Vad skulle ni göra...

T

Tajjger_Reg

... i min situation?

Har en pålle som just nu känns kanon i ridningen (bortsett att hästen ömmar på vasst grus p.g.a barfotagång, får ev. skor till veckan) men i padock och på jämnt underlag är hon pigg, framåt, jobbar på bra och känns allmänt fräsch. Hon har tidigare i år varit ofräsch (1-gradig hälta som endast syntes vid rejält böjprov). Dock kännde man då i ridningen att något inte stämde, men det gick inte att lokalisera vad.

Pållen har nu haft en liten galla på ena frambenet i ett par veckors tid, som är väldigt mjuk, och som man ser/känner om man "letar" upp den. Gallan är mjuk, och försvinner helt vid rörelse. Den sitter i samma ben som tidigare hälta. Har även noterat att bakbenen är extra galliga, mer än normalt.

Min fråga är nu: Hur orolig skall jag vara? Har alltid lärt mig att en galla som bara uppstår i ett ben, och inte i mostående ben, skall man vara extra uppmärksam på. Samtidigt känns hästen hur fräsch som helst. Hästen har innan min ägo haft lite problem med just detta ben, så att hon inte är helt ren/torr i benet är enligt vet. inte så underligt. Kan man acceptera en liten galla som försvinner vid rörelse (motion, ej hagvistelse) så länge hästen känns helt fräsch? Efterssom hästen är lite mer sliten i detta ben kanske inte lite extra vätskeansamling är så farligt/ovanligt? Vad skulle ni göra?

Veterinärens råd är att fortsätta med vårat träningsupplägg, och bara rida på, och inte oroa oss förrän hästen ser ut att känna av något. Efterssom jag tidigt upptäckte en svag hälta sist gång, tyckte veterinär att jag kunde lita på min intution istället för att leta hältor :angel:

Så, skulle ni göra som jag blivit rådgiven? Bara rida på?

Sv: Vad skulle ni göra...

Ja, om hästen känns fräsch o så skulle jag nog rida, bara hålla extra mkt koll lixom...

Galla som går NER vid rörelse och häst som känns fräsch - tuta på och rid men var uppmärksam på ev tecken på ofräschhet.

Rida på som vanligt skulle jag gjort. Min häst har också en galla på ena frambenet som blir extra stor under sommaren. Håll gallan under koll så du kan se om den förändras beroeende på olika saker... Du kan även linimentera och/eller linda det benet om du märker att den blir större, eller efter ett hårt arbete. Du behöver nog inte ora dig och detta är något fullt normalt!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 004
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 790
Senast: Roheryn
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
18 19 20
Svar
397
· Visningar
34 939
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
722
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama