Vad skulle ni säga om denna stam?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sunny_1009
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vad skulle ni säga om denna stam?

Jag har länge funderat på detta med att fälttävlan inte finns med i blup på ett vettigt sätt.

Visserligen är detta också OT, Men hur kan man påverka så att även det kommer med.
Det är ju absurt att hingstar sänks som har goda avkommor i just den grenen.
Fortsättningsvis - hur kommer det sig att fullblod pers nån sorts defintion har dåliga blup ifrån början ?

Det blir ju väldigt snett.

Det med att fullbloden går in med dåliga blup är väl baserat på att föräldrarna inte har meriter inom ridsporten.

Jag tycker att blup är mkt missvisande ibland.

Ja speciellt Mintage hade gynnats av att man räknade med fälttävlan i blup. Fast det är väl så stor osäkerhet eftersom det faktiskt inte är så många startande per år.

Men å andra sidan så tycker jag att likväl man räknar 110cm hoppning så borde man kunna räkna med fälttävlan redan från lätt klass och ge högre medelfels poäng i så fall.

Sv: Vad skulle ni säga om denna stam?

Haller med om att det är ett problem att fullblod systematiskt undervärderas i blup-systemet, optimalt skulle man ju vilja ha nagon sorts systematisk kompensation. Nu far man ju höfta till den själv - dvs ta blup-värden för fullblod med en nypa salt, men det vore bättre om det gick att lägga in kompensationen direkt i systemet.

Haha, jag köpte mamman....

Hej!!!

Satt och hade rätt så tråkigt, så för skojs skull googlade jag på mina egna hästar...
Då hittade jag den här tråden, det är ju rätt märkligt att jag inte har sett den eftersom jag är inne på Bukefalos nästan varje dag.
Jag köpte Maniga Felice som avelssto, just pga stammen. I mina ögon var den intressant. Då jag i min ungdom tävlade mycket fälttävlan, så var Mintage en av dom stora. Så jag tyckte en avkomma till honom var ett bra komplement till det Maratonsto jag redan har.
Men eftersom jag hade platsbrist dom första åren, så blev det att jag red Felice lite sporadiskt. Jag tävlade en 1.10 och några 1.00. Hon blev lite het, men hoppade väldigt fint.
Hon gick 2 debutantklasser i fälttävlan och 2 lättklasser. Mitt mål var att jag skulle kunna styra omkring i en *-stjärnig på henne. Men efter dom 2 lättklasserna fick jag mycket andra hästar att rida, så då blev det avelsboxen för henne.
Vad jag vet har hon dessvärre aldrig gått några 130 klasser... Dessvärre har hon nog varit hos många ägare och fodervärdar.
/Åsa

Sunny du kan ju adda mej på msn så kan jag skicka över lite bilder på flyingasa@hotmail.com

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 073
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 251
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
491
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!
  • Kattbilder #10