Vad tränar ni för annat för att öka er kroppsmedvetenhet?

Sv: Vad tränar ni för annat för att öka er kroppsmedvetenhet?

Boxpass, Feldenkraisbehandlingar (ger mig mer än rörelse-Feldenkrais) och ett ständigt tänk på kroppen.

Haha I wish! :D
Blir alldeles för ltie träning.. Tai-chi ska vara bra för kroppsmedvetenhet (men så mycket kampsport vet jag inte om det är.?) så jag skulle gärna börja med det. Och yoga utövar jag lite smått när jag känner att jag behöver det för att sträcka ut ryggen eller få mer energi.
Sen blir det mest "vardagsträningen" som att cykla till och från jobbet och nån enstaka gång till stallet. Jag gillar också att gå/jogga "kroppsmedvetet" dvs tänka på hur jag sätter fötterna, vrider höfterna, håller ryggen, inte spänner axlarna osv. Det är så mycket mindre tråkigt när man har något att tänka på :D och då brukar jag kombinera med att gå/jogga baklänges, i sidled, gå lite "sluta" med höfterna :p vrida överdrivet med överkroppen osv.
Allmänt så om jag ska gå långt brukar jag tänka mycket på ryggen och höfterna och variera hur man går för att bli mjukare i kroppen. Ibland hugger det till i höften i nån nerv som går hela ner till knät så det viker sej. Då har jag oftast gått snett och omedvetet blockerat min rygg (är iofs ingen osteopat så det är bara min egen lilla teori).

Det där var förresten skitläskigt för ett år sen :eek: att det helt plötsligt högg till när jag gick! Benet vek sej helt och hållet av ren reflex, så att gå i trappor var uteslutet när det blev så.. Det kunde ta en 20-30 minuter att ta sej hem från stan (500 meter..). Måste varit så att jag satt snett framför datorn för mycket eller så :confused:

Body Balance, det är en blandning av yoga, Tai-Chi och Pilates.

OlleAtlas

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 042
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 459
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama