ner på sin avel.

Så vad ska man göra? Byta inriktning på aveln, sälja av alla utom de gamla trotjänarna eller vänta på att kurvan börjar peka uppåt igen?

Det finns ju nu ett överskott av hästar på marknaden, och allt fler uppfödare drar öronen åt sig och bestämmer sig för att inte betäcka alls till våren eller bara ta ett enda föl. Det betyder att om några år finns det förhållandevis få hästar på marknaden, och priserna kommer upp i normala nivåer igen. Vad tror ni andra, ger ni upp eller ligger lågt och väntar??

För de med kvalitetshästar, pengar och KONTAKTER är det i dag inte svårt att sälja hästar, köpare till dessa finns det alltid. Jag fick precis höra att en av våra proffsryttare tagit med sig tre hästar till Holland för träning och tävling. Hästarna är en svensk uppfödares till försäljning, av hög kvalitet och 6-9 år gamla. Hem kom en häst, två blev sålda, båda för 7 siffrigt belopp! Då har uppfödaren lagt 3-4 år på träning och tävling av hästarna hos ett proffs, vilket visade sig vara lönsamt i slutänden.

Däremot tror jag att, även om konjunkturen nu vänder, att marknaden för den vanligast förekommande uppfödaren, dvs hobbyuppfödaren, som vill sälja föl eller unghäst är marknaden ganska mättad, och kommer så förbli om inte antalet betäckningar sjunker drastiskt. Ofta får man höra att dessa hästar säljs till ett lägre pris än vad det kostat att ta fram dem. Därför tror jag att om man vill ägna sig åt hobbyavel så måste man brinna passionerat för detta, och inte bry sig om att man betalar för att föda upp hästar, utan se det som en förmån att dagligen få umgås med dessa fantastiska djur. För även om man sålt en uppfödning relativt billigt så är det ändå väldigt kul när de går sin första felfria runda i hoppning, eller får en hyfsad procent i ett dressyrprogram. Eller för att inte tala om känslan när man första gången ser fölet ute i en hage. Eftersom de flesta inklusive jag själv här hobbyavlar så får vi, liksom de flesta andra som har en hobby, oftast betala för att utöva den. Drömmen om att föda upp superstjärnan lever nog hos de flesta av oss ändå.

Phu...då har jag plöjt igenom hela tråden. Mycket intressant. Särskilt då jag har lekt lite med tanken att kanske ta mitt första och förmodligen enda föl till nästa vår. En stor anledning till att jag tvekar är om det jag vill "skapa" ens skulle gå att få sålt utan att reas bort och hamna fel. Jag vill inte skapa ännu en häst som blir oatraktiv och cirkulerar runt bland velpellar. Nu är inte tanken att sälja utan att den pållen ska ta över efter mitt sto som jag har eftersom hon börjar bli till åren. Det är ju billigare att köpa men jag gillar hennes sort och jag letade i en evighet innan jag hittade henne. Jag är så kluven om jag ska våga ta ett föl för sanningen är ju att det finns ju inga garantier för att jag kommer att kunna behålla fölet livet ut även om det är mitt avseende.

Jag gillar den riktigt svenska halvblodshästen. Jag har haft en tidigare och nu denna. Det jag gillar med den riktigt gamla stammet är psyket. Dessa hästar har motor och samtidigt hjärnan och nerverna i behåll. Jag har precis som någon annan i tråden nämnde träffat på rätt många stirriga importhästar. Men idag används utländskt blod så flitigt i aveln så jag undrar om min gamelsvenska häst ens är ett smack intressant? I mina ögon ( och jag är rätt grön i avelsvärden) så borde hon ha ett avelsvärde och ge intressanta föl. Hon har gått MSV Dressyr med många placeringar och är utbildad för mer. Hon är ur stofamilj 1 efter Maraton 600 och har Brisad 450 på mödernet. Tre avkommor finns. Samtliga har behållits av tidigare ägre för eget bruk så dem vet jag inget om. Är det ens lönt att betäcka ett sådant här sto med en "svenktypad" hingst eller är det rena dinusarieaveln? Jag är ju inte ute i första hand efter att detta ska bli en häst för de stora arenorna utan en förbaskat bra allroundhäst med möjligheter.

Ännu ett förvirrat inlägg men jag vill gärna höra er avelskunnigas åsikter. Jag har bollat denna tanke ett tag men jusst marknaden har fått mig helt anti till idén.

:bow:

Precis så är det jag menar.

Exakt. Det är så vi har det, vilket vissa verkar ha svårt att förstå :angel:. Det mest ekonomiska vore säkert att sälja hela fastigheten och skaffa förvärvsarbete båda två, men det är ju inte riktigt vår livsdröm...

Liknande trådar

Avel Ni som är insatt i aveln, hur ser det ut med marknaden för aveln idag? Vet bes min häst idag och tyvärr var hon 2 grader halt efter...
2
Svar
22
· Visningar
3 090
K
Träning Hej! Är ny här på buke så jag vet inte riktigt hur allt funkar riktigt, men jag försöker så gott jag kan :) Jo mitt problem är att...
Svar
11
· Visningar
1 253
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik Som några av er säkert läst i tidigare inlägg så funderar jag på att lägga om vår verksamhet. Vi håller på med uppfödning och...
Svar
5
· Visningar
1 443
Senast: Sammet
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat