Vad skulle ni säga om denna stam?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sunny_1009
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 102
  • Visningar Visningar 7 371
Sv: Vad skulle ni säga om denna stam?

Det börjar bli lite tråkigt att läsa din trådar efter som du inte läser vad det står i de du svarar på. Som att du räknar upp samma hingst som jag skrivit om m m
Så för min del är det här avslutat nu känns liksom lite meningslöst att svara på saker flera gånger för att inte trådarna blir lästa.

Dessutom har ju trådskaparen själv utvecklat sin tråd åt ett helt annat håll och det ska ju TS få lov att fortsätta med. Så att TS kan få uppslag om hingstval.

Jag har nämnt EN av de hingstar du räknade upp, hade jag inte gjort det hade jag begått ett stort fel :grin:

Dvs Cosmos..

Ok, da förstar jag hur du menar.

Jag tror dock inte att fälttävlansuppfödarna skulle halla med dig. Vi far väl börja med att säga at Pooh är pa forumet att ta sina ston ur avel. Mister Poohs mamma borde ju exempelvis aldrig satts i avel öht, hon var ju rent fullblod.;)

Nja du förstår inte alls hur jag menar. För jag äger själv två Pooh-hästar för avel. Det finns bra och lämpliga fullblod om man kan hitta dem. Det är fullblodshingstarna som idag inte håller måttet. Sedan är ju just det stoet du refererar till inte precis någon ungdom. Hon är ju född 1981 d v s innan det gick helt utför med vår fullblods avel.

Nästa bit är att man måste skilja på rid- och tävlingshästar och hästar lämpliga för avel. Ett bra rid- och tävlingsdjur är inte lika med ett bra avelsdjur. Vilket Pooh har insett för Mister Pooh på är ju valack. Alltså inget som ska sparas för att föra avlen framåt.

OK jag ska göra ett sista svar.
Som jag resonerar har inte detta stoet något att göra i seriösavel för hon kommer från ett mycket klent möderne. Jag har inte anmärkt på hingstarna i sig, tvärt om, mer än ponnyn som finns där. Den har ju inte i den här rasen att göra om man ska vara ärligt. Om den hade tillfört något och det hade kommit högpresterande individer från inkorsningen hade varit något helt annat. Men det ser ju inte så ut när man tittar på vad det blivit av avkommorna.

Jag förstår faktiskt inte hur du tänker när du fortfarande rackar ner på denna stammen och själv använder en del stolpskott i aveln???

Hade ponnyn varit en halvdan ponny hade jag förstått men när man har en av de allra bästa så känns det rätt irrelevant.

Vilka avkommor menar du nu avkommorna till ponnyhingsten eller till stoet? Om du menar stoet så kan ju vem som helst se att man inte avlat mer än någon individ på dem och således så kan man inte säga med säkerhet att detta är dåligt vilket du faktiskt gör!

Vad jag anser om hingstarna som finns här är inte att de är dåliga utan att det är en blandning mellan väldigt olika inriktningar i valen. Visst det kunde ha slagit väl ut och det kunde ha blivit något väldigt speciellt. Men det har ju inte gjort detta i det här fallet. Här har det varken blivit hackat eller malet, när man inte kan se individerna utan får läsa pappersvägen.

Och återigen så har du inte läst mina inlägg där jag radat upp de olika hingstarnas prestationer :crazy: Nej jag ser en tydlig linje mot hoppning i denna stam. Hingstarnas avkommor i svår klass i hoppning har jag radat upp innan i tidigare inlägg och kommer du här och säger att både Flamingo som bara enl dig skulle vara dressyr så måste du inse att du har fel! Bara för att han tävlades i dressyr betyder det inte att hans stam är dressyr! Liksom Sombrero som var mkt framstående i hoppaveln.

Att hingstarnas ålder har kommit in här är som svar på annat om vad detta sto kan tillföra aveln. Då är de gamla och de av dem som gjort bra ifrån sig i aveln finns representerade i yngre ättlingar idag. Så det faktum att de finns i just detta stoet i den här blandningen gör inte henne attraktivare för avel.

Det är ju detta som är så lustigt att du själv drar upp ett helt gäng fullblodshingstar som var bruksamma för en evighet sedan och samtidigt säger att detta sto är av gammal stam vilket man inte borde avla på :confused: Förstår inte resonemanget alls??!! Vad jag vet och hör så är just Flamingo en hingst som seriösa uppfödare letar med ljus och lykta efter idag. Och för att gå in ännu närmare så var just Flamingo väldigt populär i Holland som just HOPPavlare. Man tyckte det var högst konstigt att man lanserade honom som dressyr hingst med tanke på hans blod.

Sedan har det ju framkommit att stoet i sig inte har annat enligt TS att tillföra än sitt sätt. Hon verkar inte vara alls av den typ som TS önskar sig i avkomman. Vilket ännu mer stärker att den inte bör användas för avel. Det kommer att bli fölproduktion och inte avel.

De bilder jag sett på stoet så ser hon trevlig ut.. Att ägaren vill ha en typ av häst betyder ju eg inget. Jag hade mer än gärna tagit detta stoet och avlat för fälrttävlan.

Bra fullblod har mycket att tillföra men tyvärr har kvalitén på dem gått ner drastiskt i Sverige de senaste 20 åren. Så om man idag vill ha in bra fullblod får man leta i andra och tredje leden eller importer. Vi har helt enkelt ingen bra fullblodsavel längre här. Det lilla som finns är i alldeles för liten skala för att den ska kunna göra sig gällande.

Verkligen inte! Håller inte med dig alls här. Och det visar de hingstarnas avkommor också som brukats de senaste 20åren. Eller du menar att vi kan kasta alla våra OS/VM hästar i sjön med fullblod i sig??

nej jag förstår mig inte på ditt resonemang speciellt inte efter att ha varit inne på din hemsida och sett på de stammarna du avlar på. De är ju precis lika gamla och "omoderna" som detta stoet. Inget sagt om att det är dåligt (enl mig) men du använder BLUP mot detta stoet och så använder du ston och hingstar med ganska medelmåttiga Blup själv?? Jag får det inte att gå ihop?

Nja du förstår inte alls hur jag menar. För jag äger själv två Pooh-hästar för avel. Det finns bra och lämpliga fullblod om man kan hitta dem. Det är fullblodshingstarna som idag inte håller måttet. Sedan är ju just det stoet du refererar till inte precis någon ungdom. Hon är ju född 1981 d v s innan det gick helt utför med vår fullblods avel.

Nästa bit är att man måste skilja på rid- och tävlingshästar och hästar lämpliga för avel. Ett bra rid- och tävlingsdjur är inte lika med ett bra avelsdjur. Vilket Pooh har insett för Mister Pooh på är ju valack. Alltså inget som ska sparas för att föra avlen framåt.

:grin:

Att Mister Pooh säkert skulle kunnat bli en godkänd hingst är jag rätt övertygad om och han har alla kvalitéer som man behöver för att just föra aveln framåt enligt mig..

tror nog inte att det är orsaken till att de skar honom för vad jag vet så föder de upp tävlingshästar och inte hingstar

hej
har för mej att forskning på området säger 5 generationer är vad man kan räkna med i allmänhet att det finns nåt kvar av ursprunget då kan man ju räkna bort den bra welshingsten:D
kladruby

Nu ska inte det här bli en debatt om just stall poohs hästar (visste inte att du hade nagra därifran), men du räknade ju upp en antal fullblodshingstar som var ok att använda i halvblodsaveln, allt annat var skit. Och Stall Poohs avelsston har en del fullblod i stammarna, men ingenting som är godkänt enligt dig. Alltsa borde de stona inte sta i avel, eftersom deras stammar är sa att säga förgiftade av uselt fullblod (pa samma sätt som Mintage xx i TS sto gör att hon bör bannlysas fran avelsboxen). De har ju fortfarande ston till avel (och da menar jag inte Mister Poohs mamma) som innehaller fullblod.

Hur du själv kan ha ston därifran till avel är ju obegripligt, när du menar att de inte har i aveln att göra, utan är rena sporthästar? :confused:

Avlar du själv pa hästar med fullblod som inte finns med pa din lista nagonstans i stammen ner till sjätte led (eftersom welshblodet i sjätteled ocksa var en orsak att döma ut TS sto), sa kan jag inte se annat än att du har en regel för dina egna avelsston, och en annan för alla andras ston.

Kikade nu pa din hemsida vad du har för ston i avel.

:eek::eek::eek::crazy:

Du själv har ju för sjutton fem ston i avel med fullblod i första (!!!) eller andra led - icke-godkänt, enligt dig själv uselt, svenskt fullblod. Ett sto efter Krius xx, t ex, som har visat otroligt mycket mindre i avel än Mintage xx. Ston fran stall pooh, som du själv menar inte har i avel att göra utan är rena sporthästar. Till och med rena fullblod, hela stammen full av usla fullblodshästar. Ingen Rantzau, Ladykiller eller Inschallah sa langt ögat nar. Men ända tykcs du ju avla pa dessa enligt dig själv usla avelsston? Och sen, som kronan pa verket - du dömer ut TS häst för att mormorsfar är född 1984, och avlar själv pa ett sto med stammen Cavalotti-Herkules??? Du vet att Cavalotti är född 1980 och Herkules 1971, va? Och att ingen av dem kan räknas som moderna sporthästförärvare?

Ursäkta upprördheten, men maken till dubbelmoral har jag sällan sett. :o

Ursäkta upprördheten, men maken till dubbelmoral har jag sällan sett

Kan bara säga en sak. Kolla prestationerna på mödernet. Flertal i svår klass (Kriusstoet har en släkting Malin B:s stall), godkända hingstar och yngre på väg upp med bl a placeringar i unghäst VM.

Så visst tycker du det är dubbelmoral så får du göra det. Men ursprungs stoet i tråden har inte det mödernet. Utan bara en väldig blandning på hingstar (vissa mycket kapabla) med mycket olika inriktning och ett icke presterade möderne. Trots de fina hingstarna finns inte en enda bra avkomma att hitta.
Det jag har blivit påhoppad på här är ju egentligen att jag inte accepterar att TS sto skulle vara bra i avel bara för att finns bra hingstar i stammen. Men som tidigare skrivet så har man blandat och inte gjort någon bra blandning, troligen av okunskap då stona vandrat runt väldigt mycket. Misstänker att de också sålts för en billig peng och kanske inte allt varit vad köparen önskat sig. Därför sålts igen. TS själv tycker ju egentligen inte något på sin häst rent fysiskt utan bara hennes sätt och inställning. Så hon verkar ju inte precis vara vad TS vill ha i sin avkomma.

Tar om från början för att avslutat det den här tråden innan moderatorn måste gripa in. På pappret är inte TS sto något bra val för avel. Sedan måste man också se till individen som jag inte sett utan bara kan gå på vad TS själv skrivit. Man måste se helheten och det gör vi inte här i ett forum. Så jag kan bar uttrycka min åsikt utifrån de saker som presenterats här.

håller med dig fullständigt!! Mödernet är det som räknas o kombinationerna. Man bör ej avla på ett sto som ej har viktiga kvalifikationer. Bra fullblod som ej presterat i hopnning men med bra hoppfullblod bakom möjligtvis undantaget.

Jag undrar lite ang det ni diskkuterar:

Var finns det fina fullblod att ha till hoppavel??

jag vet inte en enda...:/

Därför håller jag med dig att fullbloden var bättre förr.

Min 5åring har hoppfullblod bakom sig o är en lovande hopphäst hoppas vi o nu letar jag en liknande häst med en liknande stam. Holsteiner o xx. Inte så lätt att hitta just den här modellen...:
http://www.youtube.com/watch?v=5ujfRv9keXU

eller har jag fel? Finns det bra fullblod i sverige att tillgå? vAD?

uRSÄKTA TRÅDKAPNINGEN!!

Senast ändrad:

jag menade faktist hingstar...;)

vilka hingstar med bra "hoppfullblod" kan vi använda i dag?

Behöver inte vara svenska hingstar,,jag kan då inte komma på en enda!!

Vi behöver bra fullblod till alla stabbiga "Robin Z" ston ;) !!!!!!!

Där går jag bet ;). Jag skulle behöva en bra xx-hingst till mitt Stanford-sto också, men den möjligheten existerar inte som jag ser det.

Kan bara säga en sak. Kolla prestationerna på mödernet. Flertal i svår klass (Kriusstoet har en släkting Malin B:s stall), godkända hingstar och yngre på väg upp med bl a placeringar i unghäst VM.

Så visst tycker du det är dubbelmoral så får du göra det. Men ursprungs stoet i tråden har inte det mödernet. Utan bara en väldig blandning på hingstar (vissa mycket kapabla) med mycket olika inriktning och ett icke presterade möderne. Trots de fina hingstarna finns inte en enda bra avkomma att hitta.
Det jag har blivit påhoppad på här är ju egentligen att jag inte accepterar att TS sto skulle vara bra i avel bara för att finns bra hingstar i stammen. Men som tidigare skrivet så har man blandat och inte gjort någon bra blandning, troligen av okunskap då stona vandrat runt väldigt mycket. Misstänker att de också sålts för en billig peng och kanske inte allt varit vad köparen önskat sig. Därför sålts igen. TS själv tycker ju egentligen inte något på sin häst rent fysiskt utan bara hennes sätt och inställning. Så hon verkar ju inte precis vara vad TS vill ha i sin avkomma.

Tar om från början för att avslutat det den här tråden innan moderatorn måste gripa in. På pappret är inte TS sto något bra val för avel. Sedan måste man också se till individen som jag inte sett utan bara kan gå på vad TS själv skrivit. Man måste se helheten och det gör vi inte här i ett forum. Så jag kan bar uttrycka min åsikt utifrån de saker som presenterats här.

Öhh? Bara för att ja skrev att ja ville ha en lite bättre överlinje och lite mera gång så betyder väl inte det att mitt sto inte faller mig till smaken fysikt?

När jag frågade vad det var som bra och vad du ville ha vidare till fölet så beskrev du inget från hennes utseende eller andra egenskaper än hennes ridbarhet och mentalitet (kommer inte ihåg den exakta formuleringen). Så jag kan bara utgå från den information som du lämnar här. Jag har ju inte sett hästen själv och kan inte ha någon egen åsikt om henne som individ. Bara om kombinationen av de blodslinjer hon har. Som jag har skrivit innan måste man också se till individen hur den är och det kan jag ju inte i det här fallet efter som jag inte har sett henne. Så min bedömning kan bli en helt annan om jag får se och lära känna din häst, men på pappret och av din beskrivning låter hon inte som något bra val för avel.

Vad jag kommer ihåg ville TS även förstärka hästens fina hoppteknik och scope.

oavsett borde man inte avla på ston inte har bra moderne!!

Det sänker standarden på svensk avel!

oavsett borde man inte avla på ston inte har bra moderne!!

Det sänker standarden på svensk avel!

Tycker faktiskt inte att de spelar så stor roll i det är fallet, det är inte direkt prestations avel ja tänkt att hålla på med. Är inte ute efter att avla fram svårklass och Grand Prix hästar utan vill ha en trevlig avkomma för eget bruk eftersom jag inte vill sälja stoet när hon tävlat färdigt. Stoets mamma har gått 130 med vinster och plac så det går nog utan problem att få fram en kapabel "130 häst" trotts att hon inte har ngn stark stostamm.

Ja, det tycker ju inte jag. Att man skall avla på icke prest moderne. Men i omed att det finns prestation bakom ditt sto så år det ju lite prestation bakom henne!!:)

Ja, det tycker ju inte jag. Att man skall avla på icke prest moderne. Men i omed att det finns prestation bakom ditt sto så år det ju lite prestation bakom henne!!:)

Ja, Jalisco blodet är inte helt fel:) Men säg att jag skulle ta ett föl på henne sen (efter en populär avelshings el va man ska säga) och det skulle bli ett sto om jag skulle vilja ta föl efter det stoet sen är det bättre då eller blir hennes stam bli lika "dålig"?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 102
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om... 2
Svar
21
· Visningar
1 285
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
512
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 129
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka