Vad tänka på vid köp av unghäst?

A

Ayumi

Ja, som rubriken säger....
Jag har börjat se mig om efter en lämplig ettåring och efter att ha kollat på ett par stycken så står jag med fler frågor än innan jag började. Jag har köpt häst förut, men då har det rört sig om äldre hästar och de gör man ju oftast bara en vanlig besiktning på. Är det något speciellt jag ska tänka på vad gäller ettåringar?
Hur funkar det med friröntgen? Vid vilken ålder gör man det och är det köpare eller säljare som står för det?

Vad tittar ni på förutom benställning och stam?

Sv: Vad tänka på vid köp av unghäst?

Friröntgen kan göras nu.
Vi röntgar alla våra, men det är säkert olika för olika säljare och köpare vad man kommer överens om.

Ja, som rubriken säger....
Jag har börjat se mig om efter en lämplig ettåring och efter att ha kollat på ett par stycken så står jag med fler frågor än innan jag började. Jag har köpt häst förut, men då har det rört sig om äldre hästar och de gör man ju oftast bara en vanlig besiktning på. Är det något speciellt jag ska tänka på vad gäller ettåringar?
Hur funkar det med friröntgen? Vid vilken ålder gör man det och är det köpare eller säljare som står för det?

Vad tittar ni på förutom benställning och stam?
Jag tycker det är viktigt hur mamman är. Hur var hon som tävlingshäst? Startade mamman tidigt (jag vill ha tidiga hästar)Tävlingsglad eller sur.Var mamman het? Om hon var det så tittar jag på om hon har hett påbrå. Hur är mamman idag. Bra mamma, hur funkar hon i flocken, låg rang eller hög rang. Några korkbollar till morsor vill jag inte ha. Gärna en mamma som har snygg kropp:D. Lite ridhästmodell sas.
Sen tycker jag det är viktigt att fölen är avmaskade regelbundet och fått mycket stråfoder av hög kvalite OCH gått på bra marker. Inget träskbete.
När jag går ut i en hage med unghästar gillar jag de som snabbt söker kontakt. Nyfikna men lite osäkra går ochså bra. De som vågar sig fram efter att kollat läget föst.
Stam. Svårt. Jag betäcker gärna själv med jokrar och skulle aldrig våga mig på någon dyring.
gulan

Kolla upp mammans ev. tidigare avkommor och kolla premieprocent och reslutat på de som pappan lämnat.
Jag skulle göra friröntgen, även om du betalar och ni hittar lösa benbitar och du inte köper hästen är den undersökningen billigare i förlorade pengar än om du först köper den och sedan måste betala en operation...

Många får ju inga problem med lösa benbitar men, (nu pratar jag kanske bara för mej själv?) Jag kunde inte släppa tankarna och oron över lösa benbitar så jag for in och röntgade alla leder efter jag köpt min ettåring. Innan hade jag bestämt att jag inte skulle röntga förrän jag upptäckte några misstänkta problem, symptom eller gallor. Men jag for som sagt in och rötgade ändå i förebyggande syfte utan att hitta något alls på röntgen. Men jag tycker att det är värt ändå, att veta redan från början att det problemet kan uteslutas.

Jag tycker att man som säljare kanske skulle kunna betala halva röntgen? Borde ligga i dennes intresse att följa upp sin avkomma.

Vet du någon ungefärlig kostnad för friröntgen idag?
Funderar på att åka med min..

Jag skulle vara noga med att låta en vetrinär göra ett utlåtande, och en friröntgen samt kontrollera hovkvalitetén. Försök att ta reda på vad uppfödaren kan om utfodring och vad hästen fått för grovfoder.

Har själv gjort ett dåligt köp, och det smärtar mig ännu, att vi var så godtrogna, för att hästen stod hos trevliga och snälla människor.

Jag hoppar in lite med några frågor jag med! Hoppas det går bra ;)

Vad vill ni har för exteriör på era unghästar? Mankhöjd? (Vid köp och ev. blivande mankhöjd?) Vart drar ni gränsen gällande avvikande benställningar både bak och fram?

Jag tittar nästan enbart på stammen och hästens fysiska status. Röntgen blir aktuelt först när hästan "paserat" de första 2 instanserna. Jag har inte köpt någon häst till mig själv men åt andra, det är ett högt dyrt spel man spelar ibland går det ibland inte. :)

Jag hoppar in lite med några frågor jag med! Hoppas det går bra ;)

Vad vill ni har för exteriör på era unghästar? Mankhöjd? (Vid köp och ev. blivande mankhöjd?) Vart drar ni gränsen gällande avvikande benställningar både bak och fram?

Medel är väl alltid bra :D
Men vad jag ändå lärrt mig under årens lopp är att det spelar eg ingen roll hur en häst ser ut i det stora hela , för det sitter i inre egenskaper och innanför pannbenet om dom blir bra eller inte, dom kan vara stor eller små, har raka eller sluttande kors, raka haser eller krokiga, skeva o vinda.....jag vet en häst som hade frambenen som stod som "tio i två"..han vann 11 lopp och tjänade nästan 600 000.....har aldrig sett en så skev häst...

Men om man ska köpa på auktion så är exteriören, stammen och framför allt utstrålningen viktig för oss , för det mesta iallafall....

Medel är väl alltid bra :D
Men vad jag ändå lärrt mig under årens lopp är att det spelar eg ingen roll hur en häst ser ut i det stora hela , för det sitter i inre egenskaper och innanför pannbenet om dom blir bra eller inte, dom kan vara stor eller små, har raka eller sluttande kors, raka haser eller krokiga, skeva o vinda.....jag vet en häst som hade frambenen som stod som "tio i två"..han vann 11 lopp och tjänade nästan 600 000.....har aldrig sett en så skev häst...

Men om man ska köpa på auktion så är exteriören, stammen och framför allt utstrålningen viktig för oss , för det mesta iallafall....

Jag misstänkte nästan att jag skulle få detta svar :D Hehe, men du har inte märkt att just något spec exteriört har gett dig fler vinnare än vanligt? (Luddig fråga det där :o ) Hoppas du förstår vad jag menar :) Vad är just det lilla extra som du tittar efter?

om det övriga tilltalar dig är utstrålningen...ögonen det jag fastnar för, det första iallafall....

korta skenor vill jag ha då blir dom långklivade....
Men man kan ha massa önskemål och så kommer en häst som ser helt tvärsemot och kliver bara förbi andra och blir bara bäst...:D

om det övriga tilltalar dig är utstrålningen...ögonen det jag fastnar för, det första iallafall....

Men man kan ha massa önskemål och så kommer en häst som ser helt tvärsemot och kliver bara förbi andra och blir bara bäst...:D

Det tåls att lägga på minnet :D Haha ja .. så brukar det ju vara :)

Jag håller med om ögonen - annars skulle jag inte ha en viss valack i stallet. :idea::angel:

Och framför allt skulle jag inte ha honom KVAR efter fyra år :cool:

Men jag är antingen en dum blondin eller osedvanligt envis. Eller en kombination.

Tack för alla svar! :bow:
Har, med allt detta i bakhuvudet, hittat ett par lämpliga kandidater. Några gick bort pga priset, ett par av dom ska gå på kriterieauktionen och det ska bli otroligt spännande att se om uppfödaren får det han begärde utav mig (trots prutning), eller om de går för ännu mer eller om han får åka hem med kusarna igen.

Jag har tidigare gått på magkänslan när jag köpt häst, men eftersom det då har slutat med fantastiskt trevliga men ack så odugliga lusar så litar jag inte längre på magen. :D Jag önskar att magkänslan kunde plocka ut stjärnor, men den verkar bara hitta dom där hjärtehästarna :love: som inte ens skulle duga i ponnylopp.

Nu försöker jag använda hjärnan och hjälp vad svårt! De återstående ettåringarna (två stycken) ska friröntgas inom kort och förhoppningsvis hittas inget konstigt och då blir det köp på den ena om allt går som det ska. En rejäl märr med trevlig uppsyn och helt okej stam (för det priset iallafall). Fick träffa mamman och det var en trevlig dam med kloka ögon som presterat hyggligt. Pappan är Quite Easy och jag tyckte det lät spännande! Jag får nog återkomma med mer info om (när) det blir köp.

Hmm, jag såg en häst förra året på kriterieauktionen som verkligen var Horse of the auktion all categories .......han glänste så in i h-e........ska bli kul o se vad det blir av honom...han gick fr 700 000 tror jag...men vilken HÄST !!!!!!

nu kommer jag inte ens ihåg vad han heter eller vem han var efter...en franska pappa och torvalds ägare köpte honom.....( hittar han inte på åkes lista heller )

det stämmer , så heter han...
Tänk att ja inte såg honom, letade t om på Offshore ju :)

700 000:-??? Som hittat! Nästan gratis ju! :D

Om man vore rik istället för vacker, för utseendet har man ju ingen nytta av, som min gamla far säger.

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 354
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 219
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar