Vad skulle ni säga om denna stam?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sunny_1009
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vad skulle ni säga om denna stam?

Stammen blir ju bättre och bättre ju mer föräldradjuren har presterat.

Tycker faktiskt inte att de spelar så stor roll i det är fallet, det är inte direkt prestations avel ja tänkt att hålla på med. Är inte ute efter att avla fram svårklass och Grand Prix hästar utan vill ha en trevlig avkomma för eget bruk eftersom jag inte vill sälja stoet när hon tävlat färdigt. Stoets mamma har gått 130 med vinster och plac så det går nog utan problem att få fram en kapabel "130 häst" trotts att hon inte har ngn stark stostamm.

Ta nu detta på rätt sätt för jag ställer inte denna frågan för att vara dum, utan för att jag vill veta om du har blivit lura när du köpt din häst eller inte.
Frågan är: Är du säker på att din hästs mamma verkligen har några placeringar i hoppning?
För jag kan inte ens hitta att hon har en tävlingslicens ännu mindre några resultat. Tyvärr har det hänt förr att säljare inte är helt sanningenliga om hästars tidigare prestationer.
Ett exempel som jag träffat på som inte var helt osant men ändå inte helt rätt. Var en häst som såldes med merit av att ha tävlat och blivit placerad i Falsterbo. Vilket då köparen tog för att vara något mycket bra (tänkte på Falsterbo veckan) när det i verkligheten var en klubbtävling i LC.

Mangia Felice (som hon heter i Ridsportförbundets databas) har licensnr 998581 och har vunnit lätt distans 2002 (12 championatspoäng). :)

Mangia Felice (som hon heter i Ridsportförbundets databas) har licensnr 998581 och har vunnit lätt distans 2002 (12 championatspoäng). :)

Inte konstigt att man inte kunde hitta ngt:p Tack så jätte mkt!:)

Senast ändrad av en moderator:

Nej hon har "bara" tävlat distans.

Nej hon har tävlat hoppning med jag pratade precis en tjej som känner till hästen och hon har tävlat hoppning fast bara på regional nivå, nu är hon dock avelssto:)

Men även en häst som tävlat på regioal nivå får poäng. Det går via licensen, men det är klart det gäller ju att den är placerad.
Om den enligt uppgift skall ha vinster och placeringar i 130 så BORDE de poängen finnas i databasen.

Kan bara säga en sak. Kolla prestationerna på mödernet. Flertal i svår klass (Kriusstoet har en släkting Malin B:s stall), godkända hingstar och yngre på väg upp med bl a placeringar i unghäst VM.

Så visst tycker du det är dubbelmoral så får du göra det. Men ursprungs stoet i tråden har inte det mödernet. Utan bara en väldig blandning på hingstar (vissa mycket kapabla) med mycket olika inriktning och ett icke presterade möderne. Trots de fina hingstarna finns inte en enda bra avkomma att hitta.
Det jag har blivit påhoppad på här är ju egentligen att jag inte accepterar att TS sto skulle vara bra i avel bara för att finns bra hingstar i stammen. Men som tidigare skrivet så har man blandat och inte gjort någon bra blandning, troligen av okunskap då stona vandrat runt väldigt mycket. Misstänker att de också sålts för en billig peng och kanske inte allt varit vad köparen önskat sig. Därför sålts igen. TS själv tycker ju egentligen inte något på sin häst rent fysiskt utan bara hennes sätt och inställning. Så hon verkar ju inte precis vara vad TS vill ha i sin avkomma.

Tar om från början för att avslutat det den här tråden innan moderatorn måste gripa in. På pappret är inte TS sto något bra val för avel. Sedan måste man också se till individen som jag inte sett utan bara kan gå på vad TS själv skrivit. Man måste se helheten och det gör vi inte här i ett forum. Så jag kan bar uttrycka min åsikt utifrån de saker som presenterats här.

Tycker inte att du blivit påhoppad, jag tycker nästan att det är du som "påhoppar" TS sto och nu påstår du dessutom att det skulle vara '"billiga" hästar :crazy:

Och varför inte erkänna att du har fel? Flamingo var en multitalang vad är det som är svårt att inse med det??

Mintage HAR lämnat en hel del MKT fina fälttävlanshästar.

Och jo jag har även jag tittat igenom dina ston och som sagt de har inga lysande BLUP(nej jag gillar inte blup och anser det inte vara vägledande speciellt) heller trots att de avlats på en hel del. Förstår inte hur du kan jämföra ston som man tar föl på om och om igen och ett sto som man tar ett föl på?? Hur kan du avgöra om de stoet då inte passar i avel??

Varför inte då acceptera att folk inte tycker att du har bra ston i aveln (stammässigt) när du anser att man får racka ner hur mycket som helst på TS sto?

Jag har sett en hel del av dina hästar och jag såg senaste en igår..

Dessutom så skriver du att TS inte tycker sitt sto är bra men varför skriver hon då detta??
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=11500909&postcount=9
Stoet i fråga tävlas i hoppning och har en sjujäkla teknik

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=11505262&postcount=31
Hon är väldigt positvi till arbete och har en enorm vilja när det gäller hoppningen, väldigt hider klok med en fin teknik och bra scoop.

Detta tycker i vart falla jag är en MKT bra egenskaper!

Och detta inlägg visar väl att hon gillar sin häst
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=11516984&postcount=73

Senast ändrad:

Men även en häst som tävlat på regioal nivå får poäng. Det går via licensen, men det är klart det gäller ju att den är placerad.
Om den enligt uppgift skall ha vinster och placeringar i 130 så BORDE de poängen finnas i databasen.

Fast detta är ju inte helt säkert det beror ju på om klubbarna skickat in resultaten

Jag har en 2a placering i 130 2006 som inte finns med tex och i år så har jag fel häst i en klass. Så där görs en massa fel. Stoet är ju född 1994 så hon kan ju haft plac innan man reg i databasen dvs 2003. De första åren var det väldigt dåligt rapporterat i databasen dessutom

Förhoppningsvis så är det på det viset.
Vi får hoppas det för TS skull.

Förhoppningsvis så är det på det viset.
Vi får hoppas det för TS skull.

Ursäkta vad menar du med det? Om du ska ha den där tonen behöver du inte kommentera, jag tycker det är helt okej om du har en annan åsikt men du behöver inte vara nedlåtande.:mad:

Jag menade att vore ju väldigt tråkigt om du har blivit lurad att stoet har gått 130 med vinster och placering, eftersom det inte går att hitta några resultat så hoppas jag att det beror på att databasen inte är uppdaterad.

Jag förstår inte hur det annars skulle tolkas ...

Men jag trodde det var allmänt känt att databasen är allt annat än tillförlitlig? Jag vet många resultat som inte finns representerade.

Fast detta är ju inte helt säkert det beror ju på om klubbarna skickat in resultaten

Jag har en 2a placering i 130 2006 som inte finns med tex och i år så har jag fel häst i en klass. Så där görs en massa fel. Stoet är ju född 1994 så hon kan ju haft plac innan man reg i databasen dvs 2003. De första åren var det väldigt dåligt rapporterat i databasen dessutom

Håller med dig om att resultaten haltar ordentligt.:( Och att Mintage xx var en bra hingst. Stoet Mandarin e. Mintage xx-Flamingo gick t ex int fälttävlan och 1.30 hoppning med placering.

Men i det här fallet har jag kollat SvRFs årsböcker för 2000, 2001, 2002 och 2003 och den enda starten jag hittar är distansvinsten.

Okej, via google hittade jag att Mangia Felice har starter i 1.10 och i 1.00 vid lokal tävling under 2005 och 2006.:)

KL

Den databasen är ju tyvärr allt annat än tillförlitlig. Att TSs stos mödernelinje inte har prestationer där säger inte att det inte finns några.
Min egen hästs mamma tävlades med okänd stam och därför finns inte resultaten i blupdatabasen. Hon är långt ifrån ensam om att ha uppgifter där som inte stämmer.

Kan bara säga en sak. Kolla prestationerna på mödernet. Flertal i svår klass (Kriusstoet har en släkting Malin B:s stall), godkända hingstar och yngre på väg upp med bl a placeringar i unghäst VM.

Men när du klagat pa TS sto sa har du ju haft enormt mycket negativt att säga om hingstarna, dels att det finns fullblod i andra led, dels att hingstarna är gamla.

Da blir det ju helt orimligt att du själv avlar pa ston med än sämre fullblod redan i första led, och stammar som är en bra bit äldre och omodernare än i TS fall.

Jag försöker bara första din egen logik, och den gar inte ihop. Du har fyllt ditt stall med avelsston som i princip allihop bara har den typ av hingstar i stammen som du tycker inte hör hemma i avelsboxen.

Eller menar du att ett i botten bra möderne ursäktar allt, även flera generationer av i ditt eget tycke hemska hingstar?

När det gäller placering i Unghäst-VM sa har du ju själv dömt ut t ex Mister Pooh som ren sporthäst, som pa grund av fullblodet i sin stam inte har i avel att göra. Alltsa är ju det inget merit i avelssammanhang enligt ditt eget sätt att resonera.

Senast ändrad:

Jag tänker lägga ner det hela men gör en sista insats
Det är inte fel att ha fullblod i aveln, utan det jag svarat på är en annans inlägg om hur förträfflig just den här kombinationen var och att den här hästen skulle ha så högt aveslvärde. Jag har inte anklagat hingstarna för att vara dåliga, bara skrivit att en av de hingstar som finns i TS sto riskerar att sänkas p g a dålig förärvning. Vilket ju inte, som själv också påpekat, är ett plus för avel och är fakta i det här fallet. Sedan har jag åter igen utgått från mina erfarenheter och den fakta som finns här och på andra ställen som jag hittat. Vilket säker är långt ifrån all som finns. Utifrån den så har jag inte heller funnit att just det fullblod som ligger i den här hästen har det bästa avelsvärdet och då genom kombinationerna i just den här hästen inte heller gör att stammen är mer attraktiv än andra. En av anledningarna är att det handlar om gamla hingstar som om de gjort eller kommer att göra avtryck i aveln borde har yngre avkommor vid det här laget som kan föra anlagen vidare.
Om jag inte miss minner mig var ursprungsfrågan inte att det handlade om ett enstaka föl för eget bruk utan hur intressant stammen, inte individen, var för avel. Jag har sedan också skrivit att det är individen och dess kvalitéer som är den avgörande saken. Den vet jag inget om efter som jag aldrig ens sett hästen eller någon annan individ på stosidan. Jag även ställt TS en fråga om den tidigare avkomma som hästen har fått. För den jag ju verkligen ge en vägledning men inte fått svar.

Nu har TS undan för undan ändrat på förutsättningarna så jag tycker av vi lägger ner den här TK och låter TS få svar på lämpliga kandidater till sitt sto istället.

Jag tänker lägga ner det hela men gör en sista insats
Det är inte fel att ha fullblod i aveln, utan det jag svarat på är en annans inlägg om hur förträfflig just den här kombinationen var och att den här hästen skulle ha så högt aveslvärde. Jag har inte anklagat hingstarna för att vara dåliga, bara skrivit att en av de hingstar som finns i TS sto riskerar att sänkas p g a dålig förärvning. Vilket ju inte, som själv också påpekat, är ett plus för avel och är fakta i det här fallet. Sedan har jag åter igen utgått från mina erfarenheter och den fakta som finns här och på andra ställen som jag hittat. Vilket säker är långt ifrån all som finns. Utifrån den så har jag inte heller funnit att just det fullblod som ligger i den här hästen har det bästa avelsvärdet och då genom kombinationerna i just den här hästen inte heller gör att stammen är mer attraktiv än andra. En av anledningarna är att det handlar om gamla hingstar som om de gjort eller kommer att göra avtryck i aveln borde har yngre avkommor vid det här laget som kan föra anlagen vidare.
Om jag inte miss minner mig var ursprungsfrågan inte att det handlade om ett enstaka föl för eget bruk utan hur intressant stammen, inte individen, var för avel. Jag har sedan också skrivit att det är individen och dess kvalitéer som är den avgörande saken. Den vet jag inget om efter som jag aldrig ens sett hästen eller någon annan individ på stosidan. Jag även ställt TS en fråga om den tidigare avkomma som hästen har fått. För den jag ju verkligen ge en vägledning men inte fått svar.

Nu har TS undan för undan ändrat på förutsättningarna så jag tycker av vi lägger ner den här TK och låter TS få svar på lämpliga kandidater till sitt sto istället.

Jag kan tyvärr inte smälta att du skriver detta! Återigen FÄLTTÄVLAN räknas inte med i BLUP och således ser självklart ett BLUP ut för en hingst som har så många avkommor i fälttävlan annorlunda ut än för en som har många i hopp/dressyr.

Men att du själv avlar på de fullblod du gör så får det mig att undra en hel del för inte finns de väl representerade direkt i ridbara och bra avkommor, ingen av hingstarna är något man eg vill ha idag och då menar jag dvs krius, Golden Profit (som dessutom skars för att han inte var ridbar) och National Zenith (som lämnade avkommor just som GP i de flesta fall).

För att se på BLUP så ligger Krius på plats 220, National Zenith på plats 204 jämfört med tex Uskudar som ligger på plats 90 i hoppning.

Krius sänktes 2006 till C vilket betyder att han faktiskt inte visat något i aveln.

Jo jag tycker du har dubbelmoral i detta fallet och håller med Mabuse helt och hållet

Dock så tycker jag inte detta har med tråden att göra längre och intressant hade det varit att öppna en ny där man kan diskutera de omnämnda fullbloden och kan jämföra prestationer i just då fälttävlan

Jag har länge funderat på detta med att fälttävlan inte finns med i blup på ett vettigt sätt.

Visserligen är detta också OT, Men hur kan man påverka så att även det kommer med.
Det är ju absurt att hingstar sänks som har goda avkommor i just den grenen.
Fortsättningsvis - hur kommer det sig att fullblod pers nån sorts defintion har dåliga blup ifrån början ?

Det blir ju väldigt snett.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 073
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 251
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
491
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!
  • Kattbilder #10