Vad tittar man efter när man köper islandshäst?

L

Lillmifflan

Säg att man ska köpa ett inridet sto för ca 40 000, vad skulle Ni ha för förväntningar på hästen då? Vad ska den kunna? Självklart vill man ju ha den så bra som möjligt, men vad vore rimligt att den kan? Måste den ha bra stam? Jag är lite nyfiken på vad andra tänker när de köper häst så berätta nu! ;)

Sv: Vad tittar man efter när man köper islandshäst?

Ett inridet sto för 40 000kr hade jag inte haft några större förväntningar på om den inte har lite finare stam eller intressant färg eller liknande.

Sålde precis en 5 årig valack för 40 000kr han kunde bara precis grunderna stanna gå fram svänga trav galopp skritt och lite tölt då och då

Det beror på hur gammal hästen är, om den har exem osv. Men om stoet är ca. 10 år utan exem så kan hon vara lite av en "problemhäst". Annars så finns det ju faktiskt dom som säljer hästarna lite billigare än andra. Jag hade i alla fall inte väntat mig något "lyft över 90 grader"...

Men de finns som sagt undantag. Min häst kostade 35000 och hon trivdes helt enkelt inte med att gå som turhäst. Hon var för het för de lätta ryttarna, medans hon inte orkade bära de tunga ryttarna...

Men om stoet precis är grundinridet och har 3,5 gångarter så kan man ju vänta sig mer... Men som sagt, det mesta beror på säljaren!;)

Jag har gott som hittat min häst redan men det jag letade efter var ett snällt sto rätt stor över 140 gärna isabell med mkt man och svans.Det viktigaste var en dock att den var lugn och stabil i psyket och kund ridas av alla och var storhästriden.
Fann henne till slut och ska åka och provrida och om allt går som de ska blir hon min här snart:love:
En isabellskäck, över 140 supersnäll och mkt man och svans:love:

Gazzan skrev:
Jag har gott som hittat min häst redan men det jag letade efter var ett snällt sto rätt stor över 140 gärna isabell med mkt man och svans.Det viktigaste var en dock att den var lugn och stabil i psyket och kund ridas av alla och var storhästriden.
Fann henne till slut och ska åka och provrida och om allt går som de ska blir hon min här snart:love:
En isabellskäck, över 140 supersnäll och mkt man och svans:love:
grattis!!!!! lycka till med den tjejen!:banana:

Vili skrev:
Ett inridet sto för 40 000kr hade jag inte haft några större förväntningar på om den inte har lite finare stam eller intressant färg eller liknande.

Sålde precis en 5 årig valack för 40 000kr han kunde bara precis grunderna stanna gå fram svänga trav galopp skritt och lite tölt då och då

Min stora dröm är naturligtvis en egen!!:love:
Men det ligger en bra bit in i framtiden, måste lära mig rida bättre först.
Blev nu lite nyfiken på priser…har räknat med 40-50 tusen, men det är kanske alldeles för lite?
Min dröm häst är en inte alltför stor, men kraftig och vikbärande
och viktigast lugn, orädd, trygg och säker ”skogs mulle”
Ingen problem häst och självklart ingen eksem häst (sånt har jag inte kunskap för)
:idea: Har tänkt mig ålder på mellan ca 8-15 år (låter det vettigt?)
Färg och härstamning har ingen betydelse inte heller om det är ett sto eller valack (föl kommer jag dock aldrig att ta, har inte den kunskapen…)
Vet att det är svårt att sätta pris på min ”drömhäst” men på ett ungefär vad tror ni att jag får räkna med??
Det verkar ju av vad du skriver att jag har tagit till i underkant när jag räknar på 40-50 :confused:

Min mamma och jag letar/letade länge efter en häst
Nu kanske vi funnit den hästen..hemliz vem hon är..Men iaf..Vi hade en "tabell" att gå efter..om denna tabell kan vara till hjälp..(gjord för FAMILJEHÄST)

Ålder : 6-12 år
Kön : Valack /sto (Om sto..Gärna Blup över 95)
Färg : Valfri
Född : Svenskfödd /Danskfödd
Gångarter : 4/5 gångare!
Mankhöjd : Över 138 cm
Från/Frá : Från helst..men finns Frá UTAN!! Eksem!
Temprament/lynne : Pigg & Framåt x .Snäll/stabil att hantera i alla lägen, lätt att lasta, klippa och sko.Måste ha hästpass, vara fullt vaccinerad och A1 försäkrad.Utan Olater t.e.x Vävning , Krubbitare m.fl

Övrigt : Utstrålning, Eksemfri!!
Mjuk att rida i alla lägen och gillar att jobba,lång och tjock man/svans (Bra vid Barbackaritt )

OM DETTA BLIR TILL HJÄLP

Våran lilla dam har nästan allt detta..Möjligtvis att hon är 6 år och lite "outbildad" ,men vi får SKITBRA hjälp av våran ridlärare :)
Och hon kan ALLT enligt mej som är värt att veta :)

*knapplån*
Jag tycker att ni är litet väl rädda för åldern på hästarna.
Min gammelhäst är 28 år och fortfarande ridbar fullt ut.
Ni kan gott gå upp litet i åldrarna.
En fullt frisk litet äldre häst vet man ju att den håller för ridning.
Att köpa en 6-åring kan däremot vara vanskligt.
De är friska på att de är unga och oförstörda.
Svagheter som kommer att märkas när de sätts i ordentligt arbete har ännu inte kommit fram.
Dessutom så kommer man då att få hantera den trottsålder som kommer när hästen är 7 år.

Det är bra om den första familjehästen är i alla fall över 8 år.

Håller helt med, allt för många köper unghästar som första hästar!
Och de får tampas med massa jobbiga problem pga att de köpt unghästar när de eg inte har kunskapen till det...
När det hade varit sååå mycket lättare att köpa en färdig läromästare, några år äldre, men som de kan lära sig massor av o ha jättemycket roligt med på en gång!

Filippan skrev:
Håller helt med, allt för många köper unghästar som första hästar!
Och de får tampas med massa jobbiga problem pga att de köpt unghästar när de eg inte har kunskapen till det...
När det hade varit sååå mycket lättare att köpa en färdig läromästare, några år äldre, men som de kan lära sig massor av o ha jättemycket roligt med på en gång!

Ja, första hästen ska vara en läromästare, som kanske skulle kunna "lära" ryttaren lite mera. Min kompis köpte en sådan som nu är 20 år idag och nu har hon unghäst som hon ska jobba med. Man skulle ju faktiskt kunna göra så. :)

Då tänker jag rätt när det gäller åldern!
Skulle aldrig drömma om att köpa en unghäst, då måste man kunna mer än vad jag kan.....

Joo..Visst kanske det låter lite ungt..Men vår ridlärare har själv en unghäst och så..Och denna häst som vi kollar på..är duktig och har gått liite ridskola lixsom..Men men..Vi får 1000% HJÄLP och så av vår ridlärare med träning och så..dessutom..har man ridit isis i 4-6 år så är det väl OK att köpa en unghäst..om man har hjälp så att säga :confused:

Det vet du inte förrän efteråt.
Om det blev rätt eller inte.

Neej..men jag har ju ridit henne massa gånger..och så..Hon e jättefin..Dessutom..Vi fasnade för henne..och så..hon blir nog inte dyr heller...

Tack för alla svar!
Men vad är viktigast? Stammen eller hur pass skolad hästen är?
Själv tycker jag att det är viktigt att hästen har ett bra lynne och så ska den ha lite personlighet ;) Och så ska man ju kunna se att man kan utveckla det som finns.
Och så en till fråga: Skulle ni kunna köpa en inriden häst på "postorder" eller måste ni provrida?

Viktigast är att den är frisk och snäll.
Jag köper hästar på "postorder" men det är inget som jag rekommenderar.
När man köper sin första häst, så måste man träffa den och känna på den och ta på den för att se att den verkligen är snäll.

En sak som iaf jag tycker är viktig i samband med hästköp är att hästen ifråga är trevlig att hantera i alla situationer och inte "bara" då man rider. Kan kanske vara lätt att glömma bort att samvaron med sin häst är så mycket mer än att rida. Och visst är det lätt att fastna för första hästen man provrider om den har härliga gångarter men enligt min erfarenhet är det bra att kika runt på fler för att ha någonting att jämföra med. Tänk också på att dina ambitioner om vad du vill med din häst kan ändras över tid så det är bra att köpa en häst du kan utvecklas med. Ett tips vid provridning av häst är att säga till att du själv vill rykta, sadla/tränsa, leda den till ridbanan osv då får du en första blick för hur hästen är att hantera.

jag håller inte riktigt med dem som inte tycker att man kan "förvänta sig något" för 40 000 kronor.

Visst, vissa hästar (ston) kan ju kosta skjortan bara för att de har toppstam, men oftast är det ju inte det man går efter, vill man ha en ridhäst till sig själv eller en familjehäst är det viktigaste ju att kemin stämmer, därför tycker jag som Inte_ung att man inte ska köpa hästar på "portorder" utan möjlighet att provrida.

Jag köpte nyss en svenskfödd åttaårig valack utan exem för 45 000 kronor. Han var då välskolad i dressyr och välriden i tre gångarter. Han orkade inte riktigt bära sig i tölten, som inte tränats så länge, delvis på grund av övervikt och brist på kondition.

Även om han var välutbildad var han inte mer riden än en sexåring ungefär.

Nu är det ju skillnad i pris mellan valacker och ston men jag tycker ändå att för 40 000 ska hästen ändå vara så pass riden att man får ett hum om vad det kommer att bli av hästen.

Köp svenskfödd om du vill minimera risken för exem.

och vill du ha en häst med personlighet tycker jag att du ska satsa på en något äldre häst, i alla fall upplever jag det som om de får mer humor med tiden... :banana: :banana:

Jag anser att man kan få en bra och trevlig och kunnig i alla gångarter för 40000 kr! Priserna för islandshästar är skrämmande höga varför?
Sen undrade du om "postorder" hästar, har köpt 3 st till verksamhet på det viset, den ena skäckstoet hade t. om varit fotomodell i Ellos så det passade ju bra. Ett lycktat köp.
Den andra som var vallack var en äldre trevlig herre också helt ok.
Det andra var genom en hästhandlare på västkusten det var inte bra. Men detta var 6 år sen och jag hade verksamhet och rätt ny i gemet. Nu skulle jag inte göra så tänker på annat sätt. Men har man kontakt med säljaren mycket samt referenser funkar det nog bra.
Min dotter köpte för ett par år sen ett sto 50 mil från oss där var kontakten med säljaren och oss bra och det blev också bra. :banana:

Liknande trådar

Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
8 269
Senast: Lisen82
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
980
Senast: tara
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 767
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10