vad skulle ni välja för bett till en känslig het häst?

Och eftersom jag glömde hälften så fortsätter jag skriva här. Finns inget bett som ite är värt att testa min andra häst kan man knappt hålla i tygeln men HON älskar bett med hävstång. Och nej de är inget fel på min häst (säkert någon som Tror se annars..)Är inte vad som är rätt och fel teoretiskt utan vad hästen tycker om. Våga testa allt.

Utifrån min erfarenhet:

Min häst kan bli lite orolig i munnen av ett bett som är en centimeter för långt, medan samma bett i rätt storlek är hur bra som helst.
Det är en jättekänslig häst (men inte het) och sånt som kan påverka också är hur mittdelen på ett tredelat ser ut, platt, rund, för lång, kula etc.
Ett för smalt bett kan göra det svårare att ta stöd på medan ett tjockare ger en bra känsla och stabilitet till handen.
När den väl kommer till ro och börjar jobba genom kroppen på ett mer lösgjort sätt kvittar det nästan vad som finns i munnen.

En stabil ram från ryttaren, hand/sits/skänkel, där ryttaren kan parera 'av och på' på ett mjukt sätt kan underlätta för hästen att hitta ro i arbetet, få en jämnare bjudning och bli lugnare i munnen.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
287
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 931
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 265
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
268
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka