Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tycker faktiskt inte att de spelar så stor roll i det är fallet, det är inte direkt prestations avel ja tänkt att hålla på med. Är inte ute efter att avla fram svårklass och Grand Prix hästar utan vill ha en trevlig avkomma för eget bruk eftersom jag inte vill sälja stoet när hon tävlat färdigt. Stoets mamma har gått 130 med vinster och plac så det går nog utan problem att få fram en kapabel "130 häst" trotts att hon inte har ngn stark stostamm.
Mangia Felice (som hon heter i Ridsportförbundets databas) har licensnr 998581 och har vunnit lätt distans 2002 (12 championatspoäng).
ja vet ju att hon gått 130 hoppning för de va ja säker på
Nej hon har "bara" tävlat distans.
Kan bara säga en sak. Kolla prestationerna på mödernet. Flertal i svår klass (Kriusstoet har en släkting Malin B:s stall), godkända hingstar och yngre på väg upp med bl a placeringar i unghäst VM.
Så visst tycker du det är dubbelmoral så får du göra det. Men ursprungs stoet i tråden har inte det mödernet. Utan bara en väldig blandning på hingstar (vissa mycket kapabla) med mycket olika inriktning och ett icke presterade möderne. Trots de fina hingstarna finns inte en enda bra avkomma att hitta.
Det jag har blivit påhoppad på här är ju egentligen att jag inte accepterar att TS sto skulle vara bra i avel bara för att finns bra hingstar i stammen. Men som tidigare skrivet så har man blandat och inte gjort någon bra blandning, troligen av okunskap då stona vandrat runt väldigt mycket. Misstänker att de också sålts för en billig peng och kanske inte allt varit vad köparen önskat sig. Därför sålts igen. TS själv tycker ju egentligen inte något på sin häst rent fysiskt utan bara hennes sätt och inställning. Så hon verkar ju inte precis vara vad TS vill ha i sin avkomma.
Tar om från början för att avslutat det den här tråden innan moderatorn måste gripa in. På pappret är inte TS sto något bra val för avel. Sedan måste man också se till individen som jag inte sett utan bara kan gå på vad TS själv skrivit. Man måste se helheten och det gör vi inte här i ett forum. Så jag kan bar uttrycka min åsikt utifrån de saker som presenterats här.
Stoet i fråga tävlas i hoppning och har en sjujäkla teknik
Hon är väldigt positvi till arbete och har en enorm vilja när det gäller hoppningen, väldigt hider klok med en fin teknik och bra scoop.
Men även en häst som tävlat på regioal nivå får poäng. Det går via licensen, men det är klart det gäller ju att den är placerad.
Om den enligt uppgift skall ha vinster och placeringar i 130 så BORDE de poängen finnas i databasen.
Förhoppningsvis så är det på det viset.
Vi får hoppas det för TS skull.
Fast detta är ju inte helt säkert det beror ju på om klubbarna skickat in resultaten
Jag har en 2a placering i 130 2006 som inte finns med tex och i år så har jag fel häst i en klass. Så där görs en massa fel. Stoet är ju född 1994 så hon kan ju haft plac innan man reg i databasen dvs 2003. De första åren var det väldigt dåligt rapporterat i databasen dessutom
Kan bara säga en sak. Kolla prestationerna på mödernet. Flertal i svår klass (Kriusstoet har en släkting Malin B:s stall), godkända hingstar och yngre på väg upp med bl a placeringar i unghäst VM.
Jag tänker lägga ner det hela men gör en sista insats
Det är inte fel att ha fullblod i aveln, utan det jag svarat på är en annans inlägg om hur förträfflig just den här kombinationen var och att den här hästen skulle ha så högt aveslvärde. Jag har inte anklagat hingstarna för att vara dåliga, bara skrivit att en av de hingstar som finns i TS sto riskerar att sänkas p g a dålig förärvning. Vilket ju inte, som själv också påpekat, är ett plus för avel och är fakta i det här fallet. Sedan har jag åter igen utgått från mina erfarenheter och den fakta som finns här och på andra ställen som jag hittat. Vilket säker är långt ifrån all som finns. Utifrån den så har jag inte heller funnit att just det fullblod som ligger i den här hästen har det bästa avelsvärdet och då genom kombinationerna i just den här hästen inte heller gör att stammen är mer attraktiv än andra. En av anledningarna är att det handlar om gamla hingstar som om de gjort eller kommer att göra avtryck i aveln borde har yngre avkommor vid det här laget som kan föra anlagen vidare.
Om jag inte miss minner mig var ursprungsfrågan inte att det handlade om ett enstaka föl för eget bruk utan hur intressant stammen, inte individen, var för avel. Jag har sedan också skrivit att det är individen och dess kvalitéer som är den avgörande saken. Den vet jag inget om efter som jag aldrig ens sett hästen eller någon annan individ på stosidan. Jag även ställt TS en fråga om den tidigare avkomma som hästen har fått. För den jag ju verkligen ge en vägledning men inte fått svar.
Nu har TS undan för undan ändrat på förutsättningarna så jag tycker av vi lägger ner den här TK och låter TS få svar på lämpliga kandidater till sitt sto istället.