Vad strävar man efter på mentaltest?

Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

Om vi då går till min jakthund med VÄLDIGT stor jaktlust. Där har vi också från dag 1 tränat in att man springer inte efter vilt, så hur mycket jaktlust och sug denna hund skulle ha att springa efter så skulle hon inte göra det!......................

..........eventuellt om jag gav ett "varsegod" kommando, då skulle hon nog sätta av efter trasan:angel:

Men hur skulle en sådan sak bedömmas? Får man ge hunden kommando eller ska den naturligt springa efter vilket är en sådan sak som man på fågelhundar från dag ett lägger ner mycket krut på att få in i hundens ryggrad att så får man inte göra!:eek:

Det blir ju lite missvisande då! Eller bedöms fågelhundar annorlunda motför bruksraser.......finns det olika bedömning för alla raser eller är det en "schäferstandard" som gäller???
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

Så uppfostran har inte med saken att göra? *konfys*

ex 1. Kanelbullen har jobbat på att få en hund som inte sticker, när hunden är 20 månader görs MH och hunden jagar inte.

ex 2. "Stina" med hund i samma kull har mest gått koppelpromenader, och är inte särskilt road av lydnad. Så fort Stina kopplar loss sin hund får hon upp ett spår och drar.

Som jag ser det behöver det inte bero på hur mycket instinkt det fanns i respektive hund. Det kan lika gärna bero på hur mycket husse/matte arbetat med lydnadsbiten innan. Min gamla hund hade en tydlig radar för hur långt bort jag var när hon fick syn på något/upp ett spår, var jag för nära, inte en chans att hon stack,
var hon däremot längre bort, så såg man bara en svans i fjärran...
Visst har vissa individer/raser mer jaktlust än andra, det förnekar jag inte, men jag vill peka på det här att arbetet med hunden innan MH påverkar i en viss utsträckning. (att hunden blir vad man gör den till håler jag dock inte med om:D)

Det finns ju till och med "kurser" här som just handlar om MH-test, där man träffas 10 stycken i skogen, och övar på alla moment som ingår i ett MH. Då känns resultaten ibland missvisande, även om de oftast ger en bra uppfattning om hunden.


*svamligt, men hoppas du förstår hur jag tänker*
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

Trasan åker iväg och du backar bakåt. Hunden ska inte komenderas sitt innan heller. Den ska alltså vara mer eller mindre "fri". Hur just din ras bedöms är upp till varje rasklubb. Men eftersom att 90% av alla rasklubbar tror att de måste följa schäferstandard så är det väldigt få rasklubbar som bemödat sig att ta fram en sådan profil. Men ska MH bedömas i sin helhel kullvis/eller efter ett avelsdjur. Så man ska inte stirra sig blind på 1 hunds profil.
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

Jag tycker sällan att ett MH ger så mycket fingervisning om hunden. Jag tycker att det är oerhört svårt att läsa ut så mycket. (Sen är det en beskrivning och inte ett test) Reaktion och avrektion kan man ju läsa ut. Men i övrigt..? Nja jag vet inte... Du kan iaf inte pricka in alla egenskaper så som du gör efter ett mentaltest.

Om man sen ser till mentaltestet där man bedömer hundens egenskaper så testar man inte jaktlusten i bara ett ögonblick med trasan. Det testas felra gånger. Det är också därför man gör trasan flera gånger just för att hunden ska förstå att den FÅR jaga efter. Visst, jag har varit med och mentaltestat ett gäng jaktprovsaktiva jaktlabradorer och där var också lydnaden hög och många hämmades av just sin lydnad. Men det var inte omöjligt för de som testade att för den skull bedöma hundarna. Men det ska fortfarande handlar om ett samlat intryck av hunden och inte ett enstaka moment.

Men jag tycker inte att man ska dra för stora växlar av varken bu eller bä efter ett MH angående hundens jaktlust. Det är svårt att själv avgöra vad som är lydnad och vad som är jaktlust. Det är fortfarande bara en beskrivning om hur hunden reagerar i just den situationen. Ingen bedömning.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

Trasan åker iväg och du backar bakåt. Hunden ska inte komenderas sitt innan heller. Den ska alltså vara mer eller mindre "fri".

Mmmm..........då skulle det bli problem, för min är tränad att automatiskt stanna när det flaxar/springer iväg nått framför hunden oavsett om jag är nära eller långt ifrån!

Och om jag helt plötsligt skulle låta hunden springa efter så förvirrar jag ju hunden nått enormt i och med att stadga vid flog är A&O vid jakt och att den aldrig annars får springa efter.

Hmm..........

Vilka fler moment bedömmer jaktlusten? (Har aldrig gjort ett MH)
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

Jag funderade vidare på det där. Som rasklubb kan man ju ta fram en rasprofil att man inte vill att hundarna ska gå efter sakerna. Men vad kan döljas bakom resultaten? Är förigheten så stor att hundarna är lättdresserade och inte drar efter? Hur påverkar det hundens uthållighet och sök, eller har hunden inte intresset. Det vet man inte...

Fortfarande på ett MH så bedömmer man aldrig aldrig aldrig jaktlusten. Ett MH är en beskrivning av hur hunden reagerar i ett par standardiserade moment. Det förekommer ingen bedöming där av hundens jaktlust.

Så här går ett Mentaltest till:
http://www.aktivhund.se/TavlingarProv/Korning-MH/korning1.asp?menuindex=7
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

Ja du enligt länken du har så bedöms ju jaktlusten i både punkt 3 och 4!

Sedan så har vi ju även skottmomentet. Hundarna skall tydligen inte reagera på skott. Man ska även efter skott kunna uppta lek igen!

De flesta jakthundar förknippar skott med att det fallit fågel eller att det i alla fall varit fågel i luften. Vissa har tom tränat in så att skott = ligg/sitt om inte annat så skall hunden stanna när det smäller. Hur bedöms då detta? Skottet går av och hunden lägger sig ner:rofl: En klockren jakthund, men det blir nog inte så bra bedömningspoäng skulle jag gissa :rofl:
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

klipper in ett citat ang mh moment 3.

"3. Jakt
Här ser man hundens lust att förfölja ett rörligt föremål och gripa det. Testledaren säger till föraren att koppla lös hunden och hålla den i halsbandet med underhandsgrepp, för att på det viset gå fram till startpositionen där hunden släpps på testledarens kommando. Det har strax innan börjat dras en trasa i ett sicksack mönster över stigen bort från hunden. När hunden släppts ser man om den har något intresse av att jaga efter och gripa det flyktande föremålet. Det här momentet genomförs på samma sätt två gånger. "


:angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

Min vorsteh rev den banan till och med en del av pinnarna som linan skulle sno runt åkte upp, bedömdes ha stor jaktlust!
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

:D:D:D låter onekligen som en ung vorsteh... Fullt ös medvetslös:D

Min hund gjorde väl mer som Ties(?) och inväntade ett "varsågod".
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

MH ska göras innan hunden är 18 månader. Har man för avsikt att ha väldigt hög jaktlydnad så rekomendera jag att man gör det så tidigt som man kan för att inte påverkas så mycket av dressyren.

Du kan också sätta jaktlusten kontra hundens förighet. Om unden nu är SÅ förig att den inte drar efter absolut något när den är 12 månader så kan man fundera på om jaktlusten verkligen är så hög? Varför är den det om hunden klarar av att behärska sig så? Tydligen är jaktlusten inte hög i förhållandet till hur förig hunden är. En hund med högre jaktlust tappar även en del av förigheten... Varför är det så fint och viktigt att få hög jaktlust? Varför kan man inte acceptera att sin hund kanske har en måttlig jaktlust? Hundar med riktigt hög jaktlust är inte ens bytesintresserad. Varför är det något att sträva efter? Är det fint? Fräsigt?

Är det hög jaklust? Kul att springa? Social kamplust? Det kanske är bytet som är det skojsiga och inte jaktkamplusten? Hög nyfikenhet? Varför tror man att springa efter saker enbart är jaktkamplust?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

Men nu var det ett MENTALTEST som beskrevs. Inte MENTALBESKRIVNING (MH). För att kunna hålla det på en seriös nivå så måste man iaf kunna skilja på MT och MH så att man ens vet vad man pysslar med :crazy: Jag förstår att det är svårt att förstå när man inte ens vet vad det är.
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

Mina hundar är också jakttränade och reagerar så klart på skottet. Men en hund som inte är berörd av skottet återgår till aktivitet när de checkat av vad som hände. På ett MT får du inte underkänt på skottet. På ett MH möjligen en 2:a, men det är ju helt okej och inget konstigt med det (Jag förstår inte varför folk är å hytseriska efter att få "perfekta" resultat och inte klarar av att hunden får ett litet annat resultat utan att för den skull förkasta vartenda test som finns. Prestationsångest?)

Har du däremot en jakttränad hund som inte kan släppa skottet utan bara blir fixerad så kan man börja fundera på nervkonstitutionen. En normalt funtad hund ska kunna släppa det och göra något annat. En jakthund som fixerar under jakt är helt värdelös att ha. Tänk om du är ute och jagar och det var parhunden som fick skott? Ska du då ha en hund som fixerar vid det och inte kan släppa det? Knappast.

Sen är det verkligen att underskatta hundarna att de tror att de är ute på jakt när de gör ett MT eller MH... Möjligvis kan man börja fundera på stress där också om de inte föstår att skilja sådana vitt skilda situationen från varandra... Är jag på en appellplan så checkar mina hundar inte ens av. De är ju inte direkt korkade...
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

Men nu var det ett MENTALTEST som beskrevs. Inte MENTALBESKRIVNING (MH). För att kunna hålla det på en seriös nivå så måste man iaf kunna skilja på MT och MH så att man ens vet vad man pysslar med :crazy: Jag förstår att det är svårt att förstå när man inte ens vet vad det är.

Ojoj vad man tar ton............ tror du seriöst att jag skulle fråga så mycket om jag kunde dessa tester och beskrivningar utan och innan :eek: Jag har bara en liten hum om vilka moment man måste gå igenom med hunden och det är dessa och bedömningen av dessa som frågorna handlar om. Men det kanske är tokigt av mig att vilja lära mig mer om detta:confused:

När det gäller fixering vid skottet.....hur anser du att en hund beteer sig då? Och hur skulle en parhund som blir fixerad vid skott bete sig?

Givetvis är det kul om hunden få bra resultat, men skulle det visa sig att den får sämre på någon punkt är det ju bara så då. Det är så hunden är.....inget mer med det, men det är när det blir missvisande pga dressyr som jag tycker det är lite fel.

Tror delvis du syftade på mig när du snackar om prestationsångest......kan bara tala om att det stämmer då helt klart inte på mig. Tävlingsmänniska är jag helt klart, men prestationsångest skulle deffenitivt inte tagit mig och vovven till den klass på jaktprov där vi befinner oss idag. ;)
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

För att jag upperade gånger har påpekat att det är olika saker. Tydligen så behövde jag vara tydlig och ta i för att det skulle gå hem.

Hur en hund som bli fixerad beter sig? Den kan inte släppa det som har hänt. Du ska kunna skjuta ett skott åt ena hållet och skicka hunden iväg på sök åt andra hållet. En hund som fixerar vid skottet kan inte göra det. Mer konkret vid prov? Vankar, gnäller, vill inte återuppta kontakt med föraren. (En hund som inte kampar (som mina) kan man iaf locka att springa efter och leka lite) En hund som fixerar klarar inte av det. En hund som släpper skottet kollar upp, kikar, väntar, sen slappnar den av. Jag har varit med om en setter som satt darrande av spänning fortfarande efter 15 minuter. Är det "jakttränad" eller dåligt??
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

.....inget mer med det, men det är när det blir missvisande pga dressyr som jag tycker det är lite fel.

Vad är ditt förslag på att lösa det då? Standardiserat och så ska det passa alla raser. Alla olika klubbar ska också kunna genomföra det (ideellt och gratis)
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

Varför är det så fint och viktigt att få hög jaktlust? Varför kan man inte acceptera att sin hund kanske har en måttlig jaktlust? Hundar med riktigt hög jaktlust är inte ens bytesintresserad. Varför är det något att sträva efter? Är det fint? Fräsigt?


(skrev ett sjukt lång svar som försvann i cyberrymden:devil: svarar därför mycket kortare nu.:D )

Det där reagerade jag lite på. Jag vill absolut inte ha en hund med hör jaktlust. Jag hade varit glad för mindre.
Dock roas jag av det i hennes MH står: Startar ej
Eftersom det bara händer om jag står brevid och ej ger startkommando.Hon vill, men vet sedan späd ålder att mattes (och joggarnas) raseri inte gör det värt det. Enda orsaken till att vi gjorde ett MH var för att hunden är av bruksras, och uppfödaren ville att vi skulle genomföra det.
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

Att hunden sitter darrande kvar i 15 min är sjukt...........

Man skall kunna styra sin hund med handtecken oavsett, men hunden skall ändå vara fokuserad så pass mycket på jakt att den inte börjar leka om jag skulle typ springa åt andra hållet :eek: Då ska den bara vara följsam och börja söka åt det hållet istället. Varför skulle jag vilja ha en jakthund som kan börja leka mitt under jakten :confused: Det är enligt mig ingen bra jakthund. Men det är som sagt heller ingen bra jakthund som sitter och darrar i 15min! Men det går att träna bort!

Vad är ditt förslag på att lösa det då? Standardiserat och så ska det passa alla raser. Alla olika klubbar ska också kunna genomföra det (ideellt och gratis)

Jag har inget förslag på att lösa det annat än att vissa moment borde bedömmas olika beroende på vilken kategori hunden tillhör.

Ett ex. en stående fågelhund ska väldigt snabbt vara "färdigdresserad" så detta med att göra testet snabbare spelar nog ingen större roll för det finns (ska finnas;) ) redan tidigt bra lydnad på hunden.

Sedan detta med jaktlust......du vill alltså hellre ha en hund med lägre jaktlust än en med högre :confused: En jakthund med lägre jaktlust anser jag inte är lika bra som en med högre. Den med lägre jaktlust ger ofta upp mycket lättare. En hund med hög jaktlust fortsätter att söka lika bra trots att man inte sett en fjäder på flera flera timmar. En hund med högre jaktlust fortsätter söka trots att det snöar vågrätt.....osv.

Dessutom är det lättare att få en bra jakthund om hunden är född med stor jaktlust. Med bra dressyr får man ändå en följsam hund. Det är däremot väldigt väldigt svårt att få en hund med liten jaktlust att söka ut mer än den gör eller rent utav få den att söka ut alls när den börjar bli trött......
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

Sen är det väl detta med bytesintresset också?
Hur viktigt är det, undrar en som inte jagar.:D
Jag förstår att det har viss relevans, men hur mkt?
 

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
528
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 258
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 693
Senast: linnsan
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 244
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp