Vad skulle ni säga om denna stam?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sunny_1009
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vad skulle ni säga om denna stam?

Det är ju inte blodet i sig som aveln framåt det är individerna med blodet i sig. De gamla hingstarna var mycket bra på sin tid. Men om man verkligen vill avla och föra rasen framåt så är det deras avkommor som ska användas. Inte de gamla stofilerna. Sedan är inte en bra tävlingshäst det samma som en bra avelshäst. Det är ju en del av sanningen när det gäller Uskudar. Han har släktingar som har varit betydligt bättre för avel än vad han själv har varit. Vilket troligen också är en orsak till att ha inte används så mycket för samma blod finns i bättre hingstar rent avelsmässigt. Uskudar själv är ju en fantastisk individ med mycket bra tävlingskarriär men tyvärr inte lika framstående i aveln. Man måste skilja på egna prestationer och avkommornas.

Angående hästens möderne så har det inte sådana prestationer att fått ens fått preliminärt blup. Så det går absolut inte att säga något alls om stonlinjen för det finns inget att ta på när man inte kan se individerna i verkligheten.

Jag rackar fortfarande inte ner på de gamla hingstarna, vet inte var du får det ifrån. Men om man ska bedriva avel är det inte de gamla man ska gå efter utan de nya bättre mer utvecklade individerna av samma blodslinjer. Jag har gång på gång skrivet att de var bra på sin tid. Men idag är det deras avkommor med bättre kvalitéer som man ska sträva efter i aveln. Men kan inte leva på gårdagens meriter om man vill framåt.

Men är Mintage verkligen sa gammalt blod att ha som morfarshingst? Han var i halvblodsavel 92-99, sa jag skulle säga att det är ganska normal alder pa hingsten för att ligga i andra led.

Visst, det är inte Corlensky G-tempo pa generationsväxlingarna, men med svenska matt mätt helt normalt, skulle jag säga.

Urbino och Tolstoy är visserligen gamla, men sa ligger de ocksa i tredje-fjärde led. Aterigen helt normalt. Pa Hermes exempelvis ligger ju Urbino närmare än sa, men inte skulle man säga att han är oanvändbar i avel pga för gammal stam?

Jag tycker det blir lite orättvist att ga tillbaka till fjärde-femte led och sen klaga pa att hingstarna där är gamla. Det är klart de är, det blir ju av naturliga skäl svart att ha en tioarig, toppmodern hingst i fjärde led. Gar man tillbaka i stamtavlan sa skulle jag säga att det är helt tillräckligt om hingstarna var bra pa sin tid, för du lär inte hitta nagot avelssto med Guidam och Cassini (eller vad man nu tycker är bra) i femte och sjätte led.

Förresten är det ngn som har nått förslag på vilka hingstar som kanske kan va lämpliga till henne. De måste vara en hingst med bra överlinje, bra gångarter och inte för skarpt huvud då stoet i sig är ganska skarpt men absolut inte dum! Det får gärna vara en ganska hög hingst (då ja vill ha en avkomma runt 165-170cm) men den får absolut inte vara grov och lång.

Kort sagt ja vill försöka få en avkomma som är ca 165-170cm, reslig, kompakt och långbent med bra gång och mkt hopp, kan ngn fixa de åt mig;)

Det är alltså gångarter/dressyr du i första hand vill avla med henne ?

Jag skulle använt en multitalang, eftersom hennes blod bakom är ganska blandat men mot hoppning.

Det är alltså gångarter/dressyr du i första hand vill avla med henne ?

Jag skulle använt en multitalang, eftersom hennes blod bakom är ganska blandat men mot hoppning.

Nej nej:D Om du läst hela tråden så vill ja ha en hopphäst som kan gå 120-130cm stadigt:)

Men skulle vilja ha en hopphäst med lite mera gång än vad mitt sto har:)

Aha, ojdå ursäkta ...

En hopphäst känns mera rätt faktiskt än som jag trodde avla dressyr :-)

Jag tror inte att det är svårt att hitta en hopphingst som ger avkommor som går 120-130 stadigt.
Det kluriga är en som dessutom har bra gång.
Vilken gångart är bäst/sämst ?

Men är Mintage verkligen sa gammalt blod att ha som morfarshingst? Han var i halvblodsavel 92-99, sa jag skulle säga att det är ganska normal alder pa hingsten för att ligga i andra led.

Visst, det är inte Corlensky G-tempo pa generationsväxlingarna, men med svenska matt mätt helt normalt, skulle jag säga.

Urbino och Tolstoy är visserligen gamla, men sa ligger de ocksa i tredje-fjärde led. Aterigen helt normalt. Pa Hermes exempelvis ligger ju Urbino närmare än sa, men inte skulle man säga att han är oanvändbar i avel pga för gammal stam?

Jag tycker det blir lite orättvist att ga tillbaka till fjärde-femte led och sen klaga pa att hingstarna där är gamla. Det är klart de är, det blir ju av naturliga skäl svart att ha en tioarig, toppmodern hingst i fjärde led. Gar man tillbaka i stamtavlan sa skulle jag säga att det är helt tillräckligt om hingstarna var bra pa sin tid, för du lär inte hitta nagot avelssto med Guidam och Cassini (eller vad man nu tycker är bra) i femte och sjätte led.

Det är inte jag som väljer att klaga på de gamla långt bak. Jag svara på inlägg som riktats till mig när jag inte tycker att stammen är den bästa för avel. Det jag har att invända själv är blandningen på hingstarna som inte knyter an till någon röd tråd i aveln.

Tror inte jag sagt att Mintage är gammal utan bara att han inte gjort något större intryck på aveln. När man tittat på honom enligt blup. Säger igen att bra rid- och tävlingshästar inte nödvändigtvis är bra avelshästar.

Förresten är det ngn som har nått förslag på vilka hingstar som kanske kan va lämpliga till henne. De måste vara en hingst med bra överlinje, bra gångarter och inte för skarpt huvud då stoet i sig är ganska skarpt men absolut inte dum! Det får gärna vara en ganska hög hingst (då ja vill ha en avkomma runt 165-170cm) men den får absolut inte vara grov och lång.

Kort sagt ja vill försöka få en avkomma som är ca 165-170cm, reslig, kompakt och långbent med bra gång och mkt hopp, kan ngn fixa de åt mig;)

Det kan bli lättare att hitta rätt hingst till stoet om du istället fokuserar på de bra egenskaperna som hon har och som du vill föra vidare. Här talar du istället om de dåliga som hingsten inte ska ha och det är ju rätt på sitt sätt. Men om du tar fram det som är bra och väljer en hingst som har samma bra egenskaper. MEN inte de dåliga har du störst chans att en bra avkomma.
Så vad är det som är bra hos ditt som du vill ha i avkomman?

Hennes gångarter är relativt jämna och medelmåttiga men galoppen är väl den som är snäppet bättre men ännu lite mer galopp skulle inte skada;)

Det kan bli lättare att hitta rätt hingst till stoet om du istället fokuserar på de bra egenskaperna som hon har och som du vill föra vidare. Här talar du istället om de dåliga som hingsten inte ska ha och det är ju rätt på sitt sätt. Men om du tar fram det som är bra och väljer en hingst som har samma bra egenskaper. MEN inte de dåliga har du störst chans att en bra avkomma.
Så vad är det som är bra hos ditt som du vill ha i avkomman?

Hon är väldigt positvi till arbete och har en enorm vilja när det gäller hoppningen, väldigt hider klok med en fin teknik och bra scoop.:)

urbino är verkligen en riktigt fin hingst att ha där bakom!!;)

Min Lapalisse som gått 1.60 o är riktigt cool men ända het o har urbino som morfar o jag tycker att det är kul att han har lite förädlande ox bakom sig!! Gamla avelskarlar från "förr" verkar imponerad av honom. Jag vet ej hur an var o vad han gett då jag är relativt ny i dessa sammanhang men det är ej fel att ha lite uthålligt ox bakom tror jag.

ja, hon äe 1.68 o väldigt reslig o har ordentliga ledgångar o bra exteriör. jag tror på holsteiner o fullblodet..speciellt calidoblodet med hoppfullblod.

ja, hon äe 1.68 o väldigt reslig o har ordentliga ledgångar o bra exteriör. jag tror på holsteiner o fullblodet..speciellt calidoblodet med hoppfullblod.

Jag blev helt kär i din häst, du vill inte skänka bort henne?;) Ja det där är absolut en hingst att tänka på när de kommer till krita lite senare, vet du var han ligger i pris ungefär?

Jag blev helt kär i din häst, du vill inte skänka bort henne?;) Ja det där är absolut en hingst att tänka på när de kommer till krita lite senare, vet du var han ligger i pris ungefär?

ja, om du hämtar henne innan midnatt!!;) Ja, kul att du tycker det!!
Vi hoppas hon kommer till duktig ryttare o kan gå hela vägen då hon älskar att hoppa o kan gå långt.

Jag kommer välja honom till mitt fina sto (e. voltaire-Urbino)o hoppas då förbättra bakpartiet o gallopen o frambenstekniken. Ja, förtstärka massor naturligtvis oxå!!

www.penarpsgarden.com

nej, inte dyr iallafall!!

men det är ju kombinationen som gäller!! Han verkar ge högställda avkommor men fråga Lene så tror jag hon kan säga vad han kan tänkas ge med det blodet. Annars borde du kanske linjeavla på jalisco om du skall förstärka...

Har du någon bild på ditt sto?

För att inte säga om de flesta verksamma hingstar i eliten som många har "gammalt" blod i sig i from av både Cor de la bryere och Landgraf mfl

Nej Mintage är inte gammalt blod enligt mig och BLUP kan man stirra sig blind på speciellt när inte gamla resultat finns med OCH att en så stor gren som fälttävlan är inte ens räknas med :crazy:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 073
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 251
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
491
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur