Vad tror ni händer nästa år med våra tävlingar?

lakrits

Trådstartare
Jag läste i en annan tråd om de få tävlingar som funnits för SM kval (WRAS) och alla tävlingar som ställts in i år pga. för få anmälda.
I ett inlägg kom också uppklassningssystemet upp och jag fick några funderingar eller utvecklar de funderingar som redan fanns kanske.

Hur kommer det bli nästa år tror ni med uppklassningspoängen?

*Kommer folk åka runt på de tävlingar som bjuds för att skrapa ihop poäng och därmed kanske det blir fler starter på de tävlingar som finns?

Eller.........

*Kommer folk starta på de "bättre" tävlingarna och försöka få poäng med "prestige"?

Hur tänker ni och hur kommer ni göra?

Sv: Vad tror ni händer nästa år med våra tävlingar?

Jag tror och hoppas att det iom uppklassningssystemet kommer att bli jämnare fördelat. Att B-ekipagen BARA kan tävla på B-nivå och således gör det, att klasserna fylls OCH att de olika nivåerna kommer att finnas på de flesta tävlingar, dvs fler nivåer men kanske mindre klasser....

Jag läste i en annan tråd om de få tävlingar som funnits för SM kval (WRAS) och alla tävlingar som ställts in i år pga. för få anmälda.

Vår tävling var kval och den hade då definitivt nog med startande..

jag kommer iaf åka runt för att skaffa poäng :)

(norrlänning ;) )

Jag tror och hoppas att det iom uppklassningssystemet kommer att bli jämnare fördelat. Att B-ekipagen BARA kan tävla på B-nivå och således gör det, att klasserna fylls OCH att de olika nivåerna kommer att finnas på de flesta tävlingar, dvs fler nivåer men kanske mindre klasser....

Du menar att det är bra att de som är duktiga ekipage inte rider D klasser bara för att plocka lite rosetter? Om det är så du menar så tycker jag också det är bra.
Annars är det ju så att om du rider B i en klass så får ju rida D i en annan så länge du inte plockat ihop alla poäng.

Jag skrev nog en annan gång i en annan tråd att jag inte trodde att det var bra att slå i hop D-C och B men har funderat och ändrat mig nu...eftersom poängsystemet finns så är det ju faktiskt bra om det är så att man fått i hop sina poäng på D nivå i en specifik klass så kan man ju rida den på B nivå samma dag, behöver ju inte vänta till nästa tävling dyker upp.

Jag hoppas det blir utspritt i alla fall och att man tar tillfället i akt och tävlar de tävlingar som finns så det inte blir så många som blir inställda pga. få starter.

Vår tävling var kval och den hade då definitivt nog med startande..

Jag bara tog det från en annan tråd så jag har själv inte koll på hur det har varit med kvaltävlingarna men om jag förstod det rätt så var det en hel del som inte kvalade sig till SM:et bara för att Hjo-ko försvann i slutändan ändå.

Jo det är så jag menar.
Tanken med uppklassningssystemet var ju att man skulle välja och gå in på EN nivå och därifrån plocka poäng, men pga att det är vagt formulerat i regelboken så tolkar olika klubbar det hela olika.

Och precis så menar jag med att ha alla nivåer på alla tävlingar, problemet är väl bara hur man ska hinna med alla klasser....:crazy:

Tror att B-tävlingsproblemet var större i början av säsongen, sen fick folk helt plötsligt bråttom att kvala och då löste det sig...

Ska bli intressant att se hur det blir nästa år. Ska ju dessutom komma en ny regelbok inför nästa år så förhoppningsvis kommer vissa saker att vara lite tydligare...:angel:

Jo det är så jag menar.
Tanken med uppklassningssystemet var ju att man skulle välja och gå in på EN nivå och därifrån plocka poäng, men pga att det är vagt formulerat i regelboken så tolkar olika klubbar det hela olika.

Och precis så menar jag med att ha alla nivåer på alla tävlingar, problemet är väl bara hur man ska hinna med alla klasser....:crazy:

Tror att B-tävlingsproblemet var större i början av säsongen, sen fick folk helt plötsligt bråttom att kvala och då löste det sig...

Ska bli intressant att se hur det blir nästa år. Ska ju dessutom komma en ny regelbok inför nästa år så förhoppningsvis kommer vissa saker att vara lite tydligare...:angel:

Jaha...ska det egentligen vara att man ska hålla sig på en nivå inom alla klasser? Var det tänkt så från början?
Fast är det klubbarna som tolkat det olika egentligen? För läser man i regelboken står det ju ganska klart och tydligt att det gäller specifik klass och ekipage.

undra om det kommer någon "regelboks skiss" som vi får ta del av denna gång med :)

Jag bara tog det från en annan tråd så jag har själv inte koll på hur det har varit med kvaltävlingarna men om jag förstod det rätt så var det en hel del som inte kvalade sig till SM:et bara för att Hjo-ko försvann i slutändan ändå.

WRAS ändrade så det skulle räcka med att ha varit med och placerat sig på en B eller A-tävling för att kvala till SM.

Aha...men vad bra. Eftersom jag inte själv skulle deltaga i SM så hade jag inte så stor koll på det ;)

Jag har i år varit ute på några BCD-tävlingar och tycker att arrangörerna har lyckats bra med att hinna med alla klasserna på en dag. Jag tycker att det är väldigt bra med "alla" nivåer samma tävlingsdag eftersom jag rider olika grenar på olika nivå och om det var renodlad tävling med bara en nivå per dag, tror jag att många skulle tävla mindre. Fler resor för att delta - kanske resa 20-25 mil enkel väg för att delta i en gren är ju inte särskilt lockande ens om man verkligen vill samla poäng.

Vad jag förstår så kan man inte samma dag rida samma gren i mer än en nivå (när uppklassningssystemet kommit igång) eftersom det är aktuell poängställning vid sista anmälningsdatum som kommer att avgöra vilken nivå man får starta i.

Har någon annan andra tolkningar - det har förekommit olika tolkningar hos olika tävlingsarrangörer huruvida man får rida ex. v. reining på både B- och C-nivå (absolut inte jag...)

nej, men skulle gärna vilja prova :)
förra gången gav ju WRAS ut en förhandsgranskning som diskussionsunderlag, lades bla ut här på buke.

Fast den var ju egentligen till för de tävlingsansvariga och styrelserna i klubbarna huvudsakligen att diskutera.
Sedan var det klubbarnas tävlingsansvariga som tog upp åsikter om den i möte med distriktens tävlingsansvariga.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 058
Senast: Farao
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 759
Senast: lizzie
·
Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 276
Senast: Carolininen
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka