Vad strävar man efter på mentaltest?

Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

Det är liksom svårt att förklara exakt hur bytesintresset bör vara. :o Givetvis skall den vara intresserad av bytet, men den ultimata hunden (mitt tycke) söker reda på fågel, står för fågel, går på kommando fram och stöter upp fågel, stannar när fågel flyger, PANG, hunden sitter kvar och väntar på kommando att få apportera, hunden apporterar, avlämnar fint och står sedan nöjd och lugn bredvid föraren och kollar medans fågeln stoppas i säcken, hunden får när föraren är redo kommando att söka ut igen och då bär det av igen i sök efter mer att stoppa i säcken.:D
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

Det beror på. Det finns hundar som går igång på olika men utför samma arbete... Olika upplägg på träningen behövs...
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

Du har fortfarande alla dessa olika beskrivningar:

SKOTT

1) Visar ingen berördhet. Snabb kontroll och sedan helt oberörd.

2) Avtagande kontroller under lek/passivitet. Därefter oberörd.

3) Riktar intresset mot skytten, publiken eller annat, men återgår till lek/passivitet.

4) Avbryter lek eller/passivitet. Låser sig mot publiken, skytten eller annat. Återgår inte till lek/passivitet.

5) Berörd rädd.

Vart skulle du vilja att din hund hamnade? Idag rastade jag jyckarna bredvid en skjutbana. De avlossade 5 skott med jämna mellanrum under vår promenad. Men ingen av dem stressade upp sig och brydde sig inte ens om att det small. Detta trots jaktträning i botten...

Man kan inte bedöma hundarna olika efter ras etc eftersom att det inte sker någon bedöming ö h t. Det är en beskrivning av hur hunden reagerar i en standardiserad situation. T.ex. som ovan. Vad GÖR hunden rent konkret?

Goldenklubben tog ju fram JUM-beskrivningen. Det är något som man gör parallellt med MH för att få en bättre profil över hundarna som säger mer. Dvs. man har tagit beslutet att MH inte är tillräckligt. Men ändå att MH behövs för där tittar man på andra bitar som man inte provocerar fram i en JUM-beskrivning.
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

Tja vad kan man göra? Hunden gjorde inget och då gjorde den inget... Det är ju heller ingen bedöming huruvida hunden har jaktlust eller inte. Det är en beskrivning av vad hunden gjorde just då. I en avkommeutvärdering med kanske 10 beskrivna avkommor så spelar det inte så stor roll om det var en avkomma som inte startade. Skulle det vara varenda avkomma så skulle det vara mer intressant att titta på varför.

Men jag tror ändå att det behövs ett större underlag än hundens intresse av joggare och cyklister för att bedöma hundens jaktlust i förhållande till andra hundar. Som sagt så finns det så många andra saker som också spelar in varför hunden till synes gör vad den gör.

I ett mentaltest så graderas hunden jaktkamplust så här:

JAKTKAMPLUST
Lust att förfölja och grad av bytesintresse

VISAR EJ

OBETYDLIG
Dåligt intresse, avbryter

LITEN
Bristande intresse, inget bytesintresse

MÅTTLIG
Snabbt förföljande, svagt bytesintresse

STOR
Hög intensitet, bytesmedveten

MYCKET STOR
Hög intensitet, ej bytesintresse
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

Haha, då skulle du gilla Nikita.
Tvärnitar när hon ser något nytt, går fram, backar, går fram, backar...men hon kommer hela tiden närmare "det läskiga" och tillslut är hon framme och inser att det bara är skräp och vips så har något annat fångat hennes intresse.:D

Det är rätt roligt att iaktta.

Nu skall du veta att du har en tax.... taxar är kloka hundar......
Ibland kan det vara klokt att vara försiktig i nya situationer...
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

men att hunden kan söka länge behöver väl inte nödvändigtvis bero på jaktlust? utan mer arbetslust? jaktlusten på MH't beskriver väl bara intresset för att förfölja vilt/trasan som den ser?
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

Nja...... hundar med lägre jaktlust ger upp fortare....... givetvis kan hunden om den har stor arbetslust fortsätta springa men då börjar den fjanta på med annat än att söka fågel.

Sedan detta med att förfölja trasan och vilja ta trasan är det bara det som är jaktlust? Så en hund som är dresserad att inte springa efter har i grund och botten dålig jaktlust?

Man kan vrida och vända på detta väldigt mycket, men det är intressant att höra vad olika syn vi har på vad stor jaktlust är:D
 
Sv: Vad strävar man efter på mentaltest?

Sedan detta med att förfölja trasan och vilja ta trasan är det bara det som är jaktlust? Så en hund som är dresserad att inte springa efter har i grund och botten dålig jaktlust?
De sakern har jag vridit och vänt på i tidigare inlägg.
 

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
528
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 258
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 693
Senast: linnsan
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 244
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp