Vad strävar man efter på mentaltest?

MsSleepalot

Trådstartare
Vad vill man ha när man mentaltestar en hund? Hur ska den vara? Göra vad och när?

Ska mentaltesta min schäfer till våren men funderar lite hur dom vill att en hund ska vara.
Nån som vet?
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

Vad vill man ha när man mentaltestar en hund? Hur ska den vara? Göra vad och när?

Ska mentaltesta min schäfer till våren men funderar lite hur dom vill att en hund ska vara.
Nån som vet?

Beror ju helt på vad du ska ha hunden till.
Vissa vill att hunden ska ha försvar andra inte, en del vill ha kamp glada vissa inte.

finns på svenskaschäferhundklubbens hemsida hur dom tycker en schäfer ska vara vilket jag långt ifrån delar med dom men det är jag det.
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

Vad dom vill brukar jag inte bry mig så mycket om. Jag vet hur jag vill att min hund ska vara och det strävar jag efter.

Men det finns ju en mall att gå efter som PIRU säger på schäferklubbens hemsida. Det är deras riktlinjer.
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

Kan ju passa på att fråga då, går det att mentaltesta min gamla räv här hemma? Trots att han är en korsning?
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

Kan ju passa på att fråga då, går det att mentaltesta min gamla räv här hemma? Trots att han är en korsning?

Ja det går om det finns plats över vilket det sällan gör bruksraser går före bladraser på MH.

men du kan göra ett privat som inte blir officiellt
känner 2st ruskigt duktiga mentalbekrivare i Örebro.
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

Ja det går om det finns plats över vilket det sällan gör bruksraser går före bladraser på MH.

men du kan göra ett privat som inte blir officiellt
känner 2st ruskigt duktiga mentalbekrivare i Örebro.

Jag tar också gärna namnen på dom om det går bra;)
Eller kanske vet du någon uppåt Dalarna hållet? PMa gärna namn och så:)
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

Beror ju helt på vad du ska ha hunden till.
Vissa vill att hunden ska ha försvar andra inte, en del vill ha kamp glada vissa inte.

finns på svenskaschäferhundklubbens hemsida hur dom tycker en schäfer ska vara vilket jag långt ifrån delar med dom men det är jag det.

Min tik är nu 14,5 månad gammal. Tycker hon är lite smått mesig, lite smått rädd för saker och skyggar men ställer sig ändå och skäller lite smått och är nyfiken. Finns heller inget som helst "elakt" i henne mot andra hundar att hon vill sätta dom på plats, aldrig varit med om det. Bara lek. Är det bra/dåligt?:D

Kan inte hitta riktlinjerna å hemsidan, var finns dom?
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

Min tik är nu 14,5 månad gammal. Tycker hon är lite smått mesig, lite smått rädd för saker och skyggar men ställer sig ändå och skäller lite smått och är nyfiken. Finns heller inget som helst "elakt" i henne mot andra hundar att hon vill sätta dom på plats, aldrig varit med om det. Bara lek. Är det bra/dåligt?:D

Kan inte hitta riktlinjerna å hemsidan, var finns dom?

Jag får eksem om hundar är rädda för all sjöns bråte.
Alltid ska nyfikenheten ta över om det är nåt dom ogillar o det ska gå fort dom växlar mellan rädsla och nyfikenheten.
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

Jag får eksem om hundar är rädda för all sjöns bråte.
Alltid ska nyfikenheten ta över om det är nåt dom ogillar o det ska gå fort dom växlar mellan rädsla och nyfikenheten.

Nu menar jag inte att hon är supermesig och springer och gömmer sig bakom mig, utan mer att jag aldrig sett att hon morrar och visat något som helst agg. Aldrig mot någonting, människa eller hund. Andra djur är hon inte rädd för men kan skygga, men då är hon där igen snart och vill testa vad det går för.

Men visst är hon vaktig, men inte så att hon skulle gå på nån. Det orde väl vara rätt bra?:cool:
Hmm så svårt att beskriva över nätet...ska hursomhelst göra test sen men ändå;)
Visst ska hon vara minst 18 mån innan hon får testas? Kan man göra något annat test innan? Ska det förberedas någonting innan något test?

Tack linafina:)
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

Från 12 månaders ålder kan man vara med. Man brukar oftast göra det när hunden är mellan 12-18 månader gammal.
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

Det tycker jag är positivt. Det är inte bara kul att se hur ens hund reagerar utan det är bra för avlelsarbetet också, tycker jag iallafall :).
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

Haha, då skulle du gilla Nikita.
Tvärnitar när hon ser något nytt, går fram, backar, går fram, backar...men hon kommer hela tiden närmare "det läskiga" och tillslut är hon framme och inser att det bara är skräp och vips så har något annat fångat hennes intresse.:D

Det är rätt roligt att iaktta.
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

Men visst är hon vaktig, men inte så att hon skulle gå på nån. Det orde väl vara rätt bra?:cool:
QUOTE]

Om man ändå ska ha en hund med vakt i sig så vill jag att den står för vad den uppvisar, o fortsätter hotet ja då ska givetvis hunden gå till angrepp o duktig också inte nåt fegbett utan så som vi har tränat.
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

fast med mina oreggade är det inte tal om några avelsutvärdering ;). utan om att jag vill veta hur de uppför sig i en testsituation och vad deras uppförande heter på "testspråk", för att underlätta vid nästa hundköp. men mest av allt är jag bara nyfiken!
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

Jag vet att just din är oreggad, tror jag har läst det nånstans, men jag tycker som sagt det är positivt att folk gör det endå med sina hundar. Man vet vad man har i kopplet.
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

*kl*

Jag var ju på MH med förra hunden, vilket gick sådär....:D
Vi hade ju toktränat på att man INTE får jaga bilar, cyklister, joggare och vilt. Vilket gjorde att jag stod där med en hund som bedömdes sakna jaktinstinkter...*hrm* Inte tusan sprang hon iväg efter en trasa när matte står i närheten.
Det kändes som om jag hade jobbat för mycket med henne för att ett MH skulle ge en rättvisande bild. Visst tusan fanns det jaktlust i hunden, men den hade vi ju övat massor på att behärska från dag 1.
Hade vi kommit dit lite mindre "förberedda" hade resultatet glatt uppfödaren mer. Själv var jag ju ändå rätt stolt över att hon höll sig i skinnnet...:D
Men, hunden var ju inte "råmaterial" längre.
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

Fast samtidigt. Hade det funnits MER jaktlust i henne så hade hon satt av iaf hur mycket ni än hade tränat. Så resonerar jag. Testet jämför mot andra hundar. Och i jämförelse hade din hund inte mer jaktlust än så! Dvs. retningen var inte tillräckligt stor för att hon skulle sätta av. Men andra hundar har större jaktlust och de gick efter bytet i just en sådan situation.
 

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
528
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 258
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 693
Senast: linnsan
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 244
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp