Vad skulle ni säga om denna stam?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sunny_1009
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vad skulle ni säga om denna stam?

Tror inte jag sagt att Mintage är gammal utan bara att han inte gjort något större intryck på aveln. När man tittat på honom enligt blup. Säger igen att bra rid- och tävlingshästar inte nödvändigtvis är bra avelshästar.

Förstår inte hur du kan skriva detta när jag gång på gång skriver att fälttävlan INTE räknas i BLUP och där har han gjort STOR framgång i aveln. Han har en uppsjö mkt bra hästar som har många internationella placeringar dvs han har över 10st hästar efter sig som tävlat internationell fälttävlan med placeringar. Hur kan man bortse från det?

En av dem gick tom VM i fälttävlan

Det känns som om man anser att fälttävlan inte är någon merit :crazy:

varför i hela världen räknas inte fälttävlan?

helt sjukt!! Den sporten är ju verkligen en merit för en hingsts avkommor!! Både dressyr o hopp o terräng! The sport of the sport!

Aldrig insett att fälttävlan inte räknas med i BLUPen...

Förstår inte hur du kan skriva detta när jag gång på gång skriver att fälttävlan INTE räknas i BLUP och där har han gjort STOR framgång i aveln. Han har en uppsjö mkt bra hästar som har många internationella placeringar dvs han har över 10st hästar efter sig som tävlat internationell fälttävlan med placeringar. Hur kan man bortse från det?

En av dem gick tom VM i fälttävlan

Det känns som om man anser att fälttävlan inte är någon merit :crazy:

Efter som jag själv avlar för fälttävlan så är jag insatt i den problematiken. Men det är så helt krasst att inom ASVH vilket de här hästarna hör till, är inte fälttävlan stor. Den är istället så liten att det inte går att göra en trovärdig blup på den. Vilket också är anledningen till att den inte finns med. Inte heller ingår den i rasens avelsmål som definierat för hoppning och/eller dressyr. Både TS och hästen är helt enkelt inte inställda på fälttävlan. TS vill ju ha en hopphäst som kan röra sig trevligt inte en fälttävlanshäst. Så på det viset hör ju egentligen inte fälttävlan ens hemma i tråden.

Det är helt enkelt så att för att kunna säga om en svensk häst är lämplig för fälttävlan eller ej så måste man se hästen och bedöma den som individ. Det går med andra ord inte att uttala sig om det bara genom att titta på papper. Vilket jag inte heller har gjort.

10 hästar med intenationell placering inom en sport med ganska begränsat antal deltagare om man jämför med dressyr och hoppning. Ger ju inte samma meriter och väger inte lika tungt. Det blir som att jämföra ärtor med morötter. De är grönsaker bägge två men ändå så olika. Så att säga att ett fullblod med de meriterna inom ridsporten är en avelsmatador av klass är kanske inte med sanningen överensstämmande. Då finns det betydligt bättre fullblods linjer att plocka fram.

Både TS och hästen är helt enkelt inte inställda på fälttävlan. TS vill ju ha en hopphäst som kan röra sig trevligt inte en fälttävlanshäst. Så på det viset hör ju egentligen inte fälttävlan ens hemma i tråden.

Fälttävlanshästar är väl just hopphästar som kan röra sig trevligt :confused: (med lite bonus på lätthet, uthållighet och mod såklart ;), och det tror jag inte TS tackar nej till heller! )

Så om man vill avla hopphästar med bra gång så är enligt mig hingstar som gett avkommor i svår fälttävlan något väldigt positivt!

men det är ju kombinationen som gäller!! Han verkar ge högställda avkommor men fråga Lene så tror jag hon kan säga vad han kan tänkas ge med det blodet. Annars borde du kanske linjeavla på jalisco om du skall förstärka...

Har du någon bild på ditt sto?

Okej:) Ja de är också en tanke, vilka hingastar skulle man kunna använda om man vill linje avle efter Jalisco B?

Här är lite bilder, har tyvärr ingen utan ryttare. Kolla på 6 juli 24 augusit och 6september så finns det ngr kort tror ja:)
http://hannabengtssson.bilddagboken.se/p/main.html

Jalisco B ligger bakom bl.a Quite Easy, finns några stycken Quite Easy-Uskudar, bla en som Peder Fredricson tog placering med i Falsterbo 7-årschamp.
Jag har även sett en väldigt fin med samma linjer, Happy Villers heter pappan och är även ha e. Quidam de Revel (som är e.Jalisco B)

I sverige tror jag bara det finns Quite Easy som är e.Quidam de revel, och han är ju inte längre kvar i landet. Annars finns det ju nu 2 söner till QE, Qalle och Easy Boy (såld utomlands?)
På spermaimport med Quidam-blod:
Dollar dela Pierre, Quite Capitol I

10 hästar med intenationell placering inom en sport med ganska begränsat antal deltagare om man jämför med dressyr och hoppning. Ger ju inte samma meriter och väger inte lika tungt. Det blir som att jämföra ärtor med morötter. De är grönsaker bägge två men ändå så olika. Så att säga att ett fullblod med de meriterna inom ridsporten är en avelsmatador av klass är kanske inte med sanningen överensstämmande. Då finns det betydligt bättre fullblods linjer att plocka fram.

Bara för nyfikenhetens skull så skulle det vara intressant att veta vilka fullblod som kan stoltsera med den bedriften. vad jag vet så finns det inte en enda, möjligen 88:an

Fälttävlanshästar är väl just hopphästar som kan röra sig trevligt :confused: (med lite bonus på lätthet, uthållighet och mod såklart ;), och det tror jag inte TS tackar nej till heller! )

Så om man vill avla hopphästar med bra gång så är enligt mig hingstar som gett avkommor i svår fälttävlan något väldigt positivt!

Ja jag håller med dig.
Idag måste en bra fälttävlanshäst både hoppa väldigt bra och röra sig bra. Man säger att kriteriet för en svårklass häst i fälttävlan är att den skall kunna gå minst 140cm hoppning och minst msv dressyr

Bara för nyfikenhetens skull så skulle det vara intressant att veta vilka fullblod som kan stoltsera med den bedriften. vad jag vet så finns det inte en enda, möjligen 88:an

Tja några exempel så där på en höft så hingstar som Lady Killer, Rantzua, Marlon, Sacramento Song m fl och om man går lite utanför till anglon. så inte minst Inch Allah.

Tja några exempel så där på en höft så hingstar som Lady Killer, Rantzua, Marlon, Sacramento Song m fl och om man går lite utanför till anglon. så inte minst Inch Allah.

Givetvis finns det fina fullblodshingstar utomlands, men om man ska se till vad vi har inom landets gränser sa star sig Mintage xx rätt bra i mina ögon. Jag menar, jämfört med resultaten för Krius xx eller Shaftesbury xx, t ex. Och det finns ju ston efter dem i halvblodsavel ocksa.

Inch Allah xx känner jag inte till, du menar inte Inschallah x? Eller det kanske finns en fullblodshingst ocksa?

Om vi enbart ska avla pa fullblod som är av samma kaliber som Ladykiller och Sacramento Song sa tycker jag att man ställer kraven onödigt högt, da lägger man ju ribban för prestationsnedärvning högre för fullblod än för halvblod, och det brukar väl snarare vara för typförbättring man använder fullblod?

Nej jag har jag stavat fel, men jag skrev att han var anglo.

Men jag håller med om att idag finns inga bra fullblod att tillgå som hingstar i aveln. Möjligen att Roven kan ha tillfört något men det får ju framtiden utvisa. Tycker själv att vi inte haft någon riktigt bra svensk fullblodshingst sedan Carnoustie och Cosmos.

För det första så heter han Ladykiller ;)

och dessa hingstar du räknar upp är knappast några man får tag i idag, de är sedan länge länge borta.

och för att jämföra internationellt (vilket jag tog för givet att vi INTE gjorde utan det var Svenska hingstar vi talade om) så är Heraldik en av de allra bästa idag när man ser till fullblod.

Inschallah är dessutom inte fullblod och där finns de en uppsjö mycket fina i SF men det var knappast jämförbart.

Men som sagt alla dessa hingstar du skrivit här ovan går knappast att jämföra med Svenska fullblodshingstar eftersom de inte på långa vägar får samma antal stor :grin:

Men betyder det att man inte ska använda fullblod alls i fälttävlansaveln? Det tycker jag är att slänga ut barnet med badvattnet, maste jag säga. Fullblod kan ju tillföra mycket ända, lätthet, typ och uthallighet, sen kan man ju lägga till halvblod för kapacitet.

Men att allt annat fullblod än de legendariska hingstar du har räknat upp diskvalificerar ett sto för ridhästavel tycker jag är att ga väl langt. Och ska man ha fullblod (vilket jag inte tycker skadar, framförallt om man avlar för fälttävlan), sa tycker jag att det finns mycket, mycket sämre val än Mintage xx.

Dessutom, om man ska klaga pa gammalt blod - Rantzau xx är född 1946, och just när det gäller honom finns det väl verkligen yngre hingstar i samma hingstlinje som är mer attraktiva i modern sporthästavel.

Senast ändrad:

Nej jag har jag stavat fel, men jag skrev att han var anglo.

Men jag håller med om att idag finns inga bra fullblod att tillgå som hingstar i aveln. Möjligen att Roven kan ha tillfört något men det får ju framtiden utvisa. Tycker själv att vi inte haft någon riktigt bra svensk fullblodshingst sedan Carnoustie och Cosmos.

Så du menar att Mintage som har betydligt fler tävlande avkommor internationell inte skulle stå sig mot tex Carnoustie??

Och för att ta upp de gamla så finns ju Honyemoor, Cosmos, Boheme, Furioso, Hurricane (som hade många mkt framstående avk), Take a Reef, Roman Way

Att säga att Sverige inte har några bra fullblodshingstar tycker jag är en underdrift, orsaken är att man inte vågar använda fullblod.

Idag har vi ju en hel del fina fullblodshingstar som man inte:crazy: vågar använda sig av

Men betyder det att man inte ska använda fullblod alls i fälttävlansaveln? Det tycker jag är att slänga ut barnet med badvattnet, maste jag säga. Fullblod kan ju tillföra mycket ända, lätthet, typ och uthallighet, sen kan man ju lägga till halvblod för kapacitet.

Men att allt annat fullblod än de legendariska hingstar du har räknat upp diskvalificerar ett sto för ridhästavel tycker jag är att ga väl langt. Och ska man ha fullblod (vilket jag inte tycker skadar, framförallt om man avlar för fälttävlan), sa tycker jag att det finns mycket, mycket sämre val än Mintage xx.

Dessutom, om man ska klaga pa gammalt blod - Rantzau xx är född 1946, och just när det gäller honom finns det väl verkligen yngre hingstar i samma hingstlinje som är mer attraktiva i modern sporthästavel.

Detta gäller ju alla de hingstar som nämndes alla är väldigt gamla och borta sedan länge länge.

Mintage är verkligen ingen hingst man skall skämmas för, det är inte många som är pappa till avkommor som gått VM. Och för att inte tala om alla som gått Internationell fälttävlan med placeringar.

Ser man till Internationellt så är det de Irländska hästarna som toppar och där är det en salig blandning av rena fullblod och ID ;)

Det börjar bli lite tråkigt att läsa din trådar efter som du inte läser vad det står i de du svarar på. Som att du räknar upp samma hingst som jag skrivit om m m
Så för min del är det här avslutat nu känns liksom lite meningslöst att svara på saker flera gånger för att inte trådarna blir lästa.

Dessutom har ju trådskaparen själv utvecklat sin tråd åt ett helt annat håll och det ska ju TS få lov att fortsätta med. Så att TS kan få uppslag om hingstval.

Men ska man välja hingst sa är det väl i högsta grad intressant om stoets stamtavla diskvalificerar henne för avel eller inte?

Är bara jättenyfiken pa hur du tänker, för jag far inte ihop det alls. Ska jag sammanfatta vad du skrivit sa borde man inte använda fullblod öht i halvblodsavel, eftersom alla de individer du räknade upp som ok är döda. Det blir ett jättemärkligt resonemang i mina öron, framförallt för fälttävlansaveln.

Sen far jag heller inte ihop hur Tolstoy, f 1984 inte far finnas i stamtavlan eftersom han är för gammal, men Rantzau, f 1946, är lagom ung och pryder sin plats? Eller hur man ska kunna undvika att ha gamla hingstar 4-5 led bakat i stamtavlan?

OK jag ska göra ett sista svar.
Som jag resonerar har inte detta stoet något att göra i seriösavel för hon kommer från ett mycket klent möderne. Jag har inte anmärkt på hingstarna i sig, tvärt om, mer än ponnyn som finns där. Den har ju inte i den här rasen att göra om man ska vara ärligt. Om den hade tillfört något och det hade kommit högpresterande individer från inkorsningen hade varit något helt annat. Men det ser ju inte så ut när man tittar på vad det blivit av avkommorna.
Vad jag anser om hingstarna som finns här är inte att de är dåliga utan att det är en blandning mellan väldigt olika inriktningar i valen. Visst det kunde ha slagit väl ut och det kunde ha blivit något väldigt speciellt. Men det har ju inte gjort detta i det här fallet. Här har det varken blivit hackat eller malet, när man inte kan se individerna utan får läsa pappersvägen.
Att hingstarnas ålder har kommit in här är som svar på annat om vad detta sto kan tillföra aveln. Då är de gamla och de av dem som gjort bra ifrån sig i aveln finns representerade i yngre ättlingar idag. Så det faktum att de finns i just detta stoet i den här blandningen gör inte henne attraktivare för avel.

Sedan har det ju framkommit att stoet i sig inte har annat enligt TS att tillföra än sitt sätt. Hon verkar inte vara alls av den typ som TS önskar sig i avkomman. Vilket ännu mer stärker att den inte bör användas för avel. Det kommer att bli fölproduktion och inte avel.

Bra fullblod har mycket att tillföra men tyvärr har kvalitén på dem gått ner drastiskt i Sverige de senaste 20 åren. Så om man idag vill ha in bra fullblod får man leta i andra och tredje leden eller importer. Vi har helt enkelt ingen bra fullblodsavel längre här. Det lilla som finns är i alldeles för liten skala för att den ska kunna göra sig gällande.

Ok, da förstar jag hur du menar.

Jag tror dock inte att fälttävlansuppfödarna skulle halla med dig. Vi far väl börja med att säga at Pooh är pa forumet att ta sina ston ur avel. Mister Poohs mamma borde ju exempelvis aldrig satts i avel öht, hon var ju rent fullblod.;)

Svarar mig själv och fortsätter med hingsttips till TS...
En annan väldigt fin hingst e. Quidam de Revel är Guidam, bl.a pappa till 2 OS-medaljörer i Hongkong. I Sverige finns sonen Ziezo, som blev 2a i 4årschampionatet i Flyinge. Han har dock dålig trav.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 073
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 251
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
491
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur