Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Anledningen till att vi ska avla fram "egna" hästar är:

1. Vi har ej råd att köpa hästar som har 1.60 kap från tex Tyskland

2. Vi vill höja SWBs status o varumärke så att köpare kommer hit o uppmärksammar Sverige.

3. Varje framgångsrik ridsport nation har även en egen inhemsk stark avel

4. Vi tjänar pengar och kan ha hästarna och aveln som levebröd!

:bow::bow::bow:

Rätt många faktiskt av båda, iallafall inom hoppningen , det är bara det att hästarna oftast inte kommer till rätt människa från början.

Vi har oförskämt många bra hopphästar i sverige idag, så bra så att dom tar vilken amatör som helst till Breeders även om dom rider som krattor. Oförskämt många bra hästar blir oxå förstörda på vägen eftersom dom inte tål att komma fel hur många ggr som helst innan dom tappar allt självförtroende.

Det finns mkt bra hästar i Sverige, det finns bara inte ryttare till dom.

KL (igen) Det där är en sak jag funderat på mycket. Förstår inte dem som nödvändigtvis ska rida sina hästar i championaten fast man inte är kapabel... vågar inte tränarna säga ifrån eller vad handlar det om? Någon?? :confused:

KL (igen) Det där är en sak jag funderat på mycket. Förstår inte dem som nödvändigtvis ska rida sina hästar i championaten fast man inte är kapabel... vågar inte tränarna säga ifrån eller vad handlar det om? Någon?? :confused:

Jag tror att dom tror det inte är så stor skillnad att rida en vanlig regional tävling som att komma till F-bo eller Flyinge. Fast dom ändå vet att hästarna kommer titta lite. Jag tror dom tror att har dom bara lyckats kvala så kan dom. Sen räknar dom inte med att man måste vara 10ggr skickligare om man skall lotsa runt en unghäst som står emot pga publik och annat runt omkring och när dom blir trötta i huvudet och allt annat som kommer fram på en unghäst. Dom tänker nog bara på att dom kan hoppa hindren höjdmässigt så ordnar det sig. Inte att oxrarna blir en halvmeter högre och längre när hästarna börjar stå emot ;)

Eller jag vet inte men jag tippar på något sådant.

Knapplån!

För att svara på urspungsfrågan om det kommer att bli lönt att avla på hingstar om ett par år så tror jag verkligen det! Efter att nu Kina, Asien och Ryssland börjar öppnat upp för efterfrågan på hästar tror jag att det finns alla förutsättningar om man som uppfödare tar fram internationellt konkurrenskraftiga hästar.

Min högst personliga åsikt är att man bör använda sig av hingstar som syns på dem internationella tävlingsbanorna, då det är lättare att få efterfrågan på avkommor till en hingst som gjort bra sportsliga resulatat än att man avlar på en hingst som tex. aldrig kommer ut i sporten.

På min önskelista så finns det önskemål om att fler av de svenskägda hingstarna ska ut och tävla internationellt så att den internationella efterfrågan på avkommorna till dessa ökar. Vi får sas. den marknad vi själva skapar!

På min lista finns även önskemål om att vi höjer stomatrealets standard ordentligt.

Vi ska inte bara värna om SWB som varumärke utan kanske tom börja att värna om oss själva som uppfödare och våra egna verksamheters varumärke. Vi blir sas. dem namn vi bygger upp/förtjänar.

Vi måste bli duktigare på att hänga med vad som händer i sporten. Då menar jag inte en lokal tävling i Herrljunga :D utan i den internationella sporten.

Det är många måsten om vi ska komma någonstans! Men någonstans måste man börja! Lämpligen är då att som uppfödare ställa sig frågan: Vilken avel vill jag bedriva?

Senast ändrad av en moderator:

På min önskelista så finns det önskemål om att fler av de svenskägda hingstarna ska ut och tävla internationellt så att den internationella efterfrågan på avkommorna till dessa ökar. Vi får sas. den marknad vi själva skapar!
:bow::bow::bow:

Där tycker jag att de har gjort ett riktigt bra jobb med Briar. Hans egna lilla stånd ser man på många internationella tävlingar. Fler sådana hingstägare!

Man måste nog helt enkelt inse att svenska hästar för närvarande inte är tillräckligt bra för den internationella toppsporten!!!
Men jag håller inte med om det. Det finns enligt mig jättebra hästar. Jag säger som fio, när hästarna tuffar runt 1.30-1.40 med sina kassa ryttare finns det absolut potential för dem att gå internationella tävlingar.

Jag vet flera ryttare som äger superfina hästar men som inte har något intresse alls för att ta hästarna upp i graderna, med argumenten att det blir för dyrt, de klarar ändå inte av att rida där uppe etc. Och det är helt sant!

Men man måste utbilda ägarna/uppfödarna/ryttarna på hur systemet fungerar. Att det inte alls behöver bli som Madick. Att ridsportsförbundet betalar massor vad gäller de internationella tävlingarna. Man måste göra det enkelt för ägarna att få kontakten med de duktiga ryttarna.

Varför finns det tex ingen ryttarförteckning som det finns tränarlistor? Varför gör man det så svårt för uppfödare/ägare att hitta bra ryttare? Jag brukar alltid säga till folk att bra ryttare hittar man på tävling, så åk ut till alla tävlingar man har tid med och så lär man känna ryttarnas ridstilar och sen är det bara att fråga. Men det tycker många människor känns jobbigt eftersom ryttarna inte uttalat innan att de vill/kan rida fler hästar. Därför behövs det en ryttarförteckning där meriterna står radade.

Finns det inte tillräckligt med köpare så spelar det ingen roll vad man gör. Till de som fått sålt till de priser de vill ha är det bara att buga och bocka samt fråga hur gjorde ni?;)

Jo, jag tror att det spelar roll för om man får sålt eller ej hur man marknadsför sin avel. Några köpare finns det alltid, men de ska lockas att köpa just din vara. Svarar eftersom vi har fått sålt till de priser vi begärde i år. Vi köpte in några avelsston från Holland och Tyskland för ett antal år sedan, alla meriterade i sporten liksom deras möderne. De kostade en del, men troligen inte så mycket som ett avelssto med de meriterna skulle kosta i Sverige, dvs alla har många vinster och placeringar till minst 1,45 m. Sedan har vi använt oss av hingstar vi tror de passar med, men även tagit hänsyn till vad vi tror att köpare vill ha för stam. Vi betäcker inte med unga hingstar utan egna meriter i sporten oavsett stam. Detta eftersom vi tror på kombinationen meriterade ston x meriterade hingstar ger en större chans till att få fram bra sporthästar, och framför allt har vi märkt att köpare föredrar att både mor och far har egna meriter i sporten. T ex använde vi Cardento till två ston förra året. Han är egentligen ingen favorit hos mig som avelshingst eftersom han gett en hel del med vekt bakställ av de jag sett, men eftersom vi visste att kombinationen med de ston vi har troligen skulle bli en bra avkomma som skulle vara hyfsat lätt att sälja så valdes han ändå. Det var de två fölen som gick först, det ena har ej varit ute till salu ens.

Vidare har vi försökt skapa ett kontaktnät av presumptiva köpare och hållit kontakten med tidigare köpare som i sin tur kan ha bekanta som någon gång ska köpa häst. Eller så är det kanske så att de själva ska köpa en ny/ en till häst, och har man fött upp en häst som de tidigare varit nöjda med så kommer de gärna tillbaka. Ett annat exempel är att jag för ett antal år sedan ringde upp en meriterad ryttare och frågade om han ville köpa en hyfsad femåring som jag då ville sälja. Svaret blev nej, men mot betalning kunde han rida henne och tävla en del, vilket han gjorde i ett år. Detta gav ringar på vattnet, numera är den hästen såld till en av hans elever och ett par andra hästar har sålts genom den kontakten osv. Se till att skaffa ev. köpares mailadresser och uppdatera dem några gånger om året om din avel, dock ej för ofta utan lagom. Ha en bra och snygg hemsida med aktuella filmer och bilder på dina uppfödningar och skriv om dem och om deras föräldrar ha framgångar på tävlingsbanorna där. Marknadsföringen är a och o om man vill sälja.

Det är väl också så att för att tjäna pengar på sina uppfödningar så måste man ha råd att satsa en del i dem. T ex låta proffs rida och tävla dem innan de säljs. Låt också ett proffs bedöma om hästen är något att satsa på, annars sälj den "normala" hästen för en mindre summa innan de kostat för mycket, och ta igen de pengarna på de bra hästarna. Det svåra är också att släppa "sina" hästar och kunna se dem på ett objektivt sätt. Har man hästar som man tänker tjäna pengar på, och inte som hobby, måste man ibland göra avkall på känslorna för dem. Det senare är svårt, själv har jag hobbyavel och "måste" inte sälja, men grannen som jag samarbetar med har det som yrke, så jag vet hur det kan vara.

Jag skriver inte detta för att skryta med att vi har fått sålt alla fölen i år, utan en hel del för att jag vet hur "oproffsigt" många avlare behandlar ev. kunder. Visar leriga föl i en hage på knöligt underlag, ja den listan kan såklart göras lång som många här vet. Annonserar utan bild eller med dåliga bilder och kan inte skicka bra aktuella foton eller filmer mm. Sådant som inte lockar till sig kunder precis...

KL

Ursäkta men jag förstår inte den här tesen att man skyller nervig häst på att den är importerad?? Hur får du ihop det? Kanske har mer med Firenze o Dream of Heidelberg att göra? Kan dock absolut ingenting om dressyrhingstar....

Nu tog jag mitt sto som ett exempel bara, sa inte att alla importer är skarpa/stressade.
Jag har hört om flertalet Holländska/Tyska hästar som importerats som vuxna & säljs i Sverige som ridhästar då dom uppenbarligen inte blir sålda i sina egna hemländer. Dom har aldrig ridits i skog, vilket inte är vanligt på dom stora anläggningarna, så dom är hysteriskt rädda att komma ut i skogen då dom kommer hit. Av dom Holländska har jag inte hört någon vara vettig i skogen, men ingen regel utan undantag.........................

Tävlingshästar ska ju ha en viss skärpa för att prestera, vilket inte passar i skogen kanske. Har hört om många svårklasshästar som är svåra......Men alla kan vi ta upp exempel på coola hästar på tävlingsbanorna.
Många bryr sig inte om hett temperament, utan tycker prestation är viktigare för att få fram en topphäst.
Jag generaliserar av oro av vad som kan hända då vi får överskott av topphästar med skärpa/stress då dom kommer till hobby ryttarna, efter att priserna på dessa blivit så låga att alla har råd att köpa dem. Det är fantastiska hästar, som dock kräver sina ryttare.........................

Valde Firenze för hans lugn & stabila psyke, & fölet är än så länge mycket cool & älskvärd. Inte så gammal ännu, så jag kan inte svara på hur det står sig. Dream of Heidelberg bakom stoet ska tydligen oxå vara stabil enl. förra ägaren. Däremot så har jag fått höra att Donnerhall blodet bak ställer till med det nerviga beteendet.
Mitt sto är ingen ragata som klättrar på väggarna, väldigt lugn i stallet & i trafiken,vill inte vara utan henne idag.
Men hon är INGEN skogsmullehäst för en fritidsryttare, hon behöver dessutom ridas varje dag för att vara harmonisk............kanske var jag otydlig, men det var det jag ville få sagt.
Hon är en av många hästarna som kasserats i det hårda avelsklimatet i Tyskland, som inte höll måttet pg.av skada.

Tack för att du delar med dig!
Absolut är marknadsföring a och o, det jag syftade till är att det finns för många hästar till salu idag.
En fördel är att det skulle kunna komma att sålla bort en del sämre ston men också tyvärr bra då uppfödarna inte har plats/råd att fortsätta.

Jag har själv sökt unghäst tidigare och bor lite kinkigt till ( inte heller ngt hit ur hästförsäljningssynpunkt) så jag vill hemskt gärna ha bilder och film om det går..

Tyvärr har jag svårt att få till riktigt bra filmer, till våren kommer vi åka till ridhus och filma, skall köpa nytt stativ också så man slipper det hemska "handskaket". Hade det varit mer akut att sälja nu så hade jag fått lösa det men tjaa gillar honom väldigt mkt och blir han kvar lite längre så gör det inte så mkt då han är lätt att ha hemma:)

Drömmen vore ett eget ridhus så man lätt kan se till att alltid ha aktuella filmer på avkommorna även vintertid.

Kontakter är väldigt viktigt! Har sålt en helbroder till den vi tänkt sälja nu på kontakt. Elev till en person som redan har en dotter undan vårt sto.

Senast ändrad:

Rätt många faktiskt av båda, iallafall inom hoppningen , det är bara det att hästarna oftast inte kommer till rätt människa från början.

Vi har oförskämt många bra hopphästar i sverige idag, så bra så att dom tar vilken amatör som helst till Breeders även om dom rider som krattor. Oförskämt många bra hästar blir oxå förstörda på vägen eftersom dom inte tål att komma fel hur många ggr som helst innan dom tappar allt självförtroende.

Det finns mkt bra hästar i Sverige, det finns bara inte ryttare till dom.

Det är jag också helt övertygad om! Finns nog en hel drös och följer alla ett större elittänk kommer det "krylla" av ämnen ute på den svenska landsbygden:)

Jo, jag tror att det spelar roll för om man får sålt eller ej hur man marknadsför sin avel. Några köpare finns det alltid, men de ska lockas att köpa just din vara. Svarar eftersom vi har fått sålt till de priser vi begärde i år. Vi köpte in några avelsston från Holland och Tyskland för ett antal år sedan, alla meriterade i sporten liksom deras möderne. De kostade en del, men troligen inte så mycket som ett avelssto med de meriterna skulle kosta i Sverige, dvs alla har många vinster och placeringar till minst 1,45 m. Sedan har vi använt oss av hingstar vi tror de passar med, men även tagit hänsyn till vad vi tror att köpare vill ha för stam. Vi betäcker inte med unga hingstar utan egna meriter i sporten oavsett stam. Detta eftersom vi tror på kombinationen meriterade ston x meriterade hingstar ger en större chans till att få fram bra sporthästar, och framför allt har vi märkt att köpare föredrar att både mor och far har egna meriter i sporten. T ex använde vi Cardento till två ston förra året. Han är egentligen ingen favorit hos mig som avelshingst eftersom han gett en hel del med vekt bakställ av de jag sett, men eftersom vi visste att kombinationen med de ston vi har troligen skulle bli en bra avkomma som skulle vara hyfsat lätt att sälja så valdes han ändå. Det var de två fölen som gick först, det ena har ej varit ute till salu ens.

Vidare har vi försökt skapa ett kontaktnät av presumptiva köpare och hållit kontakten med tidigare köpare som i sin tur kan ha bekanta som någon gång ska köpa häst. Eller så är det kanske så att de själva ska köpa en ny/ en till häst, och har man fött upp en häst som de tidigare varit nöjda med så kommer de gärna tillbaka. Ett annat exempel är att jag för ett antal år sedan ringde upp en meriterad ryttare och frågade om han ville köpa en hyfsad femåring som jag då ville sälja. Svaret blev nej, men mot betalning kunde han rida henne och tävla en del, vilket han gjorde i ett år. Detta gav ringar på vattnet, numera är den hästen såld till en av hans elever och ett par andra hästar har sålts genom den kontakten osv. Se till att skaffa ev. köpares mailadresser och uppdatera dem några gånger om året om din avel, dock ej för ofta utan lagom. Ha en bra och snygg hemsida med aktuella filmer och bilder på dina uppfödningar och skriv om dem och om deras föräldrar ha framgångar på tävlingsbanorna där. Marknadsföringen är a och o om man vill sälja.

Det är väl också så att för att tjäna pengar på sina uppfödningar så måste man ha råd att satsa en del i dem. T ex låta proffs rida och tävla dem innan de säljs. Låt också ett proffs bedöma om hästen är något att satsa på, annars sälj den "normala" hästen för en mindre summa innan de kostat för mycket, och ta igen de pengarna på de bra hästarna. Det svåra är också att släppa "sina" hästar och kunna se dem på ett objektivt sätt. Har man hästar som man tänker tjäna pengar på, och inte som hobby, måste man ibland göra avkall på känslorna för dem. Det senare är svårt, själv har jag hobbyavel och "måste" inte sälja, men grannen som jag samarbetar med har det som yrke, så jag vet hur det kan vara.

Jag skriver inte detta för att skryta med att vi har fått sålt alla fölen i år, utan en hel del för att jag vet hur "oproffsigt" många avlare behandlar ev. kunder. Visar leriga föl i en hage på knöligt underlag, ja den listan kan såklart göras lång som många här vet. Annonserar utan bild eller med dåliga bilder och kan inte skicka bra aktuella foton eller filmer mm. Sådant som inte lockar till sig kunder precis...

Bra talat/skrivet!!! :D

Knapplån!

För att svara på urspungsfrågan om det kommer att bli lönt att avla på hingstar om ett par år så tror jag verkligen det! Efter att nu Kina, Asien och Ryssland börjar öppnat upp för efterfrågan på hästar tror jag att det finns alla förutsättningar om man som uppfödare tar fram internationellt konkurrenskraftiga hästar.

Min högst personliga åsikt är att man bör använda sig av hingstar som syns på dem internationella tävlingsbanorna, då det är lättare att få efterfrågan på avkommor till en hingst som gjort bra sportsliga resulatat än att man avlar på en hingst som tex. aldrig kommer ut i sporten.

QUOTE]

Jag har ett gångartssto och på vilken nivå tänker du rent tävlingsmässigt? Vi har bla funderat på utländsk hingst i vår som vunnit unghäst -VM och går nu svår klass tror jag.. Räcker det? Eller pratar vi om GP?
Då minskas urvalet en hel del.. vi har ett gäng här i sverige som gått gp men hur många kommer folk ihåg av dem?

Knapplån!

QUOTE]Jag har ett gångartssto och på vilken nivå tänker du rent tävlingsmässigt? Vi har bla funderat på utländsk hingst i vår som vunnit unghäst -VM och går nu svår klass tror jag.. Räcker det? Eller pratar vi om GP?
Då minskas urvalet en hel del.. vi har ett gäng här i sverige som gått gp men hur många kommer folk ihåg av dem?
Jag skulle nog titta på en hingst som går internationell GP cirkus just nu. På det viset blir han rykande aktuell och ofta omskriven samtidgit som avkomman föds.

Samtidigt så går det heller inte att generalisera vad som är rätt och fel. Men med lite fingerkänsla skulle jag börja sålla bland GP hingstarna.

Titta på fenomenet Flyinge och världscupsegraren Plot Blue! När Flyinge tog in på han så var det flera av de etablerade uppfödarna med fantastiskt förnämliga avelsston som gick till just den hingsten. Fenomenet med förnämliga avelsston gick nästa att förutspå tycker jag, då hingsten nyss hade vunnit världscupen och därmed var rykande aktuell både bland ryttare och uppfödare.

ja vad fick han för ston tro?

jag var så förtjust i hans möderne( o även att Mr Blue passar Voltaire iofs) då mitt sto jag köpte i våras är efter en bror till Mr Blue o de som sålt henne ,uppfödarna till Båda o min, sa att jag ej kunde få tag i det...:)

Tyvärr blev hon ej dräktig men ska få ev lite fler doser o prova en ny metod. Hans fina framben skulle vara bra om han förärvde ;)! Min har ej kanonframben som han..

Senast ändrad:

Hmm.. ja det är sant.
Tänker så det knakar men de enda jag kommer på just nu är Scandic, Totilas och Painted Black, insterburg har väl varit där nyligen? men helt blankt annars, för Biggles och Bocelli känns inte som de går int cirkusen? Men det måste finnas ett helt gäng till?? Usch va tom i bollen nu, får skylla på sena timmen:o

Det blir säkerligen så att vi betäcker, varför köpa och låta henne gå tom?
Hingstvalet känns dock ännu mer viktigt, det är alltid viktigt så tolka mig rätt, om man ska kunna sälja i framtiden.
Så nu ska jag hålla mig till ämnet igen..:D

Det är jag också helt övertygad om! Finns nog en hel drös och följer alla ett större elittänk kommer det "krylla" av ämnen ute på den svenska landsbygden:)

Hur ser elittänk ut? Från val av hingst till hästens intågande på den internationella cirkusen? Sådär lite mellan tummen och pekfingret. Jag har en kompis som ville ta upp sin häst i klasserna men inte klarade det själv. Det blev stopp för hon visste inte hur hon skulle göra och det fanns heller ingen som kunde vägleda henne. Nu avled hästen tyvärr.

Ja, det är det....

I dessa svår tider, så är det så viktigt att avelsförbundet verkligen arbetar för oss uppfödare.
Och gör vårt förbund det?

Ja, det är det....

I dessa svår tider, så är det så viktigt att avelsförbundet verkligen arbetar för oss uppfödare.
Och gör vårt förbund det?

Det känns som man bara ska betala massor av avgifter .....:angel:

Liknande trådar

Avel Ni som är insatt i aveln, hur ser det ut med marknaden för aveln idag? Vet bes min häst idag och tyvärr var hon 2 grader halt efter...
2
Svar
22
· Visningar
3 090
K
Träning Hej! Är ny här på buke så jag vet inte riktigt hur allt funkar riktigt, men jag försöker så gott jag kan :) Jo mitt problem är att...
Svar
11
· Visningar
1 253
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik Som några av er säkert läst i tidigare inlägg så funderar jag på att lägga om vår verksamhet. Vi håller på med uppfödning och...
Svar
5
· Visningar
1 443
Senast: Sammet
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 554

Allmänt, Barn, Dagbok

• Årets matbluff
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka