Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Jag har inte på något sätt, varit otrevlig eller spydig i mina åsikter angående ASVH´s brister.
Utan mina åsikter är inte obegrundade, utan vi (min man och jag) har bott i Tyskland i många år.
Och har fått uppleva en tysk avelsorganisation på nära håll.

Och för att kunna se bristerna, är man nog tvungen att se hur andra avelsorganisationer arbetar.

Har inget intresse att vara otrevlig och gå emot dina åsikter, det är upp till var och en, att se skillnaderna.
Detta var bara en synfalls vinkling till avelsutvecklingen.

Tänk er en person som köper en lokal och ska sälja godis. Men det kommer ingen och köper det där godiset. Vad gör denne? Inte fasen fortsätter den här personen på samma sätt som svenska uppfödare gör?

Det många gör som är annorlunda gentemot de uppfödare som jobbar stort utomlands är ju tänkandet om hästar som varor.
Om godishandlaren köper in chokladkakor som säljer dåligt så rear han ut dom och använder pengarna han får in till att köpa andra varor som förhoppningsvis säljer bättre.
Uppfödaren i gemen kanske skulle göra detsamma och inte strikt hålla fast vid att få ut ett visst för en häst och då behöva stå kvar med hästen i ett eller två år till och ändå inte få ut full kostnadstäckning i slutändan? Bättre att sälja unghästen billigare och få tillbaka pengarna eller gå med liten förlust nu än att få samma betalt om två år och då ha lagt ännu mer pengar på hästen?
Sälj dom sämre fölen billigare och kvickt och våga ta bra betalt för kvaliteten!
Kanske ändra något för att attrahera kunderna bättre; byta avelsston, ändra marknadsföringen, förädla produkten eller helt enkelt att inte använda samma hingst som 250 andra förhoppningsfulla uppfödare, för vad är det som gör att just ditt föl utmärker sig bland 150 andra?
Våga tänka annorlunda!
Det är inte den som gör som alla andra som tjänar pengar, utan den som går främst i ledet och gör det andra kommer att göra om tio år!

Kanske ändra något för att attrahera kunderna bättre; byta avelsston, ändra marknadsföringen, förädla produkten eller helt enkelt att inte använda samma hingst som 250 andra förhoppningsfulla uppfödare, för vad är det som gör att just ditt föl utmärker sig bland 150 andra?

Great minds do think alike. ;)

så undrar jag hur man tänker om man föder upp hästar och inte ens själv vill eller kan börja utbildningen...

Antingen så gör man nåt åt sin situation, slutar gnälla eller slutar föda upp hästar. Så enkelt tycker jag det är!

Håller med. Jag tror att många börjar med avel av fel anledning. Bra uppfödare står sig i längden.

Jag har en kompis som nu aktivt annonserat efter att få KÖPA en häst. De vill ha en häst mellan 5-8 år för max ca 100 000 kr. Gärna ett sto, normalstort gärna med mycket temperament och motor.

De har inte fått många vettiga svar på det, däremot så har hon fått ca 200 svar om 3- och 4-åringar som folk i princip kan skänka bort även om de är riktigt bra!

Vad är det du finner konstigt med att de inte fått många svar ??? Jag tycker inte det är ett dugg konstigt för det är inte precis lätt att hitta vettiga hästar i den åldern för de pengarna, det är i den åldern de är som dyrast och just den typ du nämner säljer som smör i solsken som övergångshästar där det finns mest pengar att göra i försäljningssammanhang. Så är hästen i fas med sin ålder och ser hyffsat lovande ut för att kunna tuffa runt msv i alla fall på vettigt sätt så säljs de för bra mkt mer än 100 i den åldern.
100.000 står ju en sådan häst i den åldern lätt uppfödaren i även om man utbildar själv, tycker du att alla skall göra jobbet gratis vilket det blir om man säljer en häst i den åldern för 100. 100 är ju mer priset för en 3åring som är hyffsat lovande (och korrekt utbildad).
Så jag har inte alls svårt att förstå varför hon inte får svar, vet ingen som skulle sälja utbildad 5-8 åring för det priset.

För att göra en satsning med Totilas skulle jag vilja ha den betald och klar redan innan jag betäckte stoet.

Det ska bli riktigt intressant att se vad han ger för avkommor, men det är få förunnat att kunna rida en sådan häst som Totilas. Jag tror att Totilas-avkommor kommer att bli väldigt svårsålda tills det är bevisat att han lämnar någorlunda lugna och stabila avkommor.

Eller så går man något steg bak i stammen på Totilas & använder Kostolany själv. Han nedärver otroligt trevliga avkommer som är väldigt allround.

Jag seminerade mitt sto med honom ifjor, men tyvärr klantade min station till det & hon tog sig inte. Fick välja annan färsk hingst då jag inte hann få tag på mer fryst innan det var för sent.
Överväger att prova igen iår, men funderar fortfarande.

Det många gör som är annorlunda gentemot de uppfödare som jobbar stort utomlands är ju tänkandet om hästar som varor.
Om godishandlaren köper in chokladkakor som säljer dåligt så rear han ut dom och använder pengarna han får in till att köpa andra varor som förhoppningsvis säljer bättre.
Uppfödaren i gemen kanske skulle göra detsamma och inte strikt hålla fast vid att få ut ett visst för en häst och då behöva stå kvar med hästen i ett eller två år till och ändå inte få ut full kostnadstäckning i slutändan? Bättre att sälja unghästen billigare och få tillbaka pengarna eller gå med liten förlust nu än att få samma betalt om två år och då ha lagt ännu mer pengar på hästen?
Sälj dom sämre fölen billigare och kvickt och våga ta bra betalt för kvaliteten!
Våga tänka annorlunda!
Det är inte den som gör som alla andra som tjänar pengar, utan den som går främst i ledet och gör det andra kommer att göra om tio år!

:bow:

Dessutom stod det kanske intressanta saker i senaste ridsport om hingstar och även intervjuer med proffs-avlare.

Vad är det du finner konstigt med att de inte fått många svar ??? Jag tycker inte det är ett dugg konstigt för det är inte precis lätt att hitta vettiga hästar i den åldern för de pengarna, det är i den åldern de är som dyrast och just den typ du nämner säljer som smör i solsken som övergångshästar där det finns mest pengar att göra i försäljningssammanhang. Så är hästen i fas med sin ålder och ser hyffsat lovande ut för att kunna tuffa runt msv i alla fall på vettigt sätt så säljs de för bra mkt mer än 100 i den åldern.
100.000 står ju en sådan häst i den åldern lätt uppfödaren i även om man utbildar själv, tycker du att alla skall göra jobbet gratis vilket det blir om man säljer en häst i den åldern för 100. 100 är ju mer priset för en 3åring som är hyffsat lovande (och korrekt utbildad).
Så jag har inte alls svårt att förstå varför hon inte får svar, vet ingen som skulle sälja utbildad 5-8 åring för det priset.

Den behöver inte vara tävlad eller särskilt mycket utbildad. Den behöver absolut inte ligga i fas utbildningsmässigt med årgångschampionat. Annars håller jag med dig.

Jag har inte på något sätt, varit otrevlig eller spydig i mina åsikter angående ASVH´s brister.
Utan mina åsikter är inte obegrundade, utan vi (min man och jag) har bott i Tyskland i många år.
Och har fått uppleva en tysk avelsorganisation på nära håll.
Och för att kunna se bristerna, är man nog tvungen att se hur andra avelsorganisationer arbetar.
Har inget intresse att vara otrevlig och gå emot dina åsikter, det är upp till var och en, att se skillnaderna.
Detta var bara en synfalls vinkling till avelsutvecklingen.
Är det här inlägget verkligen till mig?? Jag har inte skrivit att du är otrevlig eller spydig. Det enda inlägget som jag har riktat till dig är inlägg #181 på förra sidan. Där ber jag dig utveckla det du har skrivit och komma med konkreta förslag på hur det ska vara istället. :idea:

Jag tänkte samma sak som Gylle när jag läste om din kompis som vill köpa 5-8åring för det priset. Letar man 3åring och sätter maxpris 100 000 kr så får man nog massor av svar från uppfödare med just 3åringar :)

Allmänt riktat och kanske OT: Eftersom det mest diskuterats säljesannonser så gick jag ut och kollade på köpesannonser också. En del som ska sälja häst har säkert orealistiska förväntningar och har säkert dåliga annonser, men det är inte alla köpare som är helt realistiska heller :D Hittade flera annonser som det skulle vara intressant att veta om de får några svar.

Tex så är det en som letar häst, utb Msv, som ska kunna göra byten och vara känslig för skänklarna. Vill ha den till skogsturer, dressyrpass och kanske lite hoppning. Hästen ska vara lätthanterad, klara av att stå några dagar i veckan utan att gå i taket. Köparen vill ha hästen på foder första året för att känna om hästen fungerar och kan sedan köpa, men ej till fantasipris, max 30 000 kr.

Det verkar vara ganska vanligt med denna typen av köpesannonser...

Jag vet inte om det kan vara att jag inte satte ut priset. Tycker dock att om någon hade tyckt det var intressant att de kunde hört av sig och frågat. Texten i annonsen och bilden talade ju på ett sätt om att det inte var någon billig häst.

A

Många drar sig nog ändå för att ta kontakt om pris inte finns utsatt. Vet att jag en gång ringde på en häst där priset inte var utsatt och som enligt mig borde ligga på runt 100' (baserat på stam, kön, ålder och utbildning jämfört med likvärda hästar ute på annons) - blev mäkta stum när säljaren glatt sa att hon skulle ha 350' för hästen och det var icke prutbart :cool: :grin:

Därför ringer iaf inte jag på annonser utan pris längre... tar ju bara tid från mig om hästen är prissatt "fel" (fel för mig alltså). Bättre när man redan från början vet förutsättningarna.

Tycker också att hästuppfödning borde ingå i teorin på ridskolor. Många ska i framtiden köpa häst och att då iaf veta lite grundläggande om avel tycker jag hört till. Sen finns det väl några som redan där faktiskt har ett intresse. Jag var manisk med att skriva stamtavlor när jag var liten, det är ju ett tidigt avelsintresse!
Håller med! Avelsföreningarna kunde tillsammans sätta ihop ett färdigt studiematerial och skicka till ridskolorna.

Nu har jag inga "vetenskapliga bevis", men min teori är att "förr" var det vanligare att ridskolehästarna hade en känd härstamning och att den stog skriven på en stamtavla på boxen. Nuförtiden tror jag att det är vanligare att det står "imp Irland, okänd härst" på boxarna i ridskolestallen. Bara det faktum att ens favorithäst hade en hästamning gjorde ju liksom att man blev medveten om att det finns hästar som används just för avel. Om det dessutom finns några hästar på ridskolan som har samma pappa så kan man ju kanske se vissa likheter mellan dem och då är man ju redan en bit på väg i sitt avelstänk, helt automatiskt.

...och här är en av anledningarna till att vi har så stor import som vi har.
Jobba gratis? Nej. Få tillbaka pengarna på alla affärer man gör? Nej.
Fråga Johan Ifversson eller Royne Zetterman om de tjänar pengar på alla hästar de köper. Det gör dom inte.
Det var väl inte frågan om en elithäst, utan en mer normalt begåvad och då är inte 100' dåligt alla gånger. Särskilt inte för en hobbyavlare som inte ska dra av momsen på det.
Vad tror ni man får betala för en sån här häst i Tjeckien, Lettland, Polen eller Litauen? Det är dom som är uppfödarnas konkurrenter.

Men som jag ser det så är problemet med svensk avel och hästsport att det finns ett glapp mellan föl och typ 5- års ålder där det inte finns någon som kan ta hand om hästarna och sen utbilda dem till rimliga kostnader. Och få uppfödare som själva vill behålla och/el utbilda. Men det har jag skrivit hundra inlägg om här de senaste åren. Vi har ingen stor marknad för föl här som resten av Europa har just pga detta.
Jag har också skrivit hundra inlägg i precis samma anda, men det verkar inte som att det går in.

Sen har vi också problemet med att många köpare inte vill att fölen/unghästarna ska ha gått på lösdrift. Det verkar vara någonting negativt och folk verkar tro att de är helt vilda och ohanterade då. Men ska alla stå på box så kan uppfödarna inte hålla kostnaderna nere eftersom det kräver betydligt större arbetsinsats.

Vad gör vi åt problemet?
Själv kom jag själv fram till att jag inte ska sälja några föl, då hästarna säljer bättre när de är inridna, även om de inte är speciellt utbildade. Folk verkar vara oroliga för att rida in sina egna hästar. Då blir det en ond cirkel, för har ingen erfarenhet av hur det går till att rida in en häst så är det få som kan lära ut också.

Våga tänka annorlunda!

:bow::bow::bow: Amen :)

...och här är en av anledningarna till att vi har så stor import som vi har.
Jobba gratis? Nej. Få tillbaka pengarna på alla affärer man gör? Nej.
Fråga Johan Ifversson eller Royne Zetterman om de tjänar pengar på alla hästar de köper. Det gör dom inte.
Det var väl inte frågan om en elithäst, utan en mer normalt begåvad och då är inte 100' dåligt alla gånger. Särskilt inte för en hobbyavlare som inte ska dra av momsen på det.
Vad tror ni man får betala för en sån här häst i Tjeckien, Lettland, Polen eller Litauen? Det är dom som är uppfödarnas konkurrenter.

Tja tror du att Roine eller Johan säljer många 5-8 åringar under 100 :angel: , njet precis som de flesta som håller på med unghästar så har man sett innan den åldern om det är något att satsa mer utbildning på, är de inte bra nog så är det inte värt att hålla på med dem längre för det betalar sig inte utan då säljer man iväg dem ofta som 4-åringar grundutbildade och startade lite (och inte ens då tror jag du kan hitta någon tillsalu för de pengarna hos ovanstående herrar ;) ).
De man fortsätter att utbilda är de som är snäppet bättre än medel och de hästarna är inga som säljs för under 100.
Iom att många säljer iväg de mer "mediokra" som 3-4 åringar så gör det också att inte så många hästar kommer ut på marknaden av dessa som 5-8 åringar, då dessa hästar ofta köps av dem som mer vill ha en "kompis" att ha kul med och tävla lite lätta klasser och de brukar sällan sälja igen efter bara något år (om inget oförutsätt händer).
De hästar som är ute till försäljning i den åldern är ofta de som är igång i unghästtävlingarna och de är väldigt efterfrågade i den åldern så ingen större risk att de säljs för så låga priser.

jag tror att man ska satsa sig ut ur problemet. Har man nåt som andra vill ha, så klarar man sig! Man får dessutom betalt det man vill ha! Men är det så att man av nån anledning ändå inte får sålt så bör man ha en plan b! Jag, i mitt fall, har 9 boxplatser plus en liten lösdrift. Jag har såklart inte lust att ägna dagarna åt att mocka skit, men klämmer bamora ur sig en riktigt bra unge som ingen vill betala för när den är 3 år (vilket är min plan att sälja efter 3 årstest om de blir en hingst som tittar ut), så får den väl stanna då! Är de en hingst får jag väl sponsra en duktig ryttare med den, o kanske på så vis sälja den vidare. Blir de kattskit får jag väl slumpa iväg den då! Min kontakt i Holland föder upp ett antal hästar per år. De går på lösdrift tills de är 2, o då kollar man om de är nåt o ha, annars säljs de rätt billigt. Som 3åringar röntgas de. Har de några lösa benbitar så opereras de o säljs för 2000 euro, stam spelar ingen roll. De vill inte ha de hästarna i sin avel eller verksamhet. I gengälld så får man såklart betala för de hästar som passerat nålsögat o röntgen, o det är därför de har ett bra rykte o lyckas att sälja bra hästar till bra köpare! Har man kanske 10 avelsston så bör man nog tänka i de banorna! Har man ett eller två ston, bör man verkligen satsa på att ha rätt material!

Jag tänkte samma sak som Gylle när jag läste om din kompis som vill köpa 5-8åring för det priset. Letar man 3åring och sätter maxpris 100 000 kr så får man nog massor av svar från uppfödare med just 3åringar :)

Allmänt riktat och kanske OT: Eftersom det mest diskuterats säljesannonser så gick jag ut och kollade på köpesannonser också. En del som ska sälja häst har säkert orealistiska förväntningar och har säkert dåliga annonser, men det är inte alla köpare som är helt realistiska heller :D Hittade flera annonser som det skulle vara intressant att veta om de får några svar.

Tex så är det en som letar häst, utb Msv, som ska kunna göra byten och vara känslig för skänklarna. Vill ha den till skogsturer, dressyrpass och kanske lite hoppning. Hästen ska vara lätthanterad, klara av att stå några dagar i veckan utan att gå i taket. Köparen vill ha hästen på foder första året för att känna om hästen fungerar och kan sedan köpa, men ej till fantasipris, max 30 000 kr.

Det är väl därför de annonserar :D
Annars finns det ju gott om hästar till salu, men många av de annonser som ligger under köpes är ganska orimliga. Det finns också många som lovar ett gott hem, men inte kan betala något för hästen utan vill ha den gratis...

*KL*

Angående avelsteori på ridskolorna, så kan det i och för sig vara en bra idé, men kanske snarare att man anordnar kurser för ryttare med egna unghästar på ridskolorna, och där ridskoleelverna kan vara med och följa som åskådare (och ev medhjälpare). Kanske skulle även ridskolans instruktörer kunna delta som medhjälpare, för alla instruktörer har inte så stor erfarenhet av unghästutbildning.

Anordnare här skulle kunna vara avelsförening i samarbete med ridskola och duktig unghästutbildare.

Däremot tänker man nog lite fel, om man ser ridskoleeleverna som presumtiva unghästköpare. Som ridinstruktör och tränare skulle jag aldrig rekommendera en unghäst till en ridskoleelev, oavsett hur länge de har ridit. En äldre läromästare, utbildad minst LA dressyr och 110 hoppning (120 hoppning om ryttaren är hoppinriktad), som har varit med ett tag, har tävlingserfarenhet och gärna är lite förlåtande mot ryttaren. Det är vad jag hade rekommenderat som förstahäst. Dessa ligger också mer i rätt prisnivå. Sedan kan det kanske vara dags för unghäst som andrahäst. Det lägsta åldersmässigt jag skulle kunna sträcka mig till för en ridskoleelev är en 5- eller 6-åring, som är sansad och välutbildad för sin ålder, en normalbegåvning med tävlingserfarenhet.

Har man högklassiga unghästar så är det nog en annan kategori hästköpare man ska vända sig till:
* De som ska pensionera sin gamla häst, eller vill ha en yngre vid sidan om,
* Tävlingsryttare på ponny som ska gå över till stor häst (även om det kan vara svårt att gå direkt från ponny till stor unghäst),
* Etablerade tävlingsryttare som behöver fler hästar,
* Hästutbildare och hästhandlare (av lite klass).

Men som jag ser det, så är problemet kanske att antalet ryttare minskar? Att man borde puffa för ridsporten i stort, och försöka få fler barn att börja rida och börja på ridskola. För nu är det så mycket annat som lockar, och faktum är att antalet ridande, åtminstone på ridskolor, har minskat stadigt under flera år. Och det är ju dessa, som så småningom ska köpa egen häst. Det är inte alla som tar det steget, och det är inte alla som vill ha en tävlingshäst. Men ju fler ryttare det blir, ju fler presumtiva hästköpare kommer det att finnas i framtiden... (även om förstahästen inte blir en unghäst).

Senast ändrad:

Hon måste ha missat en nolla...:grin:

Liknande trådar

Avel Ni som är insatt i aveln, hur ser det ut med marknaden för aveln idag? Vet bes min häst idag och tyvärr var hon 2 grader halt efter...
2
Svar
22
· Visningar
3 090
K
Träning Hej! Är ny här på buke så jag vet inte riktigt hur allt funkar riktigt, men jag försöker så gott jag kan :) Jo mitt problem är att...
Svar
11
· Visningar
1 253
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik Som några av er säkert läst i tidigare inlägg så funderar jag på att lägga om vår verksamhet. Vi håller på med uppfödning och...
Svar
5
· Visningar
1 443
Senast: Sammet
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat