Sv: Vad skulle ni säga om denna stam?
OK jag ska göra ett sista svar.
Som jag resonerar har inte detta stoet något att göra i seriösavel för hon kommer från ett mycket klent möderne. Jag har inte anmärkt på hingstarna i sig, tvärt om, mer än ponnyn som finns där. Den har ju inte i den här rasen att göra om man ska vara ärligt. Om den hade tillfört något och det hade kommit högpresterande individer från inkorsningen hade varit något helt annat. Men det ser ju inte så ut när man tittar på vad det blivit av avkommorna.
Jag förstår faktiskt inte hur du tänker när du fortfarande rackar ner på denna stammen och själv använder en del stolpskott i aveln???
Hade ponnyn varit en halvdan ponny hade jag förstått men när man har en av de allra bästa så känns det rätt irrelevant.
Vilka avkommor menar du nu avkommorna till ponnyhingsten eller till stoet? Om du menar stoet så kan ju vem som helst se att man inte avlat mer än någon individ på dem och således så kan man inte säga med säkerhet att detta är dåligt vilket du faktiskt gör!
Vad jag anser om hingstarna som finns här är inte att de är dåliga utan att det är en blandning mellan väldigt olika inriktningar i valen. Visst det kunde ha slagit väl ut och det kunde ha blivit något väldigt speciellt. Men det har ju inte gjort detta i det här fallet. Här har det varken blivit hackat eller malet, när man inte kan se individerna utan får läsa pappersvägen.
Och återigen så har du inte läst mina inlägg där jag radat upp de olika hingstarnas prestationer

Nej jag ser en tydlig linje mot hoppning i denna stam. Hingstarnas avkommor i svår klass i hoppning har jag radat upp innan i tidigare inlägg och kommer du här och säger att både Flamingo som bara enl dig skulle vara dressyr så måste du inse att du har fel! Bara för att han tävlades i dressyr betyder det inte att hans stam är dressyr! Liksom Sombrero som var mkt framstående i hoppaveln.
Att hingstarnas ålder har kommit in här är som svar på annat om vad detta sto kan tillföra aveln. Då är de gamla och de av dem som gjort bra ifrån sig i aveln finns representerade i yngre ättlingar idag. Så det faktum att de finns i just detta stoet i den här blandningen gör inte henne attraktivare för avel.
Det är ju detta som är så lustigt att du själv drar upp ett helt gäng fullblodshingstar som var bruksamma för en evighet sedan och samtidigt säger att detta sto är av gammal stam vilket man inte borde avla på

Förstår inte resonemanget alls??!! Vad jag vet och hör så är just Flamingo en hingst som seriösa uppfödare letar med ljus och lykta efter idag. Och för att gå in ännu närmare så var just Flamingo väldigt populär i Holland som just HOPPavlare. Man tyckte det var högst konstigt att man lanserade honom som dressyr hingst med tanke på hans blod.
Sedan har det ju framkommit att stoet i sig inte har annat enligt TS att tillföra än sitt sätt. Hon verkar inte vara alls av den typ som TS önskar sig i avkomman. Vilket ännu mer stärker att den inte bör användas för avel. Det kommer att bli fölproduktion och inte avel.
De bilder jag sett på stoet så ser hon trevlig ut.. Att ägaren vill ha en typ av häst betyder ju eg inget. Jag hade mer än gärna tagit detta stoet och avlat för fälrttävlan.
Bra fullblod har mycket att tillföra men tyvärr har kvalitén på dem gått ner drastiskt i Sverige de senaste 20 åren. Så om man idag vill ha in bra fullblod får man leta i andra och tredje leden eller importer. Vi har helt enkelt ingen bra fullblodsavel längre här. Det lilla som finns är i alldeles för liten skala för att den ska kunna göra sig gällande.
Verkligen inte! Håller inte med dig alls här. Och det visar de hingstarnas avkommor också som brukats de senaste 20åren. Eller du menar att vi kan kasta alla våra OS/VM hästar i sjön med fullblod i sig??
nej jag förstår mig inte på ditt resonemang speciellt inte efter att ha varit inne på din hemsida och sett på de stammarna du avlar på. De är ju precis lika gamla och "omoderna" som detta stoet. Inget sagt om att det är dåligt (enl mig) men du använder BLUP mot detta stoet och så använder du ston och hingstar med ganska medelmåttiga Blup själv?? Jag får det inte att gå ihop?