Jo, jag tror att det spelar roll för om man får sålt eller ej hur man marknadsför sin avel. Några köpare finns det alltid, men de ska lockas att köpa just din vara. Svarar eftersom vi har fått sålt till de priser vi begärde i år. Vi köpte in några avelsston från Holland och Tyskland för ett antal år sedan, alla meriterade i sporten liksom deras möderne. De kostade en del, men troligen inte så mycket som ett avelssto med de meriterna skulle kosta i Sverige, dvs alla har många vinster och placeringar till minst 1,45 m. Sedan har vi använt oss av hingstar vi tror de passar med, men även tagit hänsyn till vad vi tror att köpare vill ha för stam. Vi betäcker inte med unga hingstar utan egna meriter i sporten oavsett stam. Detta eftersom vi tror på kombinationen meriterade ston x meriterade hingstar ger en större chans till att få fram bra sporthästar, och framför allt har vi märkt att köpare föredrar att både mor och far har egna meriter i sporten. T ex använde vi Cardento till två ston förra året. Han är egentligen ingen favorit hos mig som avelshingst eftersom han gett en hel del med vekt bakställ av de jag sett, men eftersom vi visste att kombinationen med de ston vi har troligen skulle bli en bra avkomma som skulle vara hyfsat lätt att sälja så valdes han ändå. Det var de två fölen som gick först, det ena har ej varit ute till salu ens.
Vidare har vi försökt skapa ett kontaktnät av presumptiva köpare och hållit kontakten med tidigare köpare som i sin tur kan ha bekanta som någon gång ska köpa häst. Eller så är det kanske så att de själva ska köpa en ny/ en till häst, och har man fött upp en häst som de tidigare varit nöjda med så kommer de gärna tillbaka. Ett annat exempel är att jag för ett antal år sedan ringde upp en meriterad ryttare och frågade om han ville köpa en hyfsad femåring som jag då ville sälja. Svaret blev nej, men mot betalning kunde han rida henne och tävla en del, vilket han gjorde i ett år. Detta gav ringar på vattnet, numera är den hästen såld till en av hans elever och ett par andra hästar har sålts genom den kontakten osv. Se till att skaffa ev. köpares mailadresser och uppdatera dem några gånger om året om din avel, dock ej för ofta utan lagom. Ha en bra och snygg hemsida med aktuella filmer och bilder på dina uppfödningar och skriv om dem och om deras föräldrar ha framgångar på tävlingsbanorna där. Marknadsföringen är a och o om man vill sälja.
Det är väl också så att för att tjäna pengar på sina uppfödningar så måste man ha råd att satsa en del i dem. T ex låta proffs rida och tävla dem innan de säljs. Låt också ett proffs bedöma om hästen är något att satsa på, annars sälj den "normala" hästen för en mindre summa innan de kostat för mycket, och ta igen de pengarna på de bra hästarna. Det svåra är också att släppa "sina" hästar och kunna se dem på ett objektivt sätt. Har man hästar som man tänker tjäna pengar på, och inte som hobby, måste man ibland göra avkall på känslorna för dem. Det senare är svårt, själv har jag hobbyavel och "måste" inte sälja, men grannen som jag samarbetar med har det som yrke, så jag vet hur det kan vara.
Jag skriver inte detta för att skryta med att vi har fått sålt alla fölen i år, utan en hel del för att jag vet hur "oproffsigt" många avlare behandlar ev. kunder. Visar leriga föl i en hage på knöligt underlag, ja den listan kan såklart göras lång som många här vet. Annonserar utan bild eller med dåliga bilder och kan inte skicka bra aktuella foton eller filmer mm. Sådant som inte lockar till sig kunder precis...