Fin häst. Bor du långt i norr? De priserna har jag inte betalt de senaste 30 åren här kring Göteborg.
Vi bor i Dalarna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fin häst. Bor du långt i norr? De priserna har jag inte betalt de senaste 30 åren här kring Göteborg.
1.50 låter som ett drömpris! Jag betalar 3,25 kr/kg... Här har inte priset sjunkit efter nödåret 2018 utan fortsätter att ligga högt.Betalar ca 1,50 kr/kg, och han äter som mest 7 kilo hö, vilket är denna period när det är fryst i marken och ingenting växer. Så fort det börjar komma upp grönt så går det mindre hö.
Sen går dom på bete dygnet runt hela sommaren och oftast en bit in i oktober, dock med lite stödfodring då.
Har en mycket lättfödd ponny som blir tjock på luft.
Sen beror det såklart på vad det blir för skörd, sommaren 2018 betalade jag ca 5000kr för hö. Nu i år planerar vi att gå ihop och köpa hösilage av en bonde vi handlat av förut (som tyvärr legat back sen sommaren 2018...) då kommer höpriset hamna på runt 1,25kr kilot. Dock så får jag ju ge mer då för att komma upp i rätt TS.
1.50 låter som ett drömpris! Jag betalar 3,25 kr/kg... Här har inte priset sjunkit efter nödåret 2018 utan fortsätter att ligga högt.
Det är ju så olika som jag skrivit innan. Omöjligt att värdera. Jag har aldrig betalat mer än 3000 kr i månaden och när jag gjorde det stod jag helinackorderad inkl allt på en gård med eget ridhus och ridbana. I skåne.
När jag hyrde eget stall låg jag på knappt 1500 kr men såklart utan service.
Det näst-senaste stället kostade det runt 1500 kr inkl allt (utom mockning på helgerna).
Idag står jag i ett stall med kallhyra och där vi får fixa allt hö osv själva. Men alla fordringar och in-utsläpp ingår alla dagar utom när det är bete (mina går inte på bete).
Alla ovanstående ställen ligger i skåne, på den nordvästra sidan. Jag har dock prioriterat stall med stora hagar och lång utetid. Det var därför jag flyttade från 3000 kr-stallet, små hagar och ett par timmar ute.
2500 kr för kollektiv?Och jag betalar 3800 kr för helinack exklusive strö. Ingen ridbana etc.
2300 kr i samma stall exl strö men allt ingår utom mockning och foderfix (packa nattpåse, fylla vatten I hage samt om man vill ha hink inne, fixa kraftfoder hinkar)
Och det är inte ett dyrt stall, tvärtom. Betalade innan 2500 kr exkl strö per mån i kollektiv o h innan det 2500 kr för kollektiv lösdrift.
2500 kr för kollektiv?
Helt sjukt!Yes men inkl hö dock! .. Men allmänt är det typ: Välkommen till länet man blir ruinerad av att ha häst I. Jag blev helt chockad över priserna när jag flyttade hit.
1.50 låter som ett drömpris! Jag betalar 3,25 kr/kg... Här har inte priset sjunkit efter nödåret 2018 utan fortsätter att ligga högt.
@Miiikaela_ och @Fibusen
Tacka och ta emot! Själv handlar jag kritvitt från ett företag så det är bara att bita i det sura äpplet och mynta upp vad som krävs.