vad skulle ni välja för bett till en känslig het häst?

Zaida

Trådstartare
vad rekommenderar ni för bett till en häst som är het och känslig. självklart är hästarna olika individer, men generellt sätt?

jag har haft ett tvådelat sen jag köpte henne i somras, men funderar på att köpa ett nova bett och eller ett tre delat bett.

aå generellt sätt vad rider ni med för bett ett el flera/vilka har ni valt? motivera gärna varför ni valt just de bett ni har!

Sv: vad skulle ni välja för bett till en känslig het häst?

Hur är hästen att rida på det bettet du har (går lätt bakom, drar mkt, bitvis stum bitvis för känslig osv)?

Vad gör den för att protestera (gapar, slänger med huvudet, lägger tungarn över, biter i det osv)?

Vad vill du ha ut av ett annat bett (mer kontakt, jämnare kontakt, mindre dragande i bettet, lugnare munn osv)?

Hästar är otroliga individer. Det första du måste göra är att reda ut om hon trivs på raka, tvådelade eller tredelade och i vilket material. Har du ingen du kan låna lite bett av?

jag har två st som är väldigt heta och väldigt rädda om munnen, man får inte ta för mkt för då smäller det... båda två är lite så att dem gärna släpper stödet och lägger sig bakom hand. jag rider med novabett/tredelat eggbett/rakt eggbett.

på alla dem här betten upplever jag att dem slår sig till ro och vågar ta stöd. fasta ringar gör ofta hästar med lite orolig mun lugnare.

tvådelat har jag väldigt svårt för om dem inte har en låsningsmekanism som gör att dem inte viks och går upp i gommen.

finns ingen med samma "munstorlek" som min häst står i ett stall med jätte hästar =)

eftersom jag har ett fux sto så börjar hon ibland "stress bita" på bettet när hon hamnar i situationer då jag kräver mkt av henne och hon tycker det är jobbigt och vill "slå sig fri".

med det nya bettet vill jag uppnå en lugnare mun, som inte "hackar" på bettet eller sliter det ur händerna på mig:cry:

självklart vet jag juh att ett nytt bett inte kommer ge mig en häst som går på tygeln mkt handlar juh om mig själv!

men iallafall, när hon väl börjar jobba "rätt" å jag känner hennes rygg vill jag ha kvar henne där HELA TIDEN inte en hundradelssekund att hon rycker till!

hon är otroligt het så att hitta ett bra tempo där hon får sin balans och jobbar ordentligt med ryggen har varit /är jätte svårt då hon vill fly arbetet...

i hoppningen står hon stilla på stället och hoppar jämfota om jag tar för hårt i henne, typ hon springer igenom banan och jag måste sätta en gräns.

tacksam för dina åsikter/råd.

hon har lätt för att gå form söka sig neråt osv(se fin ut med fusk!), men jag känner inte den jämna kontakten som jag skulle vilja känna!

jag köpte henne i somras. hon var då 6 år och lågt utbildad. sen hon var tre har hon fått göra som hon vill genom att kasta av sin tidigare ägare eller skrämma henne på annat sätt. Så du kan gissa hur kul jag har haft med min vilda :p

men det viktiga är att vi utvecklas och att det faktiskt blir bättre!
sånna smällar man får ta när man inte har råd att köpa den dyraste hästen!

okej :)

hos mig smäller det oxå! den vilda blir riktigt upprörd....

mm har alltid ridit med tvådelat innan och har aldrig haft ngt problem så jag har inte ens tänkt på det....

men du rekommenderar fasta ringar tredelat och rakt bett? så jag förstått rätt =) inget man ska tänka på med storlekarna vissa större el. mindre? novabettet låter spännande!:)

ja, jag får prova mig fram. Tack för dina fina tips!

jag skulle ta kontakt med en BRA tränare som kanske kan ge råd och tips o svara på dina frågor, hjälpa dig med problemen osv:)
lycka till!:banana:

ja, jag har en super bra tränare som hjälper mig ska höra med henne nästa gång jag ska träna :)

jag tycker bara att det är kul att höra hur andra gör och varför.:bump:

Något med fasta bettringar men som kanske ger lite hävstång, ex gummigags?

eftersom jag har ett fux sto så börjar hon ibland "stress bita" på bettet när hon hamnar i situationer då jag kräver mkt av henne och hon tycker det är jobbigt och vill "slå sig fri".

Varför i hela friden beror det på att hon biter på bettet med att hon är fux? Om inte hela meningen är totalt felkonstruerad så tyder det på mycket stor okunskap.

Det låter snarare som din häst har problem med munnen och/eller utrustningen alternativ inte är riktigt helt okej i ben,rygg eller liknade.

Innan du börjar laborera med olika bett se till att kolla upp hästen först.

Mvh

Tora

Ett gags är ett milt bett men som ger ryttaren lite större möjlighet att kontrollera sin häst....eftersom hon hade problem med att hästen var het och ville ha förslag på bett, så tycker jag inte att ett gags är olämligt att testa. Man kan ex rida det på dubbla tyglar och omman enbart använder tyglen som sitter I bettet så blir det som ett vanligt gummibett!

hej,
haha jo meningen är felkonstruerad =) männskliga faktorn, jag har skrivit fel.

det jag vill få sagt är att hon ibland blir väldigt grinig min dam när hon inte får som hon vill då hon i hela sitt tidigare liv 3-6år kunnat skrämma sin ägare genom olika protester.

självklart har jag kollat upp min häst. det är inte så att jag saknar sunt förnuft. hon är röntgad och hon har även nyligen varit hos en tandläkare.

det här med stressbitningen är jätte svårt att förklara i ord. du har aldrig träffat min häst å¨hon är otroligt speciell och känslig för ALLT (ibland undrar jag faktiskt vad hon bär med sig i sin "ryggsäck"). tränaren som gjort det här uttalandet är välutbildad så det är ingen amatör eller lekman. iallafall jag har inte skapat den här tråden för att sitta och försvara mig själv, min tränare och min hästs beteende.

jag är jätte tacksam för att följande inlägg handlar om just bett till hästar med känsliga munnar. tack för de tips jag fått hittills.

jag har faktiskt ridit henne på gags å det funkade helt okej! efter rekommendation från tränare ;) (utbildad)

När du lägger ut en fråga så kommer du även att få svar du inte vill ha. Många gånger så vill man ha snabba lösningar genom att tex bara byta bett.

Om din tränare är så duktig och dessutom kanske är den enda som har sett hästen på riktigt så skulle jag föreslå att du pratar med tränaren i stället.

Att hästen stressbiter på bettet behöver inte betyda att just den sorten av bett passar dåligt på din häst. Det kan vara så att det är för kort eller för långt och därför inte passar din häst. Fick du ingen hjälp att prova ut ett bett där du var och kollade din hästs tänder?

Rent generellt kan man säga att tvådelade bett passar väldigt få hästar och att de flesta hästar fungerar bättre med ett tredelat eller ett rakt bett. Men det beror helt på hur hästen ser ut i munnen.

Mvh

Tora

absolut så får man räkna med det!

men jag tycker att det är otroligt tråkigt att behöva sitta och försvara sig. det du skriver tolkar juh jag i princip som hallå har du kollat så att hästen du rider är hel överhuvudtaget. för mig är väl det det mest grundläggande.

återigen som jag skrivit tidigare vill jag ha tips/undrar vad ni andra där ute rider era heta hästar på för bett. jag tycker att det är intressant därav har jag skapat tråden. självklart är det av relevans att hitta ett bett som passar just min häst och även jag förstår att det inte fungerar så att man skriver till varandra på nätet det här bettet passar din häst, men däremot kan man få råd.

jag har inte tänkt så mkt om bett tidigare då jag alltid ridit med tvådelat utan några komplikationer. ni får tycka att det är fel el. rätt (men det är inte relevant).

jag ska prata med min tränare som är väldigt duktig hon kommer kunna hjälpa mig absolut, men jag anser att jag får en bredare syn på vad marknaden har att erbjuda känsligare hästar genom att starta en sån här tråd (du får tycka att det är rätt eller fel av mig, men det är mitt val och vad tycker om det är inte relevant för mig).

jag vill absolut inte vara otrevlig, men det är många på buke som jag anser har en tråkig inställning. som skriver till andra på ett tråkigt sätt. självklart handlar det man skriver till står del om hur den som läser tar in det som skrivs. då en text inte kan ge en ton eller ett leende.

att jag inte fick hjälp av tandläkaren var för att jag inte ens tänkte på att fråga om det då jag egentligen är nöjd....det är inte så att min häst är oridbar på bettet, men möjligheterna finns självklart att hon/vi skulle trivas med ett annat bett, men det vet man juh som sagt inte förrän man har prövat.

Jag känner inte dig. Jag vet inte vad du kan eller vad du har för erfarenhet. Det vore felaktigt av mig att rekommendera något bett innan jag påpekat för dig att munn problem många gånger måste lösas på andra sätt än att genom att byta bett då jag inte vet om du vet om det.

Skulle jag vara du så skulle jag ringa till tandläkaren och höra vad denne har att säga. De har ju journaler att titta i så att h*n kan friska upp sitt minne angående hur din hästs munn ser ut. Min tar tex även kort så att man kan jämföra tandstatusen från gång till gång.

Även spänningar i nacke och rygg kan orsaka heta hästar som stresstuggar på bettet.

Har du problem nu med att hästen "fuskgår på tygeln" så skulle jag inte välja ett bett med hävstångseffekt.

Prova rida bettlöst ett tag så får du mer koll på om problemet verkligen är bettrelaterat eller inte.

Mvh

Tora

rakt syntetbett tex nova eller tredelat, gärna med fasta ringar. eller fullcheek, red jag gammlingen på i flera år, han var jättekänslig och väldigt het. funkade perfekt!

Nu förstår jag lite mer hur du menar att hon är. Raka bett (både syntet/Nova och i metall) kan du prova även om de är för stora, de ligger likadant utan inverkan i munnen. Det är när du börjar dra i ena tygeln som hela bettet glider omkring. Men som sagt, du kan lägga in ett rakt i se vad hon säger på stallgången. Min stänger inte en käften så han är rätt tydlig ;)

Annars hade jag oxå rekomenderat ett bett som ligger så stilla som möjligt dvs fasta ringar eller parerstänger. Novabett om hon gillar rakt och on du har två/tredelade (speciellt för tvådelade!) helst ett med anatomisk mundel. Det ger oftast att hästen erbjuder en jämnare kontakt och det blir inte lika mycket "dra o bita" i bettet.

Hej, jag har en känslig och het häst så byter väldigt ofta bett som "grund" det som han verkar tycka best om är ett baby pelham (rakt gummi) sen har jag ingen kedja alls och har deltat i samma ring som sidostycket sitter i och sen längst ner så de är ännu mildare, han tycker om hur de ligger i munnen. Han har lätt att bli bakom hand på allt! Ett tredelat bett tycker han att de rör si för mycket och raka bett slår mot tänderna när han slänger upp huvudet. Har testat silikon men han hugger i dom. Min andra häst är jätte lätt i handen men älskar bett som trycker mot tungan så det har funkat bra på henne med. Hoppas de hjälper dig lite, kan vara hemskt att hitta rätt bett!
Vh lisa

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
287
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 931
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 265
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
266
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka