Vad tjänar du som äger en häst eller fler?

1: Skanör/Falsterbo - Skåne
2: 4 årig ardennerkille, installad i kollektiv, köper in allt, ridbana finns och sommarbete. Allt sköts kollektivt.
3: 30-40000kr Brutto, sambo, gemensam ekonomi.
 
Håller med dig helt och hållet. Man skulle vilja ställa följdfrågor eller göra en undersökning just kopplat till det du formulerar. T.ex. utgifter som du skriver, hur mycket man har utrymme att lägga undan till buffert, om man känner ekonomisk stress på något sätt osv. osv.

Jag tycker det är svinintressant! Ekonomi är typ det minst privata för mig 😅 Tänkte speca kostnaderna lite mer för min häst här men behöver sitta vid datorn plus har ändrat lite pga lägre lön detta året.

Jag har väl alltid mer eller mindre ekonomisk stress, ligger nog lite i min natur (är sämst på att spara också). Även om det såklart var jobbigare när jag faktiskt hade slut på pengar. Nu tar det dock emot enormt att låna mellan alla mina konton uppdelade med överföringar baserade på löpande utgifter. Vilket ju var känslan jag ville åt för att ens lyckas spara lite eller åtminstone vara förberedd när utgifterna jag vet ska komma kommer.
 
Jag tycker det är svinintressant! Ekonomi är typ det minst privata för mig 😅 Tänkte speca kostnaderna lite mer för min häst här men behöver sitta vid datorn plus har ändrat lite pga lägre lön detta året.

Jag har väl alltid mer eller mindre ekonomisk stress, ligger nog lite i min natur (är sämst på att spara också). Även om det såklart var jobbigare när jag faktiskt hade slut på pengar. Nu tar det dock emot enormt att låna mellan alla mina konton uppdelade med överföringar baserade på löpande utgifter. Vilket ju var känslan jag ville åt för att ens lyckas spara lite eller åtminstone vara förberedd när utgifterna jag vet ska komma kommer.
Jag är faktist mer stressad över min ekonomi nu när jag har en vettig månadslön, jämför som student 🙈 skulle af inte vara ekonomiskt stressad hade jag nog behövt vara ekonomiskt oberoende!
 
Jag är faktist mer stressad över min ekonomi nu när jag har en vettig månadslön, jämför som student 🙈 skulle af inte vara ekonomiskt stressad hade jag nog behövt vara ekonomiskt oberoende!

Hur kommer det sig tror du? Jag tror jag varit ungefär likadan mer att det varierat mellan stress "har ingen koll", "har spenderat för mycket/missat kommande utgifter" och just nu "vill ha denna standarden men det går inte helt ihop".
 
Jag kan iaf säga att när jag insåg hästens PPID-medicin ingår i försäkringen så blev jag väldigt lättad eftersom den kan behöva trappas upp och är ju himla dyr. Han äter 1.5 tablett per dag nu och det motsvarar ca hela hans försäkringspremie per månad (853 kr med 5 kkr liv och 120 kkr vetvård).
 
Hur kommer det sig tror du? Jag tror jag varit ungefär likadan mer att det varierat mellan stress "har ingen koll", "har spenderat för mycket/missat kommande utgifter" och just nu "vill ha denna standarden men det går inte helt ihop".
Tror det beror på min uppväxt med en ensamstående förälder med dålig ekonomi, det fanns liksom inte några sparade pengar alls. Det är skönt att veta jag har råd att betala reperationer på bilen när det behövs, även om det såklart är en tråkig utgift ;)
 
Jag måste säga att jag har varit relativt förskonad från prisökningarna ännu, betalar samma pris för hösilaget som för fem år sedan, stallhyra har ökat med 200 och kutterspånet har ökat med ca 25 kronor balen.
 
Ojoj... Nu fick man ännu lite mer ångest.
Varför är vanligt folk så rika?

Bor utanför Stockholm
Har en ponny
Tjänar nästan ingenting

Det är inte "vanligt folk" som svarat i tråden, det är "vanliga hästägare". Det vanliga är att inte ha råd/tid/möjlighet att ha häst. Det är i det mikrokosmos som är Buke som hästägande är vanligt (norm?), inte i samhället i stort. Jag tror att det är viktigt att hålla i huvudet när man läser den här typen trådar.
 
1. Göteborg
2. En häst
3. ~13000 (sjukpenning)

Nej, jag har inte råd med något annat än basala levnadskostnader för egen del... Går nätt och jämnt ihop så länge veterinär inte behövs oplanerat (har dock en sparfond att länsa om behovet uppstår).
 
1. Förort utanför Stockholm
2. En D-ponny (dotterns)
3. Är höginkomsttagare

Det har blivit väldigt mycket dyrare att ha häst de senaste åren.
Spånpriset har fördubblats och så även hö/hösilage som gått från typ 2-3 kr/kg till 5-6 kr/kg. Kratfodrena har också gått upp i pris. Hovslagarna har höjt med åtminstone ett par hundra och så även tränarna.
Flera stall i närområdet har stängt ner av olika orsaker vilket gjort att det blivit högre tryck på de som finns kvar - många har höjt priset och trappat ner på service (d.v.s dyrare trots att man gjort om till helkollektiv).

Hästsport har blivit ännu mer av en lyxvara än vad det varit. Jag hade nog inte köpt häst i dagsläget om vi inte hade haft en redan. Som tur är så har dottern slutat tävla och tränar mindre än förut för jag tror inte jag skulle ha råd att betala för meetings osv. som det ser ut nu.
 
1. Södra Sverige.
2. En maxad C-ponny av lättfödd typ och en shetlandsponny.
3. Strax under 40 000.

Ensamstående och har hästarna på egen gård med egen höskörd, så sparar in lite på det. Men rent krasst är hästarna det jag prioriterar i livet, kör runt i en bil som är över 20 år och bytte från en bil som var äldre än jag innan dess. Kommer dock undan på lägre kostnader eftersom jag slipper både stallhyra och bensinkostnader för att åka till och från stallet. Shettisen skos ju inte heller, så hans hovslagarkostnader är inte så dyra.
 
Det är inte "vanligt folk" som svarat i tråden, det är "vanliga hästägare". Det vanliga är att inte ha råd/tid/möjlighet att ha häst. Det är i det mikrokosmos som är Buke som hästägande är vanligt (norm?), inte i samhället i stort. Jag tror att det är viktigt att hålla i huvudet när man läser den här typen trådar.
De flesta hästmänniskor tror jag offrar väldigt mycket för att kunna ha häst också. Man går inte ut och äter, köper inte dyra märkeskläder, åker inte på semester osv osv... En hästägares liv är ofta lite annorlunda mot många andras på så sätt.
 
De flesta hästmänniskor tror jag offrar väldigt mycket för att kunna ha häst också. Man går inte ut och äter, köper inte dyra märkeskläder, åker inte på semester osv osv... En hästägares liv är ofta lite annorlunda mot många andras på så sätt.
Och vad som är en uppoffring eller inte beror ju mycket på en som person! Det du räknar upp är inget som jag saknar i mitt liv, när skulle jag ha tid och ork till det 😉
 
De flesta hästmänniskor tror jag offrar väldigt mycket för att kunna ha häst också. Man går inte ut och äter, köper inte dyra märkeskläder, åker inte på semester osv osv... En hästägares liv är ofta lite annorlunda mot många andras på så sätt.
Ja, tänker samma här, att det handlar väldigt mycket om prioriteringar typ? Jag lägger exempelvis 0 kronor på smink och elektronikprylar. Telefon, hörlurar etc är sånt jag fått i present och det byts när det till slut tvär-dör. Har någon gammal mascara från 2008 kanske och lite smink som kompisar dumpat hos mig, men inget som jag använder, inga skönhetsprodukter eller liknande. Schampo från Barnängen kostar 22 spänn/flaska. Har inte gått till frisör på kanske 3 år. Det som jag lägger lite pengar på är kläder/skor, runt 2000 kr / år kanske. Men många skulle väl tycka att det är helt orimligt att leva såhär.
 
Och vad som är en uppoffring eller inte beror ju mycket på en som person! Det du räknar upp är inget som jag saknar i mitt liv, när skulle jag ha tid och ork till det 😉
Och hur ens liv ser ut för övrigt. Jag är ensamstående utan barn. Det är klart att det är tuffare eftersom jag är ensam om alla andra kostnader som inte är kopplade till hästintresset också (alltså såna som man inte kommer ifrån, boendekostnader, elräkning, mat och liknande) men å andra sidan så lider ju ingen annan av mina val heller. Det är säkert tuffare framför allt för de som har barn, jag vill inte ha barn så jag behöver inte ta hänsyn till det.

Jag reser aldrig, jag går till frisören en gång var tredje år ungefär (förvisso mest på grund av att jag är lat och inte orkar prioritera det), jag äter inga uteluncher, jag går inte ut på krogen, och det är för mig värt det alla dagar i veckan att ha hästarna istället.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 222
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 090
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Ekonomi & Juridik hej :D vi är 3 tjejer som ska dela på en häst när vi börjar gymnasiet om ett år (2 ska gå häst 1 ska gå hund) och vi ska göra en budget...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 867
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp